Hon backar, lösning?

M

Marina P

Jag har ett ungsto som precis har blivit inriden. Hon lufsar runt i skogen hemma och det går oftast bra förrutom när hon får för sig att backa. Då hjälper igenting, hon bara ignorerar totalt.
Har ni några tips till mig hur jag skall få fram henne och få henne att sluta med detta? :confused:
 
Sv: Hon backar, lösning?

har ett sto på snart 6 år som e lika dan...försök å leda in henne på en volt eller ta tag i en av tyglarna bara för att få henne å ta ett steg åt sidan. på min dam så räker det med att hon tar ett halvt steg åt vilket annat håll en bakåt för att hon ska bryta. på min funkar det inte å bli arg å driva...blir hundra gånger värre...:D
 
Sv: Hon backar, lösning?

Min 4-åring gör också så då och då. Det brukar fungera att ta tag i ena tygeln och snurra honom runt och sen fortsätta igen när han slappnat av.
 
Sv: Hon backar, lösning?

Tack för det, skall testa detta!
 
Sv: Hon backar, lösning?

Finns hundra trådar om det här. Verkar vara ett vanligt fenomen. Jag är också med i "backklubben". Sök lite, finns mycket bra svar redan :idea:
 
Sv: Hon backar, lösning?

Min dam tyckte det var bättre att backa än att gå framåt ett tag... TILLS min ridkamrat tyckte att jag satt lite framåtlutad, så jag satte mig på rumpan och tänkte fraaaaaaamåt. Och det fungerade, fick sitta i min stolsits ett tag tills hästen blev normal och sedan var de beteendet borta :crazy:
 
Sv: Hon backar, lösning?

ett annat tips som en del har gett är att när hon börjar backa, fortsätta backa.. det var en som backat 2,5 km innan den otroligt envisa hästen gav upp.. men testa att vända henne först och ta steg åt sidan för att försöka bryta samt ändra sitsen..

lycka till!
 
Sv: Hon backar, lösning?

Jag har ett ungsto som precis har blivit inriden. Hon lufsar runt i skogen hemma och det går oftast bra förrutom när hon får för sig att backa. Då hjälper igenting, hon bara ignorerar totalt.
Har ni några tips till mig hur jag skall få fram henne och få henne att sluta med detta? :confused:

Först vill jag att du ska tänka igenom situationen och göra helt klart för dig själv vad det är du vill att hon ska göra och vad du vill att hon INTE ska göra. Sen funderar vi på hur du ska få till detta. Det för att DU ska ta kommandot och inte sitta och vänta och se om hon börjar backa eller inte.

Så här skulle jag angripa problemet:
* Jag vill att hon ska gå framåt och bara backa när jag ber om det.
* Jag vill inte att hon ska backa för att undkomma att gå framåt eller vad jag nu vill att hon ska göra.

Först och främst - ston gillar beröm, så beröm henne ofta när hon lyssnar på framåtdrivande hjälper (överdriv!). Det ger henne besked om att detta är rätt håll att gå åt.

Sen finns det två angreppssätt och jag skulle testa dem i ordning:
1. När hon börjar backa så be henne gå fram och ge dig inte förrän hon faktiskt gått framåt. Lägg till skänklar och skänkla kraftigare då hon inte lyssnar och lägg till smackningar eller annat kommando för "framåt!". Ge dig INTE förrän hon går framåt, men om hon tar det minsta lilla steg framåt så sluta med det du gör och beröm massor!
2. Om hon är ovanligt envis eller att du inte får till det med timing eller helt enkelt blir för trött för att orka vara envis med metod ett, så gör det otroligt jobbigt för henne att backa. Antingen ber du henne backa ända tills att hon själv inte vill backa längre och då ber du henne backa ytterligare några steg, för att liksom säga att det var din idé från början att ni skulle backa (=du har kommandot). Eller så backar du henne i små, små cirklar eller över stock och sten.

Lycka till!

/Camilla
 
Sv: Hon backar, lösning?

Jag skulle gå tillbaka till att tömköra henne i skogen med tömmarna genom de låga sidoringarna. Direkt hon backar kan du korrigera genom att smacka och gå på framåt med mkt beröm direkt hon förstår och gör rätt. Jag tycker det är helt o.k. att en ung häst vill stanna och titta (då väntar jag bara ut dem med små hjälper som ex.vis smackningar) däremot får de absolut inte tänka bakåt!

Jag tycker inte det är lämpligt att tvångsbacka unghästar, det blir väldigt svår kommunikation eftersom du plötsligt ber henne tänka bakåt. Ryggning börjar jag med rätt sent i utbildningen och tränar det enbart före tävling.
 
Sv: Hon backar, lösning?

Jag skulle ha gjort så att jag "tar över" och fortsätter att backa tills att det är jag som bestämmer att hästen ska backa och inte den själv. Sen när det är jag som bestämmer att hästen ska backa smackar jag igång den till skritt igen.
Brukar funka på mina.
 
Sv: Hon backar, lösning?

Hur går det för dig med backandet?

Vad har du försökt med och vad gav det för effekt?

Nyfiken!

/Camilla
 
Sv: Hon backar, lösning?

Jag skulle gå tillbaka till att tömköra henne i skogen med tömmarna genom de låga sidoringarna. Direkt hon backar kan du korrigera genom att smacka och gå på framåt med mkt beröm direkt hon förstår och gör rätt. Jag tycker det är helt o.k. att en ung häst vill stanna och titta (då väntar jag bara ut dem med små hjälper som ex.vis smackningar) däremot får de absolut inte tänka bakåt!

Jag tycker inte det är lämpligt att tvångsbacka unghästar, det blir väldigt svår kommunikation eftersom du plötsligt ber henne tänka bakåt. Ryggning börjar jag med rätt sent i utbildningen och tränar det enbart före tävling.

:bow:

Det kan bli riktigt illa om man tvångsbackar unghästar. Det fattar ju inte ens frammåthjälperna i alla lägen.
Hade jag en sån häst, så skulle jag gå ut i skogen, sitta upp och bara rida hemmåt, gärna med en dragkompis, så unghästen fattar att riktingen i alla lägen är rakt fram.
 
Sv: Hon backar, lösning?

Personligen ser jag till att hästen förstår kommandon åt alla håll (framåt, bakåt, höger och vänster) INNAN jag sitter upp på den första gången.

/Camilla
 
Sv: Hon backar, lösning?

Personligen ser jag till att hästen förstår kommandon åt alla håll (framåt, bakåt, höger och vänster) INNAN jag sitter upp på den första gången.

/Camilla

Backa lämnar jag gärna till senare, eftersom jag personligen anser att många unghästar inte tänker frammåt av sig själv. Utan snarare tvärtom, de kan många gånger upplevas som en smula sävliga i början. Så gas, broms, höger och vänster kan jag hålla med om, men inte back.

Men man gör ju naturligtvis som man själv vill.
 
Sv: Hon backar, lösning?

ett annat tips som en del har gett är att när hon börjar backa, fortsätta backa.. det var en som backat 2,5 km innan den otroligt envisa hästen gav upp..

Ett riktigt dåligt förslag tycker jag, fast jag vet som du säger att det finns folk som använder det.
Vet åtskilliga som fått permanenta problem med ryggning efter sådana och liknande metoder, dvs tvångsbackning. Hästen förknippar ryggning med sånt obehag att den spänner sig totalt och tar det som ett straff. Inte särskilt roligt på en tävlingsbana och mkt svårt att jobba bort.

Håller med Sar!!!!
 
Sv: Hon backar, lösning?

Att rygga är inget onaturligt för en häst och är inget mer speciellt än att gå framåt för min del.

Men det är klart - backar man bara för att straffa hästen (och med den attityden att det är ett straff) så skapar man klart spänningar. Men det gör åas de som driver fram hästen med spö med attityden att det är ett straff (tex hoppryttare som gett sig fan på att hästen ska hoppa ett hinder den vägrat framför) - de skapar spänningar i hästen inför spöanvändandet när spöet egentligen är ett verktyg för att ge hjälper - inte för att straffa.

Jag lär hästar att backa på kommando som en av första övningarna, alltid. Dels för säkerhetsskull dels för att etablera lydighet i den riktningen. Men jag ser det aldrig som ett straff och det är inte tanken är ovan heller. Tanken är att om hästen väljer att backa för att komma undan så backar man den bara en aning till så kommer den inte längre att vilja tänka bakåt då det inte gav den flykt från arbete som den tänkt.

Om man däremot mitt i en övning avbryter sig själv för att driva fram hästen för att den tenderat att backa, så anser jag att man lär den att backa är ett sätt att slippa jobb och då har man nog skapat en häst som tänker bakåt.

/Camilla
 
Sv: Hon backar, lösning?

Ett tips som fungerade bra på mitt sto när hon fick för sig att backa, backa och backa. (Att driva gjorde bara att hon blev sur och backade snabbare.)
Jag tog tag i ena tygeln och vände hennes huvud rejält, så det kom mot mitt knä. I det läget kan hästen välja mellan att stanna eller backa runt runt på stället. Den kommer ingenstans. Rätt snabbt brukar de välja att stå stilla. Då får hästen stå stilla med eftergift men huvudet fortfarande åt sidan. Därefter erbjuder du hästen att gå framåt. Vill den inte så får den backa runt på stället tills den stannar och samma procedur upprepas. Det går oftast ganska fort för hästen att välja att gå framåt. Det är väldigt jobbigt för dem att gå runt på stället. En bra lösning tycker jag då hästen får ett tydligt val samtidigt som det sker utan "bråk".
 
Sv: Hon backar, lösning?

Förresten så backar vi alla våra hästar i den dagliga hanteringen. Om det så är på stallgången, när den måste lämna utrymme för en själv, tex om den kommit för nära inpå när man ska öppna en dörr eller när man ska ta ut den ur transporten.

Och den sista är viktig - om man inte lärt sin häst att backa bra och lugnt och på kommando och inte förr så kan man få problem när det gäller att backa av en transport på vettigt sätt. Har man en häst med lastproblem MÅSTE man lära den att backa för att kunna lösa det.

Jag vet att ridskolan här en gång i tiden köpte en häst (ett halvblod) som var 5 år gammal och de lastade på honom på en vanlig transport från hästlastbilen och när de kom hem gick det inte att backa av honom. Han förstod inte vad de menade och de fick till slut vända honom inne i transporten, vilket ju är förenat med risker.

En del tänker nog nu att jag är ute och cyklar eftersom detta är situationer då man inte rider på hästen. Men är det verkligen så att hästar gör skillnad på detta? Tror ni att hästar tänker att backa under ryttare är helt skiljt från att backa utan ryttare?

Det skulle ju innebära att det är rätt meningslöst att lära hästar någonting på marken innan inridning, eller?

/Camilla
 
Sv: Hon backar, lösning?

Att rygga är inget onaturligt för en häst och är inget mer speciellt än att gå framåt för min del.

Men det är klart - backar man bara för att straffa hästen (och med den attityden att det är ett straff) så skapar man klart spänningar. Men det gör åas de som driver fram hästen med spö med attityden att det är ett straff (tex hoppryttare som gett sig fan på att hästen ska hoppa ett hinder den vägrat framför) - de skapar spänningar i hästen inför spöanvändandet när spöet egentligen är ett verktyg för att ge hjälper - inte för att straffa.

Jag lär hästar att backa på kommando som en av första övningarna, alltid. Dels för säkerhetsskull dels för att etablera lydighet i den riktningen. Men jag ser det aldrig som ett straff och det är inte tanken är ovan heller. Tanken är att om hästen väljer att backa för att komma undan så backar man den bara en aning till så kommer den inte längre att vilja tänka bakåt då det inte gav den flykt från arbete som den tänkt.

Om man däremot mitt i en övning avbryter sig själv för att driva fram hästen för att den tenderat att backa, så anser jag att man lär den att backa är ett sätt att slippa jobb och då har man nog skapat en häst som tänker bakåt.

/Camilla

fast självklart pratar jag inte om rörelsen backa. utan om STRAFFBACKNING i sig. ryttaren sitter och drar hästen bakåt i tyglarna och hästen är upprörd och forsätter tvingas backa. Om du läst in ngt annat i mitt svar har du helt missförstått.

en viss skillnad. det är den typen av backning folk använder sig av som diskuteras som botemedel på hästar som av ovilja eller andra orsaker ställer sig och börjar backa.
 
Sv: Hon backar, lösning?

fast självklart pratar jag inte om rörelsen backa. utan om STRAFFBACKNING i sig. ryttaren sitter och drar hästen bakåt i tyglarna och hästen är upprörd och forsätter tvingas backa. Om du läst in ngt annat i mitt svar har du helt missförstått.

Ja, det måste jag isf ha gjort men gick på det du skriver att du håller med Sar som skriver:
Ryggning börjar jag med rätt sent i utbildningen och tränar det enbart före tävling.

/Camilla
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 341
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 012
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
1 009
Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
1 999
Senast: JohannaB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Aktivering/leksaker
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp