Höstföräldrar 2017 del 2

Jag funderar oxå mycket på dethär med matintro.. August är ju drygt 4.5 månad nu och kan enligt livsmedelsverket börja med ”smaksensationer”. Problemet är att jag vill ge mer O_o Vi tränar verkligen med flaskan men han fattar inte och tuggar oftast bara på den. Börjar känna mig låst och vill kunna vara hemifrån lite mer, speciellt vill jag njuta av stallet någon dag i veckan och inte bara skynda att rida mellan två amningar.. Han äter helst med två timmars mellanrum om han får välja själv. Det hade vart skönt om han kunde äta nån portion gröt om dagen exempelvis.

Hur tänker ni andra? Hur viktigt är det för barnets hälsa att följa livsmedelsverkets rekommendation med helamning till 6 månader? Vill ju givetvis mitt barns bästa och ett halvår är så lite i långa loppet, fast när man är mitt uppe i det där halvåret känns det långt :p
Jag tror det är olika mellan olika barn och mammor. Du får göra det som passar er helt enkelt:) Prova att pumpa/ge ersättning något mål så får du lite mer tid för dig själv? Kan ju ges med sked eller genom koppmatning också om det är svårt med flaskan. De är väl egentligen bättre för att inte riskera ”tuttförvirring”. Annars brukar Medela soft cup rekommenderas :up:
Min plan är att amma i ett år, men sedan får vi ju se hur det går. Men kommer också börja låta bebis smaka på mat när han visar intresse för det. Med tanke på att han redan vill sitta med vid bordet och snacka kanske den dagen kommer fortare än vi tänkt :p
 
Jag funderar oxå mycket på dethär med matintro.. August är ju drygt 4.5 månad nu och kan enligt livsmedelsverket börja med ”smaksensationer”. Problemet är att jag vill ge mer O_o Vi tränar verkligen med flaskan men han fattar inte och tuggar oftast bara på den. Börjar känna mig låst och vill kunna vara hemifrån lite mer, speciellt vill jag njuta av stallet någon dag i veckan och inte bara skynda att rida mellan två amningar.. Han äter helst med två timmars mellanrum om han får välja själv. Det hade vart skönt om han kunde äta nån portion gröt om dagen exempelvis.

Hur tänker ni andra? Hur viktigt är det för barnets hälsa att följa livsmedelsverkets rekommendation med helamning till 6 månader? Vill ju givetvis mitt barns bästa och ett halvår är så lite i långa loppet, fast när man är mitt uppe i det där halvåret känns det långt :p
Vi är i sommartråden men började med gröt vid 4 mån. Rätt snabbt åt han rn hel portion och nu snart 6 mån får han 2 grötpotioner och smakar lite pure däremmellan. Kex med smör funkar oxå.
Ammar utöver det och magen har hållt sig bra tycker jag. Lite hård i början bara.
 
@Jordgubblime vi var på 5 månaderskontroll och här var det 64 cm och 7,4 kg. :D Bra ätet av din bebis känner jag:p
Haha ja han är liksom knappt en bebis längre:angel: Jag hade hoppats att stl 62 skulle räcka några veckor men det börjar bli tajt även med det... Tur vi har en del 68 hemma också :p
Sen får han faktiskt pausa lite, annars kommer han typ väga 18 kg och vara en meter när han fyller ett år :nailbiting::D
 
Haha ja han är liksom knappt en bebis längre:angel: Jag hade hoppats att stl 62 skulle räcka några veckor men det börjar bli tajt även med det... Tur vi har en del 68 hemma också :p
Sen får han faktiskt pausa lite, annars kommer han typ väga 18 kg och vara en meter när han fyller ett år :nailbiting::D
Sonen hade en sån kurva, växte ur storlekar på löpande band. Men det lugnade sig efter ca ett halvår, sen hade han strl 74 i nästan ett år. :p
Lillan verkar vara likadan, 8 veckor nu och väger 6 kg och 59 cm. Strl 56 ska plockas undan för det sitter som korvskinn :D
 
Sonen hade en sån kurva, växte ur storlekar på löpande band. Men det lugnade sig efter ca ett halvår, sen hade han strl 74 i nästan ett år. :p
Lillan verkar vara likadan, 8 veckor nu och väger 6 kg och 59 cm. Strl 56 ska plockas undan för det sitter som korvskinn :D
Ja förr eller senare måste det ju liksom lugna ner sig:p Varken jag eller sambon är ju några giganter heller med 175 och 180cm.
 
Så lustigt det där med längd och vikt verkligen, vi vägde in på 6.3kg och 65cm idag på 4-mån kontrollen Inte konstigt att vi börjat gå över på 68-kläderna redan! Är dock stor variation på de olika märkena tycker jag, har precis lagt undan en body i 56 som precis blivit för liten medan en annan i 68 passar perfekt.
 
Så lustigt det där med längd och vikt verkligen, vi vägde in på 6.3kg och 65cm idag på 4-mån kontrollen Inte konstigt att vi börjat gå över på 68-kläderna redan! Är dock stor variation på de olika märkena tycker jag, har precis lagt undan en body i 56 som precis blivit för liten medan en annan i 68 passar perfekt.
Ja det ärr stor skillnad mellan märken och modeller. Tycker också att byxorna fungerar längre i mindre storlekar, åtminstone på denna bebis. Han kanske har korta ben:p
Försökte ta på en pyjamas i stl 62 igår, det gick INTE. Den pyjamasen var de första vi fick av mina föräldrar och då sa jag att såhär stor kan han väl aldriiiig bliiii!?!? :angel:
 
Så lustigt det där med längd och vikt verkligen, vi vägde in på 6.3kg och 65cm idag på 4-mån kontrollen Inte konstigt att vi börjat gå över på 68-kläderna redan! Är dock stor variation på de olika märkena tycker jag, har precis lagt undan en body i 56 som precis blivit för liten medan en annan i 68 passar perfekt.

Igår hade S på sig body i 56 (evighetsbodyn) och byxor i 68 i olika märken. Känns ju rimligt :p Fast byxorna är ärvda av brorsan och tvättade massa gånger så de har säkert krympt lite, men ändå.

Samma byxor har vi förresten en bild på storebror i när han står upp i soffan luftad mot ryggstödet. Han var nog runt 8 månader då :p
 
Någon som har läst boken ”Ditt kompetenta barn” av Jesper Juul?
Läser (eller ja lyssnar) på den just nu. Väldigt intressant och bitvis förkrossande när han berättar om vissa exempel på olika sätt att bemöta barn.
Jag tänker väldigt mycket på nutiden med ökning av våldsbrott och Metoo-kampanjen när jag lyssnar på hans tankar/erfarenheter.
 
På Ida passar 68 bäst med hon har även ngt i 74 och tror även ngt plagg i 56 fortfarande används. Ida har långa ben men ganska smal runt mag och lår så byxor passar sällan så bra men så länge hon inte kryper/går så spelar det inte så stor roll. Sen får jag väl sy alla byxor själv till henne.

Jag gillar Jesper Juul och försöker använda hans tänk. Men så svårt det är i verkliga livet. Kommer ofta på mig själv med att det var ju inte alls så jag skulle göra.

Ang mat är mitt bästa tips att lyssna på barnet. Ta det lugnt och i barnets takt, ibland går det fortfare och ibland tar det längre tid.

Med barn 1 gjorde vi allt "enligt boken". med barn 4 har jag glömt bort hur man "ska" göra, vi går på känslan och det det blir nog en vettig människa av henne också :)
 
@Jordgubblime jag har inte läst just Ditt kompetenta barn men har läst en hel del artiklar mm av Jesper Juul och även Petra Krantz Lindgren som är lite samma tänk. Väldigt tänkvärt och mycket att reflektera över. Kanske vore något att läsa den boken. Kan även tipsa om "Barn som bråkar". Men det dröjer ju förhoppningsvis lite innan våra höstbarn hamnar där ;)
 
Ja det ärr stor skillnad mellan märken och modeller. Tycker också att byxorna fungerar längre i mindre storlekar, åtminstone på denna bebis. Han kanske har korta ben:p
Försökte ta på en pyjamas i stl 62 igår, det gick INTE. Den pyjamasen var de första vi fick av mina föräldrar och då sa jag att såhär stor kan han väl aldriiiig bliiii!?!? :angel:

Hos oss är det tvärt om bodysarna räcker i all evighet känns det som men allt blir för kort i benen, hon har då inga anlag för långa ben :rofl:

Vi har börjat med några pyjamaser i storlek 62 :eek: Men vi gillar "loose-fit" :D
 
@Jordgubblime jag har inte läst just Ditt kompetenta barn men har läst en hel del artiklar mm av Jesper Juul och även Petra Krantz Lindgren som är lite samma tänk. Väldigt tänkvärt och mycket att reflektera över. Kanske vore något att läsa den boken. Kan även tipsa om "Barn som bråkar". Men det dröjer ju förhoppningsvis lite innan våra höstbarn hamnar där ;)
Ja men henne såg jag ett inlägg av på Facebook som någon gillat för några veckor sedan och började följa henne! Det är ju så mycket vi säger och gör utan att tänka oss för.
 
Vilken natt :crazy: Känns som bebis ätit konstant för att somna och sedan vakna igen 15 minuter senare. Inte ens när hon somnade på mig sov hon någon längre stund, det brukar alltid fungera annars. Det här kommer bli en lång dag :p
 
Här har det varit en bra natt och jag har sovit utan avbrott mellan 01 och 06:20. Men eftersom jag har båda barnen hemma resten av veckan utan större planer (stora sonen var misstänkt magsjuk igår men sen har det inte hänt något mer) så känns det som att det kommer bli en lång dag ändå :p
 
:banana:
 

Bifogade filer

  • DSC_0156.JPG
    DSC_0156.JPG
    127,9 KB · Visningar: 33

Liknande trådar

Gravid - 1år Eftersom som ingen annan startat en ny tråd om våra bebisar kommer det en här :D Tror detta är senaste listan från förra tråden...
34 35 36
Svar
707
· Visningar
42 703
Senast: BusBarro
·
  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
110 779
Senast: lillebill
·
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
25 895
  • Låst
Gravid - 1år Återigen dags för en ny tråd för vinterföräldrar (som autocorrect vill ha till vinterförvaring :p ) och vinterbarn. Lägger in listan...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
91 603
Senast: YaHilweh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp