Höstföräldrar 2017 del 2

Hej från en mamma sitter upp och låter sin febriga bebis sova i extra högt högläge en stund.

B har varit förkyld hela veckan, men först nu har febern dykt upp. Hon är snorig och har rejäl slemhosta :(

Åker nog till VC med henne så att de får lyssna under dagen, det blir en väldigt lång helg annars.
 
@Blueberry ogilla förkylning och feber men gilla på krypningen!

Vi har bokat en solsemester! Åker till Sardinien i september. Någon som har erfarenhet av semester utomlands med ettåring? Funderar mycket över vilken barnvagn man ska införskaffa...
 
@Imogen Vi bytte till bilbarnstol i söndags. Första gången hon somnade i den var igår och som tur var hade jag maken med i baksätet för E:s huvud föll framåt men stannade i rätt läge när maken lutade tillbaka det. Vi ska fixa till lutningen med en lutningskil så blir det nog bättre. Vår stol är 0-godkänd vilket känns bra då vår lilla tjej nog inte kommer komma upp i 9 kg på länge.

Håller med om att det blir tungt att släpa på bebis i babyskydd. Sen några veckor tillbaka lyfte vi oftast ur henne ändå och bar i selen eller på armen istället.

Vi bytte mest pga att min syster ska ha babyskyddet och hon är beräknad i maj. Vi tyckte det var bäst att testa bilbarnstolen lite kortare sträckor först innan vi åker och levererar babyskyddet, ca 2 h bilfärd.
Åh ska ni ha en till? Grattis!:)
 
@Blueberry ogilla förkylning och feber men gilla på krypningen!

Vi har bokat en solsemester! Åker till Sardinien i september. Någon som har erfarenhet av semester utomlands med ettåring? Funderar mycket över vilken barnvagn man ska införskaffa...
Sambon pratar också mycket om att han vill boka en resa till vintern för att ha något att se fram emot. Jag har varit lite skeptisk så tar gärna också emot tips på hur det fungerar att resa med 1-ish åring:up:
 
Just det - sedan i onsdags har hon börjat krypa :eek: Hon har varit väldigt rörlig och flyttat sig på egen hand i flera veckor, men nu är det alltså regelrätt kryp.

(Hon är snart 7,5 månad. Adjö det ljuva livet :angel:)

Full fart framåt med andra ord :D
Hoppas förkylningen släpper, är så jobbigt med de där snoriga nätterna!
 
@Blueberry ogilla förkylning och feber men gilla på krypningen!

Vi har bokat en solsemester! Åker till Sardinien i september. Någon som har erfarenhet av semester utomlands med ettåring? Funderar mycket över vilken barnvagn man ska införskaffa...
Vi valde att ta med en bra paraplyvagn (med fullt liggläge och stor solskärm). Mga hade dock med sina ordinarie vagnar. Såg meckigt ut. Jag tyckte det var guld värt att ha en smidig vagn.

1-års åldern var en bra period för resa! Året efter ger betydligt fler utmaningar. Hoppas ni får en bra resa!
 
Sambon pratar också mycket om att han vill boka en resa till vintern för att ha något att se fram emot. Jag har varit lite skeptisk så tar gärna också emot tips på hur det fungerar att resa med 1-ish åring:up:

Varför har du varit skeptisk? Intressant att veta om det är något vi missat :D Vi ska åka med mina föräldrar och min bror så vi är ett gäng som kan hjälpas åt, framförallt på flygresorna.

Åh gud vad härligt! Något att tänka på är väl mässlingsvaccin :)

Ja, det har vi redan pratar med BVC om så det ska hon få tidigare. Men tack för tipset!

Vi valde att ta med en bra paraplyvagn (med fullt liggläge och stor solskärm). Mga hade dock med sina ordinarie vagnar. Såg meckigt ut. Jag tyckte det var guld värt att ha en smidig vagn.

1-års åldern var en bra period för resa! Året efter ger betydligt fler utmaningar. Hoppas ni får en bra resa!

Har förstått att det är bra med en vagn med fullt liggläge, vilken hade ni? Vår vanliga vagn ska absolut inte med, den känns som en mindre lastbil :p Tack så mycket! Kan tänka mig att det blir lite mer utmaning där i 2-årsåldern.
 
Varför har du varit skeptisk? Intressant att veta om det är något vi missat :D Vi ska åka med mina föräldrar och min bror så vi är ett gäng som kan hjälpas åt, framförallt på flygresorna.



Ja, det har vi redan pratar med BVC om så det ska hon få tidigare. Men tack för tipset!



Har förstått att det är bra med en vagn med fullt liggläge, vilken hade ni? Vår vanliga vagn ska absolut inte med, den känns som en mindre lastbil :p Tack så mycket! Kan tänka mig att det blir lite mer utmaning där i 2-årsåldern.
Vi hade en från Basson Baby. Danskt märke. Minns ej modell men påminner vid bildgoogling om Basson Scoop. Både fullt liggläge och nedfällbar sufflett var värdefullt i den heta solen.
 
Haha nä inte än men min syster ska få bebis nu i maj :) Min lilla E kommer alltså få en kusin ;)
Jaaaaaaaaa nu ser jag ju att det var DIN syster inte att E skulle få en syster:banghead::banghead:
Haha jag är så sjukt förvirrad nuförtiden så det är ju skrämmande:angel:

Kan ju lägga till att jag idag åkte in till stan för fjärde gången denna vecka för att låna böcker på biblioteket, idag var första gången jag faktiskt kom hem med böcker...
 
Senast ändrad:
Varför har du varit skeptisk? Intressant att veta om det är något vi missat :D Vi ska åka med mina föräldrar och min bror så vi är ett gäng som kan hjälpas åt, framförallt på flygresorna.



Ja, det har vi redan pratar med BVC om så det ska hon få tidigare. Men tack för tipset!



Har förstått att det är bra med en vagn med fullt liggläge, vilken hade ni? Vår vanliga vagn ska absolut inte med, den känns som en mindre lastbil :p Tack så mycket! Kan tänka mig att det blir lite mer utmaning där i 2-årsåldern.
Åhh mest en känsla och minnesbilder av panikskrikande bebis på flyg, magsjuka och andra sjukdomar pga andra bakterier, extrem värme osv. (Sambon vill gärna åka längre, utanför Europa typ Thailand).
Det går säkert jättebra, svårt att säga nu när bebis bara är fem månader och jag inte har någon erfarenhet av ettåringar. Är ju många som reser med sina barn, jag har bara någon slags inneboende oro för att det inte ska bli bra, som jag blev tvungen att fundera över nu när du frågade :D
Vet inte om det bara är björnmamman i mig som vill skydda bebis till varje pris från allt som kan hända :angel:
 
Vi hade en från Basson Baby. Danskt märke. Minns ej modell men påminner vid bildgoogling om Basson Scoop. Både fullt liggläge och nedfällbar sufflett var värdefullt i den heta solen.

Den såg riktigt bra ut faktiskt! Var den enkel att fälla ihop? Hur liten blev den ihopfälld? Hittade dock olika maxvikter beroende på hemsida. Ena säger 15 kg och andra säger 23 kg.

Åhh mest en känsla och minnesbilder av panikskrikande bebis på flyg, magsjuka och andra sjukdomar pga andra bakterier, extrem värme osv. (Sambon vill gärna åka längre, utanför Europa typ Thailand).
Det går säkert jättebra, svårt att säga nu när bebis bara är fem månader och jag inte har någon erfarenhet av ettåringar. Är ju många som reser med sina barn, jag har bara någon slags inneboende oro för att det inte ska bli bra, som jag blev tvungen att fundera över nu när du frågade :D
Vet inte om det bara är björnmamman i mig som vill skydda bebis till varje pris från allt som kan hända :angel:

Jag förstår! Vi tänker nog mest bara pool, strand, mat, bus, lek :D Självklart kan de bli sjuka och när det närmar sig kommer vi nog också oroa oss över skrikfest på planet men just nu känns det bara roligt :) Vi försöker nog ta det med ro, min sambo är en väldigt avslappnad person precis som mina föräldrar så det ordnar sig!
 
Här leker livet :D Fröken ligger någorlunda där hon blir placerad, ingen krypning i sikte :p Hon hittar nya ljud varje dag känns det som:laugh: Hon sitter ganska bra själv men man får ha lite koll då hon helt plötsligt glömmer bort kroppen när hon hittar något spännande att följa med blicken :rofl: och då liksom faller åt sidan eller bakåt.

Två tänder nertill har tittat fram och det gör ont när hon ska smaka på mitt finger nu:nailbiting: maten går väl lite framåt men för hennes del räcker det med typ 5 små skedar så tycker hon vi ska leka sen.;)

Fråga! Hur gör ni för att få i bebisarna järn? Känner att vi är lite dåliga på det iom att hon inte äter så mkt gröt, vet inte hur mycket de bör få i sig heller?
 
Här leker livet :D Fröken ligger någorlunda där hon blir placerad, ingen krypning i sikte :p Hon hittar nya ljud varje dag känns det som:laugh: Hon sitter ganska bra själv men man får ha lite koll då hon helt plötsligt glömmer bort kroppen när hon hittar något spännande att följa med blicken :rofl: och då liksom faller åt sidan eller bakåt.

Två tänder nertill har tittat fram och det gör ont när hon ska smaka på mitt finger nu:nailbiting: maten går väl lite framåt men för hennes del räcker det med typ 5 små skedar så tycker hon vi ska leka sen.;)

Fråga! Hur gör ni för att få i bebisarna järn? Känner att vi är lite dåliga på det iom att hon inte äter så mkt gröt, vet inte hur mycket de bör få i sig heller?
Lite blodpudding/blodkorv eller leverpastej kanske? Det är i alla fall tipsen i boken jag läser nu :)
Vi har ju inte börjat än i och med att bebis är fem månader och vi vill prova BLW som börjar först när bebis är sex månader och själv kan föra mat till munnen. :)
 
Den såg riktigt bra ut faktiskt! Var den enkel att fälla ihop? Hur liten blev den ihopfälld? Hittade dock olika maxvikter beroende på hemsida. Ena säger 15 kg och andra säger 23 kg.



Jag förstår! Vi tänker nog mest bara pool, strand, mat, bus, lek :D Självklart kan de bli sjuka och när det närmar sig kommer vi nog också oroa oss över skrikfest på planet men just nu känns det bara roligt :) Vi försöker nog ta det med ro, min sambo är en väldigt avslappnad person precis som mina föräldrar så det ordnar sig!
Ja guuuuud sol och värme!!:love: What i wouldn't give för lite av det just nu!!

Ja det är säkert inga problem, när sambon först sa det var bebis nog bara ett par veckor, kanske inte riktigt rätt läge att börja fundera på det då:angel:
 
Fråga! Hur gör ni för att få i bebisarna järn? Känner att vi är lite dåliga på det iom att hon inte äter så mkt gröt, vet inte hur mycket de bör få i sig heller?

Hon äter 1 mål gröt och ett halvt mål burkmat och sedan ersättning så antagit att det ska finnas det hon behöver i gröten och ersättningen.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Eftersom som ingen annan startat en ny tråd om våra bebisar kommer det en här :D Tror detta är senaste listan från förra tråden...
34 35 36
Svar
707
· Visningar
42 714
Senast: BusBarro
·
  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
110 792
Senast: lillebill
·
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
25 901
  • Låst
Gravid - 1år Återigen dags för en ny tråd för vinterföräldrar (som autocorrect vill ha till vinterförvaring :p ) och vinterbarn. Lägger in listan...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
91 613
Senast: YaHilweh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp