Höstföräldrar 2013 del 2

Andromedae

Trådstartare
Dags för ny tråd!
Välkommen, nya och gamla!

Augusti
Zvinto - första barnet. Birk född 22/8.

September
Jettan - andra barnet. Olle född 2/9.
Freyja_bus - tredje barnet. Idun född 6/9.
Thalia - första barnet. Joar född 8/9.
Segelflygarinnan - första barnet. Erik född 23/9.
Glamoroza - tredje barnet. Sara född 25/9.

Oktober
Vår_Vinter - andra barnet. Eirah född 9/10.
Hljomalind - första barnet. Bob född 12/10.
Mulles_matte - tredje barnet. Amanda, född 14/10
Sassiball - tredje barnet. Elvira född 24/10
Diskurs - andra barnet. Björn född 26/10
Vimsan - andra barnet. Sid född 29/10.

November
Andromedae - första barnet. Samuel född 9/11.
Jozze - första barnet. Flicka född 14/11.
Exit - första barnet. Signe född 28/11.
Tramptass - första barnet. Jonathan född 30/11.
 
Sv: Höstföräldrar 2013 del 2

Och för att fortsätta från förra tråden:

Exit: ta gärna och lyssna och säg vad du tycker. Jag är nämligen inte ... hrm ... jätteförtjust i den :o Men jag vill veta om det bara är jag som har konstigt perspektiv på det hela :p

Annars gillar jag Barnpodden helt okej. Håller väl inte med dem om allt, men de är i alla fall roliga att lyssna på :)
 
Sv: Höstföräldrar 2013 del 2

man kanske skulle lyssna någon gång och se. Jag hade inte hört om det tidigare.

Filur fortsätter med sitt trick och hotar dessutom med att börja suga på tummen :crazy:. Han vägrar napp och har så gjort hela tiden förutom enstaka gånger men nu börjar tummen leta sig in allt oftare. Frågan är om det är så att han kommer ta tummen eller om det bara är en del i hans "jag börjar upptäcka min kropp- fas".
 
Sv: Höstföräldrar 2013 del 2

Hoppar in lite för en uppdatering. Hänger inte alltför mycket härinne längre, men kikar in lite då och då i alla fall. :)

Birk har hunnit bli 6 månader och verkligen växer så det knakar! Han skulle varit på sin 6-månaderskoll i tisdags, men vi fick avboka då vi blev sjuka kvällen innan. Tack och lov har han klarat sig med snuva, som näsdropparna klarar fint. Idag är han lika pigg och glad som vanligt, så förhoppningsvis slipper han snoret snart.

För övrigt börjar han försöka klura ut det här med att krypa och det går väl inte direkt bra. Armarna stödjer han sig bra på, men han förstår inte att han måste få in benen under sig. Istället lyfter han upp armarna i luften och sprattlar, så det snarare ser ut som om han ligger på golvet och simmar. :D

Hans humör börjar märkas tydligt. Om vi äter och han inte får smaka, blir det ett jäkla liv! ;)

Bjuder på en bild på mig och lilleman..
2014-02-13195601_zpsfe66bbf0.jpg
 
Sv: Höstföräldrar 2013 del 2

Jag brukar lyssna när jag går på promenad med vagnen. Har själv upptäckt det här med podcasts nyligen, så letar just nu efter allt som kan vara skoj. Jag kommer att bli fit om jag hittar tillräckligt många roliga pods :p

Zvinto: Vilken söt bild!
 
Sv: Höstföräldrar 2013 del 2

Så fina ni är!!

Vi har överlevt Ullared med övernattning!!
Nu känns det som vi skulle kunna klara ALLT!
 
Sv: Höstföräldrar 2013 del 2

kl

Blir inte mycket skrivet här för mig, läser ikapp då & då hur det går för er andra.
Men desto mer framåt går det här hemma.
Nya saker kommer/händer varje dag för Sara.

För ca 2 veckor sedan började hon plötsligt ta nappen :banana:
Snurrar runt/vänder sig fort som attan, knappt man hinner lägga ner henne innan hon ligger på magen.
Är så roligt att se henne ligga där och träna guppandes på magen.
Tänk om en annan ändå hade haft samma ork att ligga på mage med armar och ben i luften. Vilka magmuskler man skulle legat inne med :sneaky:

Jo, hon övar även skalor.
Allt på samma gång, argt, glatt, ledset, högt, lågt osv.
Ja, ni har väl förmodligen liknande operasångare/erskor hemma :D

Nu har hon, min lilla trollemaja (konstigt, här har man skickat in namn och grejer för länge sen & så har jag börjat kalla henne för Maja utan att tänka på det :crazy: ) äntligen somnat så jag ska försöka göra detsamma.
Ska ha samtal med prästen inför dopet i morgon, kanske bäst att försöka få lite sömn så han inte tror det är zombiens återkomst när han möter mig den stackars prästen.
 
Sv: Höstföräldrar 2013 del 2

Åh, bra jobbat! Hur var det? Hittade ni mycket fint?

Vi ska åka dit i morgon, men för oss blir det bara dagstripp. Ska bara ta något mer än en timme att köra dit, det tycker jag känns lagom :D
 
Sv: Höstföräldrar 2013 del 2

Så fina ni är!!

Vi har överlevt Ullared med övernattning!!
Nu känns det som vi skulle kunna klara ALLT!

Haha va kul :D Fick ni köpt mycket? sist vi var där köpte vi en matstol till Elvira och av svärföräldrarna fick vi en gåstol också från Gekås.

Bodde ni på hotellet? vi tog vår första husbilstripp till ullalred i somras, sov en natt på deras camping. Perfekt nybörjartripp.
 
Sv: Höstföräldrar 2013 del 2

Ja en hel del shoppade vi men inte så mycket till minstingen eftersom han har ju allt efter storebror :p
Men lite nappar, flaskor snuttefiltar å sånt fick han så klart!
Den store fick desto mer i klädväg men det fanns INGA mysbrallor i hans storlek 98 :o Mycket konstigt tycker jag!

Vi har väl 4 timmars bilfärd plus pausar så övernattning kändes nödvändigt!

sassiball: Vi hyrde stuga för vovven var med :)
En lagom tur att börja med även om det emellanåt tog på krafterna.
Den stora var väl inte på sitt bästa humör när vi kollade in barnkläderna så det gick undan där. Sen delade vi på oss så jag och den lille gick ner till hästavdelningen.
Hade kunnat shoppa en hel del där (om vi haft plats i bilen :p)
Det var trångt när vi rullade hemåt.
Hund, vagn, två barn, packning och allt vi hade köpt!
Tur vi investerade i en takbox innan vi körde upp :D
 
Sv: Höstföräldrar 2013 del 2

Jaså? Märkligt! Vi får se om vi hittar något till lilleman i morgon då. Jag är dock inte så förtjust i mjukisbyxorna vi köpte till honom förra gången vi var där (av giraffmärket :p). Kanske beror på att vi inte torktumlar, men jag tycker att alla grejer bara blev hårda och noppiga efter en tvätt.
(Men du menar storlek 68 och inte 98 va?)

Förstår att övernattning blir nödvändigt med fyra timmars väg. 8 timmar resa + ullared på en dag känns lite väl.
 
Sv: Höstföräldrar 2013 del 2

kl


Jo, hon övar även skalor.
Allt på samma gång, argt, glatt, ledset, högt, lågt osv.
Ja, ni har väl förmodligen liknande operasångare/erskor hemma :D

Jorå, här hålls också låda! Det grälgnäll och lyckoskrik om vartannat, och så har det salivsprutande pruttljudet blivit poppis igen, var nån månad sen sist...

Annars har det stått lite still i den synliga utvecklingen här nu, så rätt vad det är sker det väl ett språng. Bob verkar lite frustrerad emellanåt, han vill ta sig fram! Det enda han lyckas med ibland är att rulla av lekmadrassen och in under soffan eller bordet där han fastnar, och det tycker han inte är så kul.

Extremt social är han i alla fall. Vill att vi är med honom och snackar och sjunger och busar. Tar en massa pauser när han äter för att smajla med mamma. Har märkt en antydan till lite främlingsrädsla nu. Han har varit väldigt lättflörtad för alla, och det är han fortfarande oftast, men nu ett par gånger har han blivit lite rädd också när nån ny plötsligt börjat snacka med honom, och det märks att han kollar av var mamma och pappa är när han hamnar i nån annans famn. Så jo, visst sker det en utveckling ändå.

Tyvärr trivs han inte lika bra i ergonomiska bärselen längre. Kravlar och gnäller och vill ur. Han älskar däremot att sitta framåtvänd i babybjörnen, men det blir för tungt för mig så då får han åka med pappa. De var ute på ett par små vårpromenader igår och båda strålade av lycka. Vi Provade idag att sätta honom på min rygg i ergon och det funkade jättebra, men jag tror aldrig jag kommer klara sätta honom så när jag är ensam.
 
Sv: Höstföräldrar 2013 del 2

Har du testat att bära honom på höften? Om du har en ergo. Då kan han ju se sig omkring lite mer, men du slipper krångla på honom på ryggen.
 
Sv: Höstföräldrar 2013 del 2

Och idag fick lilleman testa på att smaka på lite avokado. Det fick reaktionen :wtf: Vad tycker era små om mat?
 
Sv: Höstföräldrar 2013 del 2

I är ju fyra månader först om några dagar och hon har inte visat något större intresse för mat så vi har inte låtit henne smaka något än. Men gluten tänkte vi nog försöka att börja med i princip på dagen när hon fyller fyra månader. Det finns ju en ganska stor risk att amningen inte funjar sen när jag skriver exjobb och är borta mycket mer än jag är nu och då vill jag att vi har introducerat gluten innan dess.

zvinto: vilken fin bild på er!

Vimsan: grattis! Jag premiärade shoppingtur med I i vagn i går. Tur att mamma var med för dels var jag inte kompis med vagnen (jag tog trehjulingen som jag inte använt på flera månader) och dels var I inte på humör utan ville bli buren. Vi var ganska svettiga alla tre när vi kom hem igen. :D

I dag har hon inte heller varit på humör och jag fick ställa in en dejt med en kompis, men nu sover hon tack och lov. (Tillägg: precis när jag skrivit det började hon vakna. Snabbade mig ner i liggposition och halade fram tutten. Hoppas hon lyckas somna om.)
 
Sv: Höstföräldrar 2013 del 2

Kl. Liten uppdatering från oss. Allt knallar på som vanligt tycker jag. Jättespännande att följa hur Signe utvecklas! Det känns verkligen som om hon blivit mycket mer "med" och är jätteintresserad av sin omgivning. I söndags hade vi 95-års kalas för min morfar och Signe var med mig hela dagen. Vi började fixa och dona kring 11 och kom hem närmare kl 19. Nöjd bebis hela dagen:). Hon sov ett par gånger i vagnen och hängde med i bärselen en del av kalaset när mamman blev trött i armarna;).

Allt funkar ok här hemma så länge som jag drar runt det hela. Pappa funkar fortfarande dåligt.. Det är bara när Signe är mätt, pigg och annars nöjd som pappas famn går för sig. Lite slitsamt blir det nog i och med att man aldrig kan turas om, jag måste alltid orka.. Nåja, ställer in mig på att det blir bättre när hon blir äldre.

I morgon har jag bestämt mig för att vi skall åka till skogen:D. Stackars rotttisen har fått nöja sig med jättelite motion och roligheter nu senaste halvåret typ. Först hade hon problem med envis inflammation i bogleden långt in på hösten, sen var jag sjukskriven innan Signe skulle komma och då skulle ju hunden byggas upp igen och nu har vi alltid haft bebis på släp. Har inte blivit några turer till skogen utan Signe just eftersom hon bara vill ha mammas famn. Men, imorgon tar vi med bebis, kaffe, vagn och hund för att spendera nån timme ute på skogsbilvägar, skönt!!
 
Sv: Höstföräldrar 2013 del 2

När somnar era barn för natten? Björn är 4,5 månad och somnar oftast när jag går och lägger mig vid halv elva-elva, ett fåtal gånger har han somnat för natten vid åtta. Han behöver en tupplur vid 20-tiden för att inte bryta ihop men vaknar pigg och glad efter en stund. Halv elva känns som rätt sent, jag tror att storebror somnade vid åttasnåret när han var lika gammal. Inte för att det gör så mycket men jag blir nyfiken på hur era sover?
 
Sv: Höstföräldrar 2013 del 2

I brukar också somna en stund på kvällen och sover sen för natten alltifrån kl 21 till 00. Mycket verkar bero på hur hon har sovit på dagen, men det är inte alltid jag kan se mönstret sovit mycket på dagen --> somnar senare, utan det skiljer sig rätt mycket. Dock vaknar hon nästan alltid runt kl 9-10. Hon sover någon enstaka gång till kl 11.
 
Sv: Höstföräldrar 2013 del 2

Lilleman somnar oftast mellan 21.30-23. Jag ser inget mönster i hur han sover på dagen och när han somnar på kvällen. Morgon inträffar mellan 6.30-8 (förutom härom natten när han vaknade 3.15 och var helt utan plan på att somna om) så han har ändrat sig sedan början för då somnade han inte förrän kl 1 och sov fram mot 10.

...

om två veckor ska vi börja på babysim och jag hoppas han kommer tycka om det :)

Han vänder sig från mage till rygg nu och blir makalöst arg när det inte går åt andra hållet. Jag skyller såklart humöret på pappan ;)
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
25 893
  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
110 768
Senast: lillebill
·
  • Låst
Gravid - 1år Återigen dags för en ny tråd för vinterföräldrar (som autocorrect vill ha till vinterförvaring :p ) och vinterbarn. Lägger in listan...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
91 600
Senast: YaHilweh
·
  • Låst
Småbarn Ny tråd! Vi får väl hoppas att @pollex bebis behagar att titta ut i den här tråden:D Listan: Januari 2 - Venus_in_furs, första barnet...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
83 625
Senast: Heulwen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp