Höstföräldrar 2016 del 2 (bebisarna kommer)

10-månaderskontroll idag, inga anmärkningar. 73 cm, 8,7 kg.

Hon börjar fatta grejen med mat lite mer, även om tutte fortfarande är bäst så går i alla fall en hel del annat också i. Gillar kyckling, köttbullar, turkisk yoghurt och gröna ärtor. Potatis och pasta ok. Äpple är kul att gnaga på, vi har massor i trädgården nu... Gröt, mackor, välling = blää.

@Sleepan angående presenter så kommer jag nog önska böcker, träklossar och kläder till lillan när hon fyller år. Hon gillar också knappar som låter när man trycker på dem, så kanske något sådant också.

Tack för bra tips!

Blev dock en ryggsäck tillslut, för jag hittade en rabattcheck så att den blev lite rimligare in inköp :D
 
Hörni, ni som har ett gäng ettåringar eller snart ettåringar - jag behöver hjälp!

Vad hade ni tyckt var en bra ettårspresent till era barn? En nära kompis killa tjej blir ett på lördag och jag kommer inte på något vettigt...
Ryggsäck? Spargris? Fin bok?
Storebror har massa leksaker, så det känns lite tråkigt...
Tut tut böckerna!
Min grabb är helt såld på de böckerna.
 
Utvecklingssprång, tandsprickning och försöker lära sig gå samtidigt = trött bebis som bara vill sova med tutte i munnen...Hon är dock rätt glad när hon är vaken i alla fall!
 
Här har vi nästan samma läge som Pajatzar, utvecklingssprång tandsprickning och försöker lära sig gå men här resulterar det i bebis som vaknar minst 1gång i timmen hela nätterna. Trött mamma!! Annars glad och hyper unge som är helt underbar.
Lite panik över att börja jobba om en vecka :(, hennes pappa går hem till januari då det är dags för inskolning..
 
Här är det snart dags för inskolning! Är det någon som har någon lista på "bra att ha saker" till förskolan?
Du får säkert en lista vid inskolningen. Men annars är det väl ungefär
2 uppsättningar extra kläder för inomhusbruk
Strumpor med antihalk eller liknade att ha inne (och gärna ett par vanliga strumpor att ha i skorna vid utevistelse när det är kallt då anti halka sockor hindrar barnens fötter att röra sig i skorna och blir därför lättare kall)
Kläder för alla väder.
Ev. Nappar eller snutt att ha vid vilan.
Ev. Solkräm eller antikylkräm beroende av årstid och om barnet lätt får väderbitna kinder.

Och märk ALLT. Tips är att märka med sådana där strykfria klisterlappar.

På vissa förskolor ska barnen ha med sig egna blöjor med det på andra "ingår"

Och på vissa förskolor ska barnen ha med sig egen vagn vid vila så då är det bra att ha en typ begagnad billig vagn som man helt enkelt kan ha stående på förskolan hela tiden.
 
Här har vi nästan samma läge som Pajatzar, utvecklingssprång tandsprickning och försöker lära sig gå men här resulterar det i bebis som vaknar minst 1gång i timmen hela nätterna. Trött mamma!! Annars glad och hyper unge som är helt underbar.
Lite panik över att börja jobba om en vecka :(, hennes pappa går hem till januari då det är dags för inskolning..
Visst är det härligt... Tanden har kommit upp nu men hon är extreeeemt snuttig. Jag börjar jobba i oktober. Hade varit bra om hon klarade sig utan amning dagtid åtminstone då...
 
Du får säkert en lista vid inskolningen. Men annars är det väl ungefär
2 uppsättningar extra kläder för inomhusbruk
Strumpor med antihalk eller liknade att ha inne (och gärna ett par vanliga strumpor att ha i skorna vid utevistelse när det är kallt då anti halka sockor hindrar barnens fötter att röra sig i skorna och blir därför lättare kall)
Kläder för alla väder.
Ev. Nappar eller snutt att ha vid vilan.
Ev. Solkräm eller antikylkräm beroende av årstid och om barnet lätt får väderbitna kinder.

Och märk ALLT. Tips är att märka med sådana där strykfria klisterlappar.

På vissa förskolor ska barnen ha med sig egna blöjor med det på andra "ingår"

Och på vissa förskolor ska barnen ha med sig egen vagn vid vila så då är det bra att ha en typ begagnad billig vagn som man helt enkelt kan ha stående på förskolan hela tiden.
Tack för bra tips! Jag tänkte att man ju kunde vara lite förberedd redan till inskolningen. Det är jobbigt nog för mitt kontrollbehov att det är pappan som skolar in... :angel: Klisterlappar har vi köpt jättefina så det ska vi ordna! Typ alla kläder barnet har på sig när det kommer till förskolan, även innekläder?
 
Tack för bra tips! Jag tänkte att man ju kunde vara lite förberedd redan till inskolningen. Det är jobbigt nog för mitt kontrollbehov att det är pappan som skolar in... :angel: Klisterlappar har vi köpt jättefina så det ska vi ordna! Typ alla kläder barnet har på sig när det kommer till förskolan, även innekläder?
Speciellt innekläder. Allt ni vill ha kvar.
Exempel min avdelning- 27 barn-, tre torkskåp. Vi är på utflykt och plötsligt slår vädret om alla är genom blöt innan vi är tillbaka så allt hängs in i torkskåp.
Vid 16 tiden ska 15 barn hem samtidigt och alla barn river ut allt ur torkskåpen så alla kläder ligger i en hög och hälften av barnen känner inte igen sina egna kläder och helst blir dom hämtad av mor och far föräldrar som tar de kläder dom tycker sig känna igen :angel:
Sedan förstår du kaoset.
Ungerfär samma situation uppstår varje gång vi har gymnastik. Barnen slänger av sig alla kläder för att snabbt byta om och när det efter gymnastiken är dags att durcha så har alla rivit runt i allt för att hitta tvålar och hårspännen - och gud vet vad- sedan är det tårar och tandsgnisel när en strumpa är borta eller favorittröjan slunkit ner i kompisen gymnastikpåse :nailbiting:( hos oss är det dock bara 4 och 5 åringarna som har inne gymnastik så dit är det ju iaf några år)

Hur som så blir de lite mer naturligt att barnen har mer koll på sina ytterkläder som dom använder kontinuerligt än de där tajtsen som egentligen bara legat i väskan som reservbyxor
 
Senast ändrad:
Hur går det för er andra?
Vår inskolning har gått jättebra, men nu efter fyra dagar på förskolan sitter vi här med sonens första magsjuka :cry: Inte en trevlig upplevelse och så svårt att hjälpa... har de ont eller feber kan man ju ge Alvedon, men här finns ju ingen medicin på samma sätt...
 
Jag började just jobba och pappan har gått på föräldraledighet! Det går bra. Lillan är nu elva månader och jag var ju orolig för att hon åt dåligt och bara ville amma, men det har blivit bättre. Nu ammar hon när jag är hemma och äter lite smått och gott under dagen. Ingen glupsk unge precis men hon får ju i sig näring iallafall.
 
Här är det full rulle. Jag jobbar sedan ett par månader tillbaka och sonen är hemma med pappan. - jag tycker det är pissjobbigt och mår skitdåligt över att vara ifrån honom så mycket även om det går bra för dom. Det har ju inte hjälpt att vi haft massor med kvälls möten så det ha hänt flera gånger att jag farit hemifrån innan sonen vaknat och kommer hem när han lagt sig. Jag får ont i magen bara av att tänka på det.


Övrigt så kom och gick hans 1årsdagen utan någin större procedur. Familjen firade honom under själva födelsedagen med en gigantiskt hög av paket och på lördagen ringde jag fyra av mina närmsta vänner och bjöd in dom och deras 5 barn (yngsta 5 månader och äldsta 2 år) på lite tacos och tårta. Vi körde ett knytkalas så krävdes inga förberedelser och alla vart nöjda och glada.

Utöver det måste jag säga att utvecklingen fortsätter att gå sjukt snabbt framåt. Han reder upp det mesta själv om han får chansen. Klättrar exempelvis själv upp i barnstolen och sätter sig när det är mat dags osv.

Men jag har aldrig varit med om dess lika till aptit. Ungen är helt bottenlös. Att till lunch äta 5 fullstora pannkakor med bär och grädde samt frukt till efterrätt är inga bekymmer. Igår åt vi ute och han vräker i sig en hel barnportion med pommes, korv och sallad. Sedan for vi och firade gamel gamel moster som fyllde 85 och då åt han 3 kakor/bullar och en bit tårta. Samt en flaska välling i bilen på väg hem.

Vägde in på 1års kontrollen på 9500 g så vart all den maten tar vägen vette tusan
 
- jag tycker det är pissjobbigt och mår skitdåligt över att vara ifrån honom så mycket även om det går bra för dom. Det har ju inte hjälpt att vi haft massor med kvälls möten så det ha hänt flera gånger att jag farit hemifrån innan sonen vaknat och kommer hem när han lagt sig. Jag får ont i magen bara av att tänka på det.

Är på arbetsdag sju och känner att nej, nu räcker det. Har typ "vanligt" jobb må-fre 8-16.30 så det blir ju lite tid tillsammans varje kväll men jag vill hellre vara hemma... Vi har ju tänkt skola in på förskola i slutet av januari men det känns inte heller bra. Ska jag lämna min lilla onge hela dagarna hos främlingar med massa andra barn? Vill inte. Hade ju bara tänkt ha ett barn men nu är jag nästan redo att skaffa ett till bara för att få fler föräldradagar och kunna vara hemma... Hatar "arbetslinjen" och all samhällspress att man ska jobba och tjäna pengar. Det är inte alls lika värdefullt för mig som min familj.
 
  • Gilla
Reactions: Is
Är på arbetsdag sju och känner att nej, nu räcker det. Har typ "vanligt" jobb må-fre 8-16.30 så det blir ju lite tid tillsammans varje kväll men jag vill hellre vara hemma... Vi har ju tänkt skola in på förskola i slutet av januari men det känns inte heller bra. Ska jag lämna min lilla onge hela dagarna hos främlingar med massa andra barn? Vill inte. Hade ju bara tänkt ha ett barn men nu är jag nästan redo att skaffa ett till bara för att få fler föräldradagar och kunna vara hemma... Hatar "arbetslinjen" och all samhällspress att man ska jobba och tjäna pengar. Det är inte alls lika värdefullt för mig som min familj.
Jag känner som du, att familjetid är viktigare. Du vet att du har rätt att gå ner i tid om ni klarar det ekonomiskt? :)
 
Jag känner som du, att familjetid är viktigare. Du vet att du har rätt att gå ner i tid om ni klarar det ekonomiskt? :)
Jo, jag pratade lite med maken om det igår. Även om vi båda går ner på 80 procent borde vi få ut mer pengar än vi fått nu när han jobbat och jag tagit föräldrapenning. Får ta och räkna lite mer noga på det. Vore så skönt att slippa de här långa arbetsdagarna och -veckorna som är bara känns som en oändlig transportsträcka till helgen. Så jävla meningslöst.
 
Hallå hur går det för alla? Har ni skola in på förskolan än? Är det syskon på g? Berätta
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
70 708
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
20 369
Senast: Rie
·
Kultur Hur många program kommer du lyssna på? Vem ser du mest fram emot? Och till sist vem blir din utmaning att lyssna på? Här är alla...
7 8 9
Svar
177
· Visningar
16 550
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
25 974

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp