Bukefalos 28 år!

Höstföräldrar 2013 del 2

@Vår_Vinter Vad söt hon är. :) skönt att det går så bra med storebror också.

@Vimsan här råder "ingen strumpa alls"-fenomenet. Tur vi oftast handlar på en liten ica-lanthandel där vi känns igen för där inne har både strumpor och tossor ryckts av.

......

Jag tryckte på fel smiley (två gånger...det är dom som smyger kvar längst ner) och nu får jag inte bort dom. Gah! Men det känns lättare att surfa från mobilen med det nya. :)

:o;)
 
Åh sån söting! Å hon har också det typiska "en-socks-syndromet" :D

Haha ja. Av någon anledning saknas det alltid en strumpa på nästan alla bilder :D Hon har även alltid sen hon föddes kallats för Lillstrumpan :D

Har tänkt sätta in bilden på dom båda tillsammans i tidningen. Men när jag väl får en bild på dom båda tillsammans där inte en av dom har pyjamas på sig eller gör någon ful grimas. , ja då saknad det en Strumpa i stället :rofl: Men det skiter jag i..
 
Idag sorterade vid lillemans urvuxna kläder. Det slutade med att jag tittade på maken och konstaterade att vi visst måste skaffa ett till barn :o Och ännu märkligare var att han höll med O_o

Fast det får bli när vi är klara med utbildningarna och har jobbat lite. Det är fördelen med att få barn när man är 21 - i teorin kan jag ju vänta femton år och fortfarande ha hyfsat bra möjlighet att bli gravid igen :p
 
@Andromedae :D Så det kan bli :p.

-----

Dunderförkyld bebis som hostar och nyser. För ett tag sedan kom en spya som inte var av denna värld och efteråt blev det skrikfest varje gång han hostade, det ömmade väl i halsen. Nu sover han på altanen i vagnen (det är svårt att få honom att sova bra inne på dagarna) och jag hoppas att han får sova en stund. Det blev inte så mycket av den varan under natten för han vaknade och grät flera gånger, förmodligen av att det blev "tätt" i näsan.

För övrigt hatar jag att bo på slätten när det blåser. Jag vill vara ute och pyssla och ta långa barnvagnspromenader men när det friskar i så att man får hålla emot vagnen för allt vad man är värd så är det inte roligt. Ge mig skog!

Nästa vecka är det dags för vaccin igen. Då är plutten fem månader :love:. (Fast jag behöver längre tid ändå för att glömma bort/förtränga vissa delar av förlossningen så att jag kan överväga en tvåa :p).
 
Idag sorterade vid lillemans urvuxna kläder. Det slutade med att jag tittade på maken och konstaterade att vi visst måste skaffa ett till barn :o Och ännu märkligare var att han höll med O_o

Fast det får bli när vi är klara med utbildningarna och har jobbat lite. Det är fördelen med att få barn när man är 21 - i teorin kan jag ju vänta femton år och fortfarande ha hyfsat bra möjlighet att bli gravid igen :p
Herregud är du bara 21 ? eller var när du fick barn? Jag är 41 nu så skulle säg att du har gott om tid att fundera :D
 
Uj uj vad jag är dålig med att skriva i tråden! Men jag verkar inte vara helt ensam om det - vi är inga vårföräldrarmaratonare är väl det minsta man kan säga! ;)

För oss rullar det på. Jag är på min exjobbsarbetsplats hela dagarna och sambon är hemma med I - som har hunnit fylla 5 månader och 2 veckor. Hon börjar med nya små grejer varje vecka, det senaste är att hon grejar en massa med händerna. Hon började med att studera dem intensivt, sedan har hon börjat "korsa fingrarna" och sedan kanske en vecka ser det ut som att hon försöker vinka när man vinkar till henne. Hon öppnar och stänger ena eller båda händer, vrider dem och tittar på en medan hon gör det. För bara någon dag sedan började hon också att ligga och nicka i vagnen. Det ser jätteroligt ut. :D

På onsdag ska hon få sin andra omgång sprutor. Egentligen skulle sambon åka själv men vi bokade det så att jag hinner dit om jag åker lite tidigare från exjobbet. Om jag är där och kan amma henne efteråt hoppas vi att det blir kortast möjliga ledsenhet för henne vilket i sin tur blir minst jobbigt för pappa- och mammahjärtanen.

Hur ofta går ni till BVC förresten och hur gamla är era? Vi går nästan aldrig dit nuförtiden och vår sköterska säger inte någonting om hur ofta vi "bör" gå eller så heller (hon är väldigt återhållsam med "måsten"). Det känns som att vi hängde där jämt i början och sen tonade det snabbt ut till att bli "aldrig". Men det kanske är så det är när de passerat de första månaderna?
 
Jag glömde ju! I går kände vi lite vasst i underkäken och en tand är på väg upp. Jag har känt efter i säkert snart tre månader för att vi har trott att de skulle komma snart, men det tog alltså sin lilla tid.
 
Uj uj vad jag är dålig med att skriva i tråden! Men jag verkar inte vara helt ensam om det - vi är inga vårföräldrarmaratonare är väl det minsta man kan säga! ;)

För oss rullar det på. Jag är på min exjobbsarbetsplats hela dagarna och sambon är hemma med I - som har hunnit fylla 5 månader och 2 veckor. Hon börjar med nya små grejer varje vecka, det senaste är att hon grejar en massa med händerna. Hon började med att studera dem intensivt, sedan har hon börjat "korsa fingrarna" och sedan kanske en vecka ser det ut som att hon försöker vinka när man vinkar till henne. Hon öppnar och stänger ena eller båda händer, vrider dem och tittar på en medan hon gör det. För bara någon dag sedan började hon också att ligga och nicka i vagnen. Det ser jätteroligt ut. :D

På onsdag ska hon få sin andra omgång sprutor. Egentligen skulle sambon åka själv men vi bokade det så att jag hinner dit om jag åker lite tidigare från exjobbet. Om jag är där och kan amma henne efteråt hoppas vi att det blir kortast möjliga ledsenhet för henne vilket i sin tur blir minst jobbigt för pappa- och mammahjärtanen.

Hur ofta går ni till BVC förresten och hur gamla är era? Vi går nästan aldrig dit nuförtiden och vår sköterska säger inte någonting om hur ofta vi "bör" gå eller så heller (hon är väldigt återhållsam med "måsten"). Det känns som att vi hängde där jämt i början och sen tonade det snabbt ut till att bli "aldrig". Men det kanske är så det är när de passerat de första månaderna?

Angående besök på bvc så ja, det är tätare i början, sen glesar det ut. De vill väl kolla att bebisen kommer igång att växa som den ska. Björn är 6 mån (och några dagar) nu. Man ser att två tänder är på väg upp i underkäken. Han är glad för det mesta och väldigt lätt att ha och göra med.

Jag vet inte om jag har skrivit det förut men det går inte så bra med storebror. Han tycker det är jättejobbigt med lillebror och river och kniper honom. Jag försöker verkligen hålla undan honom men han är snabb som en vessla. För några dagar sedan rev han honom i ansiktet så det började blöda. Då bröt jag bara ihop. Känns som att alla andra storasyskon är såå stolta och glada över sina småsyskon och jag undrar vad jag gör för fel, känner mig så himla dålig som inte kan få honom att tycka om den lille. Har ringt bup två gånger men de säger bara att det kommer att gå över och man ska säga NEJ och titta strängt. Känns inte som att det hjälper riktigt och det är inte det lättaste heller.
 
@Diskurs Usch, det låter vidrigt. Jag tror dock inte att det är så ovanligt att det är på det sättet en period (jag har ju ingen erfarenhet själv så kan inte säga något säkert), efter vad jag har sett hos bekanta. Jag vet inte vad jag ska skriva riktigt, mer än att jag känner med dig och är övertygad om att du gör allt som kan göras!

@Jozze Senaste gången vi var på BVC var lilleman fem månader, nästa gång blir läkarkontroll när han är 6,5 månad. Så det håller på att glesa ut här också :)

@sassiball Jepp, jag är 21. I lite mindre än en månad till i alla fall :D

--
Lilleman äter som en häst! Nu äter han gröt till frukost och en sådan där liten burk puré till lunch/middag, plus amning eller ersättning, då. Det känns som att mitt lilla troll håller på att bli stort. Världens konstigaste känsla!
 
Angående besök på bvc så ja, det är tätare i början, sen glesar det ut. De vill väl kolla att bebisen kommer igång att växa som den ska. Björn är 6 mån (och några dagar) nu. Man ser att två tänder är på väg upp i underkäken. Han är glad för det mesta och väldigt lätt att ha och göra med.

Jag vet inte om jag har skrivit det förut men det går inte så bra med storebror. Han tycker det är jättejobbigt med lillebror och river och kniper honom. Jag försöker verkligen hålla undan honom men han är snabb som en vessla. För några dagar sedan rev han honom i ansiktet så det började blöda. Då bröt jag bara ihop. Känns som att alla andra storasyskon är såå stolta och glada över sina småsyskon och jag undrar vad jag gör för fel, känner mig så himla dålig som inte kan få honom att tycka om den lille. Har ringt bup två gånger men de säger bara att det kommer att gå över och man ska säga NEJ och titta strängt. Känns inte som att det hjälper riktigt och det är inte det lättaste heller.

Åh vad jobbigt det låter. Men storebror är väl inte så gammal? Elviras syskon är 5 och 8 år och då är det nog lättare
Elvira har fått två tänder i underkäken, så himla gulligt! Men va ont det gör när hon bits!! Biter i bröstvårtan ibland det lilla monstret.
 
I dag fick lilleman sina andra spruta så nu är humöret lite upp och ner. Han hade haft en liten svacka i sin viktkurva men inget som vi behövde oroa oss för. Vi ska tillbaks den 21/5 på en lite tidig sex-månaderskontroll för jag kunde inte åka veckan efter hans sexmånadersdag och vecka därpå ändå var det fullt.

Han älskar att få provsmaka mat, är det bara att "öka" upp mängden sen med några dagars mellanrum? Ska man smyga in mer "mat" eller är det bättre med gröt? Det var så mycket prat om annat i dag på bvc så jag glömde bort att fråga. :meh: (*duktigt trött på mitt mycket dåliga minne*).

Annars fortsätter lilleman att charma folk, lite jobbigt att han är så nöjd vem som än håller honom för då tycker kreti och pleti att han ska sitta i deras knän och jag uppfattas som häxan surtant när jag säger ifrån. Å andra sidan är det nog lika jobbigt åt andra hållet när det bara är mamma som duger.

-----
@Diskurs Jag hoppas att det ordnar sig med storebror.
 
Sv: Höstföräldrar 2013 del 2

När somnar era barn för natten? Björn är 4,5 månad och somnar oftast när jag går och lägger mig vid halv elva-elva, ett fåtal gånger har han somnat för natten vid åtta. Han behöver en tupplur vid 20-tiden för att inte bryta ihop men vaknar pigg och glad efter en stund. Halv elva känns som rätt sent, jag tror att storebror somnade vid åttasnåret när han var lika gammal. Inte för att det gör så mycket men jag blir nyfiken på hur era sover?

Eirah somnar runt 19.30-20 (en nattar brorsan o en nattar henne). Vi äter gröt vid 19 sen pyjamas och lägger henne i sin säng så somnar hon ganska snabbt. Vi har sett ett mönster på sömnen, ibland blir det dock mer små korta stunder (om brorsan väcker henne, hon sover bäst ute). Hon vaknar vid 8 (om inte storebror väcker henne vid 6.30) o sen äter hon frukost och sover en stund till vid 10-12 ungefär o sen vid 15-16.30.

Hon får gärna inte sova efter 17.30 för då somnar hon inte vid 19.30. Men det är inte hela världen, är hon jätte trött så får hon sova och då får hon vara vaken en längre stund bara :)
 
Angående besök på bvc så ja, det är tätare i början, sen glesar det ut. De vill väl kolla att bebisen kommer igång att växa som den ska. Björn är 6 mån (och några dagar) nu. Man ser att två tänder är på väg upp i underkäken. Han är glad för det mesta och väldigt lätt att ha och göra med.

Jag vet inte om jag har skrivit det förut men det går inte så bra med storebror. Han tycker det är jättejobbigt med lillebror och river och kniper honom. Jag försöker verkligen hålla undan honom men han är snabb som en vessla. För några dagar sedan rev han honom i ansiktet så det började blöda. Då bröt jag bara ihop. Känns som att alla andra storasyskon är såå stolta och glada över sina småsyskon och jag undrar vad jag gör för fel, känner mig så himla dålig som inte kan få honom att tycka om den lille. Har ringt bup två gånger men de säger bara att det kommer att gå över och man ska säga NEJ och titta strängt. Känns inte som att det hjälper riktigt och det är inte det lättaste heller.

Förstår att det är frustrerande. Samtidigt är han i 3 års trotset och vi hade en otroligt jobbig tid mellan 2,5-3,5. Tror mycket av det spelar in oxå. Sonen gjorde allt tvärtom och man kunde verkligen bli tokig på honom! Han sökte uppmärksamhet hela tiden och fick han inte det så gjorde han något han vet att han inte får.
3 års trots+nytt syskon kan vara otroligt jobbigt. Sen är det juh så, han har ju varit prio 1 tidigare och nu ska han dela den med någon annan och ni kan inte alltid ge han all uppmärksamhet.

Sonen kan bli lite sån idag oxå, men vi förösker verkligen ge han tid med oss båda själv utan lillasyster, nu vill ju han oftast att lillasyster ska följa med oxå. Men ibland måste han få göra saker själv, som att någon bygger lego med honom själv osv.

Men jag tror det kommer, ge det tid. Förklara varför han inte får föra si och så, och säg ifrån ordentligt att det inte är okej. Försök kankse hitta något där lillebror och storebror kan "leka" tillsammans, sonen älskar att kasta boll med Eirah så jag brukar sitta och hjälpa henne att kasta bollen. Eller läsa en bok tillsammans, eller så leker vi kurragömma och Eirah "letar", vilket han tycker är jätte kul :)
 
@Tramptass tack.

@Vår_Vinter tack för att du delade med dig och för snälla ord. Vi försöker verkligen att vara mycket med bara honom, varje kväll är ju en av oss bara med honom, hans pappa leker mycket med honom och varje helg går en av oss iväg till parken med honom eller åker iväg och gör något.

Han avskyr verkligen när lillebror skriker eller gnäller vilket ju inte är så svårt att förstå. Han blir jättenervös och stressad. Storebror älskar att läsa böcker men tyvärr är det helt omöjligt när lillebror är med, det är nästan magiskt hur missnöjd han blir när man sitter med honom i knät eller bredvid och håller i en bok. Så det blir ju ofta att storebror tycker att lillebror stör. Inte så konstigt. Hoppas på att det blir bättre snart.
 
Jag glömde ju! I går kände vi lite vasst i underkäken och en tand är på väg upp.
Sa jag en tand? Jag menar två, möjligtvis tre! Jag skulle visa tanden vi känt för svärmor och då sa hon att det såg ut som att det kom i överkäken också. Och när jag kände efter hade det inte gått igenom på den sidan men däremot på den andra! Så åtminstone två, men kanske tre är på gång.
Angående besök på bvc så ja, det är tätare i början, sen glesar det ut. De vill väl kolla att bebisen kommer igång att växa som den ska. Björn är 6 mån (och några dagar) nu. Man ser att två tänder är på väg upp i underkäken. Han är glad för det mesta och väldigt lätt att ha och göra med.
Jag har ju läst att det glesar ut men det känns som att det gick så abrupt bara! Från att ses varje/varannan vecka till att "aldrig" ses. Men jag misstänker att det var vi föräldrar som hängde kvar i tvåveckorskontrollerna lite längre än vad man vanligtvis gör, åtminstone när jag läser i BVC-infon i t.ex. min app.

Usch vad jobbigt det låter med storebror! Jag har inga tips eller råd, förstagångsförälder som jag är. Min kompis har drygt tre år mellan sina och där har storasyster ibland varit dum mot sin lillasyster. En gång lade hon en kudde över huvudet på bebisen och min kompis höll på att brisera. Men hon återfick lugnet och kunde prata med storasyster om vad som hänt, att lillasyster faktiskt hade kunnat dö, och "vad händer när man dör - det vet du väl?" Då förstod storasyster och har sedan dess inte gjort något liknande, såvitt jag vet. Bebisen var ca 3-4 månader och storasyster drygt 3,5 år när det här hände.

Går det att prata med storebror? Eller är han för liten för det?
Lilleman äter som en häst! Nu äter han gröt till frukost och en sådan där liten burk puré till lunch/middag, plus amning eller ersättning, då. Det känns som att mitt lilla troll håller på att bli stort. Världens konstigaste känsla!
I äter en halv portion av Sempers milda havregröt vid lunchtid och efter det någon msk fruktpuré, oftast katrinplommon eller mango. Hon älskar att äta och är så himla intresserad när vi andra äter. Häromdagen fick hon smaka en lillfingerdutt av min citronyoghurt och hon blev helt galen! :D
Han älskar att få provsmaka mat, är det bara att "öka" upp mängden sen med några dagars mellanrum? Ska man smyga in mer "mat" eller är det bättre med gröt? Det var så mycket prat om annat i dag på bvc så jag glömde bort att fråga. :meh: (*duktigt trött på mitt mycket dåliga minne*).

Annars fortsätter lilleman att charma folk, lite jobbigt att han är så nöjd vem som än håller honom för då tycker kreti och pleti att han ska sitta i deras knän och jag uppfattas som häxan surtant när jag säger ifrån. Å andra sidan är det nog lika jobbigt åt andra hållet när det bara är mamma som duger.
Vi började ge smakportioner av frukt, morötter, potatis, broccoli och säker något annat. Efter bara några dagar/en vecka gav jag hemmagjord havregrynsgröt. Nu ger vi köpegröt för att det är enklare och för att den är berikad. Som bonus tycker I att den är jättesmaskig. Hon får fortfarande bara en halv portion och har fått det i kanske 3, 4 veckor. Jag gjorde i ordning en hel portion förra veckan men hon åt bara drygt hälften. Vi testar och grejar på egen hand och I får styra hur mycket hon vill ha i ganska stor utsträckning. Om det är rätt eller fel vet jag inte. :D Får fråga på BVC i morgon om det verkar bra så som vi gör.

I är också nöjd med "vem som helst" och jag tycker att det är jätteskönt! Många famnar som kan avlasta en och inga problem med barnvakt. :D Vi var på begravning för någon vecka sedan och en besökare (som sambon iaf är bekant med men långt ifrån någon han/vi umgås med) frågade om hon fick titta på den söta bebisen. "Javisst! Du kan få hålla henne!" sa sambon då och langade över I som bara flinade och var nöjd. Vi får väl se hur länge det håller i sig, om hon blir blyg snart eller om hon fortsätter att trivas. Jag hoppas på det senare eftersom min ursprungsfamilj inte träffar henne så ofta och det skulle vara tråkigt om hon blev blyg för och inte trivs med dem.
 
@Jozze ja självklart pratar vi med honom och förklarar att man inte får göra så, att man ska klappa fint istället och visar att lillebror blir ledsen. Men ibland brister det och vi blir arga och ledsna.

Hade det varit så enkelt som att förklara och markera en enda gång så hade vi ju inte haft något problem.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
26 508
  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
112 343
Senast: lillebill
·
  • Låst
Gravid - 1år Återigen dags för en ny tråd för vinterföräldrar (som autocorrect vill ha till vinterförvaring :p ) och vinterbarn. Lägger in listan...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
92 661
Senast: YaHilweh
·
  • Låst
Småbarn Ny tråd! Vi får väl hoppas att @pollex bebis behagar att titta ut i den här tråden:D Listan: Januari 2 - Venus_in_furs, första barnet...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
84 098
Senast: Heulwen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kastrera ja eller nej
  • Hur valde ni uppfödare?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp