Bukefalos 28 år!

Höstföräldrar 2016

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag vet precis hur förvirrande det är och jag blir så förbannad på att det inte ges ordentlig information till blivande och nyblivna föräldrar om amning. Jag hade själv en strulig amningsstart och var väldigt stressad över det. Jag valde att läsa på hos och ta råd ifrån Amningshjälpen, så det är mitt starkaste tips. De har en hemsida och två Facebookgrupper med mycket bra information. Bland annat tipsar jag dig att läsa om laid back-amning, det brukar kunna minska ett kraftigt flöde något och underlätta för bebisen att få bra grepp. Hur gammal är bebis? Är det något problem som gör att ni har kontakt med sjukhuset?

Det är helt normalt att det tar ett tag innan mjölkproduktionen har ställt in sig, men det gäller att bebis får äta så ofta han vill för att kroppen ska veta hur mycket den ska producera.

Lycka till ❤
Ja, det finns helt klart en förbättringspotential när det gäller information till nyblivna föräldrar!

Tack för tips! Jag ska kontakta dem också. Det är inga problem med amningen annat än då att han snarare får i sig för mycket, han har bra grepp och äter lugnt och tryggt tills han blir mätt. Jag brukar försöka att vara just bakåtlutad själv för att det inte ska rinna så fort. Mina bröst har gått helt bananas, sprutar hej vilt i tid och otid och verkar tro att jag har fött trillingar eller något.

Han är 8 dagar idag och vi är fortfarande inskrivna på BB på sjukhuset (får kontakt med BVC först nästa vecka) så än så länge är det dit vi ska vända oss, ingen annan anledning :)

Tack för dina tips återigen!
 
Senast ändrad:
Augusti
25/8 - Pollyhopp, 28 år, första barnet, pojke
28/8 - fritz_92, 23 år, första barnet,
31/8 - morgaine

September
4/9 - sandra87_, 29 år, andra barnet, pojke, Ante, född 26/8. 3580 gram och 51 cm
7/9 - AVB, första barnet
10/9 - ls, första barnet, 27 år
16/9 - eddisson, första barnet, 31 år
20/9 - kossankaj, första barnet, 30år
20/9 - sona
21/9 - viadukt, 29 år, första barnet, flicka

Oktober
24/10 - HeleneK, 35 år, första barnet, flicka
25/10 - Ms_Antrop, 31 år, första barnet (sambons femte), flicka
31/10 - Ravishing, 26 år, första barnet, pojke

November
7/11 - pajaztar, första barnet, 30 år
12/11 - tabasco, första barnet, 27 år, flicka
15/11 - Terqa, andra barnet, 33 år, Flicka
22/11 - vinkelina, första barnet 32 år
24/11 - Jast87, andra barnet, 28 år
25/11 Lillstrumpa, första barnet, 29 år
Min knatte verkar trivas i magen. Han stannar där tills vräkning verkar det som.
Skall sättas igång nästa vecka om det inte hänt något innan dess.
En lustig detalj är att nu när jag är inne i v 41 så är jag piggare än på flera månader. Jag sover fortfarande middag men orkar lite mer när jag väl är vaken. Ingen foglossning heller. Men illamående efter maten fortfarande (hela graviditeten alltså!) och öm i själva muskelfästena i ljumskar och mage. Och såå trött. Jag är trött på att vara trött... Just nu känns det inte som om jag skulle mentalt orka en graviditet till.
 
Jag var ut och red en sväng i skogen igår (enbart skritt) på min kompis häst och det kändes jättebra! Fick bara lite sammandragningar på slutet och då red vi längre än jag gjort gångerna innan :) Hästarna var jättepigga så det blev lite studsigt på slutet ;) Sen dom där jävla älgflugorna!! Suck... Ville ju rida på skogsstigar och ha det lite mysigt men vi fick rida ut på vägen igen :rage:

Så, allting känns bra så länge jag är i stallet och håller igång - men när jag kom hem! :eek: Det kändes som att jag hade sprungit ett maraton eller två! Trött i benen, fötterna och ljumskarna och det drog som fasen i ligamenten och musklerna på ena sidan av magen.... Hade tänkt att sitta och spela en stund (nya WoW-expansionen är ju igång nu :angel:) men det gick inte ens att sitta upp i datastolen... Så vi får väl se hur länge till det funkar att rida.

Sen hade hästen trampat av sig den ena framskon också...men hovslagaren kommer idag och slår på och hoven var faktiskt inte så himla trasig så det känns rätt lugnt ändå.
 
Själsängskrisen uppklarad! grannen hade en som vi fick gratis. Bara att tacka och ta emot.:banana:

Var hos BM idag. Hon hotar med att bäbis nu säkert väger över 3.8 kg :nailbiting: dessutom går växtkurvan på magen plötsligt rakt upp, så från att ha legat i underkant låg den idag i överkant :nailbiting::nailbiting::nailbiting: och det är en vecka kvar till BF.
Jag vill inte vara med mycket längre till så nu får den allt ta och titta ut!
 
@Pollyhopp, jag är också förstagångsförälder (Sommartråden 2016) och jag hoppas verkligen att ni får ordning på er lilles rumpa, men att amma på schema låter helt hemskt för mig. :( Självklart måste ni få mata liten om han är hungrig! Många nyfödda får röda rumpor eftersom det är sån sprutt på magen. Vi luftade massor, smorde med bröstmjölk och silonsalva och tvättade med babyolja. Det funkade för vår bebis som ammade MINST en gång i timmen i början.

Hoppas ni kan få prata med en annan läkare för det där låter helt galet rent ut sagt. :( Vissa lärare är verkligen inte uppdaterade på hur man fixar amningen på bästa sätt för barnet.

Edit, förstår såklart att ni lyssnar på läkaren och ni har inte gjort något som helst fel! Men jag tycker att läkarens råd verkar väldigt konstiga.
 
@Pollyhopp, jag är också förstagångsförälder (Sommartråden 2016) och jag hoppas verkligen att ni får ordning på er lilles rumpa, men att amma på schema låter helt hemskt för mig. :( Självklart måste ni få mata liten om han är hungrig! Många nyfödda får röda rumpor eftersom det är sån sprutt på magen. Vi luftade massor, smorde med bröstmjölk och silonsalva och tvättade med babyolja. Det funkade för vår bebis som ammade MINST en gång i timmen i början.

Hoppas ni kan få prata med en annan läkare för det där låter helt galet rent ut sagt. :( Vissa lärare är verkligen inte uppdaterade på hur man fixar amningen på bästa sätt för barnet.

Edit, förstår såklart att ni lyssnar på läkaren och ni har inte gjort något som helst fel! Men jag tycker att läkarens råd verkar väldigt konstiga.
Tack för ditt svar. Det har såklart gjort jätteont i hjärtat när han har nekats, men det har gjort lika ont när man har sett blåsorna och hur han gråter för att det svider, så att lyssna på läkaren var logiskt för mig (de ska ju ha ofantligt mycket mer kunskap tänker jag).
Nu har vi testat och han har under den korta tiden fortsatt gå upp i vikt vilket känns skönt. Blåsorna är kvar utan skillnad så efter att ha konsulterat med en till barnläkare är vi tillbaka i vanliga matningsrutiner from igår, dvs närhelst han är hungrig. Bara hoppas att blåsorna ger med sig snart ändå...
 
Tack för ditt svar. Det har såklart gjort jätteont i hjärtat när han har nekats, men det har gjort lika ont när man har sett blåsorna och hur han gråter för att det svider, så att lyssna på läkaren var logiskt för mig (de ska ju ha ofantligt mycket mer kunskap tänker jag).
Nu har vi testat och han har under den korta tiden fortsatt gå upp i vikt vilket känns skönt. Blåsorna är kvar utan skillnad så efter att ha konsulterat med en till barnläkare är vi tillbaka i vanliga matningsrutiner from igår, dvs närhelst han är hungrig. Bara hoppas att blåsorna ger med sig snart ändå...

Vad smörjer du med? Jag byter nog runt 20 blöjor om dagen på min lille. Han är inte ens lite röd och då har jag en enorm mjölkproduktion. Rekommenderar Inytiol om du inte testat det, skyddar bättre än andra salvor som jag testat. Kan ha med märket på blöjor du har också. Min första fick jätteont av Libero när han var spädbarn, så fick köra på Pampers.
 
Augusti
25/8 - Pollyhopp, 28 år, första barnet, pojke
28/8 - fritz_92, 23 år, första barnet, Isabella, född 26/8 3320 gram och 51 cm
31/8 - morgaine

September
4/9 - sandra87_, 29 år, andra barnet, pojke, Ante, född 26/8. 3580 gram och 51 cm
7/9 - AVB, första barnet
10/9 - ls, första barnet, 27 år
16/9 - eddisson, första barnet, 31 år
20/9 - kossankaj, första barnet, 30år
20/9 - sona
21/9 - viadukt, 29 år, första barnet, flicka

Oktober
24/10 - HeleneK, 35 år, första barnet, flicka
25/10 - Ms_Antrop, 31 år, första barnet (sambons femte), flicka
31/10 - Ravishing, 26 år, första barnet, pojke

November
7/11 - pajaztar, första barnet, 30 år
12/11 - tabasco, första barnet, 27 år, flicka
15/11 - Terqa, andra barnet, 33 år, Flicka
22/11 - vinkelina, första barnet 32 år
24/11 - Jast87, andra barnet, 28 år
25/11 Lillstrumpa, första barnet, 29 år
 
Vad smörjer du med? Jag byter nog runt 20 blöjor om dagen på min lille. Han är inte ens lite röd och då har jag en enorm mjölkproduktion. Rekommenderar Inytiol om du inte testat det, skyddar bättre än andra salvor som jag testat. Kan ha med märket på blöjor du har också. Min första fick jätteont av Libero när han var spädbarn, så fick köra på Pampers.

Jag tänker också att de kan vara något med blöjorna. Vi kör tyg på dagen och hon är aldrig ens röd trots mellan 7-10 bajsblöjor per dygn.
 
@fritz_92 och @Ferrari
Vi har testat både Pampers och Libero, ingen skillnad annat än att Pampers inte hade lika ba passform. Smörjer med zink för att torka ut och olja för att mjuka upp enl. rekommendation från läkaren. Han är sällan röd nu, det är inte det som är problemet utan det är just blåsorna... Idag ser det lite lite lite bättre ut så jag hoppas att det kanske är på väg att försvinna. Tack för era tips och engagemang! :heart
 
Jag har fyllt år så ändrar bara min ålder :)
Augusti
25/8 - Pollyhopp, 28 år, första barnet, pojke
28/8 - fritz_92, 23 år, första barnet, Isabella, född 26/8 3320 gram och 51 cm
31/8 - morgaine

September
4/9 - sandra87_, 29 år, andra barnet, pojke, Ante, född 26/8. 3580 gram och 51 cm
7/9 - AVB, första barnet
10/9 - ls, första barnet, 27 år
16/9 - eddisson, första barnet, 31 år
20/9 - kossankaj, första barnet, 30år
20/9 - sona
21/9 - viadukt, 29 år, första barnet, flicka

Oktober
24/10 - HeleneK, 35 år, första barnet, flicka
25/10 - Ms_Antrop, 31 år, första barnet (sambons femte), flicka
31/10 - Ravishing, 26 år, första barnet, pojke

November
7/11 - pajaztar, 31 år, första barnet
12/11 - tabasco, första barnet, 27 år, flicka
15/11 - Terqa, andra barnet, 33 år, Flicka
22/11 - vinkelina, första barnet 32 år
24/11 - Jast87, andra barnet, 28 år
25/11 - Lillstrumpa, första barnet, 29 år
 
Såg att jag hade glömt att uppdatera här. Och Grattis i efterskott på födelsedagen @pajaztar !

Augusti
25/8 - Pollyhopp, 28 år, första barnet, pojke, Ludwig, född 24/8 3600 g & 49 cm
28/8 - fritz_92, 23 år, första barnet, Isabella, född 26/8 3320 gram och 51 cm
31/8 - morgaine

September
4/9 - sandra87_, 29 år, andra barnet, pojke, Ante, född 26/8. 3580 gram och 51 cm
7/9 - AVB, första barnet
10/9 - ls, första barnet, 27 år
16/9 - eddisson, första barnet, 31 år
20/9 - kossankaj, första barnet, 30år
20/9 - sona
21/9 - viadukt, 29 år, första barnet, flicka

Oktober
24/10 - HeleneK, 35 år, första barnet, flicka
25/10 - Ms_Antrop, 31 år, första barnet (sambons femte), flicka
31/10 - Ravishing, 26 år, första barnet, pojke

November
7/11 - pajaztar, 31 år, första barnet
12/11 - tabasco, första barnet, 27 år, flicka
15/11 - Terqa, andra barnet, 33 år, Flicka
22/11 - vinkelina, första barnet 32 år
24/11 - Jast87, andra barnet, 28 år
25/11 - Lillstrumpa, första barnet, 29 år
 
Ser ut att lösa sig med hästen. Tjejen som lovat rida henne sluta ju lite tvärt (då jag har så jobbig häst, ingen fattar nått)

Men via min mammas kontakter fick jag tag på en tjej och nu skall en avlägsen bekant komma och testa, så plötsligt ser de ut som att jag har medryttare 5 dagar i veckan
 
Blä, hörni, idag är det jobbigt. Inte egentligen med graviditeten. Men är så uppgiven. Tog ju bort min älskade hästtant i onsdags och den andra är utlånad och inackorderingen har flyttat så nu är stallet tomt och det känns så himla tråkigt. Dessutom ser huset ut som hej-kom-och-hjälp-mig för att vår hallrenovering tar hundra år och aldrig blir klar. Och vi har diverse saker kvar att fixa innan bebis kommer, typ barnvagn och skötbord och tvätta upp bebiskläder... Suck.
 
Ser ut att lösa sig med hästen. Tjejen som lovat rida henne sluta ju lite tvärt (då jag har så jobbig häst, ingen fattar nått)

Men via min mammas kontakter fick jag tag på en tjej och nu skall en avlägsen bekant komma och testa, så plötsligt ser de ut som att jag har medryttare 5 dagar i veckan

Så skönt att det löst sig för dig!

Blä, hörni, idag är det jobbigt. Inte egentligen med graviditeten. Men är så uppgiven. Tog ju bort min älskade hästtant i onsdags och den andra är utlånad och inackorderingen har flyttat så nu är stallet tomt och det känns så himla tråkigt. Dessutom ser huset ut som hej-kom-och-hjälp-mig för att vår hallrenovering tar hundra år och aldrig blir klar. Och vi har diverse saker kvar att fixa innan bebis kommer, typ barnvagn och skötbord och tvätta upp bebiskläder... Suck.

Blir alltid tomt utan djuren :(
Bebis grejerna hinner ni klart med. Vi har gjort lite hela tiden för att inte behöva stressa. Blev klara förra veckan. Men nu har dessvärre vår nya bil blivit uppeldad här i veckan så både den och ett par grejer till bebis gick åt skogen. Så nu har vi lite att fixa med igen. Så sjukt jäkla onödigt :mad:
 
Så skönt att det löst sig för dig!



Blir alltid tomt utan djuren :(
Bebis grejerna hinner ni klart med. Vi har gjort lite hela tiden för att inte behöva stressa. Blev klara förra veckan. Men nu har dessvärre vår nya bil blivit uppeldad här i veckan så både den och ett par grejer till bebis gick åt skogen. Så nu har vi lite att fixa med igen. Så sjukt jäkla onödigt :mad:

Men vilket skit :mad:
 
Så skönt att det löst sig för dig!

Jo, känns bättre nu. Idag anmälde sig lillebror som frivillig ryttare då min fot inte mår så bra. Han red då han var runt 10-11 regelbundet och har ridit lite på min förra häst, men inte suttit på hästryggen på 5-6 år. Rak i ryggen skritta han runt, lite volter och halt. Gav lite tips, typ håll emot med ytterskänkel i volterna, varpå han replikar, de GÖR jag ju redan. Så nått satt kvar i alla fall
 
Tror foglossningarna slagit till i höger höft. Vrickade ju vänster fot i onsdags (den är mycket bättre nu) och fick gå på kryckor. Dock har jag inte använt dem hemma,eller i stallet då de är mest i vägen då (lite svårt att köra skottkärra med kryckor)

Så nu har jag överbelastat höger ben. Smaaaart
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Då jag inte är direkt anonym här på forumet så vill jag inte gå in i detaljer kring min egen situation. Men jag startar ändå en tråd med...
Svar
1
· Visningar
371
Senast: sjoberga
·
Bukefalos Flera gånger nu har det hänt att när jag gått in i nån tråd så finns mitt senaste inlägg kvar som utkast, fastän jag postat det redan...
Svar
6
· Visningar
477
Senast: Rosett
·
Hemmet När jag rotar i frysen efter nåt, börjar varningssignalen tjuta efter bara kanske tio sekunder. Så jag brukar stänga av frysen medan jag...
Svar
15
· Visningar
684
Senast: Otherside
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
842
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp