Hosta som inte släppr! Kurer??

Uppdatering! ❤️ Efter många sömnlösa nätter och, visade det sig sen, ett eller två avhostade revben och ingen tid hos VC förrän nästa vecka …. åkte vi in akut. Inte välkommet, de var rätt dryga och föreslog hostmedicin från apoteket. Jag FÖRSTÅR att akuten är less på folk som dyker upp för småsaker men vi tyckte detta gått lite över gränsen och allt hon ville ha är hostdämpande receptbelagd medicin. När vi sen läste på Vårdguiden i journalen hade de inte lyssnat på henne alls.
Hur som helst så lyckades vi samma afton få en jourtid hos vårdcentralen och de tog henne på allvar. Nu har hon fått Cocillana men läkaren skrev ut en för hög dos (15 ml) så apoteket ville inte ge henne den. De ringde läkaren som sänkte dosen till 5-10 ml tre/fyra ggr om dagen. Hon får fortfarande hostattacker men kunde sova i natt.
Hoppas revbenen läker ändå…!
 
Man kan känna den ena frakturen genom huden och den typ krasar ….
Så mysigt sånt, men jo det läker i sinom tid. Bökigast tycker jag är att vara lite försiktig med vissa rörelser så det inte bryts upp (= ännu längre läktid) men samtidigt måste man ju leva och göra normala saker under läktiden.

Med det sagt så brukar ju unga personer läka (även revben) kvickare än gammstök som mig :up:
 
Jag är förvisso förkyld sedan snart två veckor sedan. Men jag blev väldigt dålig i luftrören med känslan av att ha en för hårt spänd korsett och en rethosta som inte lät mig sova i början av veckan. Hostattackerna kom också dagtid och det fanns inte på kartan att gå till jobbet. Så jag ringde vårdcentralen och pratade med en sköterska och fick en läkartid. Läkaren lyssnade på andningen och hjärtat och tyckte att det lät bra då.
Men på min beskrivning av besvären med hostan, att jag har väldigt långdragna förkylningar och det faktum att vi har mycket astma i familjen. Så tyckte hon att det mycket väl kan vara förkylningsastma och definitivt att jag skulle testa luftrörsvidgande och kortison som inhalation. Det har nu gått några dagar med medicin och rethostan har gått över i en slemhosta som är mer kontrollerbar och inte ger lika mycket attacker.
Det kan vara värt ändå att söka för astma om besvären kvarstår tänker jag.
 
Efter 7 veckor har dotterns hosta äntligen börjat släppa. Jag själv är inne på tredje veckan nu och det blir bara värre. Jag fick Mollipect som är slemlösande men det hjälper inte, jag blir bara torr i munnen. Blir galen snart. Hostdämpande (Cocillana t.ex. )ska väl inte vara bra, egentligen, eftersom man ju bör få upp slemmet?

Gnäll, gnäll, men detta är SÅ jobbigt...... :crazy:
 
Efter 7 veckor har dotterns hosta äntligen börjat släppa. Jag själv är inne på tredje veckan nu och det blir bara värre. Jag fick Mollipect som är slemlösande men det hjälper inte, jag blir bara torr i munnen. Blir galen snart. Hostdämpande (Cocillana t.ex. )ska väl inte vara bra, egentligen, eftersom man ju bör få upp slemmet?

Gnäll, gnäll, men detta är SÅ jobbigt...... :crazy:
Tror det är ngt som går. Ungen var först med hostan, astmamedicin och astmautredning efter en förkylning, så mannen två veckor senare. Han hostade så att han fick åka till närakuten och fick fem mediciner och cocillana. (de bara, ja astma går ju i familjer.) jag har småhostat i två veckor, men ännu inget värre.

Astmamedicinen hjälpte mest. Inhalatorer.
 
Fortsätter i samma tråd: Dottern har nu hostat i över 8 veckor, tycktes bli bättre men har fått ny jobbig slemhosta igen.

Själv fick jag eländet för ett par veckor sedan, har aldrig hostat så i hela mitt liv. Fick andnöd vid två tillfällen; nån reflex i luftstrupen började stänga åt och jag fick knappt i mig luft. Dottern ringde ambulans men när de kom var jag bara hostig. Samma sak för en vecka sen - nu drog maken iväg mig till akuten, som inte gjorde mer än att hänvisa mig till vårdcentralen nästa dag.

Vårdcentralen tog prover, och skickade mig för lungröntgen. Röntgade i onsdags så får väl svar till veckan. Har fått Cocillana (som jag bara tar till natten) och inhalator med kortison. Tycker inte nåt hjälper. Igår inbillade jag mig att jag var liiite bättre men idag är det ett elände igen. Känns som om lungorna krympt till en kvarts storlek. Dottern har en inhalator som ska vara luftrörsvidgande, men vet inte om den hjälper heller.

Ingen av oss har astma, röker etc.

Vill bara gnälla av mig lite. Känns som om detta kommer att ta kål på mig.

Ja, jag borde ha tagit alla vaccin som erbjudits (jag är ju 60+ numera) men det är så dags nu att vara efterklok.

Nån annan som varit med om liknande? Och överlevt (ja, uppenbarligen...). Jag har aldrig varit med om nåt liknande i hela mitt liv. Och jag är icke rökare, i bra fysisk form etc etc. Blir normalt sett aldrig sjuk. Förrän nu. Vilken reality check..... :(
 
Fortsätter i samma tråd: Dottern har nu hostat i över 8 veckor, tycktes bli bättre men har fått ny jobbig slemhosta igen.

Själv fick jag eländet för ett par veckor sedan, har aldrig hostat så i hela mitt liv. Fick andnöd vid två tillfällen; nån reflex i luftstrupen började stänga åt och jag fick knappt i mig luft. Dottern ringde ambulans men när de kom var jag bara hostig. Samma sak för en vecka sen - nu drog maken iväg mig till akuten, som inte gjorde mer än att hänvisa mig till vårdcentralen nästa dag.

Vårdcentralen tog prover, och skickade mig för lungröntgen. Röntgade i onsdags så får väl svar till veckan. Har fått Cocillana (som jag bara tar till natten) och inhalator med kortison. Tycker inte nåt hjälper. Igår inbillade jag mig att jag var liiite bättre men idag är det ett elände igen. Känns som om lungorna krympt till en kvarts storlek. Dottern har en inhalator som ska vara luftrörsvidgande, men vet inte om den hjälper heller.

Ingen av oss har astma, röker etc.

Vill bara gnälla av mig lite. Känns som om detta kommer att ta kål på mig.

Ja, jag borde ha tagit alla vaccin som erbjudits (jag är ju 60+ numera) men det är så dags nu att vara efterklok.

Nån annan som varit med om liknande? Och överlevt (ja, uppenbarligen...). Jag har aldrig varit med om nåt liknande i hela mitt liv. Och jag är icke rökare, i bra fysisk form etc etc. Blir normalt sett aldrig sjuk. Förrän nu. Vilken reality check..... :(
Jag tyckte jag läste någonstans att dottern haft covid (eller åtminstone att hon inte var smittsam med covid därav den kanske förhastade slutsatsen att hon haft det). Många får obskyra andningssvårigheter som del av långcovid.

Min andning var/är skitstrulig länge pga covid. Dels slem, dels tömmer sig lungorna inte som de ska (kallas airtrapping) vilket de inte vet om det beror på småkärlssjuka eller infektion eller något annat, dels har luftvägarna blivit kollapsiga så de stänger sig vid utandning eller hosta osv. Det kallas tydligen EDAC (excessive dynamic airway collapse). För airtrappingen finns enligt mina läkare inget tydligt att göra, men jag märker det mindre vid långsam och lätt andning. För kollapsigheten har jag cpap och för slemmet acetylcystein. För mig har inte heller inhalatorer hjälpt men det finns ju mängder olika och jag känner flera som inte haft effekt av de tre-fyra första de provat men sedan hittat något.

De har på gruppnivå också sett försvagad inandningsmuskulatur och effekt av träning av styrka i innandningsmusklerna vilket fysioterapeut kan hjälpa till med och ge manick för. Finns även annan manick som kan användas för att mobilisera slem och träna styrka i utsnfningsmusklerna. Manickerna har hjälpt mig delvis.

Och att röra sig långsamt, och andas långsamt och lätt gör att min andning funkar bättre.
 
Fortsätter i samma tråd: Dottern har nu hostat i över 8 veckor, tycktes bli bättre men har fått ny jobbig slemhosta igen.

Själv fick jag eländet för ett par veckor sedan, har aldrig hostat så i hela mitt liv. Fick andnöd vid två tillfällen; nån reflex i luftstrupen började stänga åt och jag fick knappt i mig luft. Dottern ringde ambulans men när de kom var jag bara hostig. Samma sak för en vecka sen - nu drog maken iväg mig till akuten, som inte gjorde mer än att hänvisa mig till vårdcentralen nästa dag.

Vårdcentralen tog prover, och skickade mig för lungröntgen. Röntgade i onsdags så får väl svar till veckan. Har fått Cocillana (som jag bara tar till natten) och inhalator med kortison. Tycker inte nåt hjälper. Igår inbillade jag mig att jag var liiite bättre men idag är det ett elände igen. Känns som om lungorna krympt till en kvarts storlek. Dottern har en inhalator som ska vara luftrörsvidgande, men vet inte om den hjälper heller.

Ingen av oss har astma, röker etc.

Vill bara gnälla av mig lite. Känns som om detta kommer att ta kål på mig.

Ja, jag borde ha tagit alla vaccin som erbjudits (jag är ju 60+ numera) men det är så dags nu att vara efterklok.

Nån annan som varit med om liknande? Och överlevt (ja, uppenbarligen...). Jag har aldrig varit med om nåt liknande i hela mitt liv. Och jag är icke rökare, i bra fysisk form etc etc. Blir normalt sett aldrig sjuk. Förrän nu. Vilken reality check..... :(
Apropå slemhosta så har jag några gånger fått Acetylcystein utskrivit, senaste i samband med covid i vintras, det gör slemmet mer tunnflytande. Annars så finns det väl också klassiska tips som att andas i sugrör i en flaska med vatten för att lossa slemmet (det finns också manicker med liknande funktion, haha). Det är verkligen ett helvete att dras med hosta under en lång tid, jag var "bara" dålig i någon månad i vintras, men har fan inte helt återhämtat mig från 2019 då det egentligen var fler månader med massiv hosta än utan.

Sedan ska sägas att jag aldrig rökt eller haft problem med astma förut, däremot har jag nedsatt immunförsvar.
 
Jag tyckte jag läste någonstans att dottern haft covid (eller åtminstone att hon inte var smittsam med covid därav den kanske förhastade slutsatsen att hon haft det). Många får obskyra andningssvårigheter som del av långcovid.

Min andning var/är skitstrulig länge pga covid. Dels slem, dels tömmer sig lungorna inte som de ska (kallas airtrapping) vilket de inte vet om det beror på småkärlssjuka eller infektion eller något annat, dels har luftvägarna blivit kollapsiga så de stänger sig vid utandning eller hosta osv. Det kallas tydligen EDAC (excessive dynamic airway collapse). För airtrappingen finns enligt mina läkare inget tydligt att göra, men jag märker det mindre vid långsam och lätt andning. För kollapsigheten har jag cpap och för slemmet acetylcystein. För mig har inte heller inhalatorer hjälpt men det finns ju mängder olika och jag känner flera som inte haft effekt av de tre-fyra första de provat men sedan hittat något.

De har på gruppnivå också sett försvagad inandningsmuskulatur och effekt av träning av styrka i innandningsmusklerna vilket fysioterapeut kan hjälpa till med och ge manick för. Finns även annan manick som kan användas för att mobilisera slem och träna styrka i utsnfningsmusklerna. Manickerna har hjälpt mig delvis.

Och att röra sig långsamt, och andas långsamt och lätt gör att min andning funkar bättre.
Haha, var uppenbarligen tvåa på bollen med acetylcystein och manicker. :D
 
Jag har astma och mina förkylningar sätter sig ofta på luftrören men nu har jag hostat ngt brutalt i någon vecka. Bricanyl (luftrörsvidgande) hjälper men skulle behöva inhalera konstant… har också kortison som jag behandlar med men det ger marginell effekt. Är andfådd och sjukt trött pga allt hostande.

Inser att jag borde gå till VC…
 
Vi har funderat lite på det, men astma ger väl andningsbesvär framförallt?
Nej det ger ofta just hosta och blir värre på natten när man ligger ner.
Astma är lurigt på många sätt och vis.
Jag har t.ex. inte svårt att andas men syresätter mig dåligt om jag går obehandlad.
Mina lungor svullnar igen längst ut i alveolerna så att mina lungor blir mindre och syreupptagningsförmåga minskar drastiskt.
Men på PEF ser det bra ut samtidigt som spirometri visar katastrofala värden.

Jag har fått nya effektiva mediciner och mår nu bra.
Vilket även spirometrin visar.
Jag blev mycket sjuk efter covid-19.

Så läkare med undersökning och utredning är min varmaste rekommendation.

Hälsningar Astmatikern
 
Jag har astma och mina förkylningar sätter sig ofta på luftrören men nu har jag hostat ngt brutalt i någon vecka. Bricanyl (luftrörsvidgande) hjälper men skulle behöva inhalera konstant… har också kortison som jag behandlar med men det ger marginell effekt. Är andfådd och sjukt trött pga allt hostande.

Inser att jag borde gå till VC…
Ja det borde du
Det finns mer hjälp att få.
Har du tillgång till en astmasjuksköterska?
Det har jag och det är absolut guld värt.
 
Jag tyckte jag läste någonstans att dottern haft covid (eller åtminstone att hon inte var smittsam med covid därav den kanske förhastade slutsatsen att hon haft det). Många får obskyra andningssvårigheter som del av långcovid.

Min andning var/är skitstrulig länge pga covid. Dels slem, dels tömmer sig lungorna inte som de ska (kallas airtrapping) vilket de inte vet om det beror på småkärlssjuka eller infektion eller något annat, dels har luftvägarna blivit kollapsiga så de stänger sig vid utandning eller hosta osv. Det kallas tydligen EDAC (excessive dynamic airway collapse). För airtrappingen finns enligt mina läkare inget tydligt att göra, men jag märker det mindre vid långsam och lätt andning. För kollapsigheten har jag cpap och för slemmet acetylcystein. För mig har inte heller inhalatorer hjälpt men det finns ju mängder olika och jag känner flera som inte haft effekt av de tre-fyra första de provat men sedan hittat något.

De har på gruppnivå också sett försvagad inandningsmuskulatur och effekt av träning av styrka i innandningsmusklerna vilket fysioterapeut kan hjälpa till med och ge manick för. Finns även annan manick som kan användas för att mobilisera slem och träna styrka i utsnfningsmusklerna. Manickerna har hjälpt mig delvis.

Och att röra sig långsamt, och andas långsamt och lätt gör att min andning funkar bättre.
Det låter ju … hopplöst…! Blir man mao aldrig helt återställd…?!?
Både dottern och jag hade covid för drygt ett år sen men väldigt milda symptom. Vi var vaccinerade då (4 sprutor ).

Jag är anmäld till ironman Kalmar i augusti men det känns ju som en utopi om lungorna är skadade för gott….. Och dottern är bara 23!!
 
Nån annan som varit med om liknande? Och överlevt (ja, uppenbarligen...). Jag har aldrig varit med om nåt liknande i hela mitt liv. Och jag är icke rökare, i bra fysisk form etc etc. Blir normalt sett aldrig sjuk. Förrän nu. Vilken reality check..... :(
Jag och min numera (efter covid-19) tämligen svåra astma har just tagit oss igenom två förfärliga förkylningar. Gissningsvis först covid igen och sedan influensa. Jag hann inte vaccinera mig.
Men.
Tack vara min stora arsenal av olika inhalatorer plus ett bra piller så har jag klarat mig igenom det hela bra.
Det finns hjälp att få på en vårdcentral.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej någon som vet hur man klarar att sluta med zolpidem? Jag har ätit denna tablett 10 mg varje dag i ca 3 veckor, först ca 2 veckor...
Svar
9
· Visningar
1 633
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp