Bukefalos 28 år!

Höstföräldrar 2016 del 2 (bebisarna kommer)

I måndags visade sig mina hormoner tillslut. Inte så att jag grät hejdlöst men nog grät ja. Alfons hade sitt första sämre dygn, vi hade helt kommit ur gängorna och inget va riktigt bra. På det har jag haft kraftig mjölkstas- sjukt ont. Överlag var dagen väldigt påfrestande med Hembesök från BVC och paket från kusinen (bästa vännen) som flyttat till canada och som jag inte träffat på över ett år nu och just nu är hon lite fast i canada i väntan på att få sitt sambovisum godkänt så det tar ytterligare några månader innan hon kan komma hem och träffa vårt lilla underverk.

I övrigt går allt så sjukt bra, kan inte riktigt tro att allt det här är sant! A äter och sover regelbundet och har gått upp ordentligt med vikt. Jag har varit lite orolig över att han nog har ordentligt med magknip men misstänkte själv att de beror mycket på att han sväljer så jäkla mycket luft.Han snuttar nämligen oavbrutet trots att han inte är hungrig så bröstet vill han inte ha utan han blir bara arg om det kommer massa mjölk och väljer hellre att snutta på sidan om eller helst på sin egenheter hand eller på pappa. Så jag frågade BVC sköterskan om jag verkligen inte skulle börja med napp för hon såg ju hon också han bara snuttar högljutt i luften så efter att ha vägt honom och sett att han gått upp mer i vikt på de dagarna än vad dom bör ha gått upp på en hel vecka så sa hon att vi skulle prova med nappen när vi viste att han va mätt.
Och vilken lycka, A älskar nappen så nu måste vi nästan väcka honom för att han ska äta. Annars är han så väldigt nöjd med livet

I går morse fick jag dock min första "välkommen till livet som småbarnsförälder upplevelse".
Hade precis ammat och insåg att jag själv akut behövde uppsöka en toalett, så jag springer ner med barnet i famnen och lägger ner honom i vaggan ovh springer i väg på toa. Hinner bara sätta mig så hör jag hur han börjar gråta, så skyndar mig allt jag kan- när jag rusar ut från toan håller jag på att snubbla över min hund som står och håller på att kräks! Får tag på barnet och rusar mot ytterdörren för att få ut hunden men i farten flyger -den nyfunna och i Alfons värld livsviktig- nappen all världen värld.
Får ut hunden och serverar henne sedan lite mat för att tillbringa kommande halvtimme med att leta den där jäkla nappen!
Trots att vi varit uppe sedan 8.00 så lyckades jag inte få i mig själv frukost först 11.30?!
Ja ja, Alfons hade roligt iaf.

Det är därför man har typ 700 nappar på lager. :D
Skönt att det funkar! Våran lille tar också nappen när han mest är snuttsugen. Jätteskönt! :)
 
  • Gilla
Reactions: Is
Gömt ta magnesium två dagar i rad. Vakna i natt av värdens kramp i vaden. Så kraftig att hela vadmuskeln är sjuk idag
 
Lite avis på er som har fått bebisar redan. 46 dagar till BF! Känner mig rätt pigg, har en del ont av foglossningen men det går bra ändå. Var på massage igår, så skönt.
 
Skönt att nappen funkar! Nu förstår du varför man köper ca 800st :laugh::D
Ja. Det va nästa tanke så for på byn senare på dagen just för att inhandla en famn med nappar MEN inte går det att få tag på minsta storleken här heller.... måste fara till någon stad eller beställa på Internet.Men de brukar gå hyfsat fort att få hem saker från typ apotea så ska nog sätta mig med det idag.
 
Hörrni, det här med avslag. Jag har fått för mig att det ska vara flera veckor. Jag har nu inte haft någon blödning på över 1 dygn. Kan det dra igång igen rätt som det är?

Sitter just nu och vakar över bebis som ligger och sover på sin sovande pappas bröst. Hennes favoritplats :heart
Varit ute och gått en promenad och lagat mat medan hon har sovit i sjal hos pappa. Min beställning av sjalgillande bebis verkar ha gått igenom :up:
Hon har somnat direkt varje gång vi stoppat ner henne i sjalen.
 
Hörrni, det här med avslag. Jag har fått för mig att det ska vara flera veckor. Jag har nu inte haft någon blödning på över 1 dygn. Kan det dra igång igen rätt som det är?

Sitter just nu och vakar över bebis som ligger och sover på sin sovande pappas bröst. Hennes favoritplats :heart
Varit ute och gått en promenad och lagat mat medan hon har sovit i sjal hos pappa. Min beställning av sjalgillande bebis verkar ha gått igenom :up:
Hon har somnat direkt varje gång vi stoppat ner henne i sjalen.
Hoppar in från sommartråden -16 :)
Mitt avslag kom och gick under 6 v, kunde hålla upp några dagar för att sen komma igen, men kan ju lika väl vara så att ditt är över :)
 
Grattis alla nyblivna mammor :heart

Här rullar allt på. Helt otroligt är hon fyra veckor imorgon!
Varit hos BVC idag. Gått upp 710 g. sen hon föddes så nu är min lilla tjej över 4 kg:os strecket. :DJust nu ligger hon på favoritstället tvärs över min mage och slumrar så sött. Var en tuff dag så är skönt att hon kan sova lite nu.
Jag gjorde BE-provet imorse så vi fick gå upp tidigt och så fick hon gå promenad med mormor medan jag körde. Jag har också haft två lektioner under veckan så farmor har fått passa henne då. Det har gått över förväntan, hade pumpat ur och hade med om de skulle behövas men hon sov mest. Sen var det BVC vid 13 så blev sen lunch och sen sova middag.
Sambon åkte iväg på kurs imorse också och kommer inte hem förens söndag.. så nu ska vi bara ta det lugnt. Åker antagligen till mina föräldrar och sover där en natt så jag slipper laga mat och sånt ;)

Isa blir också nöjd när hon får vara i sjalen. Tömkörde hästen igår med henne sovandes där under tiden. Var också med medryttaren på terrängträning i söndags och då sov hon så gott. Var skönt att slippa vagn i gräset. Men samtidigt vill jag gärna hon ska tycka det är okej att sova i vagnen när den är stilla också. Kan ju inte rida med henne i sjalen direkt!

Vi började också med napp rätt tidigt. Strax över två veckor var hon. Gick superbra. Upplever att hon kan sova lite längre pass på natten också sen den kom men kan ju vara slumpen också. Finns ju inga rutiner med så små. (Säger min bvc-sköterska varje gång) :p

En fråga: kissar era mycket på natten? Jag måste byta blöja för de läcker igenom annars. Har läst att gör det de ska man gå upp en storlek men inte redan väl.. de är ju inte små. I början höll hon på att bajsa hela nätterna så då märktes inte det men nu när hon lugnat sig på den fronten kommer nästa problem. ;)
 
Grattis alla nyblivna mammor :heart

Här rullar allt på. Helt otroligt är hon fyra veckor imorgon!
Varit hos BVC idag. Gått upp 710 g. sen hon föddes så nu är min lilla tjej över 4 kg:os strecket. :DJust nu ligger hon på favoritstället tvärs över min mage och slumrar så sött. Var en tuff dag så är skönt att hon kan sova lite nu.
Jag gjorde BE-provet imorse så vi fick gå upp tidigt och så fick hon gå promenad med mormor medan jag körde. Jag har också haft två lektioner under veckan så farmor har fått passa henne då. Det har gått över förväntan, hade pumpat ur och hade med om de skulle behövas men hon sov mest. Sen var det BVC vid 13 så blev sen lunch och sen sova middag.
Sambon åkte iväg på kurs imorse också och kommer inte hem förens söndag.. så nu ska vi bara ta det lugnt. Åker antagligen till mina föräldrar och sover där en natt så jag slipper laga mat och sånt ;)

Isa blir också nöjd när hon får vara i sjalen. Tömkörde hästen igår med henne sovandes där under tiden. Var också med medryttaren på terrängträning i söndags och då sov hon så gott. Var skönt att slippa vagn i gräset. Men samtidigt vill jag gärna hon ska tycka det är okej att sova i vagnen när den är stilla också. Kan ju inte rida med henne i sjalen direkt!

Vi började också med napp rätt tidigt. Strax över två veckor var hon. Gick superbra. Upplever att hon kan sova lite längre pass på natten också sen den kom men kan ju vara slumpen också. Finns ju inga rutiner med så små. (Säger min bvc-sköterska varje gång) :p

En fråga: kissar era mycket på natten? Jag måste byta blöja för de läcker igenom annars. Har läst att gör det de ska man gå upp en storlek men inte redan väl.. de är ju inte små. I början höll hon på att bajsa hela nätterna så då märktes inte det men nu när hon lugnat sig på den fronten kommer nästa problem. ;)
Lilla E både bajsar och kissar en hel del nattetid. Har bara läckt en gång och då hade jag råkat dra av blöjan när jag ändrade position vid liggamning så det gills inte riktigt.

Jag är lite inne på att vi ska prova att pumpa för att mata henne så jag kan ta mig iväg till stallet och inte känna mig stressad över att skynda hem för att hon ska ha vara hungrig. Vill då bara ge flaska de tillfällena vilket inte ens är ev en gång/dag, jag är inte i stallet varje dag. Vill dock inte äventyra amningen. Hur har ni andra gjort som har barn sen tidigare eller har hunnit så långt?
 
Grattis alla nyblivna mammor :heart

Här rullar allt på. Helt otroligt är hon fyra veckor imorgon!
Varit hos BVC idag. Gått upp 710 g. sen hon föddes så nu är min lilla tjej över 4 kg:os strecket. :DJust nu ligger hon på favoritstället tvärs över min mage och slumrar så sött. Var en tuff dag så är skönt att hon kan sova lite nu.
Jag gjorde BE-provet imorse så vi fick gå upp tidigt och så fick hon gå promenad med mormor medan jag körde. Jag har också haft två lektioner under veckan så farmor har fått passa henne då. Det har gått över förväntan, hade pumpat ur och hade med om de skulle behövas men hon sov mest. Sen var det BVC vid 13 så blev sen lunch och sen sova middag.
Sambon åkte iväg på kurs imorse också och kommer inte hem förens söndag.. så nu ska vi bara ta det lugnt. Åker antagligen till mina föräldrar och sover där en natt så jag slipper laga mat och sånt ;)

Isa blir också nöjd när hon får vara i sjalen. Tömkörde hästen igår med henne sovandes där under tiden. Var också med medryttaren på terrängträning i söndags och då sov hon så gott. Var skönt att slippa vagn i gräset. Men samtidigt vill jag gärna hon ska tycka det är okej att sova i vagnen när den är stilla också. Kan ju inte rida med henne i sjalen direkt!

Vi började också med napp rätt tidigt. Strax över två veckor var hon. Gick superbra. Upplever att hon kan sova lite längre pass på natten också sen den kom men kan ju vara slumpen också. Finns ju inga rutiner med så små. (Säger min bvc-sköterska varje gång) :p

En fråga: kissar era mycket på natten? Jag måste byta blöja för de läcker igenom annars. Har läst att gör det de ska man gå upp en storlek men inte redan väl.. de är ju inte små. I början höll hon på att bajsa hela nätterna så då märktes inte det men nu när hon lugnat sig på den fronten kommer nästa problem. ;)

Har dom för stor blöja läcker det också.... Men kanske du ska prova ett annat märke? För vår kille läcker det ofta när han bajsat mycket, det trycks upp efter ryggen på honom. Vet inte heller riktigt vad som är fel men här är det säkert att blöjorna börja vara för små, han är ju så kort och knubbig vår kille så blöjorna får lite fel proportioner (vägde 3968g på sina 50cm när han föddes)
 
Bad mannen klämma och känna när han kom hem. Värsta smärtan (all) var runt sittknölen så han gissa på höftrotatorn som tagit stryk. De mesta av smärtan släppte efter att jag legat en timme i sängen platt på rygg. Nu kan jag gå normalt igen.

Är inte lätt att ha ett normaltillstånd av smärta. Är så van att alltid ha ont och har svårt att sätta tummen på om de är vanlig smärta eller nått man bör ta på allvar. (Har seriöst träffa på folk med samma syndrom som jag som "missat" att förlossningen har startat, smärta är vardagsmat)
Mm jag tror vi har samma sjukdom och ja min första och enda vaginala förlossning märkte jag knappt ens när förvärkarna startade...det var ju som vanligt. När jag förvånad kom in på förlossningen med de där riktiga värkarna var jag redan öppen 8 cm. Jag hade inte märkt nånting eftersom det är som du säger, smärtan är ju vardagsmat.
 
Mm jag tror vi har samma sjukdom och ja min första och enda vaginala förlossning märkte jag knappt ens när förvärkarna startade...det var ju som vanligt. När jag förvånad kom in på förlossningen med de där riktiga värkarna var jag redan öppen 8 cm. Jag hade inte märkt nånting eftersom det är som du säger, smärtan är ju vardagsmat.

Är lite de jag är orolig för, att "missa" förlossningen. Min bm sa att jag skall åka in när jag får ont (frågade henne) hmm, jasså. *bosätter mig på BB*
 
Lilla E både bajsar och kissar en hel del nattetid. Har bara läckt en gång och då hade jag råkat dra av blöjan när jag ändrade position vid liggamning så det gills inte riktigt.

Jag är lite inne på att vi ska prova att pumpa för att mata henne så jag kan ta mig iväg till stallet och inte känna mig stressad över att skynda hem för att hon ska ha vara hungrig. Vill då bara ge flaska de tillfällena vilket inte ens är ev en gång/dag, jag är inte i stallet varje dag. Vill dock inte äventyra amningen. Hur har ni andra gjort som har barn sen tidigare eller har hunnit så långt?

Jag testade att pumpa häromdagen för att se om det fungerade. Har köpt en medela manuell pump eftersom jag inte kommer pumpa så regelbundet utan mer som sig ifall man ska till stallet osv. Gav i deras flaska som följde med. Mjölken rann ganska sakta i den och han fick ta i lite för att det skulle komma. Lilleman verkade inte bry sig alls och ammade på som vanligt nästa gång.
Dottern fick flaska med ersättning ibland när hon var liten och för henne funkade amningen bra ändå i 9 månader. Körde mams flaskor till henne. Hade ingen pump då. Hon föredrog ändå alltid amningen, men risken finns ju att dom väljer flaskan eftersom det många gånger rinner snabbare och lättare då.
 
Jag är så avis på er som fått era bebisar! V 34+3 idag och jag längtar mig tokig tror jag.

Ni som har bebisarna kvar i magen, hur mår ni? Jag har börjat få ont i vänster höft och ländryggen. Även en del molvärk och kraftiga sammandragningar.
 
Jag är så avis på er som fått era bebisar! V 34+3 idag och jag längtar mig tokig tror jag.

Ni som har bebisarna kvar i magen, hur mår ni? Jag har börjat få ont i vänster höft och ländryggen. Även en del molvärk och kraftiga sammandragningar.

Här längtas det med!
V.32 och har ont i höger höft ;). Börjar vakna mer på nätterna och har några nätter vaknat av ett sjukt illamående, fått sitta vid toaletten :(. Hoppas det lugnar sig! Var hos bm igår, mätte magen och vägdes för första gången sen invägning. 13 kg plus!
 
Här längtas det med!
V.32 och har ont i höger höft ;). Börjar vakna mer på nätterna och har några nätter vaknat av ett sjukt illamående, fått sitta vid toaletten :(. Hoppas det lugnar sig! Var hos bm igår, mätte magen och vägdes för första gången sen invägning. 13 kg plus!

Vi kompletterar varandra då :p. Fy så jobbigt med illamående, hoppas verkligen det ger med sig. Min bm väger
Mig inte, men jag har gått upp 13kg so far. Lär bli några mer gissar jag på! Är ni klara med allt handlande?
 
Lilla E både bajsar och kissar en hel del nattetid. Har bara läckt en gång och då hade jag råkat dra av blöjan när jag ändrade position vid liggamning så det gills inte riktigt.

Jag är lite inne på att vi ska prova att pumpa för att mata henne så jag kan ta mig iväg till stallet och inte känna mig stressad över att skynda hem för att hon ska ha vara hungrig. Vill då bara ge flaska de tillfällena vilket inte ens är ev en gång/dag, jag är inte i stallet varje dag. Vill dock inte äventyra amningen. Hur har ni andra gjort som har barn sen tidigare eller har hunnit så långt?
Jag jobbar onsdagkvällar som ridlärare ( är borta ca 4tim) och har gjort sen lillan var 3v (6v nu).
Jag pumpar ur så sambon kan ge flaska. Hon får enbart flaska den kvällen och helammas resten. Är inga problem alls!
Har en Philips avent flaska som hon dricker ur utan problem! Även mam anti colic funkar bra! ( har nappar från mam så kan vara därför)

/ Hoppar in från sommartråden
 
Vi kompletterar varandra då :p. Fy så jobbigt med illamående, hoppas verkligen det ger med sig. Min bm väger
Mig inte, men jag har gått upp 13kg so far. Lär bli några mer gissar jag på! Är ni klara med allt handlande?
Haha, ja men verkligen :)!
Vi är klara med alla stora saker som spjälsäng, skötbord, babyskydd och barnvagn. Har lite kvar som skötbädd, madrass och sånt..
Är ni klara?
 
Lilla E både bajsar och kissar en hel del nattetid. Har bara läckt en gång och då hade jag råkat dra av blöjan när jag ändrade position vid liggamning så det gills inte riktigt.

Jag är lite inne på att vi ska prova att pumpa för att mata henne så jag kan ta mig iväg till stallet och inte känna mig stressad över att skynda hem för att hon ska ha vara hungrig. Vill då bara ge flaska de tillfällena vilket inte ens är ev en gång/dag, jag är inte i stallet varje dag. Vill dock inte äventyra amningen. Hur har ni andra gjort som har barn sen tidigare eller har hunnit så långt?

Tycker absolut du ska prova. Jag har pumpat ur någon vecka men fryser ner än så länge. Hade med för säkerhetsskull när hon passade av farmor och mormor men behövdes inte. Provade bara lite grann innan med flaskan för att se om hon tog den. Har calma som ju ska vara liknande bröstet. Det kom inte mycket i taget men hon verkade nöjd.
Tror du är bra för mammorna som ammar att också få komma iväg ibland. Och min sambo tycke det var jättemysigt och ge flaskan så då får de en speciell stund också.

Står i appen att nu börjar snart utvecklingssteg 1. Barnet kan vara oroligt och i stort behov av närhet.
Man skulle kunna tro att hon läst det också för hela förmiddagen har hon varit så gnällig. Nu sover hon men jag måste ligga mage mot mage med henne annars vaknar hon och skriker! Så blir en lugn dag. Se om jag kan få äta lunch snart så är jag nöjd. ;)
Inte lätt som liten skrutta med alla nya intryck :love:
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
71 956
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
20 898
Senast: Rie
·
Kultur Hur många program kommer du lyssna på? Vem ser du mest fram emot? Och till sist vem blir din utmaning att lyssna på? Här är alla...
7 8 9
Svar
177
· Visningar
16 873
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
26 724

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Älgflugor
  • Annonsera mera VII
  • Bett-dilemma

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp