Bukefalos 28 år!

Höstföräldrar 2013 del 2

Hej igen, höstföräldrar, hur går det för er? :)
Det går bara bra här. Amanda är för det mesta pigg och glad, men har ett jäkla humör om det inte går som hon vill.
Babblar på för fullt. Surfplattan används kanske liite för mycket, men det är inget jag tänker ha dåligt samvete för för hon har lärt sig så himla mycket.. Det mesta på engelska dock :D

Tänk att de redan är 2 år gamla.. Tiden går så jäkla fort!
 
Jodå, jag går bananas ibland. Men det är bättre nu än i början när sambon började jobba igen. Då skrek vi på varandra flera gånger i veckan. Nu händer det max en gång i månaden om ens det. I dag rann bägaren över och jag blev skitarg, men det var länge sedan det hände tack och lov.

Vi behöver bara öppna dörren för att utnyttja vintervädret och nu när snön har kommit tycker jag att det är mycket lättare med utomhusaktiviteter. Bara att ta fram pulkan och ge sig ut! :)

I älskar ju också att läsa! Så jag blir lite sur på mig själv nu när jag inser att vi tappat läsningen lite. Jag ska genast ta upp det igen. I morgon ska vi nog ha en lång lässtund när vi kommer hem från VC! Och tack för omtanken @Diskurs :) Det hoppas jag med!
 
Det låter som att ni har väldigt mysigt men personligen hade jag blivit bananas av att vara föräldraledig med en tvååring!
Ett sätt att bli bananas på är ju följande: ge dottern en av favoriträtterna blodpudding med lingonsylt och titta på medan hon mest bara sörplar i sig sylten. Fyll på med en tesked sylt när hon ber om det. Säg till vid tredje påfyllningen att hon ska äta blodpudding också och framhärda att hon inte bara kan äta sylt. Bli så irriterad vid fjärde beställningen av "mera sylt", när du får skitarg reaktion vid påminnandet om blodpuddingen, att du öser upp typ en dl på en gång. "Javisst, VARSÅGOD!" :o

Mycket konstruktivt och pedagogiskt.

Nu har hon slevat i sig nästan all sylt men faktiskt ätit upp åtminstone 2/3 av blodpuddingen också. Hon verkar inte ha fått några men (än!) och nu terrar hon hunden istället så jag får lite avlastning. :angel:
 
Ja den där matbiten alltså... Så många goda råd. "Bråka ALDRIG om mat!", "Laga aldrig speciell mat till barnet, låt det vara hungrigt om inte maten duger", "Fråga aldrig vad barnet vill ha, det är för litet för att ta beslut", "Ät alltid i lugn och ro vid matbordet hela familjen samtidigt".

Bob är just nu inte speciellt intresserad av mat, (innan har han varit lite för mycket åt andra hållet) och det som funkar nu är att sätta matstolen framför tv:n och sätta på Daniel Tiger eller Simon´s cat, då har han ro att sitta kvar, annars äter han bara en tugga och ska ner igen. Men äta framför tv:n har vi alltid gjort i denna familj, så är inga problem för oss att befästa denna vana, även om jag och pappan väl ser fram emot att kunna se lite mer varierade tv-program framöver... :)
 
I har också dåligt tålamod vid matbordet ibland. Bäst brukar det funka om hon sitter ensam och äter medan vi gör något annat, eller om jag sitter med och äter men t.ex. läser tidning samtidigt så att jag inte lägger för mycket fokus på henne. Om vi sitter alla tre och äter och pappan reser sig för att göra något annat är det oftast kört - då vill I också gå. Om jag reser mig är det inte lika illa. Hon är också väldigt mån om att alla andra äter, framför allt pappa och mormor. Att mamma äter är inte lika viktigt. :D

Jag ska kanske börja jobba deltid med start om två veckor! :nailbiting: Var på intervju i dag och de vill helst att jag börjar redan på måndag men det kändes för snabbt inpå. Så om jag tar jobbet börjar jag v 9. Det är tre pass i veckan som resulterar i en ca 30%-tjänst och farmor ska vara barnvakt. Men just nu snurrar tankarna kring vem som ska kunna vara plan B och plan C om farmor inte kan pga sjukdom, semester eller liknande. En granne skulle säkert kunna ställa upp någon gång då och då, men sen då? Usch, det känns inte lika självklart längre att börja jobba...
 
@JozzeGrattis till jobbet! Har ni någon särskild anledning till att inte vilja använda "vanlig" barnomsorg? :)
Tack!

Det känns inte som ett vettigt alternativ när det gäller så få timmar per vecka. Då ska hon skolas in för att vara där ca 1,5 h per gång, tre gånger i veckan. Dessutom är det lite kö till den fsk som då skulle vara bäst, så då skulle vi få ta den fsk som ligger 1 mil åt fel håll = 20 min extra resa per gång och då äts väl nästan lönen upp. ;)

Till i höst när jag (förhoppningsvis! Ska bara få ett jobb först...) ska börja jobba heltid igen ska hon dock skolas in på fsk! :)
 
Det där med mat ja..
Det bästa sättet att få i Amanda mat är att helt enkelt sätta surfplattan eller en telefon framför henne som hon kan glo på youtube/film på. Då sitter hon och petar i sig allt. Annars äter hon bara nån tugga och sen anser hon att hon är klar.
 
Jättelängesedan jag skrev här nu :)
Elvira är en pigg och glad liten tjej, full fart hos dagmamman och även hemma. Men vi har haft lite bekymmer med att hon kliar sig om kvällar och nätter, fått rådet att smörja med miniderm och ibland mildison när det är värre.
Fick tjatat till mig ett allergitest där man testade mot en del mat och även luftburna allergener (eller vad det heter..) men svaren var negativa. Verkar som om hon reagerar på nötter i alla fall så det undviker vi.

Ska tillbaka och ta ytterligare prov då blodet inte räckte för att testa ägg och torsk och mandel.

Tycker så synd om henne när hon kliar sig! Tycker det funkar sådär med minidermen, huden är nu jättefin men likväl kliar hon sig kvällar och nätter.
 
Jättelängesedan jag skrev här nu :)
Elvira är en pigg och glad liten tjej, full fart hos dagmamman och även hemma. Men vi har haft lite bekymmer med att hon kliar sig om kvällar och nätter, fått rådet att smörja med miniderm och ibland mildison när det är värre.
Fick tjatat till mig ett allergitest där man testade mot en del mat och även luftburna allergener (eller vad det heter..) men svaren var negativa. Verkar som om hon reagerar på nötter i alla fall så det undviker vi.

Ska tillbaka och ta ytterligare prov då blodet inte räckte för att testa ägg och torsk och mandel.

Tycker så synd om henne när hon kliar sig! Tycker det funkar sådär med minidermen, huden är nu jättefin men likväl kliar hon sig kvällar och nätter.

Kan ni inte få nåt klådstillande till henne? Båda mina stora (som är/var mjölkproteinallergiker) fick flytande tavegyl utskrivet så att de kunde få sova på nätterna utan att klia en massa. Just den flytande tavegylen verkar ha slutat tillverkas, men det borde ju finnas något liknande
 
Kan ni inte få nåt klådstillande till henne? Båda mina stora (som är/var mjölkproteinallergiker) fick flytande tavegyl utskrivet så att de kunde få sova på nätterna utan att klia en massa. Just den flytande tavegylen verkar ha slutat tillverkas, men det borde ju finnas något liknande
Vi har något flytande klådstillande som hon ska dricka, Atarax, men hon är så svår att lura i det! någon gång har vi lyckats men hon skulle behöva varje kväll. Tycker det är så märkligt att ingenting märks av klådan på dagen, men framåt kvällen börjar hon klia sig, och blir då ofta lite rödflammig också.
 
Vi har något flytande klådstillande som hon ska dricka, Atarax, men hon är så svår att lura i det! någon gång har vi lyckats men hon skulle behöva varje kväll. Tycker det är så märkligt att ingenting märks av klådan på dagen, men framåt kvällen börjar hon klia sig, och blir då ofta lite rödflammig också.
Ah, atarax är ju rätt bra annars. Men det är ju det där att få i dom det också.
Du tror inte det kan vara så att hon har fullt upp på dagarna så att hon glömmer bort att det kliar? Och att det kliar mer på kvällar/nätter är inte helt ovanligt om jag förstått min läkare rätt. Hoppas ni får ordning på det!
 
Jo det är nog så att hon är upptagen med annat under dagen. Ja, jag hoppas också vi får rätt på det... det enda sättet att få henne att sluta klia sig just nu är att hon får amma.... inte optimalt längre.
 
Och nu närmar sig treårsdagar!

@Diskurs Hur har det gått för er? Minns att ni hade det lite kämpigt ett tag. Har det lättat något?

Ja, i oktober blir Björn 3! Betonar ofta att han är stor nu, inte liten. Han är så snäll, omtänksam och hjälpsam. Han är helt underbar (såklart! ;) )

Kommer inte ihåg vad jag skrivit här men i höstas fick storebror en adhd-diagnos och då blev allt mycket lättare. Vi vet vad vi har att förhålla oss till liksom och vet hur vi kan hjälpa honom. Hela familjen mår mycket bättre .

Hur mår ni @Andromedae ?
 
Ja, i oktober blir Björn 3! Betonar ofta att han är stor nu, inte liten. Han är så snäll, omtänksam och hjälpsam. Han är helt underbar (såklart! ;) )

Kommer inte ihåg vad jag skrivit här men i höstas fick storebror en adhd-diagnos och då blev allt mycket lättare. Vi vet vad vi har att förhålla oss till liksom och vet hur vi kan hjälpa honom. Hela familjen mår mycket bättre .

Hur mår ni @Andromedae ?
Men så skönt att läsa! :)

Jodå, vi mår bara bra här. Men lilleman har ju verkligen blivit stor! Har svårt att få ihop att den här kavata krabaten har varit en så liten knodd :D
 
Snart fyra månader kvar till treårsdagen och i och med det snart en månad kvar till fsk-start. Jag både längtar och inte längtar - det ska bli jätteskönt att hon ska få träffa kompisar och få en mer organiserad vardag, men samtidigt känns det som om ett kapitel avslutas för alltid. Jag har fortfarande inte hittat något jobb, så än så länge är det 20 timmar per vecka hon ska gå.

Hon är pigg och kry, mycket bestämd och envis, har så oerhört intressanta tankar och funderingar och jag är så fascinerad över vilka konversationer vi kan ha med henne. :) Maten pendlar från vecka till vecka, hon har tyvärr blivit ganska kräsen det senaste året. Men hon växer både på längden och vikten och är nu ca 95 cm lång och väger 15-15,5 kg. Ganska tung att bära runt på mao. :D

Är era blöjfria än? I kissar gärna på pottan men bajsar gör hon helst i blöja fortfarande. Har hon ingen blöja hamnar det av någon anledning på golvet. För några veckor sedan kändes det som om jag hade en valp hemma, för jag torkade den ena olyckan efter den andra - av båda slag - från golvet. :rofl:
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
26 505
  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
112 329
Senast: lillebill
·
  • Låst
Gravid - 1år Återigen dags för en ny tråd för vinterföräldrar (som autocorrect vill ha till vinterförvaring :p ) och vinterbarn. Lägger in listan...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
92 656
Senast: YaHilweh
·
  • Låst
Småbarn Ny tråd! Vi får väl hoppas att @pollex bebis behagar att titta ut i den här tråden:D Listan: Januari 2 - Venus_in_furs, första barnet...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
84 096
Senast: Heulwen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp