Hosta som inte släppr! Kurer??

Jag tyckte jag läste någonstans att dottern haft covid (eller åtminstone att hon inte var smittsam med covid därav den kanske förhastade slutsatsen att hon haft det). Många får obskyra andningssvårigheter som del av långcovid.

Min andning var/är skitstrulig länge pga covid. Dels slem, dels tömmer sig lungorna inte som de ska (kallas airtrapping) vilket de inte vet om det beror på småkärlssjuka eller infektion eller något annat, dels har luftvägarna blivit kollapsiga så de stänger sig vid utandning eller hosta osv. Det kallas tydligen EDAC (excessive dynamic airway collapse). För airtrappingen finns enligt mina läkare inget tydligt att göra, men jag märker det mindre vid långsam och lätt andning. För kollapsigheten har jag cpap och för slemmet acetylcystein. För mig har inte heller inhalatorer hjälpt men det finns ju mängder olika och jag känner flera som inte haft effekt av de tre-fyra första de provat men sedan hittat något.

De har på gruppnivå också sett försvagad inandningsmuskulatur och effekt av träning av styrka i innandningsmusklerna vilket fysioterapeut kan hjälpa till med och ge manick för. Finns även annan manick som kan användas för att mobilisera slem och träna styrka i utsnfningsmusklerna. Manickerna har hjälpt mig delvis.

Och att röra sig långsamt, och andas långsamt och lätt gör att min andning funkar bättre.
@Otherside
Det låter ju … hopplöst…! Blir man mao aldrig helt återställd…?!?
Både dottern och jag hade covid för drygt ett år sen men väldigt milda symptom. Vi var vaccinerade då (4 sprutor ).

Jag är anmäld till ironman Kalmar i augusti men det känns ju som en utopi om lungorna är skadade för gott….. Och dottern är bara 23!!
Oklart vad jag vet. 1/8 som haft covid har minst ett symptom i minst ett år efter infektionen. Är det då just andningen så påverkar det vardagen mer än om det är tex luktsinnet.

Vaccin verkar ge visst skydd mot långcovid men inte fullständigt.

Jag missade att säga i förra inlägget att anledningen att jag skrev de för grejerna är att jag är långt ifrån ensam om den efter covid.

Vissa tillfrisknar men i nuläget lever minst 36 miljoner européer med långcovid och många är från första vågen. Min andning har gått lite upp och ner. Förra sommaren katastrof men då hittade de också edacen (och vätska i lungorna) och cpapen har gjort väldigt stor skillnad för mig.

Det är tyvärr vanligt att inte alls klara pulshöjande aktivitet med långcovid bl.a. för att andningen strular.

Rådet är att inte, som i ”vanlig” återhämtning efter sjukdom, pusha sig utan lyssna på kroppens signaler. Många kan se en specifik ansträngning som utlöst eller påtaglig försämrat deras långcovid (som beskrivs som långvariga eller sena symptom efter covidinfektion).

Vissa av andningssvårigheterna dom uppstår efter covid (tex astma) är vården van att möta. Andra inte lika (tex airtrapping och edac). Såklart ändå verkligen värt att söka vård, men om inte första, andra, tredje läkaren vet råd så ge inte upp utan fortsätt tills du stöter på någon med intresse/kompetens.
 
@Otherside

Oklart vad jag vet. 1/8 som haft covid har minst ett symptom i minst ett år efter infektionen. Är det då just andningen så påverkar det vardagen mer än om det är tex luktsinnet.

Vaccin verkar ge visst skydd mot långcovid men inte fullständigt.

Jag missade att säga i förra inlägget att anledningen att jag skrev de för grejerna är att jag är långt ifrån ensam om den efter covid.

Vissa tillfrisknar men i nuläget lever minst 36 miljoner européer med långcovid och många är från första vågen. Min andning har gått lite upp och ner. Förra sommaren katastrof men då hittade de också edacen (och vätska i lungorna) och cpapen har gjort väldigt stor skillnad för mig.

Det är tyvärr vanligt att inte alls klara pulshöjande aktivitet med långcovid bl.a. för att andningen strular.

Rådet är att inte, som i ”vanlig” återhämtning efter sjukdom, pusha sig utan lyssna på kroppens signaler. Många kan se en specifik ansträngning som utlöst eller påtaglig försämrat deras långcovid (som beskrivs som långvariga eller sena symptom efter covidinfektion).

Vissa av andningssvårigheterna dom uppstår efter covid (tex astma) är vården van att möta. Andra inte lika (tex airtrapping och edac). Såklart ändå verkligen värt att söka vård, men om inte första, andra, tredje läkaren vet råd så ge inte upp utan fortsätt tills du stöter på någon med intresse/kompetens.
Vad är edacen?
 
Nej, jag klarar mig vanligtvis bra med bricanyl vid behov och pulmicort vid förkylningar. Men den här hostan är grym.
Det trodde jag också att jag gjorde innan jag gjorde spirometri.
Enligt min astmasjuksköterska så skall man vara fullständigt symptomfri på behandling, annars så är man underbehandlad.
Man skall alltså inte ha något behov av att inhalera snabbverkande luftrörsvidgande utan ha cortison som grundbehandling för att hålla nere svullnaden och långtidsluftrörsvidgande som stöd.
Jag har fått ett utmärkt schema på hur jag skall medicinera min astma och det stämmer inte alls med hur du gör.
Det finns nya rekommendationer och bättre läkemedel än så.
 
Det trodde jag också att jag gjorde innan jag gjorde spirometri.
Enligt min astmasjuksköterska så skall man vara fullständigt symptomfri på behandling, annars så är man underbehandlad.
Man skall alltså inte ha något behov av att inhalera snabbverkande luftrörsvidgande utan ha cortison som grundbehandling för att hålla nere svullnaden och långtidsluftrörsvidgande som stöd.
Jag har fått ett utmärkt schema på hur jag skall medicinera min astma och det stämmer inte alls med hur du gör.
Det finns nya rekommendationer och bättre läkemedel än så.
Jag är helt symptomfri så länge jag är frisk :) har inget behov av att ta kortison dagligen, slipper det gärna
 
Jag är helt symptomfri så länge jag är frisk :) har inget behov av att ta kortison dagligen, slipper det gärna
Okej. Hur ofta brukar du behöva Bricanyl då?
Nu kan du ju behöva något mer för att må bra.

Jag fick börja med 800microgram Pulmicort morgon och kväll, alltså totalt 1600microgram per dag, för att få bukt med mina akuta problem. Det var så mycket att jag svullnade upp och blev hypad. Jag mår verkligen inte bra på kortison. Nu är jag nere på 600microgram som dygnsdos och där kommer jag att behöva ligga länge eller alltid. Jag äter piller också.

Före covid var jag symptomfri utan läkemedel med hjälp av livsstilskontroll.
Motion, allergisanering och hålla mig undan från rökare och parfym räckte.
Nu är livet annorlunda än det var då.
 
Både dottern och jag hade covid för drygt ett år sen men väldigt milda symptom. Vi var vaccinerade då (4 sprutor ).

Låter ju helt osannolikt att ni skulle ha varit friska och besvärsfria i ett år och först efter så lång frisk tid utveckla långtidscovid..


Långdragna förkylningar med slemhosta vetkar däremot vara något som går den här säsongen och det är nog mer troligt att ni (ffa dottern) drabbats av den misären och evt även utvecklat förkylningsastma i någon grad.
 
Okej. Hur ofta brukar du behöva Bricanyl då?
Nu kan du ju behöva något mer för att må bra.

Jag fick börja med 800microgram Pulmicort morgon och kväll, alltså totalt 1600microgram per dag, för att få bukt med mina akuta problem. Det var så mycket att jag svullnade upp och blev hypad. Jag mår verkligen inte bra på kortison. Nu är jag nere på 600microgram som dygnsdos och där kommer jag att behöva ligga länge eller alltid. Jag äter piller också.

Före covid var jag symptomfri utan läkemedel med hjälp av livsstilskontroll.
Motion, allergisanering och hålla mig undan från rökare och parfym räckte.
Nu är livet annorlunda än det var då.
I vanliga fall inte alls. Har tagit massor de här veckorna, innan det var det nog någon månad sedan sist. Då var det pga en astmakänning pga att någon tänt ett doftljus
 
I vanliga fall inte alls. Har tagit massor de här veckorna, innan det var det nog någon månad sedan sist. Då var det pga en astmakänning pga att någon tänt ett doftljus
Ja de där doftljusen.
De är faktiskt dödliga.
Min sambo missade det inför en bjudning vi hade hemma.
Vanilj, jag gillar verkligen vanilj, mina lungor gjorde inte det.
Det var nära att bli 112 där.

Edit
Jag är nog fånigt lätt att avliva om man skulle önska det.
 
Låter ju helt osannolikt att ni skulle ha varit friska och besvärsfria i ett år och först efter så lång frisk tid utveckla långtidscovid..


Långdragna förkylningar med slemhosta vetkar däremot vara något som går den här säsongen och det är nog mer troligt att ni (ffa dottern) drabbats av den misären och evt även utvecklat förkylningsastma i någon grad.
Ja det var ju ett annat tidsperspektiv än jag fick för mig med hostan som varit 8 veckor. Långcovid tenderar antingen bara fortsätta efter den akuta fasen eller uppstå 3-6 månader efter infektion. (Sedan komplicerar det väl läget lite att det går att utveckla långcovid även efter asymptomatisk infektion så rent teoretiskt skulle det kunna ha funnits en obemärkt infektion i mer rimlig tid innan den stökiga hostan, men det är såklart mer långsökt.)
 
Låter ju helt osannolikt att ni skulle ha varit friska och besvärsfria i ett år och först efter så lång frisk tid utveckla långtidscovid..


Långdragna förkylningar med slemhosta vetkar däremot vara något som går den här säsongen och det är nog mer troligt att ni (ffa dottern) drabbats av den misären och evt även utvecklat förkylningsastma i någon grad.
Jag hoppas det!! Av två onda ting, ungefär….. ❤️‍🩹
 
Apropå slemhosta så har jag några gånger fått Acetylcystein utskrivit, senaste i samband med covid i vintras, det gör slemmet mer tunnflytande. Annars så finns det väl också klassiska tips som att andas i sugrör i en flaska med vatten för att lossa slemmet (det finns också manicker med liknande funktion, haha). Det är verkligen ett helvete att dras med hosta under en lång tid, jag var "bara" dålig i någon månad i vintras, men har fan inte helt återhämtat mig från 2019 då det egentligen var fler månader med massiv hosta än utan.

Sedan ska sägas att jag aldrig rökt eller haft problem med astma förut, däremot har jag nedsatt immunförsvar.
Jag får alltid utskrivet acetylcystein när jag är förkyld, pga astma. Älskar det. Eller, fullkomligt avskyr smaken/lukten, men det är så otrooooligt hjälpsamt mot slemhosta.
 
Jag hoppas det!! Av två onda ting, ungefär….. ❤️‍🩹
Jag har i ett par omgångar, långt före covid, haft hosta i mååånga veckor. Fick coccilana så jag kunde sova men det tog en bit över 2 månader innan det gick över. Tydligen helt normalt enligt läkarna då. Jag hade m a o inte varit så hemskt orolig.
 
Jag har i ett par omgångar, långt före covid, haft hosta i mååånga veckor. Fick coccilana så jag kunde sova men det tog en bit över 2 månader innan det gick över. Tydligen helt normalt enligt läkarna då. Jag hade m a o inte varit så hemskt orolig.
Tack!! Blir jag bra från detta ska jag aldrig mer klaga över NÅNTING i mitt liv! Jag ska bli en ray of sunshine och bara vara tacksam!
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej någon som vet hur man klarar att sluta med zolpidem? Jag har ätit denna tablett 10 mg varje dag i ca 3 veckor, först ca 2 veckor...
Svar
9
· Visningar
1 633
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp