Höstföräldrar 2013 del 2

@Jozze Måste fråga med tanke på att vi har gått/går samma utbildning: händer det att du blir fascinerad av ditt barn ur ett rent språkvetenskapligt perspektiv? :D
 
Vet inte vad ni gått för utbildning, men jag är själv språkintresserad och har pluggat lingvistik, och jag tycker språkutvecklingen är fantastiskt kul att få studera på så här nära håll! :) Skoj att följa just nu är roliga böjningar som "dammsugor" och "tågar" , hur han börjar få kläm på pronomen och hans fascination över engelska språket och vad konstigt saker kan heta där. "Vad heter high five på engelska" frågade han häromdan... Och intresset för bokstäver förstås, som han haft redan innan han kunde prata typ. Det är lite häftigt tycker jag att han är så duktig på att känna igen vad bokstäverna heter och även hur de låter, speciellt som han var halvsen språkligt tidigare (tror han kommit ikapp nu). Sen det här med att kunna börja uttrycka känslor är ju också både spännande och skönt för oss som föräldrar. I stället för att han vaknar på natten och gråter och man undrar om han har jätteont och är döende, så kan han ju nu säga att han vill att man ska blåsa på benen (aha, växtvärk) eller att han vill åka mera hiss (aha, vaknat ur en alltför rolig dröm). Och så är det kul hur han härmar vår retorik när han vill bestämma "Vi behöver inte det" "JO bilen MÅSTE följa med nu" "Mamma FÅR inte göra så nu nej!".
Ja, det är fascinerande, och blir bara roligare och roligare.
 
Snart fyra månader kvar till treårsdagen och i och med det snart en månad kvar till fsk-start. Jag både längtar och inte längtar - det ska bli jätteskönt att hon ska få träffa kompisar och få en mer organiserad vardag, men samtidigt känns det som om ett kapitel avslutas för alltid. Jag har fortfarande inte hittat något jobb, så än så länge är det 20 timmar per vecka hon ska gå.

Hon är pigg och kry, mycket bestämd och envis, har så oerhört intressanta tankar och funderingar och jag är så fascinerad över vilka konversationer vi kan ha med henne. :) Maten pendlar från vecka till vecka, hon har tyvärr blivit ganska kräsen det senaste året. Men hon växer både på längden och vikten och är nu ca 95 cm lång och väger 15-15,5 kg. Ganska tung att bära runt på mao. :D

Är era blöjfria än? I kissar gärna på pottan men bajsar gör hon helst i blöja fortfarande. Har hon ingen blöja hamnar det av någon anledning på golvet. För några veckor sedan kändes det som om jag hade en valp hemma, för jag torkade den ena olyckan efter den andra - av båda slag - från golvet. :rofl:
B har bajsat på toan sen han var ett ungefär, jätteskönt. Kisset är inte lika noga, han börjar väl så smått bli blöjfri, vi tror väl att han kommer bli det nu under sommaren.

Hoppas du snart hittar ett jobb!
 
@Jozze Måste fråga med tanke på att vi har gått/går samma utbildning: händer det att du blir fascinerad av ditt barn ur ett rent språkvetenskapligt perspektiv? :D
Har tänkt svara i en evighet men känner hur mina språkvetarkunskaper har flugit sin kos senaste året. :o

Men precis som @hljomalind säger så fascineras jag över språkutvecklingen. Framförallt hur grammatiken växer fram med böjningar, kompareringar och bestämmelser. Jag älskar att hon kör "dubbelbestämning" när hon ska säga "benen" och "skorna" - det blir "benana" och "skornarna"! :D

Och med tanke på hur snabbt grammatiken faller på plats är det nästan så att jag skulle vilja sälla mig till generetavisterna, Chomsky & gänget som vi sa i min klass, som menar att grammatiken är medfödd (nu är jag ute på lite djupt vatten, med min föräldraledighetshjärna :D).
 
B har bajsat på toan sen han var ett ungefär, jätteskönt. Kisset är inte lika noga, han börjar väl så smått bli blöjfri, vi tror väl att han kommer bli det nu under sommaren.

Hoppas du snart hittar ett jobb!
Snart efter att jag hade skrivit här började hon plötsligt bajsa på pottan! :banana: De flesta dagar när hon är blöjfri + nakenfis funkar pottandet kanon: hon går självmant dit och hojtar till oss vad hon har gjort. Men vissa dagar hamnar det kiss överallt och det är INTE roligt. Vi har inte lyckats finna något mönster i när och varför hon gör så. Och har hon småbyxor/byxor på sig sätter hon sig inte på pottan, troligtvis för att hon tror att hon har blöja på sig. Spelar ingen roll hur mycket vi påminner om att hon inte hr blöja och måste gå på pottan. Men det kommer väl...

Tack! Känns hopplöst i sommartorkan, men till hösten ska jag väl hitta något! :)
 
Nu spammar jag tråden känner jag ;) , men jag får väl passa på att bolla tillbaka samma fråga till dig @Andromedae :)

Och så undrar jag om era barn slår er? I slår mig en del. Hon slår nästan aldrig sin pappa, och om hon gör det är det typ på armen. Mig kan hon slå både i ansiktet, bröstet, magen, ja lite varstans. Jag säger ifrån, visar att jag blir ledsen, och om vi båda föräldrar är med lämnar jag till slut rummet om hon inte slutar och så förklarar sambon att jag blir ledsen när hon gör så.
 
Nu spammar jag tråden känner jag ;) , men jag får väl passa på att bolla tillbaka samma fråga till dig @Andromedae :)
Och så undrar jag om era barn slår er? I slår mig en del. Hon slår nästan aldrig sin pappa, och om hon gör det är det typ på armen. Mig kan hon slå både i ansiktet, bröstet, magen, ja lite varstans. Jag säger ifrån, visar att jag blir ledsen, och om vi båda föräldrar är med lämnar jag till slut rummet om hon inte slutar och så förklarar sambon att jag blir ledsen när hon gör så.
Absolut! Just grammatikutvecklingen tycker jag är häftig. S använder än så länge enbart infinitiv, oavsett faktiskt tempus :D Jag märker också att han ofta väljer rak ordföljd, och att det varierar var han sätter sina attribut.

S slår inte mig (han vet att mamma ofta har haft ont i ryggen, så han är försiktigare med mig). Det händer att han viftar till/biter sin pappa dock. Då markerar vi genom att säga till och sätta ner honom, typ "det gör ont när du gör x, då blir y ledsen och vill inte kramas/leka".
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
26 218
  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
111 527
Senast: lillebill
·
  • Låst
Gravid - 1år Återigen dags för en ny tråd för vinterföräldrar (som autocorrect vill ha till vinterförvaring :p ) och vinterbarn. Lägger in listan...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
92 008
Senast: YaHilweh
·
  • Låst
Småbarn Ny tråd! Vi får väl hoppas att @pollex bebis behagar att titta ut i den här tråden:D Listan: Januari 2 - Venus_in_furs, första barnet...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
83 874
Senast: Heulwen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp