Bukefalos 28 år!

Höstföräldrar 2017 del 2

Här är det tvärtom :D Orkade inte göra någonting innan tösen kom. Nu tar jag varje tillfälle som ges (allra helst när E sover på makens bröstkorg) till att diska, städa och tvätta. Det märkliga är att jag aldrig varit sådan av mig tidigare utan har lätt kunnat leva i röran och bara städat i yttersta nödfall :o

Så var jag också första tiden när storebror var nyfödd. Satt ju i princip hela dagarna i soffan och ammade eller agerade säng så när maken kom hem parkerade jag honom där medan jag mer än gärna gjorde hushållsarbete. Maken protesterade inte direkt :p
 
Dagens gnäll...
Min första dag hemma från jobbet och jag vaknar 0400 och kan inte sova mer...
Är sjukt täppt i näsan och det blir bara värre och värre...
2 dagar kvar till snittet!!
 
Hur är era barn när ni lägger dem på mage?
BVC sköterskan sa att man ska försöka ha de på mage så mycket som möjligt när de är vakna MEN hon gillar det inte. Ligger och omväxlande stånkar och pustar och gnäller. Lägger man henne på rygg ligger hon glatt och tindrar med ögonen och bara småfäktar med armarna ibland.

Har kanske en liten latmask :laugh:
 
Hur är era barn när ni lägger dem på mage?
BVC sköterskan sa att man ska försöka ha de på mage så mycket som möjligt när de är vakna MEN hon gillar det inte. Ligger och omväxlande stånkar och pustar och gnäller. Lägger man henne på rygg ligger hon glatt och tindrar med ögonen och bara småfäktar med armarna ibland.

Har kanske en liten latmask :laugh:

E tyckte inte alls om att ligga på mage till en början, men efter några veckor började hon ligga på mage på våra bröstkorgar och det går för det mesta bra. Lägger jag henne på mage på en filt på golvet blir hon dock fortfarande sur trots att hon kan lyfta huvudet och vända det om hon vill.
 
Hur är era barn när ni lägger dem på mage?
BVC sköterskan sa att man ska försöka ha de på mage så mycket som möjligt när de är vakna MEN hon gillar det inte. Ligger och omväxlande stånkar och pustar och gnäller. Lägger man henne på rygg ligger hon glatt och tindrar med ögonen och bara småfäktar med armarna ibland.

Har kanske en liten latmask :laugh:

Vi tycker att hon är fantastiskt duktig på det men det är nog mest för att vi jämför med sonen som var precis som du beskriver din dotter. Han tyckte det var jättejobbigt och protesterade massor. Jag tror att det lite kan ha att göra med att när de är så små (sonen vägde 2,2 som minst) så blir huvudet ofta ännu tyngre relativt resten av kroppen så det blir ännu jobbigare. Men det är vara min teori.

Vi började med att han fick ligga på vår mage när vi halvsatt i soffan. Då var det lite lättare för honom. När han blev lite större och hade mer uppfattning om omvärlden la vi honom på golvet och ställde en spegel framför honom. Det lockade att titta upp :D Det hjälper även att rulla ihop tex en handduk och lägga under bröstet/armhålorna på dem. Då får de lite hjälp att komma upp och förstå tjusningen med att ligga så :)

Lillasyster var stark i nacken och lyfte huvudet när hon låg på min mage redan på uppvaket. Superbebis tyckte vi men det kanske egentligen inte är så ovanligt :p
 
Funderar på om lillasyster kommer få uppleva sin första förkylning nu tre veckor gammal :( Hon låter slemmig till och från när hon andas och har inte velat ligga ner själv alls i natt. Men ser inget snor i näsan och nu dagtid låter hon normalt när hon andas och ammar utan problem.

Är väl bara en tidsfråga innan förkylningar kommer när man har syskon på förskola men vi slipper det ju gärna så länge som möjligt..
 
Ida tycker om att ligga pa magen, helst skulle hon alltid sova sa (händer att hon vänder sig fran sidan till magen och da sover hon som bäst). Men hon är stor och stark ocksa.
 
Vår bebis gillar också att ligga på magen.

Hur ofta och hur länge sover era kids på dagarna?

Vi har inga direkta rutiner alls. Hon brukar ha ett pass per dygn där hon är vaken lite längre, oftast på förmiddagen. Annars är det mest äta och sova och kortare vakenpass där emellan som gäller.
 
Vi har inte heller ngr rutiner men Ida brukar vara vaken mkt pa förmiddagen och kvällen med bara ngr korta sovstunder. Pa eftermiddagen sover hon ngr timmer i sträck.
 
Vi har ju inte heller fått in några rutiner än men jag upplever att hon är vaken väldigt mycket på dagen. Vi går alltid en längre promenad med hunden på förmiddagen och då sover hon oftast. Sen har hon kortare power naps på typ 10-15 min under dagen för att sedan sova nån längre sväng på eftermiddagen. Men detta kanske är helt normalt :D
 
Vi har ju inte heller fått in några rutiner än men jag upplever att hon är vaken väldigt mycket på dagen. Vi går alltid en längre promenad med hunden på förmiddagen och då sover hon oftast. Sen har hon kortare power naps på typ 10-15 min under dagen för att sedan sova nån längre sväng på eftermiddagen. Men detta kanske är helt normalt :D

Nästan allt är normalt ;)

Nej men om du märker att hon blir övertrött och inte orkar med kanske hon behöver hjälp med att komma till ro för att sova längre pass. Men annars är det bara att följa hennes mönster (eller brist på mönster ;) ). Är hon nöjd så är det bra typ :)
 
Vår bebis gillar också att ligga på magen.

Hur ofta och hur länge sover era kids på dagarna?

Hon börjar vara vaken mer och mer på dagarna nu. Förmiddagarna är hon nog mest vaken. Sen har hon en tendens att vara vaken några timmar när maken kommit hem från jobbet. Dock sover hon väldigt oregelbundna tider på dagen. Ofta blir det flera korta powernaps och sen ett lite längre sovpass på några timmar på eftermiddagarna.

Nätterna däremot sover hon som en stock... Fick väcka henne kl 6 imorse för då hade hon sovit sedan ca kl 20 och inte ätit sedan 19 :eek: Jag tog för givet att hon skulle vakna när makens väckarklocka ringde kl 04.15 men icke. Hon har alltid vaknat av klockan eller av sig själv för att äta förut men tydligen inte idag.
 
Vi har väl egentligen inte heller några direkta rutiner men jag tycker att han oftast har ungefär samma vakentider och sovtider på dagarna. Han sover oftast ett längre pass vid ca elva och ett på eftermiddagen runt 2-3 nån gång. Sen lite vakentid och kortare sovpass i övrigt.

Idag är han sex veckor och vi hade BVC-besök med läkare och allt var prima :) Väger nästan 5kg nu :eek::) Fick ROTA-vaccinet också utan bekymmer. Har börjat le lite ordentligt också :love:
 
Nästan allt är normalt ;)

Nej men om du märker att hon blir övertrött och inte orkar med kanske hon behöver hjälp med att komma till ro för att sova längre pass. Men annars är det bara att följa hennes mönster (eller brist på mönster ;) ). Är hon nöjd så är det bra typ :)

Upplever ofta att hon har svårt att komma till ro senare på eftermiddagen och kvällen. Oftast hjälper det att amma henne till sömns men det är inte alltid hon sover så länge som jag tänker att hon borde göra.

@Lakritsnapp Vilken jäkla natt! Lyx för tusan :D Här ammas det minst varannan timme nattetid just nu.

@Lovise Skönt att allt såg bra ut på BVC :up: Låter som ni har ungefär samma sovtider som oss. Idag lyckades vi somna i soffan båda två efter lunch, det var skönt :)
 
Hur är era barn när ni lägger dem på mage?
BVC sköterskan sa att man ska försöka ha de på mage så mycket som möjligt när de är vakna MEN hon gillar det inte. Ligger och omväxlande stånkar och pustar och gnäller. Lägger man henne på rygg ligger hon glatt och tindrar med ögonen och bara småfäktar med armarna ibland.

Har kanske en liten latmask :laugh:

Det är för nackträningen (och krypreflexen?) de ska ligga på mage. Jag brukar lägga Bonnie i ”uppförsbacke”, typ över mitt lår eller så. Då är hon mycket mer nöjd än om hon ligger på mage på golvet/soffan/sängen. Hon spenderar ju en del tid i selen också, dä är det också bra träning för att hålla huvudet uppe :)
 
Inatt sov lilltjejen 10 h igen. Jag testade att låta bli att väcka. Jag kommer dock precis som igår amma tätare under dagen. Fick en lite smårolig blick igår av henne när jag la henne till bröstet bara någon timme efter att hon åt senast :D (Jag gjorde det för att hon spytt och att jag ville att hon nyligen skulle ha ätit när vi åkte till BVC.)

6 veckor gammal är hon 56 cm lång och väger 4290 gram. Vi trodde att hon skulle väga närmre 4500 men eftersom hon slutat nattamma så kanske vikten inte sticker iväg mer än så. Huvudsaken är ju att hon går upp i vikt :)
 
Dagens gnäll...
Min första dag hemma från jobbet och jag vaknar 0400 och kan inte sova mer...
Är sjukt täppt i näsan och det blir bara värre och värre...
2 dagar kvar till snittet!!
Så det är dags imorgon då?:)

Här är vi nu nere på ensiffrigt med nio dagar kvar. Lite lätt rastlös här hemma, mår så pass bra nu när jag inte ”måste” jobba att det känns som om jag hade kunnat jobba en vecka till:angel:
Var hos frisören igår och fick håret klippt i alla fall, nu är det kort och snabbtorkande samt lätt att borsta igen:D
Tänkte åka in till vårdcentralen idag på influensavaccinations-dropin. Får detta på jobbet i vanliga fall men hann inte med det innan jag gick hem.
Inga som helst tecken på att bebis funderar på att komma ut än heller... I natt har jag till och med sovit hyffsat, visserligen kan vattengympa igår kväll och rena lakan ha bidragit men det var riktigt skönt att faktiskt bara vakna en gång och kunna somna om hyffsat fort igen.
 
Inatt sov lilltjejen 10 h igen. Jag testade att låta bli att väcka. Jag kommer dock precis som igår amma tätare under dagen. Fick en lite smårolig blick igår av henne när jag la henne till bröstet bara någon timme efter att hon åt senast :D (Jag gjorde det för att hon spytt och att jag ville att hon nyligen skulle ha ätit när vi åkte till BVC.)

6 veckor gammal är hon 56 cm lång och väger 4290 gram. Vi trodde att hon skulle väga närmre 4500 men eftersom hon slutat nattamma så kanske vikten inte sticker iväg mer än så. Huvudsaken är ju att hon går upp i vikt :)

Herregud vad jag är imponerad (läs: och avundsjuk) på era nätter! Vi har dock haft två bra nätter på rad, visserligen ska det ammas en del men hon har faktiskt sovit i egen säng två nätter i rad. Skönt med lite mer plats i sängen och hunden är glad över att inte bli nedsparkad till fotänden.

Vi har varit i stallet på förmiddagen och hon har sovit hyfsat i vagnen under tiden. Dock somnade hon i babyskyddet i bilen och jag tar tillfället i akt att låta henne sova vidare i det nu när vi kom hem också :o
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Eftersom som ingen annan startat en ny tråd om våra bebisar kommer det en här :D Tror detta är senaste listan från förra tråden...
34 35 36
Svar
707
· Visningar
43 847
Senast: BusBarro
·
  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
113 055
Senast: lillebill
·
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
26 714
  • Låst
Gravid - 1år Återigen dags för en ny tråd för vinterföräldrar (som autocorrect vill ha till vinterförvaring :p ) och vinterbarn. Lägger in listan...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
93 207
Senast: YaHilweh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • FÅRtråden
  • Valp 2025

Hästrelaterat

  • Föl 2020
  • Insektsspray
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp