Hopphingstar som lamnar bra ridbarhet och enkla avkommor

neve

Trådstartare
Ja, som rubriken sager, behover jag hjalp att spåna på bra hopphingstar som vi vet lamnar bra ridbarhet och avkommor som ar latta att rida in.

Jag har ett fint sto, som jag nu lite hastigt och lustigt funderar på att betacka e Alligatorn- Heartbreaker-Concorde-Lucky Boy**

Hon behover en hingst med scoop och som inte ar overkanslig.

Helst beprovad och med egna meriter och fått så pass med avkommor att man ser att de har båda kapacitet och hur de ar att rida in.

Helst på farskt, men fryst kan fungera. Jag vill antingen ha en hingst dar du får rabat/språngavgift tillgodo nasta år eller med draktighetsavgift ist for språng. (Brukar gå att forhandla fram iom att det troligtvis bara hinns med 1 forsok, så inte superviktigt)
Som har dokumenterat bra draktighet i år. Max 20 000 i hingstavgifter på farskt, lite lagre på fryst.

Jag har såklart lite forslag sjalv, men vill garna hora andras innan jag namner mina.

(sjalvklart har jag ovriga onskningar på extrior mm, men dessa 2 kriterier ar absolut viktigast, och resten ar latt ratt att sålla for mig)
 
Sv: Hopphingstar som lamnar bra ridbarhet och enkla avkommor

Aerline H går helt bort. Jag gillar inte de avkommor jag har sett och han har inte många i de hogsta klasserna.

Hip Hop har jag varit inne på... Det ar hans lite tråkiga hals och att han lamnar så ojamnt i storlek som staller till det lite. Stoet ar ca 163, liksom sin mamma, och ena systern ar mindre, de andra syskonen ar for unga att bedomma. Halsen på stoet ar ok på en hopphast, men vill inte ha den lagre eller "rakare". + på Hip Hop ar att han bor forstarka en redan bra galopp!

Och ni som har Hip Hop:are hur saljbara ar dem? Folet kommer med storsta sannolikhet att vara till salu på en gång.

Fler?
 
Sv: Hopphingstar som lamnar bra ridbarhet och enkla avkommor

Heartbeat ?
Han avkommor är ju framme på alla visningar och tester.

Jag har själv två efter honom och dom är fantastiskt vettiga i huvudet!
 
Sv: Hopphingstar som lamnar bra ridbarhet och enkla avkommor

Aerline H går helt bort. Jag gillar inte de avkommor jag har sett och han har inte många i de hogsta klasserna.

Hip Hop har jag varit inne på... Det ar hans lite tråkiga hals och att han lamnar så ojamnt i storlek som staller till det lite. Stoet ar ca 163, liksom sin mamma, och ena systern ar mindre, de andra syskonen ar for unga att bedomma. Halsen på stoet ar ok på en hopphast, men vill inte ha den lagre eller "rakare". + på Hip Hop ar att han bor forstarka en redan bra galopp!

Och ni som har Hip Hop:are hur saljbara ar dem? Folet kommer med storsta sannolikhet att vara till salu på en gång.

Fler?

Sitter i samma sits. Måste bestämma snabbt. Kan dock slå vad om att jag får till svar Aerline H o Hip Hop om jag frågar ;). Aerline H går fetbort. Hiphop gillar jag men gillar inte avkommor generellt (även om jag rekommenderat jättefin ponny e Hip Hop till kompis dotter idag faktiskt ). Känns inte som du behöver en pingpong-boll direkt. Kanske något Contenderstammat? Careful/Contendro I el II/Cartier el annan? Rena gissningsleken av en amatör men ändå!

PS. Ponnyn var halvblod. Ue en dressyrstammad SWB, normalstor sådan. Blev en maxad D av det DS
 
Senast ändrad:
Sv: Hopphingstar som lamnar bra ridbarhet och enkla avkommor

Ja det gör man ju...

Men då säger jag som dig, Contendro 1 eller 2 om man ska lägga något som e så pass dyrt. Men jag undrar om inte c1 överstiger budgeten?
Cosmeo och Camaruge ligger ju också högt upp i testlistorna även om deras avkommor inte är jättegammla än.
 
Sv: Hopphingstar som lamnar bra ridbarhet och enkla avkommor

Nu gillar jag ju Heartbreaker skarpt, och det jag vill få bort hos stoet ar forsiktighet och kansligheten i sidorna på hasten. Kansligheten for vikten.
Hon ar aven forsiktig och latt skeptisk till allt som ar nytt.
I ovrigt gillar jag kansliga/pigga hastar! Men det får inte slå over som det i princip gjort hos denna. Hon blir långsamt battre, så hon kommer bli riktigt bra till slut, men vill garna att avkomman blir något "enklare".
Och 2+3 Heartbreaker blir for nara. Det absolut narmaste jag kan tanka mig ar 3+3. Annars hade Heartbeat kunnat vara intressant!

Contendro 1 ger generellt litet och ar ratt saker på att han ligger over min budget iom fryst, hade varit perfekt annars!

II:an har jag mkt dålig koll på! Var finns han och kostar? Vet vi vad han lamnar? Den enda jag sett ar ju Contant Q som ar ratt så forsiktig av sig over hinder, men verkar vara mkt enkel i ovrigt!

Cosmeo hade jag kunnat tanka mig, men bara fryst i år vilket gor att det finns en annan hingst som går fore på fryst som inte ar mkt dyrare och har lagre språngavgift....

Inga andra forslag? (Jag vill inte råka glomma någon i mina funderingar och vill helst ha farskt! ;) )
 
Sv: Hopphingstar som lamnar bra ridbarhet och enkla avkommor

Jag har ett sto som likna din i beskrivningen, hon är dock e: Cortez

Hon har fått två föl änsålänge, den första efter Feliciano är fantastiskt trevlig. Stor rund galopp, fin extriör och hoppdiplom på kvaliteten, hanr 6 år nu och finns nu hos en familj som tävlar väldigt högt.

Den andra hon fick är e: Nobel och är 2 år nu.
Ädel super fin liten sak, rör sig mycket trevligt.
Hon finns hos en kompis till mig och hon är supernöjd med henne, lite humör på damen men hon gör bra fel en gång och sen har hon lärt sig hur det "ska gå till" :)

Dom jag har på min önskelista till detta stoet är
Heartbeat
Baltimore
Bravour
Careful
Last liberty
Balou du Rouet (kan bli skarpt men vill "våga en gång")
Cosmeo
Diarado
Cellestial ( när han finns i Sverige)
Sandro boy (när jag vunnit på lotto ;))

Är väl dom jag kan komma på på rak arm nu när man sitter och smygsurfar på jobb... :D
 
Sv: Hopphingstar som lamnar bra ridbarhet och enkla avkommor

Är inte hundra på ridbarhet hos avkommorna, men väl värt att kolla upp, Canterbury och Monte Bellini
 
Sv: Hopphingstar som lamnar bra ridbarhet och enkla avkommor

Nu gillar jag ju Heartbreaker skarpt, och det jag vill få bort hos stoet ar forsiktighet och kansligheten i sidorna på hasten. Kansligheten for vikten.
Hon ar aven forsiktig och latt skeptisk till allt som ar nytt.
I ovrigt gillar jag kansliga/pigga hastar! Men det får inte slå over som det i princip gjort hos denna. Hon blir långsamt battre, så hon kommer bli riktigt bra till slut, men vill garna att avkomman blir något "enklare".
Och 2+3 Heartbreaker blir for nara. Det absolut narmaste jag kan tanka mig ar 3+3. Annars hade Heartbeat kunnat vara intressant!

Contendro 1 ger generellt litet och ar ratt saker på att han ligger over min budget iom fryst, hade varit perfekt annars!

II:an har jag mkt dålig koll på! Var finns han och kostar? Vet vi vad han lamnar? Den enda jag sett ar ju Contant Q som ar ratt så forsiktig av sig over hinder, men verkar vara mkt enkel i ovrigt!

Cosmeo hade jag kunnat tanka mig, men bara fryst i år vilket gor att det finns en annan hingst som går fore på fryst som inte ar mkt dyrare och har lagre språngavgift....

Inga andra forslag? (Jag vill inte råka glomma någon i mina funderingar och vill helst ha farskt! ;) )

Contendro II har Birgitta Jonasson på Stora Nääs om jag inte är ute och cyklar. Summerwind har betäckt med honom och stoet är bekräftat dräktig. Hennes sto var tydligen också rätt skarp (är drygt 20 nu).

Careful var inte aktuell eller?
 
Sv: Hopphingstar som lamnar bra ridbarhet och enkla avkommor

Careful hade jag missat att han stod på farskt! =)
Han kan helt klart vara aktuell!

Canterbury ar superfin och jag har en hemma, men det ar ratt mkt nerv i henne. Nu ar det MYCKET mojligt att det på denna avkomma kommer från modernet som ar kant for att vara mkt kansliga, men det ar den "kansligaste" av mammas 3 så har långt, så jag vill inte chansa.

MB hade jag MKT val kunnat tankt mig, men han står på fryst och med inte den basta draktigheten, så inte optimalt nar jag bara har ett forsok på mig ;)

Har vant o vridit ratt rejlat på det, men lutar trots allt mot Kannan... Blir ratt maffigt ekonomiskt om det ej tar sig, men med de avkommemeriterna och de ar kanda for att vara ridbara/okomplicerade over lag, så borde det bli ratt bra.
Och jag har suktat efter honom i 5-6år, så det kan nog vara vart risken...:o Får se hur hon ser ut imorgon, då bar det av till station och jag vet om mina andra 2 ston tagit sig el ej... Hanger lite på det med..

De som i ovrigt finns på listan ar:
Hasard (skulle kopt hans mamma, så har bra koll på modernet och kanner mig trygg med att han skulle lamna det som behovs for att komplettera damen ;) )
Last Liberty
Careful
Hip Hop med ? på storleksforvarvningen

TACK for spåneri hjalp!:D

Och om någon har åsikter om herrarna på listan: Shoot! ;)
 
Sv: Hopphingstar som lamnar bra ridbarhet och enkla avkommor

Kannan är HET. Visste inte att det var en cool kille dock.. :) Last Liberty tror jag är en av de mest underskattade som finns i avel f.n....
 
Sv: Hopphingstar som lamnar bra ridbarhet och enkla avkommor

Kannan är HET. Visste inte att det var en cool kille dock.. :) Last Liberty tror jag är en av de mest underskattade som finns i avel f.n....

Håller med till fullo :)
 
Sv: Hopphingstar som lamnar bra ridbarhet och enkla avkommor

Mitt fullblodssto är dräktigt med Hasard. Valde honom då jag fick till mig att han hade så fint temperament dessutom hade han enl ägaren 86% i dräktighet förra året. Mitt sto tog sig på första semineringen.
 
Sv: Hopphingstar som lamnar bra ridbarhet och enkla avkommor

Fammåtbjudning ar inget problem ;) Det ar som sagt framst "forsiktighet" jag vill dampa.

Ja, LL ar nog underskattad, men har sett så få avkommor sjalv (men de 2 sett gillar jag skarpt! =) ) att jag tycker han ar lite svårbedomd. Frågan ar också hur lattsålt det blir iom att han ar så pass "okand".
 
Sv: Hopphingstar som lamnar bra ridbarhet och enkla avkommor

Ja, LL ar nog underskattad, men har sett så få avkommor sjalv (men de 2 sett gillar jag skarpt! =) ) att jag tycker han ar lite svårbedomd. Frågan ar också hur lattsålt det blir iom att han ar så pass "okand".

Det är väl just det. Ska du sälja en LL ung blir det nog inte jättemycket pengar....Hade jag velat haft en bra häst för större klasser själv hade jag inte tvekat ett ögonblick med rätt sto..

Frågan är bara om gemene man vet mer om Kannan??

Jag blir ofta förvånad hur folk som ändå tävlar på hyfsad nivå inte har någon koll alls på hingstar som lämnar avkommor i toppsporten... världen tar liksom slut vid Cardento...
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp