Bukefalos 28 år!

Höstföräldrar 2017 del 2

Nu är skenan borta och vi ha fått en geleklump till bebis :D Det tar nog ett tag att vänja sig nu vid att ha en rörlig bebis som inte har en skena som stadgar upp hela kroppen... Känns annars otroligt skönt att den är borta, kan använda alla kläder nu och även bada hemma och byta blöja lättare :)
Hon har dessutom firat detta med att sova 6 timmar i sträck 2 nätter i rad, vaknar för mat 5 min och sen sovit 3-4 timmar till (!) så här utvilad som jag är nu har jag inte varit på länge.... :banana:

Åh vad skönt det måste vara! Är allt som det ska nu eller är det fler behandlingar som väntar?
 
Nu är skenan borta och vi ha fått en geleklump till bebis :D Det tar nog ett tag att vänja sig nu vid att ha en rörlig bebis som inte har en skena som stadgar upp hela kroppen... Känns annars otroligt skönt att den är borta, kan använda alla kläder nu och även bada hemma och byta blöja lättare :)
Hon har dessutom firat detta med att sova 6 timmar i sträck 2 nätter i rad, vaknar för mat 5 min och sen sovit 3-4 timmar till (!) så här utvilad som jag är nu har jag inte varit på länge.... :banana:

Åh vad glad jag blir för er skull! :banana:
 
igår provade jag att rida för första gången och det kändes inte bra.:down: Det skavde nertill och jag funderar om det kan vara något ärr som stör? Vem kontaktar man för att kolla så allt är ok? Jag var ju på efterkontroll och hon sa att det var ok, men det var ju bara en snabb undersökning...

Någon vanlig gyn bara eller?
 
igår provade jag att rida för första gången och det kändes inte bra.:down: Det skavde nertill och jag funderar om det kan vara något ärr som stör? Vem kontaktar man för att kolla så allt är ok? Jag var ju på efterkontroll och hon sa att det var ok, men det var ju bara en snabb undersökning...

Någon vanlig gyn bara eller?
Tror du kan kontakta din bm eller ringa direkt till närmaste kvinnoklinik. Bm vet väl annars var du ska vända dig om hon inte kan göra en noggrannare kontroll :)
Trist att det inte känns ok.
 
Åh fy idag vill jag bara krypa under en filt och gömma mig, länge.
Skulle äntligen iväg på mammaträning, vi är typ redo att köra då kommer en kräkkaskad från bebis och även en ryggbajs. Okej har räknat med lite motgångar så ett klädbyte och sanering av bebis har vi tid med.
Får på oss rena kläder, bebis i bilstol, mig i ytterkläder. Övertalar hunden om att hon inte alls kan följa med och tar oss ut genom dörren. Ja men självklart har bildörrarna fryst fast, går runt och provar andra sidan. Där gick det att öppna iaf. Lyckas spänna fast bilstolen, startar bilen för att få igång värmen. Börjar leta efter isskrapan... Finns ingenstans!
In igen, krångel med nycklar, in i garaget, ingen skrapa. Till köket och tar en stekspade, övertalar igen hunden om att hon inte kan följa med. Ut och skrapa rutan utan vantar, för jag har tappat den ena någonstans. Det går... inget vidare. Ser att det även är is på insidan av rutan.

Träningen börjar om 8 minuter vilket är så länge det tar att köra dit. Sedan hitta parkering, kånka upp bebis i bilstol på övervåningen. Om jag får bort isen på rutan först... Orkar inte:cry: Hade sett fram emot detta men känns inte värt att betala dyrt för träning om vi ska hasta in försent och stressa :down: Ger upp och det känns som att världen går under typ...
Har inte känt av så mycket orimliga hormoner sedan bebis kom, fick nog igen det nu :angel: Fy vad less jag blir!
 
Åh fy idag vill jag bara krypa under en filt och gömma mig, länge.
Skulle äntligen iväg på mammaträning, vi är typ redo att köra då kommer en kräkkaskad från bebis och även en ryggbajs. Okej har räknat med lite motgångar så ett klädbyte och sanering av bebis har vi tid med.
Får på oss rena kläder, bebis i bilstol, mig i ytterkläder. Övertalar hunden om att hon inte alls kan följa med och tar oss ut genom dörren. Ja men självklart har bildörrarna fryst fast, går runt och provar andra sidan. Där gick det att öppna iaf. Lyckas spänna fast bilstolen, startar bilen för att få igång värmen. Börjar leta efter isskrapan... Finns ingenstans!
In igen, krångel med nycklar, in i garaget, ingen skrapa. Till köket och tar en stekspade, övertalar igen hunden om att hon inte kan följa med. Ut och skrapa rutan utan vantar, för jag har tappat den ena någonstans. Det går... inget vidare. Ser att det även är is på insidan av rutan.

Träningen börjar om 8 minuter vilket är så länge det tar att köra dit. Sedan hitta parkering, kånka upp bebis i bilstol på övervåningen. Om jag får bort isen på rutan först... Orkar inte:cry: Hade sett fram emot detta men känns inte värt att betala dyrt för träning om vi ska hasta in försent och stressa :down: Ger upp och det känns som att världen går under typ...
Har inte känt av så mycket orimliga hormoner sedan bebis kom, fick nog igen det nu :angel: Fy vad less jag blir!

Vad irriterande, men som min pappa sa till mig när jag stressade för att hinna i tid till bvc med bebis: De är vana att folk kommer lite sent ibland eftersom oförutsedda saker händer ganska ofta med små barn.

Misstänker att det kan vara likadant på mammaträningar ;)
 
Vad irriterande, men som min pappa sa till mig när jag stressade för att hinna i tid till bvc med bebis: De är vana att folk kommer lite sent ibland eftersom oförutsedda saker händer ganska ofta med små barn.

Misstänker att det kan vara likadant på mammaträningar ;)
Ja den biten spelar inte så stor roll liksom :D Mest att jag vill få ut något av träningen när jag betalar för den. Stressa dit, missnöjd bebis, missa början = inte valuta för pengarna och framförallt får inte jag ut något av träningen då. (Vi betalar för 10 ggr och så kan du gå när du vill, så vi måste inte boka innan t.ex. Vilket är väldigt passande för småbarnsföräldrar :D) Får göra ett nytt försök på onsdag...
 
Ja den biten spelar inte så stor roll liksom :D Mest att jag vill få ut något av träningen när jag betalar för den. Stressa dit, missnöjd bebis, missa början = inte valuta för pengarna och framförallt får inte jag ut något av träningen då. (Vi betalar för 10 ggr och så kan du gå när du vill, så vi måste inte boka innan t.ex. Vilket är väldigt passande för småbarnsföräldrar :D) Får göra ett nytt försök på onsdag...

Vilket smart upplägg :up: Då förstår jag att du valde att inte åka :) Hoppas du kommer iväg på onsdag!
 
Vid 6 månaders ålder väntar röntgen av höfterna och sedan är det ytterligare ett besök när hon har börjat gå :)
Har börjat vänja mig lite grann vid hösäcken till bebis ;)
Var på 3 månaders kontroll på bvc idag, två sprutor vaccin + sista dosen rotavirus... hon har sovit som en stock sedan, jag fick ju väcka henne (enligt henne) mitt i natten för att åka dit, skulle vara där 0800 ;)
5590 gram och 56 cm nu!
15 minus här idag, brrrrrrrr
 
Åh fy idag vill jag bara krypa under en filt och gömma mig, länge.
Skulle äntligen iväg på mammaträning, vi är typ redo att köra då kommer en kräkkaskad från bebis och även en ryggbajs. Okej har räknat med lite motgångar så ett klädbyte och sanering av bebis har vi tid med.
Får på oss rena kläder, bebis i bilstol, mig i ytterkläder. Övertalar hunden om att hon inte alls kan följa med och tar oss ut genom dörren. Ja men självklart har bildörrarna fryst fast, går runt och provar andra sidan. Där gick det att öppna iaf. Lyckas spänna fast bilstolen, startar bilen för att få igång värmen. Börjar leta efter isskrapan... Finns ingenstans!
In igen, krångel med nycklar, in i garaget, ingen skrapa. Till köket och tar en stekspade, övertalar igen hunden om att hon inte kan följa med. Ut och skrapa rutan utan vantar, för jag har tappat den ena någonstans. Det går... inget vidare. Ser att det även är is på insidan av rutan.

Träningen börjar om 8 minuter vilket är så länge det tar att köra dit. Sedan hitta parkering, kånka upp bebis i bilstol på övervåningen. Om jag får bort isen på rutan först... Orkar inte:cry: Hade sett fram emot detta men känns inte värt att betala dyrt för träning om vi ska hasta in försent och stressa :down: Ger upp och det känns som att världen går under typ...
Har inte känt av så mycket orimliga hormoner sedan bebis kom, fick nog igen det nu :angel: Fy vad less jag blir!

Åh jag känner igen känslan exakt! Hela dan blir förstörd där ett tag även om det egentligen är världsliga saker. En promenad istället kanske?
 
Här började dagen men en bebis som för ovanlighetens skull varit missnöjd mest hela tiden. Satte henne till slut framåt i Ergobabyn. Sjukt nöjd bebis satt där och snackade med sig själv och hade nog kunnat sitta där hur länge som helst om hon fick :p Är inte så mycket för framåtvänt bärande egentligen men hemna i huset ibland får det vara okej :)
 
Inatt sov bebis hyfsat men själv lyckades jag bara sova 3 h. Planerade att gå upp tidigt för att snickaren skulle komma och byta ytterdörren och hade inte en aning om vilken tid (bokad av hyresvärden). Klev upp strax före 7 och hade då legat vaken sen kl 3. Snickaren kom ca 9 :cautious:

Nåväl nu har det varit ett hål istället för ytterdörr i ett par timmar (ca -10 grader ute) och E har fått sitta i sjalen för att hålla värmen och mysa lite extra.

Förhoppningsvis blir slutresultatet bra mycket bättre än vad det var innan. Vilket innebär varmare inomhusklimat i slutändan (dörren som satt där innan var av typen som passar i ett uterum alt. inomhus...).

Tog med E ut i sjalen till stallet sen tog vi en kort promenad i det underbara vädret :love:
 
Åh jag känner igen känslan exakt! Hela dan blir förstörd där ett tag även om det egentligen är världsliga saker. En promenad istället kanske?
Ja det var trots allt sol, men (för våra breddgrader) jäkligt kallt med 8 minus. Blev lite MammaMage och en hundpromenad framåt eftermiddagen. Sedan roade vi oss med att försöka pricka toaletten (försöker komma igång med EC/babypotting) med kiss, gick sådär :angel::p Vi prickade toan men fel preposition, snarare på än i:D
 
@Imogen och @Lakritsnapp mysigt med bärande! Längtar, längtar efter att min senaste förälskelse från Lenny lamb ska komma med posten:love:

Att bära framåtvänt hemma ibland är nog ingen som helst fara @Imogen , det är väl mest att det inte blir 100 % ergonomiskt samt att bebis inte kan ”gömma” sig hos bärare på samma sätt. Men som sagt hemma kan jag förstå att de ibland vill se lite mer, min sprattlar rätt bra ibland för att kunna kika över kanten på selen :angel:
 
Ja det var trots allt sol, men (för våra breddgrader) jäkligt kallt med 8 minus. Blev lite MammaMage och en hundpromenad framåt eftermiddagen. Sedan roade vi oss med att försöka pricka toaletten (försöker komma igång med EC/babypotting) med kiss, gick sådär :angel::p Vi prickade toan men fel preposition, snarare på än i:D

Vi har också börjat lite med EC. Än så länge mest på rutin vid blöjbyte. Storebror tycker det är roligast :D
 
@Imogen och @Lakritsnapp mysigt med bärande! Längtar, längtar efter att min senaste förälskelse från Lenny lamb ska komma med posten:love:

Att bära framåtvänt hemma ibland är nog ingen som helst fara @Imogen , det är väl mest att det inte blir 100 % ergonomiskt samt att bebis inte kan ”gömma” sig hos bärare på samma sätt. Men som sagt hemma kan jag förstå att de ibland vill se lite mer, min sprattlar rätt bra ibland för att kunna kika över kanten på selen :angel:

Nä någon fara så tror jag inte heller att det är när det bara är då och då. Jag är egentligen mest rädd för att hon ska börja rata att bli buren vänd mot en om hon får upp ögonen för framåt :p Och sen är det ju inte lika ergonomiskt varken för henne eller mig :)
 
Här har vi ändrat sovrutiner helt och håller plötsligt. Tidigare somnade han ca 22 och sov i ett sträck till ca 05 och därefter mat varvat med sömn till ca 9 då vi gick upp. I ett par dagar nu har han somnat 19.30 och vaknar sen för mat punktligt var tredje timme fram till ca 8-9 då vi går upp. Det var ju skönt med lite mer sammanhängande sömn tidigare, å andra sidan är det rätt trevligt med ett par timmar ensam med mannen innan läggdags också.
Lika go och glad som tidigare är han i alla fall!
5BE0CDF5-4286-4E18-810F-8A2C27BCBF56.jpeg
 
Varför ska man inte bära framåtvänd i sele/sjal? Det har vi börjat gjort och hon är överförtjust!

Dels så sitter inte barnet i en helt ergonomisk position. Det blir inte heller lika ergonomiskt för den som bär (men det förutsätter ju att man har en ergonomisk sele).

Sen är det för att det inte ska bli för mycket intryck att sitta vänd ut mot "världen". Men där är det ju väldigt stor skillnad på att vara hemma och ute på stan. Sen är det också mycket svårare att kommunicera (bebisar söker kontakt ofta!) om de sitter vända utåt.

Lite samma tänk som varför man inte ska ha framåtvänd vagn för tidigt :)
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Eftersom som ingen annan startat en ny tråd om våra bebisar kommer det en här :D Tror detta är senaste listan från förra tråden...
34 35 36
Svar
707
· Visningar
43 589
Senast: BusBarro
·
  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
112 340
Senast: lillebill
·
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
26 508
  • Låst
Gravid - 1år Återigen dags för en ny tråd för vinterföräldrar (som autocorrect vill ha till vinterförvaring :p ) och vinterbarn. Lägger in listan...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
92 660
Senast: YaHilweh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp