Hopphingstar som lamnar bra ridbarhet och enkla avkommor

Sv: Hopphingstar som lamnar bra ridbarhet och enkla avkommor

Jag blir ofta förvånad hur folk som ändå tävlar på hyfsad nivå inte har någon koll alls på hingstar som lämnar avkommor i toppsporten... världen tar liksom slut vid Cardento...

Tänk positivt, för några år sen var det bara Cortez och Robin Z som folk ville köpa hästar efter (jag menar allvar!)...

Håller absolut med dig, det finns väldigt lite kunskap hos tävlingsryttarna!
 
Sv: Hopphingstar som lamnar bra ridbarhet och enkla avkommor

Handlar inte det mer om att folk skiter i stamtavlan.. bara hästen kan hoppa för det är ändå det som är viktigast!
 
Sv: Hopphingstar som lamnar bra ridbarhet och enkla avkommor

Fast en unghäst vet man ju aldrig om den kan hoppa högre än 130 så där är en välstammad häst mer värd än en mer okänd.
 
Sv: Hopphingstar som lamnar bra ridbarhet och enkla avkommor

Ja det är klart, men jag tänkte mer på meningen att tävlingsryttarna är helt okunniga om hingstar. Dom brukar inte bry sig så mkt om stammen bara hästen kan hoppa!
 
Sv: Hopphingstar som lamnar bra ridbarhet och enkla avkommor

Ja det är klart, men jag tänkte mer på meningen att tävlingsryttarna är helt okunniga om hingstar. Dom brukar inte bry sig så mkt om stammen bara hästen kan hoppa!

Nej, men om de ska köpa unghäst är det ju vettigt om de har nån koll...
 
Sv: Hopphingstar som lamnar bra ridbarhet och enkla avkommor

Tänk positivt, för några år sen var det bara Cortez och Robin Z som folk ville köpa hästar efter (jag menar allvar!)...

Håller absolut med dig, det finns väldigt lite kunskap hos tävlingsryttarna!
Din generalisering håller jag inte med om. Det finns en hel del hoppryttare som är pålästa och som vill ha välstammade hästar. Givetvis tycker de flesta att stammen spelar mer roll när det handlar om föl/unghästar än när det är vuxna hästar.
 
Sv: Hopphingstar som lamnar bra ridbarhet och enkla avkommor

Din generalisering håller jag inte med om. Det finns en hel del hoppryttare som är pålästa och som vill ha välstammade hästar. Givetvis tycker de flesta att stammen spelar mer roll när det handlar om föl/unghästar än när det är vuxna hästar.

Hur många hoppunghästar har du sålt de senaste fem åren?
 
Sv: Hopphingstar som lamnar bra ridbarhet och enkla avkommor

Nu baserar jag inte min uppfattning om hoppryttarnas kunskaper enbart på just de som jag har sålt häst till utan jag tänker rent allmänt. Jag upplever helt enkelt inte att just hoppryttare har sämre koll på härstamningar än andra hästintresserade. :)

Trots att det nog inte är så relevant för tråden så svarar jag på din fråga: Har hittills bara fött upp två hoppstammade hästar, resten har varit dressyrstammade. Båda hoppfölen hade intressenter innan de föddes och de tingades en kort tid efter födseln. Köparna har meriter i svår klass. Köparna var ute efter härstamningen, annars skulle de knappast varit intresserade redan på fosterstadiet (och det är väl bäst att tillägga att fölen varken har Cardento, Robin Z eller Cortez i stamtavlan).
 
Sv: Hopphingstar som lamnar bra ridbarhet och enkla avkommor

Jag upplever att den generella hoppryttaren som tävlar till kanske max 140 nivå, men inte svårklassryttaren som utgör en liten % av ryttarna, inte bryr sig så mycket om stam när de söker en ung hopphäst. Huvudsaken för dem är att hästen hoppar bra, och en 4-6 åring ska helst ligga i fas med vad som anses vara "rätt" för åldern, dvs helst i fas med championatklasser och liknande.

Jag upplever det som mycket "enklare" att sälja en ung hopphäst till svårklassryttare, när man väl fått en sådan intresserad, och ofta är det en stamtavla som lockar dem att komma och titta. Svårklassryttaren bryr sig oftast inte så mycket om att hästen inte är i fas med jämnåriga hästar tävlingsmässigt, och de kan se igenom och se potentialen hos unghästar, även om hästen skulle få något dåligt språng när den visas, kanske pga ovana. Så svårklassryttaren har ofta koll på stammarna tycker jag, men hoppryttarna generellt tycker jag är sämre på det. Visst kan det variera mycket, men min erfarenhet är denna rent allmännt.
 
Sv: Hopphingstar som lamnar bra ridbarhet och enkla avkommor

Fast att välstammade hopphästar som lever upp till sin stamtavla (så gott man kan se efter hästens ålder) säljs till svårklassryttare beror kanske snarast på att uppfödaren väljer att sälja till just svårklassryttaren än att det är "enklare" (dvs det finns kanske både 120-ryttare och 140-ryttare som också vill köpa men som uppfödare vill man ju oftast sälja till den som ger hästen bäst chanser att "bli något"). Men visst kan jag hålla med om att det finns ryttare som tittar på "fel" saker hos en unghäst. Precis som det finns uppfödare som bara väljer hingst efter färg, eller poppisavlar.

Tycker det är tråkigt när uppfödare och tävlingsryttare ska "snacka ner" varandra som grupp. Man hör uppfödare som säger "det är svårt att sälja mina uppfödningar pga att de okunniga ryttarna inte fattar hur bra mina hästar är", typ. Men samtidigt hör man ryttare som säger saker som "varför kan inte uppfödarna fatta att vi ryttare vill ha bra mödernen på hästarna vi köper, inte bara kändis pappa-morfar". Tråkigt när alla blir dragna över samma kam, oavsett om det är ryttarna eller uppfödarna som generaliserar.
 
Sv: Hopphingstar som lamnar bra ridbarhet och enkla avkommor

Fast det är ju just det man gör - generaliserar! Det kan man väl få göra utan att för den skull dra alla över en kam.
 
Sv: Hopphingstar som lamnar bra ridbarhet och enkla avkommor

Jag håller som sagt inte med om att hoppryttare skulle vara sämre på härstamningar än andra ryttare. Mina generella erfarenheter gör att jag tycker så, så visst, jag generaliserar oxå.

Om ni inte får hästarna sålda pga att köparna inte känner till/blir impade av era hästars stammar så får ni antingen byta "säljkrets" eller utbilda köparna eller byta ut avelsmaterialet. :)

Till TS: Vill du veta vad som är säljbart så fråga folk som kan tänkas vara i behov av ett hoppföl om de skulle vilja köpa ett föl undan ditt sto och isf vilka hingstar som skulle vara av intresse. Fast egentligen ska det vara tvärtom; som uppfödare ska man kunna säga att "min stostam har dessa egenskaper, och med den här hingsten så tror jag att det kan bli riktigt bra därför att... Skulle det kunna bli en avkomma för dig?"

Hoppas du blir nöjd med den kombination som du väljer :)
 
Sv: Hopphingstar som lamnar bra ridbarhet och enkla avkommor

Nu har jag aldrig påstått att hoppryttare är sämre än några andra ryttare. Har ingen erfarenhet av att sälja dressyrhästar.

Sen förstår jag inte vad du menar med detta:

Om ni inte får hästarna sålda pga att köparna inte känner till/blir impade av era hästars stammar så får ni antingen byta "säljkrets" eller utbilda köparna eller byta ut avelsmaterialet.

Vem har öht diskuterat säljbarhet i tråden? Jag refererar bara till generella diskussioner med tävlingsryttare och hur pass oinsatta de GENERELLT sett är i blodslinjer osv.
 
Sv: Hopphingstar som lamnar bra ridbarhet och enkla avkommor

Om ni inte får hästarna sålda pga att köparna inte känner till/blir impade av era hästars stammar så får ni antingen byta "säljkrets" eller utbilda köparna eller byta ut avelsmaterialet. :)

I mitt fall handlade inte mitt statement om att inte få avkommor sålda utan mer att många som tävlar inte är direkt superintresserade av stammar och avel utan precis som flera sagt här tittar på om hästen kan hoppa och sen är det bra så. Säger du till en svensk msv-ryttare att du har en Kannan-avkomma på ditt sto som gått 1,40 får du förmodligen en blank blick medans de troligen ser gladare ut om du deklarerar att du har en Cardento.

Kan man något så är det "ALLT blir bra efter Cardento"...och man tar gärna 3 försök med skitdålig fryst bara för att få en Cardentoavkomma undan sitt inte supermeritade skadade sto, för "De säljs inte under 200.000 ridna".

Ja, nu generaliserade jag grovt men hörde liknande tongångar i helgen från två olika människor med ändå rätt bra insikt i hoppsporten.

Världsrankinglistan vet nog de flesta inte ens finns. Sen kan man ju fråga sig om man behöver veta att den finns om man rider max msv här hemma?

Jag tycker bara att det är tråkigt om svenska uppfödare måste lägga mer tyngd i om hingsten är poppis i Sverige än att välja en i Sverige okänd hingst fast med fantastisk förvärvning och som egentligen passar stoet bättre..."Så man får sålt".
 
Sv: Hopphingstar som lamnar bra ridbarhet och enkla avkommor

Återigen: Jag håller inte med om att tävlingsryttarna är så dumma o okunniga som du o athena skriver. Tråkigt att ni verkar röra er i sådana kretsar att ni fått den uppfattningen.
 
Sv: Hopphingstar som lamnar bra ridbarhet och enkla avkommor

Tråkigt att ni verkar röra er i sådana kretsar att ni fått den uppfattningen.

Ooops...där fick jag så jag teg ;)

Får faktiskt erkänna att jag ÄR ryttare...inte uppfödare (än). Men är väldigt nyfiken på hur saker hänger ihop och rör mig i kretsar av glada amatörer med hästar under 100.000, curlingmammor/pappor med ponnyer för flera hundratusen, superproffs till uppfödare med 50 hästar i avel, tävling o träning och mindre uppfödare med ett par ston vars avkommor gjort allt från 1 m till blivit exporterade och placerade i S klass.

Och jag tycker inte man är dum och okunnig för att man inte har koll på topphingstarna. Det är bara synd att avelsbeslut ska behöva hänga på popularitet.

:D
 
Senast ändrad:
Sv: Hopphingstar som lamnar bra ridbarhet och enkla avkommor

Vem har öht diskuterat säljbarhet i tråden? Jag refererar bara till generella diskussioner med tävlingsryttare och hur pass oinsatta de GENERELLT sett är i blodslinjer osv.

Tänk positivt, för några år sen var det bara Cortez och Robin Z som folk ville köpa hästar efter (jag menar allvar!)...

Håller absolut med dig, det finns väldigt lite kunskap hos tävlingsryttarna!
På ditt svar till Lucy Show (nedersta citatet) så tycker jag att du låter lite "gnällig/bitter" för att du tycker att det är svårt att få folk att köpa häst med andra stammar än Cortez, Robin Z och Cardento och att det skulle vara pga av köparnas okunskap...

När man generaliserar så drar man ihop en slutsats om det man tycker är vanligast förekommande. Du verkar alltså tycka att de flesta tävlingsryttare är okunniga och insnöade på vissa hingstar. Jag tycker att det är tråkigt att de flesta ryttare du har i din krets tydligen är så okunniga. Min erfarenhet är en annan, inget konstigt med det, vi kanske inte träffar på samma ryttare tydligen.

Sedan tycker jag att det är skillnad på att:
A: inte veta allt om alla hingst- och stolinjer men ändå vara intresserad av att lyssna,
mot att:
B: vara insnöad och inte vara intresserad av att kolla runt bland olika uppfödare.

Min upplevelse är att de flesta tävlingsryttare som letar unghäst oftast är i kategori A.
Har man som uppfödare då "hard facts" på att unghästen har en jättebra stam så brukar de flesta vettiga ryttare fatta det. Intresset finns och det är huvudsaken för då lyssnar de och kan ta ett bra beslut. Då tycker inte jag att man kan säga att ryttarna är okunniga utan då är det väl snarare uppfödaren som inte kan tala för sin vara. Kan uppfödaren det så behöver man nog inte ägna sig åt "poppisavel" utan kan koncentrera sig på att försöka tillverka så bra hästar som möjligt :D
 
Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp