Bukefalos 28 år!

Höstföräldrar 2017 del 2

Går de stenhårt på planerad födelse då?:angel: Vore ju bra för dig om bebis ville ut lite tidigare annars :D
Men då är det lite längre tid än jag trodde i alla fall, skönt!

På KUB daterade de till 13 oktober men då var det för tidigt att få det "officiella" BF så det skulle jag få vid RUL. Då ringde jag och pratade med FK och tydligen var det BF och bara en dag hjälpte inte "gränsen måste ju gå någonstans".

Övervägde stt muta dem på RUL att sätta en dag tidigare BF :angel::D Fast de flyttade BF 4 dagar framåt istället så hade nog varit svårt :p

Att det var viktigt för mig var för att jag hade gått ner i tid. Om SGI hade gällt från första barnet hade jag inte behövt fylla ut med föräldradagar :)
 
På KUB daterade de till 13 oktober men då var det för tidigt att få det "officiella" BF så det skulle jag få vid RUL. Då ringde jag och pratade med FK och tydligen var det BF och bara en dag hjälpte inte "gränsen måste ju gå någonstans".

Övervägde stt muta dem på RUL att sätta en dag tidigare BF :angel::D Fast de flyttade BF 4 dagar framåt istället så hade nog varit svårt :p

Att det var viktigt för mig var för att jag hade gått ner i tid. Om SGI hade gällt från första barnet hade jag inte behövt fylla ut med föräldradagar :)
Ja det är ju rätt vanligt att gå ner i tid efter första barnet. Och det är klart att de måste dra gränsen någonstans med även om det är surt som i ditt fall...
Ja vi får se, bebis är bara sju veckor här så har inga planer på syskon riktigt än :p
 
I tisdags var vi på babysim :) Kul och gick bättre än jag förväntat mig! Var där i lite för god tid så halvvägs in blev August trött men med napp i munnen kunde vi iaf vara med hela stunden, dock var ögonen tuuuunga sista 5 minutrarna :D Hade egentligen föräldragrupp på eftermiddagen på BVC men valde att avstå då han inte riktigt kom till ro och sov så länge emellan. Kom på att han typ aldrig sett en annan bebis :o Så bara att höra de andra prata eller vara lite gnälliga tar mycket energi, så ska man bada oxå! Till nästa gång vet jag ju lite mer hur lång tid det tar för oss att komma iordning.

Igår var det 4-månaders kontroll och väga - mäta. Han var liiite mindre än jag trodde, men 6915gram och 62.8cm, så följer sina kurvor perfekt :love:
 
Vaccinationerna gick bra, hon fick först sprutan och grät lite men blev glad igen när hon fick smaska i sig rotavaccinet.
Inget magont den här gången. På kvällen fick hon lite feber och var gnällig men idag är hon pigg och glad igen.

Hon är 64,5 cm lång och väger precis 6 kg. Vuxit mkt på längden men bara gått upp 300g på 4 veckor. Men inget att oroa sig för tyckte läkaren.
 
hon sover lite bättre på natten om hon inte får sova längre än 1 h i sträck på dagen... skenan ska hon ha i 4 veckor till, den gör att vi inte får bada hemma och att hon inte kan röra sig som hon vill. Det kan lika gärna vara gaser som stör henne i kombination med skenan :( har provat pysventil och magdroppar men utan resultat. Disflatyl och miniform har vi inte provat än, får nog göra det. Annar har vi verkligen provat allt, inget hjälper... :(
 
hon sover lite bättre på natten om hon inte får sova längre än 1 h i sträck på dagen... skenan ska hon ha i 4 veckor till, den gör att vi inte får bada hemma och att hon inte kan röra sig som hon vill. Det kan lika gärna vara gaser som stör henne i kombination med skenan :( har provat pysventil och magdroppar men utan resultat. Disflatyl och miniform har vi inte provat än, får nog göra det. Annar har vi verkligen provat allt, inget hjälper... :(

Vi tycker att minifom gör skillnad. Under jul använde vi det inte och då blev det genast lite gasproblem igen. Dock tar det några dagar innan det ger effekt men som sagt, vi tycker det hjälper!
 
Misstänker mjölkallergi här. Har fått eksemliknande utslag som har spridit sig över benen och magen. Och trots magdroppar så verkar hon så besvärad och irriterad på nätterna, så antar att det måste klia. Ska iväg till apoteket idag och se om de har något att smörja på. Har inga feta krämer hemma utan bara vanliga återfuktande salvor.
Så nu får jag försöka utesluta mjölkprodukter helt och se om det blir bättre.

Gillar verkligen inte att vad jag äter ska påverka bebis så mycket...
 
Kan nog säga hej till utvecklingssprång två här :grin: Ligger bebis inte med mammas bröst i munnen eller en millimeter därifrån så går världen under :nailbiting: Igår var jag rädd att han fått feber då han var konstant varm. Ingen feber men troligtvis varm eftersom han var grinig hela dagen. (Blir supervarm så fort han är missnöjd).
 
Idag har vi varit på föräldragrupp. Måste säga att jag är positivt överraskad över kommunen och att det dels anordnas föräldragrupp även för omföderskor av bvc och öppna förskolan gemensamt. Och att de i samband med detta erbjuder "föräldrautbildning" med fokus på syskonrelationer och när man har fler barn. 8 träffar då man träffas och tittar på filmklipp, diskuterar och utbyter erfarenheter. Väldigt trevligt och dessutom verkar det vara trevliga mammor i gruppen :)
 
Puh, idag är det frågan om ordet "mammaledig" är en korrekt benämning :p

Dagen började iofs bra (men tidigt kl 6.15) med mys och frukost för mig och storebror. Lillasyster vaknade strax efter sju och allt flöt på fint tills hon började bli trött igen vid 9. Men hon ville inte alls sova ordentligt utan vaknade hela tiden och var såklart jättegnällig, Och vi kunde inte gå ut så hon fick sova i vagnen för en skulle komma och serva larmet vid 10.

Storebror är inte lika bra på att leka själv när lillasyster gnäller om man säger så :p Sorebror som vi dessutom pottränar och inte är säker på att säga till än :p Larmmänniskan var dessutom 45 min försenad. Och när hon fixat i ca en halvtimme var hon tvungen att provköra larmet :p Mamman var lite svettig där ett tag :p

Men till slut somnade faktiskt lillasyster, vi andra fick lunch och sen gick vi ut och båda somnade. Efterföljande kaffet var välförtjänt :D
 
Puh, idag är det frågan om ordet "mammaledig" är en korrekt benämning :p

Dagen började iofs bra (men tidigt kl 6.15) med mys och frukost för mig och storebror. Lillasyster vaknade strax efter sju och allt flöt på fint tills hon började bli trött igen vid 9. Men hon ville inte alls sova ordentligt utan vaknade hela tiden och var såklart jättegnällig, Och vi kunde inte gå ut så hon fick sova i vagnen för en skulle komma och serva larmet vid 10.

Storebror är inte lika bra på att leka själv när lillasyster gnäller om man säger så :p Sorebror som vi dessutom pottränar och inte är säker på att säga till än :p Larmmänniskan var dessutom 45 min försenad. Och när hon fixat i ca en halvtimme var hon tvungen att provköra larmet :p Mamman var lite svettig där ett tag :p

Men till slut somnade faktiskt lillasyster, vi andra fick lunch och sen gick vi ut och båda somnade. Efterföljande kaffet var välförtjänt :D
Vi har bytt namn från föräldraledig till färäldratjänst:laugh:
 
Vi har bytt namn från föräldraledig till färäldratjänst:laugh:

Stämmer då sjukt mycket bättre! Är betydligt piggare efter att ha jobbat en dag än efter att haft babyansvar sedan kvällen innan (den som inte jobbar får ta natten innan arbetsdagen) och då sover hon ändå riktigt bra.
 
Debut i sadeln idag! :rofl: Dessutom på vår 27-åriga tant som jag själv satt på när jag var tre år :love:
img_0244.jpg

I övrigt har han upptäckt sina fötter och vill väldigt gärna krypa/åla sig framåt men han får inte fäste med fötterna och släpar ansiktet i backen för han kan inte göra flera saker samtidigt, och blir då jättearg :p

Vi kommer börja på babysim i slutet av månaden, nån mer som ska?
 
@Imogen @Ainon @Jordgubblime Man märker det genom att dom har hög feber och inte är förkylda typ.

Hon hade lite förhöjd temp i torsdags förra veckan samt så kaskadspydde hon några gånger (aldrig gjort innan), blev seg och sparkade en massa med benen som att hon var irriterad, så åkte in till barnakuten men de hittade inget fel. Vi funderade på om det var lite förstoppning då vi börjat prova lite, lite gröt.

Hon spydde inget mer och blev piggare och kändes bra. Men i måndags eftermiddag så blev hon väldig varm och när vi tog tempen så låg den på 39,7. Ringde barnkliniken som gav rådet att ge alvedon eftersom hon ändå åt bra och så. Sen gick febern ner pyttelite under ett par dagar och mer än så ville vi inte ge panodil (står på förpackning att högst 2 dagar kan de få panodil typ). När jag sedan tog tempen på torsdagsmorgonen var den 40,3 och då ringde jag igen och åkte till barnakuten.

Där tog de blodprov som visade att hennes snabbsänka var 180 (ska vara på 5) och förhöjda vita blodkroppar. Så vi blev inlagda och så skulle jag försöka fånga hennes kiss i en kopp så de kan testa för uvi. Ni kan ju tänka er hur lätt det är med en blöjbebis... På kvällen lyckades jag äntligen få tillräckligt i kopphelvetet.

De försökte även sätta infart på henne men misslyckades alla gånger, typ 6 stick.:arghh: Till och med en narkosläkare försökte med hjälp av ett ultraljud men det gick inte. Och stackars Agnes låg och gallskrek och var jättejätteledsen.:( Hon blev bara tröttare och tröttare och orkade inte amma. Så de satte in en sond genom näsan på henne där hon fick mat och antibiotika eftersom snabbstickan visade på bakterier i urinen. Jag fick använda en elektrisk bröstpump så jag inte skulle få mjölkstockning, jäklar vilken kossa jag såg ut som.:laugh: Men det funkade och mjölken kunde sedan användas via sonden.

Igår ultraljudades hennes njurar för att kontrollera att de såg bra ut och att hon hade 2 st, vilket de gjorde. Idag tog de nytt blodprov och tyvärr så hade infektionsvärdet stigit, inte vänt neråt.:( Så vi blir kvar en natt till och hoppas det är bättre imorgon typ.

Om det inte är bättre imorgon så kanske de måste byta antibiotika-typ och ge den intravenöst och det känns ju piss. Hur ska de lyckas imorgon om de inte lyckades tidigare med att sätta en infart?

Fy vad jag känner mig maktlös och ledsen för Agnes skull. När hon ligger och skriker och det känns som att jag bara tittar på. Jag VET att det är för hennes eget bästa att de tar blod och får till en infart men faan vad det känns som att jag sviker henne.:cry:
 
Debut i sadeln idag! :rofl: Dessutom på vår 27-åriga tant som jag själv satt på när jag var tre år :love:
img_0244.jpg

I övrigt har han upptäckt sina fötter och vill väldigt gärna krypa/åla sig framåt men han får inte fäste med fötterna och släpar ansiktet i backen för han kan inte göra flera saker samtidigt, och blir då jättearg :p

Vi kommer börja på babysim i slutet av månaden, nån mer som ska?

Han ser ut att gilla ridturen :D

Vi ska också gå på babysim men börjar först i slutet av mars. Gick med sonen också och det var jättemysigt!
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Eftersom som ingen annan startat en ny tråd om våra bebisar kommer det en här :D Tror detta är senaste listan från förra tråden...
34 35 36
Svar
707
· Visningar
43 575
Senast: BusBarro
·
  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
112 308
Senast: lillebill
·
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
26 498
  • Låst
Gravid - 1år Återigen dags för en ny tråd för vinterföräldrar (som autocorrect vill ha till vinterförvaring :p ) och vinterbarn. Lägger in listan...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
92 636
Senast: YaHilweh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp