Bukefalos 28 år!

Hov fråga

Sv: Hov fråga

JAG VET hur rätt du har :mad: :cry:


Och jag är likadan mot mina elever som du för det är så jag har lärt mej att en seriös lärare/tränare gör/är ;)
 
Sv: Hov fråga

Finns ju både tränare och försäljare som kör med osjusta metoder men det brukar komma fram på nått sätt. Om inte annat kan man ana på hästen att något har hänt som inte står rätt till.

Men vill ändå tro att merparten av tränare och instruktörer lever som de lär, allt annat vore hyckleri. Samma inom travsporten. Men pengar styr mkt. Tror det är största boven i det hela till varför en del inte tänker fler steg utan vill ha snabbt resultat.
 
Sv: Hov fråga

Det handlar inte bara om ojusta metoder. Utan om att man lär ut ett helt annat ridsystem än man själv använder sig av. Varför rider man inte så om det nu funkar bra nog för elever?
Varför lär man inte ut det som man själv uppenbarligen tycker funkar bättre?

Och att man ber någon som använder sig av andra ridsystem utbilda ens hästar och regelbundet rida till dem. För att själv sen fronta ngt annat och låtsas att man utbildat själv.

Det kommer definitivt inte fram helt med de rent ojusta sakerna!
Jag är ju runt bland folk en del, känner andra som är det. Inte fasen vet de flesta vad som pågår!
En del blir avslöjade - absolut! Men långt från alla!

Och tyvärr kan det också börja snackas om folk som faktiskt inte är ojusta. Om det går bra för någon är det inte sällan det sker.
Dock inte av de andra som det gått bra för för det mesta.
 
Sv: Hov fråga

Kom att tänka på en i min närhet som anses duktig. Och bakom kulisserna tycker man synd om dåde hästar och eleverna. Men en del ser sådant även om det i första anblicken verkar bra. Jag fattar inte hur en del tänker. De vill bli uppskattade och få bra rykte men gör allt möjligt för att sätta sig själva i skiten.

Angående tränare: skulle inte vilja ha en westernryttare som ger ut dressyrlektioner. Blir lite märkligt. Man kan väl hålla sig till sin gren eller vara öppen med hur man själv gör om man vill kombinera flera -beroende på eleverna oxå.

Jo det snackas... Därför är det skönt att stå på egna ben och iaf försöka att inte lägga stor vikt på skitsnack. Skitsnackarna brukar för övrigt vara de som skulle behöva lite sunt förnuft och ändra träningssätt och skötsel.
 
Sv: Hov fråga

Vissa hästägare väljer hovslagare enbart för att dom är så trevliga eftersom det verkar vara det viktigaste..

Jag har många ggr från massor av hästägare (och t.o.m. några här på forumet) ansetts som otrevlig men brukar alltid förundras över att dom inte förstår att jag är inte är där för att vara trevlig mot dom utan det viktigaste är att jag är trevlig mot min skohäst..

För mig är hästen kund och hästägaren något som hästen inte valt.

Hade det varit så att jag va där för hästägarnas skull så hade jag inte utbildat mig till hovslagare utan psykoterapeut.

Vi är där för att sko hästen och göra den brukbar.

Ett tips från ett gamle hovslager:
är det besvärlig att har hästägren med i stället, man kan snällt säjer:
"Du, kan du sätta på en kanna kaffee, jag kommer när jag är färdig :)"
 
Sv: Hov fråga

Det handlar inte bara om ojusta metoder. Utan om att man lär ut ett helt annat ridsystem än man själv använder sig av. Varför rider man inte så om det nu funkar bra nog för elever?
Varför lär man inte ut det som man själv uppenbarligen tycker funkar bättre?

Och att man ber någon som använder sig av andra ridsystem utbilda ens hästar och regelbundet rida till dem. För att själv sen fronta ngt annat och låtsas att man utbildat själv.

Det kommer definitivt inte fram helt med de rent ojusta sakerna!
Jag är ju runt bland folk en del, känner andra som är det. Inte fasen vet de flesta vad som pågår!
En del blir avslöjade - absolut! Men långt från alla!

Och tyvärr kan det också börja snackas om folk som faktiskt inte är ojusta. Om det går bra för någon är det inte sällan det sker.
Dock inte av de andra som det gått bra för för det mesta.
Suck
Finns ju rätt många därute som kallar sig tränare,vissa har dåligt självförtroende eftersom de inte lär ut allt de kan ,kanske är de rädda att kunden ska bli bättre och slå dem på tävling;):D

Nä men allvarligt talat jag har sett mkt skit ,och som du säger det pratas mkt skit även om de som är seriösa .(avundsjuka?)
Oftast är allt skitprat ett tecken på att den som pratar har dåligt självförtroende och måste hävda sig på så vis.

Jag vet en handfull hästmänniskor jag har fullt förtroende för och de som utmärker dem är just att de inte pratar skit om några andra tränare och är ödmjuka inför hästen ,för även den bäste är inte fullärd heller.
Och det är väl det som är tjusningen med hästar,när man tror man kan nåt kommer en häst och lär dig mer.(om man vill lyssna)

En sak som upprör mig ibland är att desperata skickar sin häst på träning till nån "idol" som de blint litar på och tror den personen skall göra hästen allt gott.
Men i verkligheten är det inte ens tränaren som rider hästen utan nån stalltjej utan erfarenhet och hästen blir onödigt stressad.
Såg en häst häromdan som stått hos "en av sveriges bästa tränare och hästmänniska".
Jag fick bita mig i läppen för att inte grina,hästen var knäckt psykiskt och fysiskt,mager ,glanslös med tom blick.En häst med otrolig utstrålning annars..
Jag sa som det var att hästen ser inte glad ut..varvid hästen kliver mot mig och vill lägga huvet mot mig och tittar på mig så jag fick gåshud...ryser idag också..

Ser man inte hästindividen framför sig och hur den mår,om träningen inte passar denna häst och den mår dåligt funkar inte detta på denna häst.
Sånt här gör mig ledsen..
Det finns alla varianter av tränare ,vissa har helheten och känslan,andra tror att de har den och lyckas manipulera kunden att tro likadant fastän hästen är beviset att de är fel ute.
Hur många vågar säga ifrån till en berömd tränare när hästen visar att den mår mkt dåligt? En "berömd" tränare måste ju ha rätt,inte lätt för nån med problem och lite kunskap själv att förstå att tränaren är fel ute.

Det är en djungel för en grön hästägare att hitta kunskap och bra tränare(och hovslagare;))
Man lär sig av misstagen (och andras misstag inte att förglömma!)
Och använd magkänslan om vad som är bäst för just hästindividen.
Och en bra tränare skall våga säga till en kund att tex denna häst och du kommer aldrig funka i hop i längden hur mkt vi än tränar.En högexplosiv o nervös häst med separationsångest är inte lämplig till en nervös hästägare med dåliga erfarenheter i bagaget..
Men hur många vågar ta den diskussionen,för den är jobbig.Samtidigt är det fel att lura hästägaren att bara du jobbar med dig själv tillräckligt mkt kommer hästen uppföra sig perfekt.
Det finns ett fåtal individer som inte passar ihop helt enkelt och livet blir roligare för denna hästägare med en trygg ,cool häst utan ett hästminne fullt med otrevliga skenturer i minnet.
Man kan träna bort det mesta ,men även om man får bort 99 % av tex en hästs flyktbeteende och rädsla,finns 1% kvar.
Risken för att hästen får ett minne som poppar upp och triggar en ny skentur finns alltid kvar.
Bättre för denna hästägare att få hjälp att hitta en häst som matchar bättre.
En bra tränare vågar ta den diskussionen .Alla hästar går inte bota till 100% hur gärna man än vill det.Vissa hästar är så traumatiserade att det inte går träna bort allt till 100%.

Vissa kan tycka att den tränaren som säger så är dålig på att träna häst,men så är det inte.
Hästar är otroligt förlåtande och rehabiliteringsbara individer,men de är ingen dator man kan radera minnet helt och hållet på.
Även om man kan "uppdatera" dem otroligt och skaffa "virusskydd "så finns ändå risken att åskan slår ner och överlevnadsinstinkten tar över ..
Hoppas nån fattar vad jag menar.:)
Oj vad långt det blev.och detta är inte riktat till nån i tråden ,bara mina tankar i ämnet allmänt.O_o
 
Sv: Hov fråga

Kan bara säga till dig också :bow:. Kunde inte sagt det bättre själv. Har man varit med ett tag så genomskådar man branchen tyvärr. Men de unga hinner ju förstöra några hästar innan de kommer till insikt.:crazy:
 
Sv: Hov fråga

Vi är där för att sko hästen och göra den brukbar.

Ett tips från ett gamle hovslager:
är det besvärlig att har hästägren med i stället, man kan snällt säjer:
"Du, kan du sätta på en kanna kaffee, jag kommer när jag är färdig :)"
Då gäller det att man har förtroende för hovisen o att den inte dunkar klubban i magen på hästen. Det finns ett antal hästar som av en anledning fått hovisskräck. Jag menar nu inte de icke-alls-uppfostrade.

Det ska väl vara som det var förr- att man inte behövde betvivla att hästarna skoddes väl o o man hade ingen anledning att ifrågasätta. Man la sin hästs välfärd i den sakkunniges händer o behövde inte ha även den kunskapen.

Många hästägare idag blir inte varse om problemet förrän Vet. påtalar att det brister just där. När det nu är så som Thua menar att ingen annan lägger sig i den biten.

Om man som Coari inte anser sig behöva förklara ngt för den betalande kunden hur hästen fungerar så lär den sig heller inget om dess ev. svagheter eller pratar med facktermer o förblir okunnig:crazy: .

Som att läkaren bara behandlar barnet o sen inte skriver eller pratar med föräldrarna. Möjligen på latin.

Jag vill hävda att INGEN tar en hovis bara för dess framtoning, men det gör ju inget om man tycker att den är trevlig istället för att idiotförklara alla som inte begriper det som hovisen gått flera års utbildning för att fatta.

Det är ofta som med alla som har stor kunskap. De har också en stor ödmjukhet inför konsten inom sitt gebit. Om de inte har kunskapen att förmedla saknas pedagogiken eller bara viljan att lära ut.
Det är inte så att kunden måste begripa allt, men kunna se vad som är bra eller inte. Vad man ska titta på. Det anser även SHF så dess medlemmar borde göra sitt bästa- för hästens skull..
 
Sv: Hov fråga

Helt rätt :bow:!

Har själv varit med om en hovslagare som blev helt vansinnig på min häst för att han tyckte det var obehagligt och var spänd (första skoningen). Han ville gå fram till mig och stå jättenära då verkade han lugna sig, fast jag redan stod nära. Han gjorde inget hysteriskt bara ville gå fram. Då fick han ett rejält slag i magen. Jag vart HELT chockad! Gissa om hästen blev mer spännd efter slaget :grin:. Det var första å sista gången jag anlitade honom. Aldrig att min nuvarande hovis skulle göra nått sådant. Sen har både jag å hästarna förtroende för honom. Han skulle aldrig slå och bli ursinnig. Och delar gärna med sig av kunskap utan att idiotförklara och verkar och skor bra.
 
Sv: Hov fråga

Nej vi valde vår hovis pga hans kunskaper för 20 år sedan eller så, nu så vill inte heller han prata medan han skor utan inriktar sig på hästen först och främst vilket jag accepterar till fullo. Mina frågor tar vi efteråt, eller hovis synpunkter om sådana finns. I något fall har han sagt till mig att komma och titta, sedan har han förklarat på plats men som sagt annars har han ägnat sig åt sin kund hästen. Jag försöker också att låta bli en dialog under tiden han skor, eftersom vår hovis inriktar sig på det han gör dvs skulle jag ställa en fråga så släpper han hästen och förklarar. Det innebär att hästen får stå onödigt lång tid på gången, och det är något jag helst undviker.
 
Sv: Hov fråga

Måste hålla med Coari om det här.
Hovslager har betalt för att sko hästen, inte att uppförstra den, (är det uppförstring syfftet då ska h_n ta tim betalat). Hästen ska vara uppförstrad innan hovslagern kommer!

Som Boj sa kan diskussion håls efter arbetet (har aldrig haft problem med ordväxling under på gåenda arbetet).

Det som kan bli störenda är när non tillrättvisa hästen muntlig stup i ett för det minsta lilla eller deras närvarenda runt hästen är störenda där hästen är besvärlig.

Jag kan inte svara för dagens hovslager. Under min aktive tiden dom som hade kort stubin eller var bra att prata bliv inte hovslager så värst länge :meh:.
 
Sv: Hov fråga

Du skriver att hästar aldrig kan röra sig optimalt om de har felaktiga vinklar, och även att det finns en mängd andra problem som inte beror på felaktiga vinklar. Ridning och träning går dock ändå alltid ut på att hästen ska röra sig som en gymnast, felaktiga vinklar borde då alltid vara prio ett att korrigera. Även för hovslagaren som har till uppgift att hålla hästen brukbar.

Rörelsestörningar påverkar hela hästens kropp och en stor del av dessa andra problem är därför sekundära pga osynkroniserad mekanik, överbelastningar och felbelastningar. Liksom många rid och träningsproblem är sekundära.

Orsaker till felaktiga vinklar är i huvudsak två. Dels att hoven är utfluten framåt vilket ger en bakåtriktad vinkel mellan hoven och kotan.
Dels att hovens undersida har en felaktig vinkel som gör att hoven inte står rakt på marken utan lutar bakåt. Den bakåtvinklade hoven förekommer ofta tillsammans med en utfluten, för lång hov, men även lika ofta på en normalt lång eller nästan för kort hov.

Om hoven lutar lite bakåt kommer en bakåtriktad vinkel att uppstå mellan hoven och kotan. Om hoven lutar mer bakåt kommer kotan av bakvikten tvingas sänka sig, det ser då ut som den är rak med hoven men den är nu BAKOM hoven! Lutar hoven ännu mer bakåt sjunker kotan ner ännu mer och det bildas en framåtriktad vinkel mellan kotan och hoven.

Ridproblemen börjar direkt när hoven är det minsta bakåtlutande, det är som att tvärt kapa toppen för hästens förmåga. Borta är den briljanta lätta elegansen som utmärker alla rörelsefria hästar när de visar upp sig. Kvar är en medioker individ som helt enkel har svårt för sig, även om kroppen och härstamningen lovar mycket mera. Och det får ofta hästen betala dyrt för.

Därför är det så tragiskt att det idag inte finns en synlig regel för vad som är rakt på marken för en hov. Att det är bortglömt att strålen är en vågrät trampdyna och därför visar i vilken vinkel hoven står rakt på marken. MVH
 
Sv: Hov fråga

Du skriver att hästar aldrig kan röra sig optimalt om de har felaktiga vinklar, och även att det finns en mängd andra problem som inte beror på felaktiga vinklar. Ridning och träning går dock ändå alltid ut på att hästen ska röra sig som en gymnast, felaktiga vinklar borde då alltid vara prio ett att korrigera. Även för hovslagaren som har till uppgift att hålla hästen brukbar.

Rörelsestörningar påverkar hela hästens kropp och en stor del av dessa andra problem är därför sekundära pga osynkroniserad mekanik, överbelastningar och felbelastningar. Liksom många rid och träningsproblem är sekundära.

Orsaker till felaktiga vinklar är i huvudsak två. Dels att hoven är utfluten framåt vilket ger en bakåtriktad vinkel mellan hoven och kotan.
Dels att hovens undersida har en felaktig vinkel som gör att hoven inte står rakt på marken utan lutar bakåt. Den bakåtvinklade hoven förekommer ofta tillsammans med en utfluten, för lång hov, men även lika ofta på en normalt lång eller nästan för kort hov.

Om hoven lutar lite bakåt kommer en bakåtriktad vinkel att uppstå mellan hoven och kotan. Om hoven lutar mer bakåt kommer kotan av bakvikten tvingas sänka sig, det ser då ut som den är rak med hoven men den är nu BAKOM hoven! Lutar hoven ännu mer bakåt sjunker kotan ner ännu mer och det bildas en framåtriktad vinkel mellan kotan och hoven.

Ridproblemen börjar direkt när hoven är det minsta bakåtlutande, det är som att tvärt kapa toppen för hästens förmåga. Borta är den briljanta lätta elegansen som utmärker alla rörelsefria hästar när de visar upp sig. Kvar är en medioker individ som helt enkel har svårt för sig, även om kroppen och härstamningen lovar mycket mera. Och det får ofta hästen betala dyrt för.

Därför är det så tragiskt att det idag inte finns en synlig regel för vad som är rakt på marken för en hov. Att det är bortglömt att strålen är en vågrät trampdyna och därför visar i vilken vinkel hoven står rakt på marken. MVH
Jag förstår vad du menar ,och jag tror vi alla har samma mål hur hoven skall se ut när den är perfekt för hästindividen.Fast vi har olika sätt att förklara.
Men det är lätt att tolka dina inlägg som att verkar bara hovslagarn exakt så här och så här så försvinner alla andra problem som påverkar hovarnas tillväxt,och så enkelt är det ju inte eller hur.
Och nu försvarar jag inte de sk hovslagare som gör ett dåligt jobb.men det är lika illa att som hovslagare trolla fram det ena än det andra tricket för att förlänga hästens hållbarhet med olika hovbeslag mm när annat är grundproblemet.
Det är inte bara hovslagaren som skall hålla hästen "brukbar". Det är ett teamwork i alla som har kontakt med hästen.
Att verkningen eller skoningen är fysiologiskt korrekt utförd för individen är livsviktigt men kan inte trolla bort troll!
Det har inget att göra med att beskylla nån annan för nåt.


Det finns idioter bland både hovisar och hästägare,det finns hovslagarlärare som tar jobbet för att vila ryggen några månader ett tag utan att lägga all sin energi på eleverna.:banghead:
Det finns dåligt utformade utbildningar.

Men det finns ett antal som bryr sig också,och tyvärr är det väl de som ibland här får skit fastän de inte förtjänar det.
Sen finns det helgutbildade barfotanissar som tror de kan frälsa världen efter att gått kortkurser och inte ens har en egen häst hemma som är bekväm än i sina hovar.Men dessa skall i sin tur ut och hålla kurser innan de ens fått en ny utväxt hov på sin egen häst,alla ev problem beror på att en hovslagare en gång andats på hästkraken.Eller att hästen sett en järnsko på bild.
Ibland låter du som en mässande barfotataliban,men jag missuppfattar kanske.

Om du kan kan du väl lägga in bilder på vad du anser va den perfekta hoven .
Bilder kan va bättre än ord ibland.
Tyvärr är jag dålig på att lägga in bilder själv:o

Ibland känns det som alla hugger på lösryckta meningar här istället för att inse att alla kanske egentligen har samma uppfattning om hur en frisk hov ser ut egentligen.
Sen kanske vi har olika uppfattning om hur den blev som den blev och hur den skulle kunna bli om om den fick en ärlig chans..O_o

Självklart skall hovslagaren göra sitt yttersta för att verka hästen i balans,men växer den ur balans pga olika anledningar eller hästägaren vägrar åtgärda stora brister i sin hantering och skötsel osv ,så är det lite fel att beskylla alla hovslagare som idioter.även om jag kan hålla med om att det finns en hel hög tyvärr.
Men det är lätt att tro ibland att du är ett barfotatroll,men jag misstar mig kanske brutalt.:o
Och i verkliga livet är teorin mkt lättare än den brutala verkligheten.Teori skall bli praktik.
 
Senast ändrad:
Sv: Hov fråga

Väldigt bra inlägg jag håller verkligen med dig i hundra procent här ...

Konstigt som jag skrivit tidigare att det ibland är helt ok för väldigt många hästägare att öht inte träffa sin hovslagare eller vara med vid skoning , än mindre haft en dialog med hovslagaren varför den skor hästen som den gör, i hästägarens ekande frånvaro .

Men ingen hästägare vill öht svara på såna reflektioner . Däremot postas det friskt om hovslagarens dåliga eller konstiga jobb den dagen hästägaren har ngt problem . Jag förstår det bara inte .

Så jag håller med dig och nyckel argumentet är precis det du skriver om - det är ett SAMARBETE .
Utan den ena finns inte den andra .
 
Sv: Hov fråga

Måste hålla med Coari om det här.
Hovslager har betalt för att sko hästen, inte att uppförstra den, (är det uppförstring syfftet då ska h_n ta tim betalat). Hästen ska vara uppförstrad innan hovslagern kommer!
Håller verkligen med om att de inte är hovslagaren uppgift att uppfostra eller vänja hästen att lyfta på fötterna!

Gick över till islandshästar för en del år sen och fattar inte varför många hovslagare ställer upp med att verka och sko hästar som är ohanterade så man får vara flera stycken ibland tom och klämma upp dom i ett hörn i en box för att ens få på grimman. Enda gången den fått hovarna lyfta är när hovis är där så de kan bli full show och rodeo innan hästen är klar.

Hur jobbigt är att lyfta hovarna på hästarna vid den dagliga visiteringen liksom!
 
Sv: Hov fråga

"uppfostra hästen" ser jag det inte som när man slår en häst i magen för att den är lite nervös. När snön rasade från taket en gång så backa hovslagaren. Mycket bättre så än när man inte känner hästen än att stå kvar. Hästen spände sig, det var allt. Vill man inte sko en häst för att den spänner sig, väger över eller vad det nu än är så säg det till ägaren. Ingen hovslagare är tvingad till att sko, vilket det kan kännas som så på vissa. Väldigt tufft yrke rent fysiskt. Självklart är man som ägare med och även förbereder, som rena hovar och ingen lera och att själv kontirnuerligt lyfta hovar och ha en "hovslagarställning" samt banka lite på hovarna i början innan de vant sig att skos.
 
Sv: Hov fråga

Kl
Undrar lite sen när denna tråd började handla om svårskodda dåligt uppfostrade hästar ?
 

Liknande trådar

Hästvård Tjena! I lördags tog jag och hovis beslut att vi ska ta av skorna fram på min häst. Han är barfota bak sedan föl och har starka, bra...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
9 747
Senast: Morces
·
IT & mobiler Finns det någonstans i datorn där man kan ändra så att vid radbyte de små bokstäverna fortsätter automatiskt? Inte ändrar till stor...
Svar
6
· Visningar
360
Senast: Rie
·
Hästhantering I måndags skoddes min häst, han fick då snösulor. Samma kväll märker jag att han är spänd och markerar på VF. Vid förra skoningen fick...
Svar
13
· Visningar
1 553
Senast: Meglio
·
MR
Hästvård Om man gör MR, hur kan behandlingen förändras då? Ni som gjort MR, ändrades behandlingen för era hästar? Har någon gjort MR på hov?
Svar
12
· Visningar
739

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp