Bukefalos 28 år!

Höstmammor 2010

Sv: Höstmammor 2010

BF-lista

September
8/9 - Freyja_bus, andra barnet
ca 10/9 Lilo Wonder - andra barnet
20/9 - Gupello - andra barnet
24/9 - Suddis - första barnet
25/9 - Luecca, andra barnet
29/9- Nikki o Fabian, första barnet

Oktober
4/10 - Hoppas, andra barnet

November
6/11 Emoyeni, första barnet
 
Sv: Höstmammor 2010

Tillit tänkte jag först, men sen nu har torbofling skapat en massa trådar osv så jag gissar med på henne!
 
Sv: Höstmammor 2010

Ja just det, Tillit är ju också bebissjuk :D

Kl

Nu är jag i v 14 (13+4) och börjar må bättre med illamåendet. Jag behöver fortfarande ta lergigan, men bara en tablett på morgonen istället för tre om dygnet, så det känns skönt. Om jag inte äter med MAX två timmars mellanrum dagtid så kräks jag, det är lite halvjobbigt, men en baggis om man tänker på de första veckorna! Det är svårt att komma på vad man ska äta efter några timmar, det blir lätt tråkigt och ovarierat och då blir det inte gott.

Jag är trött som en gnu, det känns lite som om tröttheten tagit över mer och mer nu när illamåendet gett vika lite. Men det går väl också över snart förhoppningsvis. Jag längtar efter att få känna mig pigg och fräsch och lyckligt gravid som jag gjorde sist efter v 15 någonting!

My är en riktig liten vilding här hemma nu och bestämd som aldrig förr. Henne kommer vi ha det tufft med i trotsperioder och när hon blir tonåring, var så säker! Jäklar vilket humör hon har och vad bestämd hon är! Men hon är helt fantastisk och i en väldigt rolig ålder för tillfället :love:

//Julia
 
Sv: Höstmammor 2010

Ni har sa rätt i vem jag är :) När jag rakade skriva i den här traden med fel användarnamn sa kände jag att det var kört även om jag snabbt ändrade mitt inlägg :)

Jag väntar lite till med att skriva med mitt vanliga användarnamn, sa är jag inte sökbar pa det iaf.

Jag mar inte illa alls, sa skönt att slippa det. Däremot upptäckte läkaren att jag har en underfunktion pa sköldkörtel sa nu äter jag medicin för det och far ga pa extra kontoller. I det här landet görs annars mkt mer kontroller, har redan varit pa 3 vul.

Emilia fyller 1 ar idag. Helt otroligt att det var ett ar sen vi lag pa bb men en nyföding. Men jag tycker det är mkt roligare nu, hon ska bara ga och ga hela tiden. Humör har vi gott om här ocksa. Vi far absolut inte sitta/ligga i soffan, da puttar hon och drar i en och blir riktigt arg om vi ligger kvar samma sak om hon inte nar ngt hon vill ha. Aj, da gör det ont i öronen.
 
Sv: Höstmammor 2010

Stort grattis!!

Det är inte klokt vad tiden går fort eller hur? Man får verkligen försöka att ta vara på den och njuta så mycket man kan =) Leva i nuet helt enkelt!

//Julia
 
Sv: Höstmammor 2010

Nu är hon stora tjejen!
Och snart är hon storasyster också, shit vad tiden går fort :laugh:.
Så kul för er! :D
 
Sv: Höstmammor 2010

Här är BF 25/9.

Då jag var på inskrivning i vecka 10 + 5 hörde vi ett litet hjärta slå i 170 knyck.

Jag är illamående men spyr inte. är glad att inte foglossningen börjat än då jag hade stora problem med det i min förra graviditet.

Alva föddes 1 maj 2009 och sedan har jag en liten Ängla från 2002. Ska det bli en liten prinsessa till tro?
 
Sv: Höstmammor 2010

Får man lyssna på hjärtljud redan vid inskrivningen? Gud så spännande!
 
Sv: Höstmammor 2010

Det hör inte till vanligheterna eftersom det är en ren chansning om man hör något eller ej.

Men jag bad snällt och lovade att inte bli orolig ifall vi inte skulle höra några.

Jag var den tidigaste som min BM hade hört hjärtslag på, förhoppningsvis kanske man gått längre än man tror?
 
Sv: Höstmammor 2010

Jag fick oxå komma på ett hälsosamtal i grupp så fort jag ringde och berättade att jag var gravid i princip.

Var på inskrivningen för en vecka sen, men det gav inte så mycket, jag vet inte vad som skulle ske typ men jag fick kissa i en mugg och ta blodprov typ. Vi bokde in en tid för UL i maj......då är jag i v.21....... är inte det en lång tid?

Sen fick jag även en läkartid nästa vecka, vet inte varför, kanske för att jag sa att jag jätte gärna ville se så att det verkligen finns ett litet hjärta där inne som slår så man slipper må som man mår i onödan eller vad man ska säga.
Någon annan som vet varför man träffar läkaren?

Jag har mått så himla illa hela dagarna och på nätterna måste det kissas hela tiden samt att jag måste äta stup i kvarten(och som någon sa så är det tröttsamt att tänka på mat hela tiden) och det även på natten....spytt har jag bara gjort några ggr.
Dock så har det kännts lite bättre som senaste dagarna, hoppas illamåendet håller på att försvinna. Går in i v.12 på torsdag.

Glömde ju få med ett jätte roligt gravid symtom: jag kan inte gå några längre sträckor, tex en promenad, för då får jag ont i bäckenet, som tur är så kan jag fortfarande rida(försöker hålla mej till varannan dag ridning) men har slutat konka på vattenhinkar samt ser till att skottkärran är så lätt som möjligt. Tur jag har en snäll sambo som hjälpt till i stallet när det varit som värst.
 
Senast ändrad:
Sv: Höstmammor 2010

Läkarbesök har jag aldrig varit på förrän på slutet då jag velat träffa en läkare pga foglossning.

Däremot vet jag att man träffar en läkare om man vill göra KUB eller NUP test? I vecka 13 tror jag det är. Men då UL man också?

Här frågar BM vilken vecka man vill ha UL. Jag körde på vecka 18 tror jag i april.
 
Sv: Höstmammor 2010

kl

Det verkar skilja väldigt mkt mellan olika landsting hur man gör.

Med första barnet bodde jag i Östergötland, dom hade en plan pa landstingetshemsida över vad som händer olika veckor. Kolla om ditt landsting ocksa har det.
 
Sv: Höstmammor 2010

Hihi jag förstod med ens att det var du..

Du har blivit så aktiv på sista tiden tycker jag :D, stort grattis..

Känns så omöjligt att vårmammorna 2009 ska ha bebisar igen, jag som inte ens har kommit över att Loppan Loppansson inte är liten spädbebis längre.
 
Sv: Höstmammor 2010

Tack! Det känns overkligt för mig ocksa.

Att jag blivit mer aktiv nu har nog med att göra att att Emilia klarar sig själv mkt, hon leker gärna själv och att sambon varit borta mkt. Jag har ganska trakigt och ensamt pa dagarna sa da passar jag pa att skriva här. :)
 
Sv: Höstmammor 2010

Jag sa att jag var orolig över att det skulle vara nått fel och frågade om möjligheten till UL fanns tidigare, om det nu inte var så att man beställde en tid själv inne i stan men hon sa att om jag var orolig så gick det att ordna och då fick jag typ gå till läkaren, men hon sa inte rakt ut att jag skulle få ett tidigt UL så därför vet jag inte vad jag ska göra där.
Men om man gör ett sånt där test som du nämnde så innebär väl inte det mer än ett urinprov, blodprov samt UL och hänsyn till mammans ålder och rökvanor(jag är 23 och har aldrig varit rökare)? Och efter det så ser man om det ens finns ett levande barn i magen samt om risken för Down Syndrom är stor eller liten?
 
Sv: Höstmammor 2010

Jag gjorde NUPP med dottern, i v.12. Da träffade jag ingen läkare utan var pa sjukhusets utraljudsavdelning hos en barnmorska. Där gjordes ett ultraljud och dom mätte lite pa bebisen. Sen skrev hon in mätresultat, alder och kanske ngt mer i datorn och den räknade ut risken för kromosomförändringar. Fick svaret direkt. KUBB är om jag förstatt rätt samma sak bara att man kompletterar med ett blodprov ocksa.

Tror inte du kommer göra NUPP/KUBB, dom flesta landsting erbjuds det bara om man fyllt 35 ar och barnmorskan brukar informerar om det innan sa man hinner fundera pa hur man vill göra om allt inte ser bra ut.
Men ett vanligt ultraljud far du säkert göra, men jag förstar inte riktigt varför du behöver en läkare da.
 
Sv: Höstmammor 2010

Tiden står still känns det som...

Men vad man är lustig nu för tiden. Har inte kunnat äta vare sig mackor eller ost på veckor. Jag har nästan spytt bara av att se osten i kylskåpet.

Kommer hem nu på kvällen ser min man göra en ostmacka och det smäller bara till. Fram med mackor, på med skiva efter skiva ost. Tills min man säger att det faktiskt räcker med två skivor vilket rekommenderades i boken hos BM per dag.

Det struntade jag i och frossade i ost.

De senaste 10 dagarna har jag käkat 250g frysta jordgubbar per dag MINST. Får jag dem inte blir jag på dåligt humör. Willys är faktiskt godast och finast. Jag har lite svårt för mosade alternativt övermogna jordgubbar.

KIWI äter jag mycket av och det händer i princip bara då jag är gravid.
 
Sv: Höstmammor 2010

Idag var vi hos läkaren(men hon presenterade sej nog gynekolog...), fick prata lite om..... ja vad pratade vi om egentligen, jag kommer inte ihåg. Det jag kommer ihåg är iaf att vi fick se våran bebis för första gången:laugh: Hon kunde se via vanligt UL.
Den var så söt, en liten människa som var ganska vild. Så konstig kännsla att jag började grina, jag som var så rädd att den inte skulle ha ett hjärta som slog. Jag såg precis hur den såg ut med huvud, kropp, armar och ben, dock så såg jag nog inte hjärtat då jag var så faschinerad över hur den sprattlade men hon sa att där är det lilla pickande hjärtat oxå så jag litade på henne, jag såg ju destutom att den var levande om den nu inte gick på batteri. Fick bara kolla några sekunder men dom sekundrarna var obeskrivliga.
Hon sa att det inte fanns något bevisat att det skulle vara farligt med tidigt ultraljud men att man inte bör göra det bara för att.... det hon sa var att många barn som var tidigt kollade ofta blev vänsterhänta men det kunde jag leva med kände jag.
 
Sv: Höstmammor 2010

"En gammal vårmamma 2009 till" som vill hänga på här :)
Min son är nu nyligt fylld ett år och lämpligt till hans 1 årsdag så kom det fram att jag är gravid igen!
Dock väldigt tidigt än då det inte är beräknat förrän i november! Hade ett missfall också innan sonen blev till så orlig för det är man också...
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok *Ler sött och fladdrar med ögonfransarna" 6 maj Arcus "Steg till arbete" - ett drömscenario om arbetsterapeuter och arbetskonsulenter...
Svar
2
· Visningar
337
Senast: IngelaH
·
Kropp & Själ Just precis nu mår jag iallafall lite bra mentalt. Det finns många saker som är stentuffa och kommer vara. men just nu tänker jag njuta...
Svar
2
· Visningar
481
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
1 876
Senast: orkide
·
Kropp & Själ Detta är verkligen den värsta och längsta så kallade vintern jag någonsin har varit med om. Det har regnat och blåst konstant sedan i...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
5 357
Senast: Hazel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Devoucoux frågor
  • Dressyrsnack 17
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp