Bukefalos 28 år!

Hov fråga

Sv: Hov fråga

Utveckling av ursprungsämnet ;)

Älskar trådar som lever sitt eget liv och tillför en massa nya eller påminnelse av gamla kunskaper ;) :D
 
Sv: Hov fråga

En bra hovslager kan se skillnad mellan ett nervous/rädd häst och en som är ouppföstred/bortkämpt.

Problemet #1 bland dagens hovslager är just det, wanna-bee häst folk med ouppföstred hästar.
 
Sv: Hov fråga

Nej vi valde vår hovis pga hans kunskaper för 20 år sedan eller så, nu så vill inte heller han prata medan han skor utan inriktar sig på hästen först och främst vilket jag accepterar till fullo. Mina frågor tar vi efteråt, eller hovis synpunkter om sådana finns. I något fall har han sagt till mig att komma och titta, sedan har han förklarat på plats men som sagt annars har han ägnat sig åt sin kund hästen. Jag försöker också att låta bli en dialog under tiden han skor, eftersom vår hovis inriktar sig på det han gör dvs skulle jag ställa en fråga så släpper han hästen och förklarar. Det innebär att hästen får stå onödigt lång tid på gången, och det är något jag helst undviker.
Men du har ju just en som du kan förlita dig på.
Då behövs inte så mkt snack. Du har troligen kunnat få reda på en hel del under årens lopp.

Jag är alltid med unga hästar för att kunna tolka mellan hovisen o hästen o så hovisen inte behöver uppfostra hästen när den kanske inte förstår dennes språk..

Mina äldre rutinerade har fina gamla knep när hästarna anser att det är jobbigt att stå på 3 ben en längre stund. De jobbar MED hästen- inte emot. Använder hjärnan o pedagogik.:love:
 
Sv: Hov fråga

Jag är alltid med unga hästar för att kunna tolka mellan hovisen o hästen o så hovisen inte behöver uppfostra hästen när den kanske inte förstår dennes språk..


Jag kanske miss tolkade dig med tolkade det som att så tidigare skrivit att du skulle hålla dig borta från hovtrådarna.

Ett bra tips till alla Er andra,, det finns inget värre än när en hästägare börjar lägga sig en tvåpars konversation,, det är lika oförskämt som att avbryta en samtal mellan två människor.

Som någon skrev,, är det någon gång det "kan" bli problem så är det just när hästägaren ska lägga sig i och i stället för att arbeta med,, återkommande strävar emot.

Börja själv med att använda pedagogik så kommer hjärnan att börja jobba med.

Vem,, har i denna tråd ens viskat att det är ok att bruka våld mot en kund (skohäst).??

Däremot så borde både en å två hästägare få en tillrättavisning så dom lär sig bättre hästhantering.
 
Sv: Hov fråga

Utveckling av ursprungsämnet ;)

Älskar trådar som lever sitt eget liv och tillför en massa nya eller påminnelse av gamla kunskaper ;) :D

Jag håller med dig. Trist med användare som tror att det är de som bestämmer vad som ska/får skrivas. Varför lämnar man inte bara tråden i så fall? Jag tycker diskussionen är intressant.

och till mackan:
Ja jag har än en gång kravlat mig upp ur min grop/ krupit fram ur min vrå eller hur du nu uttryckte det senaste gången du var oförskämd. Jag har följt tråden, tycker den är intressant.
 
Sv: Hov fråga

Kanske har vi samma mål men det är frågan hur man kommer dit. Problem som påverkar tillväxten och att hoven växer ur balans ligger i sakens natur när vi hindrar hovar från att slitas naturligt. Det är ju det verkningen går ut på, att korrigera de förändringar som uppstått genom tillväxten under skoperioden så att hoven kan behålla sin naturliga form, funktion och hälsa. Samt att hästen ska vara ridbar och behålla sin hälsa i ben, senor och leder, och även rygg.

Men om hoven inte är i naturlig balans ens när den är nyskodd blir det som en negativ spiral och hoven och hästen påverkas allt mera negativt.
Jag vill absolut inte kalla brist på kunskap för idioti, alla människor gör så gott de kan efter de erfarenheter och den kunskap de har fått.

Angående barfotatalibaner så undrar jag vad du menar skiljer en naturlig hov utan sko och en naturlig hov med en sko på? Naturlig längd ex -är det olika, eller fysiologisk vinkel mot marken, kan det vara olika beroende på det?

Tyvärr kan jag inte fixa bilder här men titta gärna igen på "totilas hovslagare" där hippsonred. filmade hovslagaren som verkar och skor efter gamla klassiska och synliga regler.

Kanske är det lite väl svårt idag för en hästägare att sätta sig in i det mystiska och osynliga som idag kallas fysiologisk skoning eller hovens balans, som kan se väldigt olika och även helt onaturligt ut. Då finns det inget annat val än att överlåta det helt på hovslagaren och hoppas på det bästa.

Det som kan göra arbetet omöjligt för hovslagare är för långa skoperioder och hästar som krånglar av olika anledningar,men det finns idag en stor grupp seriösa hästägare som gör detta rätt men ändå inte har sin häst fullt ridbar pga att det saknas det viktigaste, hovens naturliga vinkel mot marken.MVH
 
Sv: Hov fråga

Men du har ju just en som du kan förlita dig på.
Då behövs inte så mkt snack. Du har troligen kunnat få reda på en hel del under årens lopp.

Jag är alltid med unga hästar för att kunna tolka mellan hovisen o hästen o så hovisen inte behöver uppfostra hästen när den kanske inte förstår dennes språk..

Mina äldre rutinerade har fina gamla knep när hästarna anser att det är jobbigt att stå på 3 ben en längre stund. De jobbar MED hästen- inte emot. Använder hjärnan o pedagogik.:love:

Självklart har jag fått reda på mycket under åren som gått, jag har varit med på vareviga skoning utom vid två tillfällen på den här tiden och det blir så klart en hel del kunskap jag får ta del av speciellt som jag alltid har haft minst 2 hästar eller fler som ska få hovvård i någon form.
 

Liknande trådar

Hästvård Tjena! I lördags tog jag och hovis beslut att vi ska ta av skorna fram på min häst. Han är barfota bak sedan föl och har starka, bra...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
9 747
Senast: Morces
·
Hästvård Vår häst har fått diagnos remodellering (typ pålagringar) i SI-leden och kristaller i disken mellan sista ryggkotan och första ländkotan...
Svar
0
· Visningar
124
Hästhantering I måndags skoddes min häst, han fick då snösulor. Samma kväll märker jag att han är spänd och markerar på VF. Vid förra skoningen fick...
Svar
13
· Visningar
1 553
Senast: Meglio
·
IT & mobiler Finns det någonstans i datorn där man kan ändra så att vid radbyte de små bokstäverna fortsätter automatiskt? Inte ändrar till stor...
Svar
6
· Visningar
360
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp