Höginkomst skatt

Arrows

Trådstartare
Ja jag har googlat, men jag förstår helt enkelt inte.

Jag jobbar heltid, mån-fre 8-9 timmar per dag. Tjänar ca 22-23 före skatt.
Nu går jag i tankar om att ta ett extrajobb vid sidan av då jag fått erbjudande från ett ställe som kort sagt verkar skitkul!. Tanken är då ca 14-16 timmar varannan helg och någon-några kvällar i veckan.
Jag har dock förstått att så fort jag tjänar mer än 25 ska det skattas mer, och jag har ju ingen riktig marginal där emellan. Jag har också förstått att det är huvudinkomsten (alltså mitt nuvarande) som ska skattas högre.

Jag får helt enkelt inte ihop det, skattar jag 50% på enbart den summan över 25 eller på hela inkomsten från mitt nuvarande? :confused:
Kan någon förklara för mig så jag förstår?, känns ju som att ska jag skatta 50% på mitt nuvarande tjänar jag ju inget på att jobba mer, och det kan ju inte stämma :confused:.

Mvh aningen förvirrad.
 
Inkomst över 39000:-/ månad eller 478000:-/år beskattas med 20% extra om jag förstått det hela rätt.
 
Upp till en bestämd årsinkomst (motsvarande ca 38 000 kr/mån) betalar man enbart kommunalskatt, ovanför den betalar man dessutom statlig skatt men bara på den överskjutande summan. Även kommunalskatten är dock litet progressiv, man betalar alltså litet högre procentsats ju mer man tjänar. Det lättaste och mest exakta för dig är att titta på skatteverkets hemsida i den skattetabell som gäller i just din kommun/församling.
I min kommun gäller ungefär dessa skattesatser:
10 000 kr - 15%
15 000 kr - 19%
20 000 kr - 22%
25 000 kr - 24%
30 000 kr - 25%
35 000 kr - 26%
I verkligheten är tabellen indelad i mycket mindre intervaller, ovanstående är bara för att få en grov aning. Men det finns ingen generell stor gräns vid 25 000 kr/mån, utan det kommer säkert fortfarande att vara lönsamt för dig att jobba extra.
 
Inkomst över 39000:-/ månad eller 478000:-/år beskattas med 20% extra om jag förstått det hela rätt.

Stämmer hyfsat bra. Om årsinkomsten av tjänst och näring är mer än 452 100 men lägre än 651 700 så är skatten 20% extra på inkomsten över 452 100. På inkomst över 651 700 är skatten 25% extra.

Ett tips till TS är att ta reda på sin skattetabell. https://www.skatteverket.se/privat/...eller.4.18e1b10334ebe8bc80005221.html#!/start

Då kan TS se vad skatten blir på den totala månadsinkomsten med det tänkta extrajobbet. Ordinarie inkomst plus extra inkomst läggs ihop och så letar man i tabellen (kolumn 1 om det bara är löner det handlar om).
 
Inkomst över 39000:-/ månad eller 478000:-/år beskattas med 20% extra om jag förstått det hela rätt.
Stämmer, och över 638 500 ytterligare 5%.
https://www.skatteverket.se/privat/...hhurhogarden.5.10010ec103545f243e8000166.html
TS, det är bara beloppet som skjuter över skiktgränsen du betalar extra skatt för, så du kan aldrig förlora på att jobba/tjäna mer. Och ingenting skattas olika beroende på från vilket jobb det kommer, det är enbart totalsumman för året som skrivs i deklarationen som spelar roll.
 
Svarar båda.
Tack för snabba och tydliga svar, då har jag alltså missuppfattat summan helt enkelt :o
Men hur räknar arbetsgivaren ut korrekt skatt om denna inte vet vad jag tjänar på andra jobb? :)
 
Svarar båda.
Tack för snabba och tydliga svar, då har jag alltså missuppfattat summan helt enkelt :o
Men hur räknar arbetsgivaren ut korrekt skatt om denna inte vet vad jag tjänar på andra jobb? :)
Du får begära högre skatteinbetalning. Berätta vad du tjänar och därifrån kan arbetsgivarna räkna ut vad de ska betala in för att et ska bli bäst för dig.
 
Upp till en bestämd årsinkomst (motsvarande ca 38 000 kr/mån) betalar man enbart kommunalskatt, ovanför den betalar man dessutom statlig skatt men bara på den överskjutande summan. Även kommunalskatten är dock litet progressiv, man betalar alltså litet högre procentsats ju mer man tjänar. Det lättaste och mest exakta för dig är att titta på skatteverkets hemsida i den skattetabell som gäller i just din kommun/församling.
I min kommun gäller ungefär dessa skattesatser:
10 000 kr - 15%
15 000 kr - 19%
20 000 kr - 22%
25 000 kr - 24%
30 000 kr - 25%
35 000 kr - 26%
I verkligheten är tabellen indelad i mycket mindre intervaller, ovanstående är bara för att få en grov aning. Men det finns ingen generell stor gräns vid 25 000 kr/mån, utan det kommer säkert fortfarande att vara lönsamt för dig att jobba extra.

Hur menar du att man bara betalar kommunalskatt?? Jag betalar både kommunalskatt och landstingsskatt och gud vet vad... 33% . Eller? Fattar noll O_o
 
Hur menar du att man bara betalar kommunalskatt?? Jag betalar både kommunalskatt och landstingsskatt och gud vet vad... 33% . Eller? Fattar noll O_o
Landsting och kommun är ...kommun.

Kommunalskatt och statlig skatt.
Det är den kommunala skatten du ser i skattetabellen. kommunal och landstingskommunal.

Gudvetvadskatten har jag ingen närmare kännedom om ;)
 
Svarar båda.
Tack för snabba och tydliga svar, då har jag alltså missuppfattat summan helt enkelt :o
Men hur räknar arbetsgivaren ut korrekt skatt om denna inte vet vad jag tjänar på andra jobb? :)
Det brukar vara enklast/vanligast/kutym att be ordinarie dra enligt tabell och skatta 30% på extrajobbet.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag kommer antagligen bli uppsagd, enligt vad min arbetsgivare har sagt. I övrigt har jag inte fått mycket info om vad som kommer...
2
Svar
29
· Visningar
2 984
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 490
Senast: fejko
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 824
Senast: jemeni
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 713
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp