Bukefalos 28 år!

Hopplöst min bronkithäst har fått fång!

Sv: Hopplöst min bronkithäst har fått fång!

Oerhört svårt det här. Har själv en likadan häst, med både bronkit och fång känslig, med fd. fång. Har varit besvärsfri, med lösdrift utan bete, vanligt hö och blötlagd lusernpellets och mineraler varje dag.
Tog bort det ena efter det andra till magen blev bra.
Det krävde i den här hästens fall bortplockning av hösilage, betfor, raftfoder,morötter och allt annat sött och surt.
Lägger jag till något av det här på prov, ballar magen ur direkt.
 
Sv: Hopplöst min bronkithäst har fått fång!

Men då är jag inte helt fel ute i mina tankar trots allt. Jag är ganska övertygad om att det är frostgräs som har utlöst hans fång

Detta med när gräset är farligt eller inte verkar vara ganska svårt att förutsäga. Jag har läst undersökningar där man har mätt framförallt fruktanhalten vid olika tillfällen och den kan ändra sig mkt snabbt.

Men jag tror att gräset är som allra farligast nu på våren när det just har börjat att växa. Sedan är fruset gräs också extra farligt så det blir ju på ngt sätt dubbla risker. Så det är nog mkt möjligt att det är det som har utlöst den. I alla fall vad jag tror.
 
Sv: Hopplöst min bronkithäst har fått fång!

Detta med när gräset är farligt eller inte verkar vara ganska svårt att förutsäga. Jag har läst undersökningar där man har mätt framförallt fruktanhalten vid olika tillfällen och den kan ändra sig mkt snabbt.

Men jag tror att gräset är som allra farligast nu på våren när det just har börjat att växa. Sedan är fruset gräs också extra farligt så det blir ju på ngt sätt dubbla risker. Så det är nog mkt möjligt att det är det som har utlöst den. I alla fall vad jag tror.

Det är ju samma varenda vår nu sen flera år tillbaka.
Att hästar av all möjliga raser får fång när gräset börjar växa.
Förr var det ju mest vanligt med fång på kallblod och ponnier, men har nu spridit sig även till halvblod och andra raser mycket mer enligt de veterinärer jag pratat med.
Har man möjlighet, vilket inte alla har, tror jag på skogshage, för att minska riskerna något.
Svårt att hitta grusade hagar till alla känsliga hästar.
Jag tror klimatförändringarna är orsaken till gräsets luriga innehåll.
 
Sv: Hopplöst min bronkithäst har fått fång!

Jag tror klimatförändringarna är orsaken till gräsets luriga innehåll.

Jag tror att vi har haft denna diskussionen tidigare.
Men i alla fall så även om jag har stor respekt för klimatförändringarna så undrar jag om det är det som är anledningen till att fånganfallen ökar. Hur menar du att de skulle påverka gräset?
 
Sv: Hopplöst min bronkithäst har fått fång!

Jag tror att vi har haft denna diskussionen tidigare.
Men i alla fall så även om jag har stor respekt för klimatförändringarna så undrar jag om det är det som är anledningen till att fånganfallen ökar. Hur menar du att de skulle påverka gräset?
Temperaturskillnaderna mellan dag och natt har ökat på vårarna med åren, och stressar gräset allt bilda högre halter av fruktan.
 
Sv: Hopplöst min bronkithäst har fått fång!

Temperaturskillnaderna mellan dag och natt har ökat på vårarna med åren, och stressar gräset allt bilda högre halter av fruktan.

OK det låter ganska rimligt att det skulle kunna vara så. Jag har inte en aning om hur mkt dessa temperaturskillnader har ökat. Det har blivit varmare i alla fall i skåne men samtidigt har vi knappt haft några frostnätter.
 
Sv: Hopplöst min bronkithäst har fått fång!

Jag är kanske naiv men jag tror att det går att rädda många fånghästar. Jag hoppas att jag har rätt.

Det hoppas jag med, och jag har gåt in med inställningen att detta ska vi bannemig försöka fixa. Går det inte så har jag verkligen gett honom en värdig chans, mer kan jag tyvärr inte göra hur mkt jag än skulle vilja. Han är en underbar häst, en häst som aldrig går att ersätta. Mister jag honom kommer jag sluta helt med hästar, jag kommer aldrig repa mig från den sorgen!
 
Sv: Hopplöst min bronkithäst har fått fång!

Temperaturskillnaderna mellan dag och natt har ökat på vårarna med åren, och stressar gräset allt bilda högre halter av fruktan.

Jag tror också att klimatförändringarna påverkar detta med fånghästar.

Veterinären som var ute igår sa att det hade "bara ramlat in samtal" om hästar som hade fått fång nu de senaste dagarna. Han hade i stortsett helt slut på finadyn i bilen och var tvungen att åka till en annan klinik och låna så han klarade att försörja alla fånghästar han hade åkt på nu i helgen.
 
Sv: Hopplöst min bronkithäst har fått fång!

Varför är det dumt? Är det bättre att ge hästägaren falskt hopp?


Nej att ge hästägaren falskt hopp är inte heller bra. Jag hoppas att han hade fel i mitt fall, men jag vet att det kommer bli en svår väg tillbaka om det ens är möjligt. Men det får tiden utvisa...

Ska ringa och tala med min ord. veterinär direkt imorgonbitti och höra vad hon säger. Det är så mkt som spelar in om detta ska lyckas eller ej...
 
Sv: Hopplöst min bronkithäst har fått fång!

Det hoppas jag med, och jag har gåt in med inställningen att detta ska vi bannemig försöka fixa. Går det inte så har jag verkligen gett honom en värdig chans, mer kan jag tyvärr inte göra hur mkt jag än skulle vilja. Han är en underbar häst, en häst som aldrig går att ersätta. Mister jag honom kommer jag sluta helt med hästar, jag kommer aldrig repa mig från den sorgen!

Du verkar ha rätt inställning till det och jag hoppas verkligen att det går bra.

Sedan om det inte skulle gå vägen denna gången så kommer du att komma över det så småningom. Det finns massor av hästar. Man hämtar sig aldrig från sorgen den finns där alltid men livet går vidare. Det är min erfarenhet, kanske helt fel att skriva detta just nu.

Ta en dag i taget och inrikta dig på att din häst ska bli bra.
 
Sv: Hopplöst min bronkithäst har fått fång!

Gud vad jobbigt :(

Min häst har svår fång och kan absolut inte äta nått gräs. Och hon har astma! så dt är riktigt svårt.

När dom har sån hosta vill man ju att dom ska vara ute så mycket som möjligt. Men inte är dt så lätt med en häst som bara få gå i grus hage, och som verkligen inte vill vara ute för sena kvällar.
Men nu för 2 veckor sen blev hon behandlad med kortison och hostan har blivit mycket bättre :) Och INGEN fång :D

lycka till!
 
Sv: Hopplöst min bronkithäst har fått fång!

Jag trodde inte att man behandlade fånghästar med kortison. Men det går kanske.
 
Sv: Hopplöst min bronkithäst har fått fång!

Tack för ditt svar.



Hästen behandlades med cortison under väldigt lång tid förra året, om jag minns rätt så fick han totalt 2½ kur.


Jag har oxå behandlat min häst med cortison för just bronkit.
Min veterinär varnade mig att en av biverkningar av cortisonet kan vara att de får just fång :(
Så vi började med en hög dos,sen sänkte vi den efterhand,.till slut fick han bara 1/2 tablett var 4:e dag.
Och blev symptomfri...Efter det "peppar peppar" så har vi inte behövt behandla med cortison igen..Det h'änder ibland att han behöver en kur slemlösande på 10 dagar..
Jag fattar inte hur en sjukdom som fång kan finnas....:confused:
Hästar är ju gjorda för att äta gräs dygnet runt.. Hemskt när det inte kan/får göra det mer... Det som de är gjorda för....
Förstår att du mår dåligt och varken vet ut eller in!
 
Sv: Hopplöst min bronkithäst har fått fång!

Och vilken busig 17- åring! Då känns det i baken idag då... hihi!

jaa-a de gör de.. har en blå höft, ett knä som nästan e svart och en axel som är rejält sträckt... inte lätt att bli äldre.. man tål ju inte lika mycket längre ;):D
 
Sv: Hopplöst min bronkithäst har fått fång!

delvis kl.

även vi har behandlat en häst här som har bronkit med kortison, eftersom hon inte svarade på beh. med ventipulmin och fabrol.

pga. kortisonet så fick hästen fång (med lindrig roteration som följd)villket vi även blivit upplysta av veterinären om att det är en vanlig biverkning. men vad gör man :crazy: andas måste hon ju :crazy:

hon står på lösdrift pga. bronkiten och har fri tillgång på silage. efter att hon fick diagnosen fång förra våren (röntgad) fick hon butta, pg-beslag och skoddes om ca va 4 vecka. stod i utebox och liten sjukhage (djup fuktad sand) fortfarande med fri tillgång på silage. efter några månader röntgades hon igen och roterationen hade då gått helt tillbaks.

därefter har hon stått på lösdrift hela vintern, först hade hon fortfarande pg-beslag. därefter flappskor och sedan guldskor, men hon skos fortfarande om med något tätare intervall (innan fånget va 6 v. nu va 5 v.) det har även i vinter fungerat med fri tillgång på silaget, i år låg kvoten på 9.3. sommaren ska hon få gå i hage som har ganska dålig bördighet och tillskottsfodras med silage och ev. lusern.
 
Sv: Hopplöst min bronkithäst har fått fång!

Hade varit intressant med en källa till det.

Trenden är annars att skillnaden mellan dag och natt-temperatur minskar iaf vintertid. Stor temperaturskillnad kräver klart väder med sol på dagen och strålningsavkylning under natten, något vi ser lite av under milda vintrar.

Kan inte blöta marker efter milda och regniga vintrar bidra?

Det vore intressant om någon gjorde en studie över fångfrekvensen olika år/månader så skulle man kunna jämföra...
 
Sv: Hopplöst min bronkithäst har fått fång!

Kan inte blöta marker efter milda och regniga vintrar bidra?

Det vore intressant om någon gjorde en studie över fångfrekvensen olika år/månader så skulle man kunna jämföra...

Intressant diskussion. På vilket sätt menar du att de blöta markerna skulle öka riskerna? Jag undrar mest hur du tänker eftersom jag är intresserad av detta.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 403
Senast: tuaphua
·
Hästvård Min fina appaloosa-kille fick konstaterad strålbenshälta i augusti förra året. Han är 8 år gammal. Jag känner mig inte helt bekväm inför...
2
Svar
36
· Visningar
7 750
Senast: mackan
·
Hästvård Here we go again. Efter mer än 2 år utan skador så råkade vi ut för en hälta igen för en månad sedan. Hästen i fråga är ett finnhäststo...
2
Svar
20
· Visningar
3 930
Hästvård Någon med samma/liknande erfarenhet? Kvalificerade gissningar mottages... Igår fick min häst vad jag uppfattade som en kraftig...
Svar
17
· Visningar
1 649
Senast: Snubbelfot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp