Hosta som inte släppr! Kurer??

Otherside

Trådstartare
Dotterns rethosta (utan förkylning) vill inte släppa. Det är framförallt nattetid det är jobbigt - hon får sova ett par timmar, bara, pga hostan. Rethosta djupt ner i bröstet. Vi har testat allt som apoteket har att erbjuda, samt diverse huskurer - typ varmt honungsvatten, ibland med en skvätt Calvados i...! Att halvsitta i sängen. Osv. Nån här som sitter inne med dunderkuren?? Och finns det nåt receptbelagt som faktiskt fungerar? Nu fungerar hon knappt på jobbet pga sömnbrist.....

(Och det ska förstås stå "släpper" i titeln, inte släppr.... )
 
Dotterns rethosta (utan förkylning) vill inte släppa. Det är framförallt nattetid det är jobbigt - hon får sova ett par timmar, bara, pga hostan. Rethosta djupt ner i bröstet. Vi har testat allt som apoteket har att erbjuda, samt diverse huskurer - typ varmt honungsvatten, ibland med en skvätt Calvados i...! Nån här som sitter inne med dunderkuren?? Och finns det nåt receptbelagt som faktiskt fungerar? Nu fungerar hon knappt på jobbet pga sömnbrist.....

(Och det ska förstås stå "släpper" i titeln, inte släppr.... )
Läkaren och utredning om astma?
 
Dotterns rethosta (utan förkylning) vill inte släppa. Det är framförallt nattetid det är jobbigt - hon får sova ett par timmar, bara, pga hostan. Rethosta djupt ner i bröstet. Vi har testat allt som apoteket har att erbjuda, samt diverse huskurer - typ varmt honungsvatten, ibland med en skvätt Calvados i...! Att halvsitta i sängen. Osv. Nån här som sitter inne med dunderkuren?? Och finns det nåt receptbelagt som faktiskt fungerar? Nu fungerar hon knappt på jobbet pga sömnbrist.....

(Och det ska förstås stå "släpper" i titeln, inte släppr.... )
(Det ska enligt vad jag läst inte finnas någonting icke receptbelagt som hjälper mot hosta och knappt ngt receptbelagt heller. ( dvs inget som hjälper bättre än choklad, socker, honung typ, vilka alla tydligen visat hjälper, lite.)
 
Usch det låter jobbigt för dottern. Man är knappt människa utan sömn :nailbiting:
Nu har du ju provat allt icke receptbelagt men min mamma och lillebror använde Echinagard och tycker att det hjälper jättebra. Min mamma får jättelätt rethosta och grövre hosta höst och vinter.

Annars fick jag ett receptbelagt när jag hade lunginflammation som det var rejält med krut i. Försöker logga in på Apoteket för att se vad det hette men logga-in funktionen vill inte samarbeta :meh:
Hoppas verkligen det löser sig för dottern :heart
 
Innan jag fick diagnos så hade jag hosta vid ansträning och när jag låg ner. när det var som värst visslade det lite i andningen när jag pushade mig till ansträngning ändå (ridning på hösten, kall luft, lite dammig miljö). Tänkte typ "åh jobbigt det känns men det är ju iaf inte astma"

Jokes on me, både ansträngningshostan, visslet och natthostan försvann när jag fick diagnos och började behandla min astma. Har sedan dess aldrig fått tillbaka visslet trots att jag emellanåt inte medicinerar så bra men har ju fortfarande astma även om mina symptom främst är ansträngningsutlöst hosta och att jag känner mig matt.
 
Även om det inte är astma så kan bricanyl hjälpa. När luftvägarna vidgas kliar det inte lika mycket i halsen, och när man faktiskt hostar så är det effektivare, man får loss slem och behöver inte hosta lika ofta. Det finns också hostmedicin med opioider som dämpar hostreflexen. Men kolla upp astma, jag hade bara hosta som symptom när jag hade förkylningsastma.
 
Dotterns rethosta (utan förkylning) vill inte släppa. Det är framförallt nattetid det är jobbigt - hon får sova ett par timmar, bara, pga hostan. Rethosta djupt ner i bröstet. Vi har testat allt som apoteket har att erbjuda, samt diverse huskurer - typ varmt honungsvatten, ibland med en skvätt Calvados i...! Att halvsitta i sängen. Osv. Nån här som sitter inne med dunderkuren?? Och finns det nåt receptbelagt som faktiskt fungerar? Nu fungerar hon knappt på jobbet pga sömnbrist.....

(Och det ska förstås stå "släpper" i titeln, inte släppr.... )
Jag älskar mollipect är vanligt att få på recept om man söker för hosta. Jag blir pigg eftersom det är luftrörsvidgande.
 
Nu är mina barn betydligt mindre än din dotter men de har förkylningsastma och båda två hostar som sjutton när de får sina astmasymtom.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej någon som vet hur man klarar att sluta med zolpidem? Jag har ätit denna tablett 10 mg varje dag i ca 3 veckor, först ca 2 veckor...
Svar
9
· Visningar
1 633
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad läser du just nu?
  • Västeråsträffstråden
  • Vad gör vi? Del CXCV

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29
  • Airtags, selar etc

Hästrelaterat

  • Vad gör halvblodsägare?
  • Ridskoleryttare
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp