Bukefalos 28 år!

hon slog honom!!!

Sv: hon slog honom!!!

Grannens hund har det inte lätt heller... Om han inte kommer när de ropar så tar de han i nacksinnet och kastar iväg honom....I vintras kastade de ner honom för ett stup..
:(
 
Sv: hon slog honom!!!

Jag tycker att det brukar vara så att den ranglåga hunden mycket väl kan få för sig att försvara sin mat och sina ben, MEN det slutar nästan alltid med att det är den ranghöga hunden som "får sin vilja igenom". Det är dock inte alltid det behövs en "åthutning", oftast räcker det med pondusen och lite kroppsspråk för att den lägre hunden ska flytta sig men ibland blir det tydligare, kanske med ett litet utfall där den ranghöga hunder stöter tänderna MOT den lägre hunden. Alltså inget bitande i onödan, inget användande av övervåld, bara så mycket som situationen kräver för att den andra hunden ska ge sig.

Självklart ska träningen av sånt här med att ta saker ifrån hunden ske lugnt och stillsamt, på ett mjukt sätt. Jag förespråkar inte att det första man ska göra är att alfarulla sin hund. Det tycker jag att jag gjort rätt klart i mina inlägg. Däremot kan det behövas på en uppkäftig hund som vägrar inta sin lägre roll även efter att man tränat annat. Jag upprepar ännu en gång vad jag skrivit i mina tidigare inlägg:
Det ska inte alrafullas i tid och otid, det ger bara en förtryckt hund! Däremot kan det vara befogat vid behov några gånger under hundens hela livstid.

Det jag svarade på i första hand var GuardianAngels åsikt att det var helt naturligt att hunden svarade upp mot sin ägare när hon försökte ta kaninen ifrån den. I den situationen kunde en rejäl åthutning faktiskt vara på sin plats (ej övervåld utan så mycket som situationen krävde för att få hunden att gå undan istället för att svara). Att situationen övehuvudtaget uppkommit tyder ju på ett bristande ledarskap men inställningen att det är helt normalt att hunden svarar mot sin matte köper jag inte. Där går gränsen!
Man svarar inte upp mot sin matte (eller annan människa heller för den delen) då får det faktiskt komma en konsekvens!! Oavsett om hunden är tränad i att lämna ifrån sig saker eller ej så är det helt oacceptabelt att svara upp mot människor och det ska märkas men för den skull behöver man ju inte ta till övervåld.

Nu gällde det en kanin och situationen var lite tillspetsad men det kunde lika gärna ha varit matskålen som var "bytet", tänk om det kommit ett barn och sträckt fram handen till matskålen..... Jag köper helt eneklt inte GuardianAngels teori om att det är helt naturligt för hunden att svara i en sådan situation, isåfall är största delen av Sveriges alla hundar onaturliga som utan träning är pålitliga vid utfodring. :confused:
 
Sv: hon slog honom!!!

ja sånt ser man inte allt för sällan, såg för ett tag sen en gammal alkis med sin underbart söta pitblandning, hunden satt ner helt lungt och snällt, han börja skrika på den och hunden ville inte följa med honom så han ryckte tag i kopplet så hårt att hunden nästan gorde en volt sen grep han tag om hunden så den skrek till, jag skrek åt honom och han skyndade sig därifrån innan jag hann fram
 
Sv: hon slog honom!!!

vad hade det där med mitt inlägg att göra, sådant är absolut inget som jag uppmuntrar eller förespråkar.....
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej. Längesedan jag var aktiv på detta forum men nu känner jag att jag behöver skriva av mig och kanske få ett gott råd eller två så...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
11 051
Senast: LelleLilla
·
Hundhälsa Jag får väl börja från början. Jag har en helt fantastiskt underbar papillon tik som är nyss fyllda 7år... Jag har haft henne sedan...
Svar
14
· Visningar
2 116
Senast: _Skifting_
·
I
Övr. Hund Får man bli arg på folk som är rent lata och slappa? Jag skällde ut en gubbe i parken idag för att hans hund kom fram och hälsade på min...
2
Svar
29
· Visningar
2 605
Senast: IrishDraft
·
Övr. Hund min sambos moster har en juck russel tik som är 3 år. om är en familj på 3 barn och man. den här tiken har visat sig vara väldigt...
2
Svar
38
· Visningar
2 999

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp