Bukefalos 28 år!

Höstföräldrar 2015

Status
Stängd för vidare inlägg.
Haha! Han hittar sina sätt att kommunicera på :) du får dit en liten kängurupung på hans brallor :D

Ja, visst gör han!

Igår kom han till mig och sa lyssna, och sen la han huvudet på magen i några minuter :love: Och sen gjorde han samma sak idag :)

Haha, det skulle vara något, jag misstänker dock han skulle stoppa ner både det ena och det andra i den :p
 
Var på mvc igår. Bm skrev en remiss på ett UL för att det stack iväg lite högt på sf-kurvan från att ha legat jämnt och normalt innan. Hon sa att jag inte behövde vara orolig och att det troligtvis berodde på att bebis sträckte ut sig när hon mätte, men att hon tyckte vi kunde göra ett UL till ändå för säkerhetsskull. Men det är klart man blir orolig ändå..
Det i kombination med att jag börjat få väldigt mycket sammandragningar nu gör att jag inte riktigt kan koppla av. Samtidigt känns det skönt att få se bebis en gång till innan det är dags och se så att allt ser ut som det ska..

Och en sak till, går in i vecka 34 imorgon. Visst borde man själv kunna se kön på bebis då när den är så stor? Vi har ju bestämt oss att det ska få bli en överraskning vem som tittar ut!

Åh.. så mycket tankar på en gång nu:crazy:
 
Var på mvc igår. Bm skrev en remiss på ett UL för att det stack iväg lite högt på sf-kurvan från att ha legat jämnt och normalt innan. Hon sa att jag inte behövde vara orolig och att det troligtvis berodde på att bebis sträckte ut sig när hon mätte, men att hon tyckte vi kunde göra ett UL till ändå för säkerhetsskull. Men det är klart man blir orolig ändå..
Det i kombination med att jag börjat få väldigt mycket sammandragningar nu gör att jag inte riktigt kan koppla av. Samtidigt känns det skönt att få se bebis en gång till innan det är dags och se så att allt ser ut som det ska..

Och en sak till, går in i vecka 34 imorgon. Visst borde man själv kunna se kön på bebis då när den är så stor? Vi har ju bestämt oss att det ska få bli en överraskning vem som tittar ut!

Åh.. så mycket tankar på en gång nu:crazy:
Jag var på snabbt ul häromdagen, v.41+. Jag kollade iofs inte jättenoga men jag såg inget kön :p
 
Var på mvc igår. Bm skrev en remiss på ett UL för att det stack iväg lite högt på sf-kurvan från att ha legat jämnt och normalt innan. Hon sa att jag inte behövde vara orolig och att det troligtvis berodde på att bebis sträckte ut sig när hon mätte, men att hon tyckte vi kunde göra ett UL till ändå för säkerhetsskull. Men det är klart man blir orolig ändå..
Det i kombination med att jag börjat få väldigt mycket sammandragningar nu gör att jag inte riktigt kan koppla av. Samtidigt känns det skönt att få se bebis en gång till innan det är dags och se så att allt ser ut som det ska..

Och en sak till, går in i vecka 34 imorgon. Visst borde man själv kunna se kön på bebis då när den är så stor? Vi har ju bestämt oss att det ska få bli en överraskning vem som tittar ut!

Åh.. så mycket tankar på en gång nu:crazy:
Bebisen är ganska stor i v34 så man ser inte så mycket. Från att ha haft hela bebisen på bild så är det mer kroppsdelar.
I v32 kunde inte jag se att sonen var en son trots att det var njurarna som undersöktes samt tillväxt. Men det kan säkert hända att ni kan se något.
 
Och en sak till, går in i vecka 34 imorgon. Visst borde man själv kunna se kön på bebis då när den är så stor? Vi har ju bestämt oss att det ska få bli en överraskning vem som tittar ut!

Både när jag gjorde ul i v31 och i v 37 hade jag problem att ens se att det var en bebis på bilden :p Så ska nog mycket till att man råkar se något man inte vill se :)
 
Var på mvc igår. Bm skrev en remiss på ett UL för att det stack iväg lite högt på sf-kurvan från att ha legat jämnt och normalt innan. Hon sa att jag inte behövde vara orolig och att det troligtvis berodde på att bebis sträckte ut sig när hon mätte, men att hon tyckte vi kunde göra ett UL till ändå för säkerhetsskull. Men det är klart man blir orolig ändå..
Det i kombination med att jag börjat få väldigt mycket sammandragningar nu gör att jag inte riktigt kan koppla av. Samtidigt känns det skönt att få se bebis en gång till innan det är dags och se så att allt ser ut som det ska..

Och en sak till, går in i vecka 34 imorgon. Visst borde man själv kunna se kön på bebis då när den är så stor? Vi har ju bestämt oss att det ska få bli en överraskning vem som tittar ut!

Åh.. så mycket tankar på en gång nu:crazy:

Nja, då ska man vara rätt duktig på att tolka ultraljud, ha (o)tur med att rätt delar visas ur rätt vinkel och inget annat ligger ivägen.
 
Var på mvc igår. Bm skrev en remiss på ett UL för att det stack iväg lite högt på sf-kurvan från att ha legat jämnt och normalt innan. Hon sa att jag inte behövde vara orolig och att det troligtvis berodde på att bebis sträckte ut sig när hon mätte, men att hon tyckte vi kunde göra ett UL till ändå för säkerhetsskull. Men det är klart man blir orolig ändå..
Det i kombination med att jag börjat få väldigt mycket sammandragningar nu gör att jag inte riktigt kan koppla av. Samtidigt känns det skönt att få se bebis en gång till innan det är dags och se så att allt ser ut som det ska..

Och en sak till, går in i vecka 34 imorgon. Visst borde man själv kunna se kön på bebis då när den är så stor? Vi har ju bestämt oss att det ska få bli en överraskning vem som tittar ut!

Åh.. så mycket tankar på en gång nu:crazy:

Jag gjorde också ett UL vid den tiden och då ser man ingenting alls :D Så att könet avslöjas av misstag är nog rätt osannolikt.
 
Himla intimt nu menmen.

Jag verkar läcka typ fostervatten? Spydde idag och det forsade ut vatten. Har hänt förut så var beredd och stod i duschen och spydde (toaletten är nära duschen som tur är) och har väl mest trott att det är urin innan. Men det är helt klart i färgen och luktar ingenting. Möjligtvis lite salt men inte som piss iaf. Men det är väl säkert normalt som allt annat?
 
Himla intimt nu menmen.

Jag verkar läcka typ fostervatten? Spydde idag och det forsade ut vatten. Har hänt förut så var beredd och stod i duschen och spydde (toaletten är nära duschen som tur är) och har väl mest trott att det är urin innan. Men det är helt klart i färgen och luktar ingenting. Möjligtvis lite salt men inte som piss iaf. Men det är väl säkert normalt som allt annat?

Det är INTE normalt att läcka fostervatten. Gör du det ska du upp till förlossningen pronto! (Med tanke på vilken vecka du är i)

Säker på att det inte är riktigt vattniga flytningar?

Tror du på fostervatten så ring förlossningen. Du ska inte gå runt och läcka det till och från under graviditeten. Det gör du först när vattnet gått och förlossningen startar.
 
@BernT
Kolla upp det. Även om det skulle kunna vara urin (jag läcker urin när jag hostar eller nyser kraftigt och det är inte heller alltid det ser ut som kiss om jag druckit mycket) så är det bäst att kolla så inget är fel.
 
@Matmissbrukaren och @Mitrolle

Nä vattniga flytningar är det nog inte. Det kom mängder, minst en halv liter. Om jag nyser eller typ hostar kan det ibland kännas som jag ska kissa men det går alltid alltid att knipa då, när jag kräks och det forsar vatten/vad det nu är så går det inte att knipa eller stoppa och det är som sagt jättemkt varje gång :/
 
@Matmissbrukaren och @Mitrolle

Nä vattniga flytningar är det nog inte. Det kom mängder, minst en halv liter. Om jag nyser eller typ hostar kan det ibland kännas som jag ska kissa men det går alltid alltid att knipa då, när jag kräks och det forsar vatten/vad det nu är så går det inte att knipa eller stoppa och det är som sagt jättemkt varje gång :/

Lägg dig ner och ring förlossningen pronto skulle jag säga!
 
Lägg dig ner och ring förlossningen pronto skulle jag säga!


Men det har ju hänt flera gånger, alltså kan det väl inte vara så farligt? Säkert tio gånger de senaste 2-3 veckorna. Det händer varje gång jag spyr. Fostervatten återbildas väl? Borde inte bm sett det på rul för 8 veckor sen om det var ngt? Då sa hon att det var normalt med fostervatten. Fast iofs om jag minns rätt så var rul innan episoden med spy + forsa vätska började.
 
Jag vet inte hur farligt det är så det ska jag inte uttala mig om. Det enda jag vet är att om vattnet går är det igångsättning inom 48 timmar som gäller, och sängläge om inte bebis är fixerad. (lite olika regler i olika landsting finns).

Det behöver inte vara vattnet. Man kan ha väldigt vattniga och rikliga flytningar som gravid. Men jag skulle absolut ta det på allvar och kolla upp det.
 
Jag vet inte hur farligt det är så det ska jag inte uttala mig om. Det enda jag vet är att om vattnet går är det igångsättning inom 48 timmar som gäller, och sängläge om inte bebis är fixerad. (lite olika regler i olika landsting finns).

Det behöver inte vara vattnet. Man kan ha väldigt vattniga och rikliga flytningar som gravid. Men jag skulle absolut ta det på allvar och kolla upp det.

Det kan väl inte stämma om vattnet går innan v.34? Vad jag förstått gör man allt man kan för att hålla kvar bebisen i magen och skynda på lungmognaden, om vattnet går tidigare än v.34. Om det inte finns hälsoskäl som talar för att det är bättre att barnets föds vill säga. Så tidigt i graviditeten är ju varje dag i magen väldigt värdefull.

@BernT Fostervatten nybildas, men för lite fostervatten kan påverka lungornas möjlighet att utvecklas normalt. Läcker du fostervatten finns även en infektionsrisk och risk för förtidig födsel. Att vattnet går tidigt är sånt man blir inlagd för, så farligt kan det vara. Nu kanske det inte är vattnet, men om du misstänker att det är vattnet ska du självklart ringa förlossningen, nu!
 
Men det har ju hänt flera gånger, alltså kan det väl inte vara så farligt? Säkert tio gånger de senaste 2-3 veckorna. Det händer varje gång jag spyr. Fostervatten återbildas väl? Borde inte bm sett det på rul för 8 veckor sen om det var ngt? Då sa hon att det var normalt med fostervatten. Fast iofs om jag minns rätt så var rul innan episoden med spy + forsa vätska började.
Men du, det finns ju ingen anledning att INTE ringa? Bättre att ta det säkra före det osäkra.
 
Jag vet inte hur farligt det är så det ska jag inte uttala mig om. Det enda jag vet är att om vattnet går är det igångsättning inom 48 timmar som gäller, och sängläge om inte bebis är fixerad. (lite olika regler i olika landsting finns).

Det behöver inte vara vattnet. Man kan ha väldigt vattniga och rikliga flytningar som gravid. Men jag skulle absolut ta det på allvar och kolla upp det.
Jag vill minnas att en tvillingmamma i vår-13 blev inlagd för vattenavgång runt v. 30 och att hon då fick läkemedel som skulle hjälpa barnen att få igång lungorna så att säga. Dock blev det urakut snitt ganska snart då det hände något med barnen så det ska väl kontrolleras både barn och mamma i det läget. De hade hoppats på att kunna "spara" barnen i magen typ 2 dygn eller så men det var ju noga övervakat.
 
@BernT hoppas du ringt förlossningen för att reda ut vad det är. Mig tog de in direkt nattetid när jag i slutet sv förra graviditeten misstänkte att jag läckt ett par dl bara. Särskilt då barnet inte är fixerat.
Nu var det ett gäng som kollade, kände, luktade (!!!), men sa åt mig att det var flytningar. I efterhand tror jag inte en sekund på det, de kändes i kroppen att nåt hände och jag ställer mig upp på natten och lyckas blöta ner en matta..! :eek:
Dottern föddes några dagar senare med många olika krämpor så jag tror att det hängde ihop, men det får jag aldrig veta säkert.
 
Det kan väl inte stämma om vattnet går innan v.34? Vad jag förstått gör man allt man kan för att hålla kvar bebisen i magen och skynda på lungmognaden, om vattnet går tidigare än v.34. Om det inte finns hälsoskäl som talar för att det är bättre att barnets föds vill säga. Så tidigt i graviditeten är ju varje dag i magen väldigt värdefull.

@BernT Fostervatten nybildas, men för lite fostervatten kan påverka lungornas möjlighet att utvecklas normalt. Läcker du fostervatten finns även en infektionsrisk och risk för förtidig födsel. Att vattnet går tidigt är sånt man blir inlagd för, så farligt kan det vara. Nu kanske det inte är vattnet, men om du misstänker att det är vattnet ska du självklart ringa förlossningen, nu!

Oj jag fick för mig att @BernT var mycket närmare förlossning, måste ha blandat ihop personer. Ursäkta :o

Men alldeles oavsett så är det ju viktigt att höra av sig till förlossningen då det kan vara aktuellt med inläggning om det var fostervatten.
 
@BernT hoppas du ringt förlossningen för att reda ut vad det är. Mig tog de in direkt nattetid när jag i slutet sv förra graviditeten misstänkte att jag läckt ett par dl bara. Särskilt då barnet inte är fixerat.
Nu var det ett gäng som kollade, kände, luktade (!!!), men sa åt mig att det var flytningar. I efterhand tror jag inte en sekund på det, de kändes i kroppen att nåt hände och jag ställer mig upp på natten och lyckas blöta ner en matta..! :eek:
Dottern föddes några dagar senare med många olika krämpor så jag tror att det hängde ihop, men det får jag aldrig veta säkert.
Det där hade jag glömt :o kanske då det verkade vara en piss i nilen jämfört med vad som skedde runt din förlossning sen :s
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag var tvungen att starta en höst tråd :D Plussade förra veckan så det är fortfarande väldigt tidigt. Om det går vägen blir det vårt...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
44 706
Gravid - 1år Det här kan bli lite rörigt, jag ber om ursäkt på förhand. Jag och maken har en dotter på 1.5 år. Hon är det bästa som hänt oss och...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 048
Senast: gulakatten
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 471
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 316

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp