Hosta som inte släppr! Kurer??

Läkaren på vc skrev i journalen att jag har akut bronkit.....
Brukar hjälpa att dricka mycket, sova i lite högläge, vara snäll med luftrören (inte andas in massa kall luft, anstränga sig hårt fysiskt etc) och sen får man "bara" härda ut tills det går över.
Vilket kan ta allt från en vecka till 2 månader 🤷‍♀️
Tar det längre tid än så bör man kontakta hc igen.
 
Jag hade december 2018 en riktig rejäl förkylning, som när den gick över gav en gräslig hosta. Det är ju så det brukar vara men hostan var värre än vanligt och satt i väldigt länge. Efter ett tag insåg jag att det inte bara var förkylningshosta utan astmahosta så jag kontaktade min vc för att få börja medicinera igen. De ville inte skriva ut något eller ha in mig på besök ens utan satte upp mig på besök till astmasköterska för spirometri tre månader sedan. När undersökningen gjordes visade den inte tydligt på astma, så jag skulle göra allergitest och skickas på röntgen också. Fick kallelse för båda två månader senare. Då var mamma sjuk och även jag igen så jag fick vänta någon vecka innan jag kunde ta mig dit för att röntga lungorna, någon dag senare fick jag veta av sköterska att läkaren skrivit ut antibiotika eftersom jag hade lunginflammation.

Av antibiotikan mådde jag väldigt dåligt och hostan blev sämre istället (oförändrad under hela tiden, nu 7 månader alltså). Uppföljande röntgen visade på att jag inte hade lunginflammation längre , och inget mer skulle göras. Kontaktade vc igen när 9 månader gått och frågade hur vi skulle lösa detta, men fick inget svar. Efter ytterligare en månad tog jag ny kontakt och fick inget svar, bytte vc, fick tid en månad senare.

Fick där träffa en läkare som faktiskt gjorde en fysisk (!) undersökning med blodprover osv och konstaterade att lungorna lät inte helt ok, men lät inte som lunginflammation, lyssnade på mig när jag sa att jag haft astma sedan 11-års ålder men slutat med medicinen några år tidigare och nu blivit sämre igen i samband med flytt tillbaka till Skåne, och hon skrev ut två olika sorters mediciner. Blev bättre men inte helt bra och fick en tilläggsmedicin och blev bra. Jag fick även tid till spirometri, som visade på astma. Jag gick alltså ett helt år med hosta som var pga astman och som blev bättre av vanlig hederlig astmabehandling. Det fungerar bra så länge jag tar min medicin, är jag förkyld får jag ta mer, men annars märks min astma inte särskilt tydligt så länge jag sköter mig.

Det är verkligen så skönt att slippa hostan nu! Det var hemskt, så jag förstår verkligen hur det känns! :(
 
Jag får alltid utskrivet acetylcystein när jag är förkyld, pga astma. Älskar det. Eller, fullkomligt avskyr smaken/lukten, men det är så otrooooligt hjälpsamt mot slemhosta.
Jag tycker det är ok! Haha, värre med tex. cocillana som jag i stort sett inte kan få i mig för jag tycker att det är så äckligt. :D
 
Fortsätter i samma tråd: Dottern har nu hostat i över 8 veckor, tycktes bli bättre men har fått ny jobbig slemhosta igen.

Själv fick jag eländet för ett par veckor sedan, har aldrig hostat så i hela mitt liv. Fick andnöd vid två tillfällen; nån reflex i luftstrupen började stänga åt och jag fick knappt i mig luft. Dottern ringde ambulans men när de kom var jag bara hostig. Samma sak för en vecka sen - nu drog maken iväg mig till akuten, som inte gjorde mer än att hänvisa mig till vårdcentralen nästa dag.

Vårdcentralen tog prover, och skickade mig för lungröntgen. Röntgade i onsdags så får väl svar till veckan. Har fått Cocillana (som jag bara tar till natten) och inhalator med kortison. Tycker inte nåt hjälper. Igår inbillade jag mig att jag var liiite bättre men idag är det ett elände igen. Känns som om lungorna krympt till en kvarts storlek. Dottern har en inhalator som ska vara luftrörsvidgande, men vet inte om den hjälper heller.

Ingen av oss har astma, röker etc.

Vill bara gnälla av mig lite. Känns som om detta kommer att ta kål på mig.

Ja, jag borde ha tagit alla vaccin som erbjudits (jag är ju 60+ numera) men det är så dags nu att vara efterklok.

Nån annan som varit med om liknande? Och överlevt (ja, uppenbarligen...). Jag har aldrig varit med om nåt liknande i hela mitt liv. Och jag är icke rökare, i bra fysisk form etc etc. Blir normalt sett aldrig sjuk. Förrän nu. Vilken reality check..... :(
Precis så hade vi det i vår familj för några år sedan. Hostan från helvetet hela nätterna och vid minsta ansträngning inklusive obehagliga attacker då det kändes som ett lock för halsen och det inte gick att få luft.
Det började som en epedemi på min dotters internat och hon tog med det hem. Extremt smittsamt. Jag fick lunginflammation.
Efter att ha hostat i flera månader tjatade jag till mig prover för hela familjen på vc. Vi hade mycoplasma allihop. Inget man ger antibiotika för tydligen och min dotter och jag hostade i över ett halvår.
Hoppas verkligen inte det blir så illa för er. Fruktansvärt!
 
Jag hade december 2018 en riktig rejäl förkylning, som när den gick över gav en gräslig hosta. Det är ju så det brukar vara men hostan var värre än vanligt och satt i väldigt länge. Efter ett tag insåg jag att det inte bara var förkylningshosta utan astmahosta så jag kontaktade min vc för att få börja medicinera igen. De ville inte skriva ut något eller ha in mig på besök ens utan satte upp mig på besök till astmasköterska för spirometri tre månader sedan. När undersökningen gjordes visade den inte tydligt på astma, så jag skulle göra allergitest och skickas på röntgen också. Fick kallelse för båda två månader senare. Då var mamma sjuk och även jag igen så jag fick vänta någon vecka innan jag kunde ta mig dit för att röntga lungorna, någon dag senare fick jag veta av sköterska att läkaren skrivit ut antibiotika eftersom jag hade lunginflammation.

Av antibiotikan mådde jag väldigt dåligt och hostan blev sämre istället (oförändrad under hela tiden, nu 7 månader alltså). Uppföljande röntgen visade på att jag inte hade lunginflammation längre , och inget mer skulle göras. Kontaktade vc igen när 9 månader gått och frågade hur vi skulle lösa detta, men fick inget svar. Efter ytterligare en månad tog jag ny kontakt och fick inget svar, bytte vc, fick tid en månad senare.

Fick där träffa en läkare som faktiskt gjorde en fysisk (!) undersökning med blodprover osv och konstaterade att lungorna lät inte helt ok, men lät inte som lunginflammation, lyssnade på mig när jag sa att jag haft astma sedan 11-års ålder men slutat med medicinen några år tidigare och nu blivit sämre igen i samband med flytt tillbaka till Skåne, och hon skrev ut två olika sorters mediciner. Blev bättre men inte helt bra och fick en tilläggsmedicin och blev bra. Jag fick även tid till spirometri, som visade på astma. Jag gick alltså ett helt år med hosta som var pga astman och som blev bättre av vanlig hederlig astmabehandling. Det fungerar bra så länge jag tar min medicin, är jag förkyld får jag ta mer, men annars märks min astma inte särskilt tydligt så länge jag sköter mig.

Det är verkligen så skönt att slippa hostan nu! Det var hemskt, så jag förstår verkligen hur det känns! :(
Låter lite som för mig, hostade som en galning i två år, lät som en rökare med riktig rökhosta. Fick astmamedicin, poff, en vecka senare hade jag slutat hosta!
 
Precis så hade vi det i vår familj för några år sedan. Hostan från helvetet hela nätterna och vid minsta ansträngning inklusive obehagliga attacker då det kändes som ett lock för halsen och det inte gick att få luft.
Det började som en epedemi på min dotters internat och hon tog med det hem. Extremt smittsamt. Jag fick lunginflammation.
Efter att ha hostat i flera månader tjatade jag till mig prover för hela familjen på vc. Vi hade mycoplasma allihop. Inget man ger antibiotika för tydligen och min dotter och jag hostade i över ett halvår.
Hoppas verkligen inte det blir så illa för er. Fruktansvärt!
Mycoplasma?!? Men så hemskt..... Hur togs det provet??
 
Låter lite som för mig, hostade som en galning i två år, lät som en rökare med riktig rökhosta. Fick astmamedicin, poff, en vecka senare hade jag slutat hosta!
Trist att du hostade så länge, men bra att det var så lätt avhjälpt!

Anledningen till att första vc inte ville skriva ut astmamedicin var för att det i deras journal inte stod något om att jag hade astmadiagnos. Vilket var skitkonstigt då de skrivit ut astmamedicin i flera år till mig fram tills jag flyttade 2014, så senaste receptet var samma år. Flyttade tillbaka december 2016 och så smög besvären sig på lite grann i och med att barnen började med parfym, jag åkte tåg bland folk och jag jobbade osv, men jag fick "nog" och sökte vc när jag fick hostan som inte alls gav sig efter förkylningen. Jag visste ju vad det var. Men kalla handen av vc. Ett jättemärkligt beteende. Dock, så här i efterhand så har jag förstått att just den vc har fått kritik för att de har saknat ordentlig dokumentation i journalerna, tex diagnoser och VARFÖR mediciner skrevs ut, fick alltså inte bara kritik utan betala vite till regionen för misskötseln. Jag, och säkert flera, kom "bara" i kläm när de spårade ur åt andra hållet istället....
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej någon som vet hur man klarar att sluta med zolpidem? Jag har ätit denna tablett 10 mg varje dag i ca 3 veckor, först ca 2 veckor...
Svar
9
· Visningar
1 633
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

  • Vad gör halvblodsägare?
  • Ridskoleryttare
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp