Bukefalos 28 år!

Höstföräldrar 2016

Status
Stängd för vidare inlägg.
Grattis @sandra87_ blev ingen stor skillnad i tid på när våra kom till oss!
I fredags 14.25 kom våran lilla flicka. 3320 g och 51 cm lång.
Värkarna startade som sagt på fredag natt vid tre. Blev snabbt regelbundna och täta. Åkte in vid halv sex, var bara öppen 2 men fick stanna kvar. Hon såg på mig att de var kraftigt ändå. Vid 3 cm en timme senare fick vi in i förlossningsrummet och jag fick bada. Så skönt!
Det blev lite varmt för henne så bm var lite orolig ett tag när pulsen var hög. Tror det var vid 13 hon sa jag var 10 cm öppen men bebis låg för högt upp så fick stå på knä med bena isär en stund till innan jag hade ca 45 min krystningar och sen kom hon!

Nu ska vi sova. Hon äter och sover mest, imorgon ska vi tillbaka på återbesök.
 
Här är det tungt nu. Nu vill jag att pyret ska komma. Det gör ont att sitta, det gör ont att ligga, det gör ont stå/gå. Jag måste variera ställning hela tiden. Är vaken mest hela nätterna och gruvar mig för att lägga mig.
Pyret trycker på ischiasnerven lite då och då vilket kan göra smärtan olidlig och framfogen känns som om den håller på att förtvina helt - jag skriker rakt ut när jag provar vända mig i sömnen.

Humöret är i botten och vill absolut inte ha med folk att göra- att gömma sig från folk fungerar inte på en sådan här liten ort så i går när jag skulle skynda mig och göra en snabb handling (typ tre varor) för att sedan fara hem och göra middag så blev jag stoppad 10(!) gånger. Det som skulle ta ca 10 min tog nästan 45min, alla vill känna, alla vill höra hur det är, alla ska ge goda råd och kolla om man har allt. Alla vill bara vara snäll och jag vill typ bara be dom lämna mig ifred :(


Men i kväll ska vi inviga nya sängen. Vi går från 1.20 till 1.80 så kanske sömnen blir bättre nu med lite tur.

Snart, snart är det över!
Håller tummarna att bebis iaf är punktlig och inte en sån som kommer sent. Sen är det verkligen helt ok att isolera sig från resten av världen. Stor kram till dig och kämpa på :heart
 
Vi är verkligen mitt inne i bebisbubblan och försöker lära känna vår lilla älskling och hur vi får honom att må på bästa sätt hela tiden.

Själv funderar jag på hur min förlossning gick till och vad som är att föredra, jag hade ju en racerförlossning (4h med värkar och krystning) och tänker tack och lov att det gick så fort. Men samtidigt kanske det är skönare att få vänja sig successivt och hinna få hjälp med olika smärtlindring? Någon som har upplevt båda tidigare? :)
 
Här går det förresten bra nu. När jag satt och skrev inlägget igår så högg det till på höger sida av att pyret la sig konstigt.
När jag sedan provade röra mig tilltog smärta så jävulskt att jag började storgråta. Det kändes som att något höll på att slitas sönder! Här pratar vi klättra efter väggarna i fullständig panik smärta.
Började tro på typ akut blindtarms inflammation eller liknade.

Så det fick bli en sväng in på förlossningen igen......
Det konstaterades att lillen mest troligt hade trasslat in sig och orsakat att jag fick njur-stas. Tydligen inte helt ovanligt när man är höggravid men smärtan är som att ha njursten al'a monster size.

Som tur är började smärtan ge med sig redan på väg in och lämnade bara en tryckande känsla kvar så vi va hemma igen vid 1 tiden i natt (stackars min sambo som fick en minst sagt jobbig födelsedag, först jobba 6-15.30 sedan va han på brandkåren för övning i 3 timmar och väl hemma hittar han mig dubbelvikt i köket, så inte ens tårtan hann han smaka på)


Men vet ni, min nya säng (och nya sovrum) är nu invigt och jag mår trots allt sjukt bra efter 5 timmar med sammanhängande sömn!
Älskar både sängen och sovrummet(ja och sambon också :heart)!
 
Vi är verkligen mitt inne i bebisbubblan och försöker lära känna vår lilla älskling och hur vi får honom att må på bästa sätt hela tiden.

Själv funderar jag på hur min förlossning gick till och vad som är att föredra, jag hade ju en racerförlossning (4h med värkar och krystning) och tänker tack och lov att det gick så fort. Men samtidigt kanske det är skönare att få vänja sig successivt och hinna få hjälp med olika smärtlindring? Någon som har upplevt båda tidigare? :)

Mina två förlossningar har varit snabba på slutet. Trögt i början med oregelbundna, inte så starka värkar som jag inte behövt smärtlindring för. Men sen sa det pang bom och dom var ute! Med första så var jag helt öppen när vi kom in på förlossningen och jag började få krystvärkar. En timme efter var hon ute.
Med andra åkte vi in tidigare eftersom det gått så himla snabbt på slutet med första. Dom tog hinnorna efter några timmar och då var jag öppen 4 cm ca. 20 min senare var hon ute. Öppnade mig 6 cm och krystade 2 ggr på de 20 minuterna och sen var det klart. Helt galet!

Jag känner mig nöjd med att det gick så fort då var det liksom gjort och vi fick får bäbis :D
Hann med lite lustgas under krystandet på båda annars ingen annan smärtlindring.
 
Grattis @sandra87_ blev ingen stor skillnad i tid på när våra kom till oss!
I fredags 14.25 kom våran lilla flicka. 3320 g och 51 cm lång.
Värkarna startade som sagt på fredag natt vid tre. Blev snabbt regelbundna och täta. Åkte in vid halv sex, var bara öppen 2 men fick stanna kvar. Hon såg på mig att de var kraftigt ändå. Vid 3 cm en timme senare fick vi in i förlossningsrummet och jag fick bada. Så skönt!
Det blev lite varmt för henne så bm var lite orolig ett tag när pulsen var hög. Tror det var vid 13 hon sa jag var 10 cm öppen men bebis låg för högt upp så fick stå på knä med bena isär en stund till innan jag hade ca 45 min krystningar och sen kom hon!

Nu ska vi sova. Hon äter och sover mest, imorgon ska vi tillbaka på återbesök.
Stort grattis!
Hoppas att ni mår bra :heart
 
Här rullar det på, 30+2 idag. Mår nog bäst hittills i graviditeten. Har blivit av med infektioner och foglossningen är på en tacknämligt behändig nivå. Känner mig ganska pigg och det är ännu inte tungt med magen. Just idag är humöret lite dämpat eftersom jag ska ta bort en häst, men förutom det så mår jag bra. Bebis rumlar runt i magen, det är mysigt.
 
Här rullar det på, 30+2 idag. Mår nog bäst hittills i graviditeten. Har blivit av med infektioner och foglossningen är på en tacknämligt behändig nivå. Känner mig ganska pigg och det är ännu inte tungt med magen. Just idag är humöret lite dämpat eftersom jag ska ta bort en häst, men förutom det så mår jag bra. Bebis rumlar runt i magen, det är mysigt.
Gillar att du mår bra, beklagar om hästen.
 
Hur går det för alla höstföräldrar?

Imorgon går jag in i v 32 (31+0), mår rätt bra just nu. Inga jätteproblem i ryggen eller framfogen. Är mycket hungrig, har fått någon konstig känsla i matmagen som pendlar mellan illamående, matsug och jagvetintevad.

Det går fint här, vecka 33 idag! 55 dagar kvar till BF enligt appen, så nu känns det iaf som att vi kommit nånvart!
Bebis mår bra, huvudet ner och fötterna upp, så ibland sätter hon ut en fot i sidan så det verkligen känns att hon början bli stor och stark :love: Jag har inge ont nånstans än och är pigg och glad, lite trött så jag försöker sova en stund efter jobbet (fast sambon får tjata på mig, både med extra sömn och med ordentlig mat :angel: äter gärna mackor eller fil och flingor).
Är jätteglad för att jag har hittat en tjej som hjälper mig med hästen! Det funkar verkligen skitbra, hon är bra mycket envisare än honom så nu kan dom t.o.m rida ut ensamma utan att han krånglar :up: Hon ska rida 3-4 ggr i veckan nu i höst och vinter, så det är alldeles lagom tycker jag.

Det är jätteintressant att läsa om olika förlossningar! Försöker läsa in mig på ämnet och än så länge känner jag mig inte ett dugg nervös, mest typ förväntansfull - det kommer ju en bebis av det! :love: Det tråkiga är att man vågar ju inte säga det till nån, känns som att folk i min närhet kommer att säga typ " det kommer du ångra att du sa sen, det gör sååå ont blablabla".... Jag vet ju inte att dom kommer göra det men jag blir ledsen om dom skulle göra det så jag säger inget om det istället. Sambon, syrran och mamma går iaf och prata med - och ni här då såklart! :up:
 
  • Gilla
Reactions: Is
Om man vill höra om alla olika sorters graviditeter och förlossningar så rekomenderar jag podden "vattnet går" jag tyckte den var väldigt bra.

Härligt för er som det börjar närma sig för. Det är SÅ värt det när de är ute! :heart
Och ni som har lite längre kvar, det går fort så snart är det eran tur också att träffa er bebis. :love:

Tror vi än sålänge har haft riktig tur i lotteriet. Hon är ett riktigt a-barn vår lilla Isabella! Äter, sover och skiter mest hela dagarna. Blir mer och mer vaken tid också vilket är helt fantastiskt! Hon har så djupa ögon så alla drunknar i dem :love:
Mormor, morfar, morbror, farmor och farfar har varit på besök och allt känns bara underbart. Har ingen blues alls tycker jag. Hoppas det håller i sig.
Efter en natt hemma insåg jag att hon måste lära sig sova i spjälsängen jämte mig istället. Våran säng är för smal! Om hon ligger i mitten i nestet så kan jag inte vända mig utan att vakna. Då är våran säng ändå 1.60 så det var nog bra Is (surfplattan vägrar alltid tagga dig av någon anledning) att ni uppgraderade er lite. ;)

Nu ligger hon och sover på mitt bröstet och min mage, drömmer en massa tror jag. Blev väl trött av att äta hela morgonen. Hon äter inte så mycket på natten så är väl helt utsvulten på morgonen kan jag tänka :D
 
Dagens klantpris går till......MIG

Var med medryttaren till stallet (hon vågar inte rida själv ännu, trots att hon ridit två gånger i veckan i en månads tid)

Nåväl, tröttna lite på att hon inte får fram hästen i annat än mommoskritt, så när hon är klar hoppar jag upp en stund. Och lyckas vricka vänster fot på väg upp, tillfället när man svingar över höger ben (blev väl för mycket vridmoment då hon hade dressyrsadeln som jag inte ridit i på två månader)

Fick ge upp efter 10 min,testade trava men dum idée. Inte lätt att komma ner då jag måste landa försiktig för att de inte skall hugga i ligamenten runt livmodern. Och nu all tyngd på en fot
 
@fritz_92 Jag ÄLSKAR Min nya säng :love: (även om det känns som ett hav just nu när sambon plötsligt är en armläng bort istället för några millimeter).

Men här har det uppstått lite spjälsängskris, vi var idag och hämtade hem "arvegodset" bara för att inse att standardmåtten tydligen har ändrats de senaste åren så allt vi köpt (madrass, lakan, spjälsängsskydd) är för stort för sängen. Sedan är den tydligen så gammal att man måste skruva isär hela sängen för att sänka ena sidan eller justera botten.
jag känner mig jätte grinig som inte bara rycker på axlarna och säger "äh det funkar" men som tur är så låter det som att sambon känner som jag. Att det i längden inte fungerar. Så nu letar vi en ny säng i lite sista sekunden här.:nailbiting:
 
Grattis @sandra87_ blev ingen stor skillnad i tid på när våra kom till oss!
I fredags 14.25 kom våran lilla flicka. 3320 g och 51 cm lång.
Värkarna startade som sagt på fredag natt vid tre. Blev snabbt regelbundna och täta. Åkte in vid halv sex, var bara öppen 2 men fick stanna kvar. Hon såg på mig att de var kraftigt ändå. Vid 3 cm en timme senare fick vi in i förlossningsrummet och jag fick bada. Så skönt!
Det blev lite varmt för henne så bm var lite orolig ett tag när pulsen var hög. Tror det var vid 13 hon sa jag var 10 cm öppen men bebis låg för högt upp så fick stå på knä med bena isär en stund till innan jag hade ca 45 min krystningar och sen kom hon!

Nu ska vi sova. Hon äter och sover mest, imorgon ska vi tillbaka på återbesök.

Tack! Och detsamma! :love:

Lilleman är nu 5 dagar och vardagen börjar infinna sig. Snittet verkar läka bra. Har ont men det blir bättre för varje dag. Om jag nu håller mig lugn och inte gör för mkt. Då får jag ordentligt ont.
Är dock helt fascinerad över att 2 ungar från samma föräldrar kan vara så otroligt olika. Dottern ammade minst en gång i timmen dygnet runt. Helst mer.. Däremellan låg hon på mig eller pappa. Gick att lägga ner henne sovande i kanske 5 minuter innan hon vaknade och var ledsen. Först runt 3 månader började det lätta.
Denna grabb äter nästan punktligt ungefär var tredje timme och sover däremellan i princip där man gör av honom. Han kan lika gärna ligga i nestet och sova på soffan i 3 timmar som att ligga i vagnen eller i någons famn. :love:
Hade ju räknat med noll sömn i princip och att det skulle bli tufft att orka med storasyster osv men det går hur bra som helst än så länge. Passar på att njuta medans det varar dock för det kan ju lika gärna ändra sig till imorgon. :p
Dottern tar det hela mkt bättre än jag vågat hoppas på. Hon fullkomligt älskar sin lillebror och vill hela tiden hjälpa till med blöjbyten, bära babyskyddet, hålla honom i famnen och så pussas och kramas i mängder såklart. :heart

http://www.ladda-upp.se/bilder/ewkcpjdteldeop/

http://www.ladda-upp.se/bilder/ctjvklqhtwzkki/
 
Vi är verkligen mitt inne i bebisbubblan och försöker lära känna vår lilla älskling och hur vi får honom att må på bästa sätt hela tiden.

Själv funderar jag på hur min förlossning gick till och vad som är att föredra, jag hade ju en racerförlossning (4h med värkar och krystning) och tänker tack och lov att det gick så fort. Men samtidigt kanske det är skönare att få vänja sig successivt och hinna få hjälp med olika smärtlindring? Någon som har upplevt båda tidigare? :)

Min första förlossning tog ca 24 timmar. Tyckte på något sätt ändå att det var lättare för att jag hann känna av vad som hände och hann vila lite ibland när vi testade olika smärtlindringar.
Denna gång tog det ju ca 5 timmar tills jag var fullt öppen och jag upplevde det som mkt jobbigare. Nu fick dom ju stoppa värkarna just när krystvärkarna började komma eftersom det blev snitt då men ändå. :D
Man fick ju ingen chans till återhämtning alls och värkarna var helt galet intensiva från första till sista värk. Definitivt tuffare tyckte jag.
 
Augusti
25/8 - Pollyhopp, 28 år, första barnet, pojke
28/8 - fritz_92, 23 år, första barnet,
31/8 - morgaine

September
4/9 - sandra87_, 29 år, andra barnet, pojke, Ante, född 26/8. 3580 gram och 51 cm
7/9 - AVB, första barnet
10/9 - ls, första barnet, 27 år
16/9 - eddisson, första barnet, 31 år
20/9 - kossankaj, första barnet, 30år
20/9 - sona
21/9 - viadukt, 29 år, första barnet, flicka

Oktober
24/10 - HeleneK, 35 år, första barnet, flicka
25/10 - Ms_Antrop, 31 år, första barnet (sambons femte), flicka
31/10 - Ravishing, 26 år, första barnet, pojke

November
7/11 - pajaztar, första barnet, 30 år
12/11 - tabasco, första barnet, 27 år, flicka
15/11 - Terqa, andra barnet, 33 år, Flicka
22/11 - vinkelina, första barnet 32 år
24/11 - Jast87, andra barnet, 28 år

Uppdaterar listan tänkte jag. :)
 
Så roligt att läsa om hur det är med bebisarna :love: Jag längtar helt sjukt mycket efter att våran ska komma ut och jag sa till sambon igår att det känns som att jag inte kommer att kunna släppa henne när hon kommer ut.... Jag har ju haft henne så nära så länge liksom :heart

Sambon tycker att det ska bli spännande att se hur hon är jämfört med hans andra barn, dom har visst vart jättesnälla allihop och sovit på natten och hittills följer våran bebis också mönstret :angel: Hon är aldrig vaken på natten när jag går upp och kissar (eller tar nässpray), så vi får hoppas att det håller i sig :D

Hur tänker alla angående namn?? Jag tycker att det är jättesvårt! Hur kan man bestämma sig innan man har sett bebis? Är det nån av er som bestämt sig innan och namnet har "funkat"? (av er som har barn sen innan då)

Vi kollar vad det finns för namn i släkten, hittills har vi hittat två som iaf jag gillar - Henny på min sida (en ingift faster till mormor, som hade väldigt stor betydelse för henne när hennes föräldrar dog i TBC när mormor var liten) och Helmi på sambons sida (sambons mormor, mycket älskad). Sambon verkar inte överförtjust i nått av namnen direkt, han sa igår att han hade "svårt att föreställa sig hur en bebis som passar att heta Helmi ser ut" :rofl:
Jag tycker iaf att båda namnen är fina....:)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Då jag inte är direkt anonym här på forumet så vill jag inte gå in i detaljer kring min egen situation. Men jag startar ändå en tråd med...
Svar
1
· Visningar
392
Senast: sjoberga
·
Bukefalos Flera gånger nu har det hänt att när jag gått in i nån tråd så finns mitt senaste inlägg kvar som utkast, fastän jag postat det redan...
Svar
6
· Visningar
504
Senast: Rosett
·
Hemmet När jag rotar i frysen efter nåt, börjar varningssignalen tjuta efter bara kanske tio sekunder. Så jag brukar stänga av frysen medan jag...
Svar
15
· Visningar
700
Senast: Otherside
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
861
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Matskålar utan nickel
  • Optimala foderrutiner?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp