Höstföräldrar 2013 del 2

Sv: Höstföräldrar 2013 del 2

Ingen aning. Testa att utesluta drucken mjölk och se om det blir skillnad? :)
 
Sv: Höstföräldrar 2013 del 2

Bob diggar sin taste teaser! Favoritinnehållet han testat hittills har varit äpple och rivna morötter, och så det allra bästa förstås, en bit våffla med lite hjortronsylt och grädde som jag lade i från min tallrik! Kanske inte det första en bäbis ska få smaka på, men kunde inte låta bli när han såg så sugen ut. Han är väldigt intresserad av att vara med och äta nu, även dricka vatten är spännande. När jag ammar tappar han ibland koncentrationen för att han ska titta på när pappa äter.

Annars verkar vi ha en lite jobbig period här igen. Mycket vaknande om nätterna, och på dagarna svårsövd och blir övertrött och skrikig. Det är inte kul längre att ligga på rygg och leka under babygymet, utan han vänder direkt över på mage och försöker ta sig framåt och blir jättearg när det inte går :arghh:. Men vi har många goa stunder också såklart.

Nyfiken fråga: vad skrattar era små åt?
Bob har lite oberäknelig humor. Tittutlekar, eller att jag eller pappa försöker äta upp honom är ofta skoj, och så gillar han sånger mycket, men vilka som är favoriter varierar. Gärna ska det vara lite Hi och hej och hå och djurläten, men han kan lika gärna plötsligt börja skratta när jag försöker sjunga en lugnande lågmäld vaggvisa som aldrig varit så rolig tidigare. Häromdan skrattade han gång på gång åt att jag slog lätt med fingret på en petflaska han hade i famnen. Jättekul! :D. Men nästa gång jag testade var det inget alls med det.
 
Sv: Höstföräldrar 2013 del 2

Elvira tycker också om tittutlek då skrattar hon :D annars är det precis som med Bob, lite olika från gång till gång vad som är roligt.

Jag funderar på hur jag ska göra med maten. Ammar i princip helt fortfarande men gör ersättning till kvällen och erbjuder om hon vill ha. Ibland vill hon inte ha men en kväll drack hon nästan 200 ml. Det har jag börjat med eftersom hon känts lite missnöjd och gnällig framåt kvällen och har liksom inte tid att suga på bröstet.

Det är så många som ger smakisar och puréer och jag har provat lite men hon vill inte ha precis, spottar bara ut. Provade med kokt mosad potatis o morot.
Funderar på det där kvällsmålet ersättning som jag ger, eller försöker ge, man ska inte köpa någon slags välling nästa gång istället? för 6 månaders? nu är Elvira 5 månader och jag tror ersättningen jag har räcker ett par veckor till.

Tyckte inte jag fick något bra råd från bvc, hon pratade bara om puréer och visst kan jag prova någon mer puré men tänker inte bosätta mig i köket o laborera fullt ut. Eller gröt kanske man kan prova? men eftersom välling o gröt är ganska lika kanske välling är lättare att få i henne eftersom hon helst vill ha flytande föda än så länge tänker jag?

bvctanten menade att de visserligen klarar sig på bara bröstmjölk fram till 6 mån men att de behöver järn, och välling o gröt är ju järnberikad.
 
Senast ändrad:
Sv: Höstföräldrar 2013 del 2

Välling har jag ingen erfarenhet av, men om du vill testa gröt kan du ju alltid blanda i lite bröstmjölk för att ge den mer "rätt smak". Då blir den ju dessutom tunnare.
 
Sv: Höstföräldrar 2013 del 2

Prova du lite gröt, och att blanda i bröstmjölk är ett bra tips! Gör den rätt tunn i början om hon ogillar fastare föda. Jag har haft gröten rejält tining i början, nästan som välling :)

Du kan säkert prova med lite välling även om hon inte blivit 6 månader ännu. Börja med att blanda ut med hälften ersättning/bröstmjölk till en början kanske så blir det en lugn och fin övergång?

Kl

Idun är nu 6,5 månad och är lika nöjd och glad som vanligt :) Hon skrattar mkt när hennes systrar busar med henne och när man gör roliga ljud och rörelser.

Hon kryper nu, eller ja, typ kombinerad ålning och krypning iaf :) Hon tar sig dit hon vill och tycker att det är spännande. Hon har ett rasande tempo i gåstolen oxå! I övrigt hänger hon fortfarande mycket i sjalen, det är både praktiskt och mysigt.

I matväg har hon kommit rätt långt nu. Hon äter mat 2-3 gånger/dag. Oftast blir det gröt morgon och kväll och så lunch eller middag. Utöver det ammas hon fortfarande fritt, och jag tycker inte att hon minskat speciellt mkt på amningen trots att hon ju äter en hel del annat. Hon ammar fortfarande mycket på nätterna ( minst 5-6 ggr) och vaknar ofta runt 6 tiden och vill gå upp. Typiskt när de båda andra två just börjat sova lite längre på morgonen!
 
Sv: Höstföräldrar 2013 del 2

Kl. Liten lägesrapport från oss. Signe är nu 4 månader och har nått upp till 64,5 cm och 7730 g:). För tillfället är vi inne i en period med dålig nattsömn, vaknar ofta med max 2 h mellanrum. Oftast somnar hon mellan kl 20 och 21 för att ta morgon ordentligt mellan kl 5 och 6, morgonpigg fröken;). Fortfarande ganska krånglig mage men skrikandet och gråten kvällstid har iaf avtagit.

Annars så tycker hon om att ligga på golvet och pyssla med det ena och det andra. Ligge gärna på mage och håller upp huvudet länge och stadigt. Har också börjat tycka mycket om att hålla i allt möjligt och "provsmaka" alla saker:D. Nöjd och glad för det mesta (så länge inget magknip spökar), speciellt om man får möta omvärlden från mammas famn.

Signe helammas fortfarande och jag hade inte tänkt börja introducera annan mat riktigt ännu. Hur har ni andra gjort? När/med vad har ni börjat i matväg? Potatis?

Skall också börja lägga igång min ridhäst nu igen i april, jeii:p. Dessutom ska en av mina goda vänner flytta sin häst till mitt stall senare i vår. Hennes häst bodde här för et par år sedan också men har varit utlånad på foder nu en tid och den tredje boxen i mitt stall har stått tom under tiden. Men nu, nu får vi ridsällskap igen!:) Känner mig jättepeppad att få börja på igen!

Minns annars att det tidigare långt bak i tråden var diskussioner om när alla tänker börja jobba igen men kommer inte ihåg vad folk svarade. Hur har ni tänkt på den fronten? Jag jobbar ju som speciallärere och kommer att gå tillbaks till jobbet vid nästa terminsstart (aug -14). Signe kommer då att vara just 9 månader. Det känns verkligen som om hon kommer att vara allt för liten och jag har lite ångest över det hela. Har dock inte tänkt föra henne i kommunal dagvård utan min mamma, Signes mormor, kommer att vara med henne här hemma hos oss. Jag har dessutom bara 24 undervisningstimmar/v och resten av arbetet kan jag sköta hemifrån och ställa mina tider som det passar.
 
Sv: Höstföräldrar 2013 del 2

Jag helammar också men idag, på 5 månaders-dagen, har Sid fått smaka lite gröt :D

10156094_442605959175962_1582888822_n.jpg


Förresten, hur mår ni mammor?
Gissar att det inte bara är jag som är trött och sliten och känner att livet som småbarnsmamma inte är en dans på rosor.
Att stoppa in en hormonstav gjorde inte saken bättre :crazy:
 
Sv: Höstföräldrar 2013 del 2

Ja hur mår jag egentligen? ;). Jag vet faktiskt inte, i överlag mår jag nog bra förutom att jag är trött och skulle kunna sova mycket mer än jag gör. Vårbruket börjar och jag längtar ut. Det är något visst att vara med på de första körningarna... Nåja. Dessutom "går det troll" i hästarna, om inte annat är det troll på backen som stjäl skorna. Valacken har inte varit så pigg här en sväng heller och det sliter på mig med när inte hästen mår bra.

---

Jag har inget datum för när jag ska börja jobba men det blir någon gång från november/december till mars för då ska pappan vara hemma. Sedan blir jag hemma igen fram till augusti 2015 då tanken är att han ska börja dagis.

-----

Det verkar som han reagerar när jag dricker mjölk :( men det fungerar med andra mejeriprodukter...

-----

I dag blir han fyra månader och snart ska han få börja med provsmakning. Jag ser fram emot när han slutar amma :o men tänker inte skynda på det.

I går fick vi åka in på akuten. Han blev så olik sig, ville inte äta, gick knappt att väcka oavsett vad vi gjorde och var nästan helt "lealös" (påminde om när han var nyfödd och sockret blev så lågt), fin färg, ingen feber och bra andning. Ringde 1177 för det kändes inte bra och hon tyckte att "säger magkänslan att det är fel så åk in, han är så liten". Vi åkte, sambon noterade att han kissat dåligt och att det luktade lite vilket såklart kan bero på att han inte ville äta.

När vi kom in så började han pigga på sig och när han lades på vågen (6450 med kläder) så skrek han varpå sköterskan ger oss en blick som kändes som "eländiga hönsmamma" samtidigt som hon säger "han behövde nog bara få sova" med ett nedlåtande tonfall. :meh:
Efter ett par timmar kom det en läkare, jättegullig med honom men lyssnade inte riktigt på vad vi sade. Undersökte honom kroppsligt, lyssnade på hjärta/lungor och skickade hem oss med orden "skölj näsan för han är lite snuvig och kom tillbaks om han får feber".
Jag kan förstå om de tyckte att vi tog upp "onödig plats" eftersom att han blev piggare och det var hög belastning. Å andra sidan, vem 17 tycker det är så roligt att åka in på sjukan att man väljer att tillbringa flera timmar en lördag kväll där med sitt friska barn?

Det känns skönt att vi har en bvc-tid i morgon så jag får bolla vidare tankar och funderingar med henne.
 
Sv: Höstföräldrar 2013 del 2

Samuel har ätit gröt, avokado, linssås, currygryta, banan och tomat :D Han tycker att det är roligt med mat, så han får testa när vi äter något (lämpligt). Dock äter han ju bröstmjölk/ersättning som huvudmål. Han blir fem månader den nionde.

-
Hur jag mår? Tja, det hade inte varit så illa om jag inte haft ont som f-n i nacken just nu. Får dessutom spänningshuvudvärk, vilket inte känns helt party förstås.

-
Vad det gäller "jobb" (jag har ju inget jobb utan pluggar), så börjar jag på heltid igen till terminsstarten (efter att ha kört en halvtidskurs på distans över sommaren). Då går pappa på ledighet och är hemma fulltid tills december. I december är tanken att vi ska börja "zona in" förskolan. Dock blir ht14/vt15 distansplugg för både min och delvis också pappans del, så vi ska nog lyckas ha vårt troll hemma så mycket som möjligt under den perioden. Ht15 kommer jag att återgå till min "vanliga" utbildning, och förhoppningsvis maken också, så till dess hoppas jag att vi zonat in förskolan ordentligt.
 
Sv: Höstföräldrar 2013 del 2

Jag har inte tänkt så mkt på när jag ska börja jobba igen ännu. Får tillbaka 17500kr på skatten vilket ger mig 4 månader extra utan att jag behöver plocka några dagar (brukar ta ut ca 4000kr/ månaden+ barnbidrag för 3 barn), så det innebär ju att jag kan skjuta på det hela lite mer. Jag är lärare men har ingen fast anställning utan tänker mig att jag kanske ska börja ta lite vik typ 1-2 dagar/veckan från och med årsskiftet och sen kanske börja jobba lite mer ht 2015. Tänker då försöka hålla mig till typ max 60%, så kan jag och maken gå omlott och ta vårdnadsbidrag för Idun ett år till. Vi har tänkt hålla henne hemma tills hon är fyra år och sen får hon börja 15 timmar/veckan precis som storasystrarna har fått göra.

Och så till hur jag mår :) Jag mår fint! Har varit förkyld mkt och det är jobbigt, men annars mår jag bara bra. Sover ju inte så mkt eller bra, men jag är så van vid det här laget att det liksom inte är något jag tänker så mkt på längre.
Nu när våren kommer känns allt så mkt enklare oxå med alla kläder och sånt, och man kan vara ute mer, det är härligt!
 
Sv: Höstföräldrar 2013 del 2

Söt han är! :)


blev att jag köpte gröt och Elvira verkar gilla det så hon får på kvällen from nu.

Jag ska jobba i juni sen vara ledig juli-augusti och så börjar jag i september igen.

Mannen är hemma då i juni och så september-oktober. I början av november börjar Elvira hos dagmamman.

F.ö. mår jag bra men känner av det ekonomiskt att vara hemma så jag vill verkligen jobba och tjäna lite pengar nu...annars känns det bra att vara trebarnsmamma :D Men visst, de kvällarna finns ju när de stora bråkar och lillan gnäller och inte kommer till ro. Men det löser sig ofta rätt bra, maken tar hand om de andra två och jag lilla Elvira.
 
Senast ändrad:
Sv: Höstföräldrar 2013 del 2

Nu har vi babysimmat för första gången. J var mycket skeptisk till en början men sen upptäckte han att man kunde plaska med både händer och fötter så vad gjorde det då att man fick vatten i mun och ögon?
Det allra roligaste var nog när han fick prova att sitta i barnstolen (insvept i handduk) bredvid duschen när jag duschade efteråt ;)
 
Sv: Höstföräldrar 2013 del 2

*kl*

Lite uppdatering från oss.

Eirah blir 6 mån om 1v. Var o vägde igår, 5910 gram o 62 cm lång (gått upp 190 gram o vuxit 1 cm på 3 v). Hon är verkligen LITEN. Sonen vägde så vid 2,5 mån... Alla tror att hon är max 4 mån :(

Hon äter gröt på kvällen med extra fett i, men nu måste jag snabbt lägga till en måltid till med extra fett i. Blir väl lunch för att störa amningen så lite som möjligt.

Annars kan hon nästan sitta själv, men att vara på golvet är inte så roligt...

Inatt sov hon för första gången på 2 mån mellan 22-05. Skönt!

Underbart o se hur mycket hon gillar när hennes bror leker med henne. Hon skrattar o blir aå glad av att se honom :love:.

Men nu är det dags att kliva upp ur sängen o köra sonen till dagis. :)
 
Sv: Höstföräldrar 2013 del 2

Hoppas att den extra maten ger resultat snart.

--

I dag kände jag mig som en usel mamma en stund. Sonen har haft en dag då absolut inget duger utom att bli buren och vid 19 var jag trött, hunden fick ett tokryck och barnet skrek när jag försökte lägga ner honom. Jag var på väg att ringa till sambon och säga "kom hem, visa hur maskinen fungerar så kör jag bara jag får komma ut och vara ifred...!!! ".
Sen fick jag dåligt samvete för att jag inte orkade.
(jag hade inte fått åka ut och göra hans jobb heller, han påstår att sprutan är för dyr :p)
 
Sv: Höstföräldrar 2013 del 2

Man är ingen usel mamma för att man inte orkar med alltalla gånger (fast det vet du nog)! Men det är märkligt vad stark den känslan kan bli i de där situationerna , trots att man ju med sitt sunda förnuft kan tänka att det kanske inte är så konstigt att man inte orkar!

Man behöver "inte orka" ibland för att sedan orka igen ;)

Kl

I går när jag diskade på kvällen så la jag Idun på mage på golvet. En pyttestund efteråt vände jag mig från disken, och då satt hon upp på golvet. Skitlycklig :)
Hon tar sig fram i en rasande fart nu, i någon slags "kryp-ålnings kombo stil", och hon börjar oxå försöka klättra lite mot olika saker, köksstolarna allra helst.

Vi är förkylda här igen. Snoret rinner på lillskrottan och hon hostar och hostar. Jag med. Jag är SÅ trött på alla eländesförkylningar vi haft under hösten och vintern och början på våren. De bara avlöser varandra och går runt runt i familjen. Sjukt tråkigt!!
 
Sv: Höstföräldrar 2013 del 2

*KL*

Kikar in här lite och uppdaterar igen.


Lille gossen växer så det knakar och är nu lite drygt 7½ månad. Han sitter bra utan stöd nu och tar sig framåt på golvet även om han inte kryper. Det är väl mer ålning det liknar, i kombination med att han häver sig framåt med sina armar. Han är förvånansvärt snabb. :p Nu är han sitt glada jag igen också, efter en helg med tredagarsfeber och någon kinkig dag därefter.

Det är så kul att se hur han verkar utvecklas ett snäpp till från dag till dag och nu börja vi till och med kunna få in lite kvällsrutiner! Halleluja! Tidigare somnade han vid så olika tider att det var svårt att förutse. Numer är det oftast upp mellan 06-07 och sen läggdags mellan 20-21.

Börjar få lite lätt ångest också över att de här 7½ månaderna gått så himla fort, att det fasiken snart är dags för 1-årskalas.. Visst, det är lite drygt 4 månader kvar, men de månaderna kommer nog försvinna i ett naffs. :p
 
Sv: Höstföräldrar 2013 del 2

Oj så stor han har blivit ! Snart 1års kalas (ok några månader) helt sjukt ju :D


Lilla Elvira har fått vattkoppor, hon är helt prickig stackaren men är ändå vid gott mod. De andra barnen hade ju det för ca 14 dagar sen så det stämmer precis med inkubationstiden...
 
Sv: Höstföräldrar 2013 del 2

halv knapp
Hur gör ni hemma när ni/barnen är sjuka? Vi drog på oss en matförgiftning för två dagar sedan, och jag har knappt gått upp ur sängen sedan dess. Får mig att känna mig som en hemsk mamma rent allmänt :(
 
Sv: Höstföräldrar 2013 del 2

halv knapp
Hur gör ni hemma när ni/barnen är sjuka? Vi drog på oss en matförgiftning för två dagar sedan, och jag har knappt gått upp ur sängen sedan dess. Får mig att känna mig som en hemsk mamma rent allmänt :(

Lyckligtvis har vi inte varit sjuka samtidigt, sambon och jag. Hoppas vi slipper det. Men om jag var så sjuk att jag knappt kunde ta mig ur sängen då hade sambon fått vara hemma och ta hand om barnen.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
26 218
  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
111 533
Senast: lillebill
·
  • Låst
Gravid - 1år Återigen dags för en ny tråd för vinterföräldrar (som autocorrect vill ha till vinterförvaring :p ) och vinterbarn. Lägger in listan...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
92 008
Senast: YaHilweh
·
  • Låst
Småbarn Ny tråd! Vi får väl hoppas att @pollex bebis behagar att titta ut i den här tråden:D Listan: Januari 2 - Venus_in_furs, första barnet...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
83 874
Senast: Heulwen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp