Bukefalos 28 år!

Hov fråga

Sv: Hov fråga

Nja, jag kan inte hålla med.

Stigar med rötter och stenar är utmärkt för hästar. Ännu hellre inte ens en stig! Rejäl terräng är toppen för hästar att gå i.
De får röra sig, balansera sig själv fysiskt iom de hinder naturen placerat ut och de måste också mentalt balansera sig för att röra sig i rejäl terräng.
De lär sig ha koll på sina lemmar och sin kropp.

Visst! Man börjar inte med en import från Holland som stått i sandlåda eller box och ridits i ridhus med att ge sig ut så. Då dör båda.
Men man vill ha det som mål med alla hästar - tycker jag!
Sen får man likt allt annat börja smått med rimliga saker.

De hästar som rids så är friska både fysiskt och psykiskt oftast.
De känner av sin kropp så väl att de inte slår på sig så lätt i andra miljöer heller, tex hage.
Och de är ofta också mentalt ok så pass att de inte få urladdningar och därför slår sig.
Är hästen redan defekt permanent kanske de dock inte tål sånt, om de tex har pålagringar och ligamentskador..
Men en frisk häst ska inte gå sönder av sånt -tvärtom!
Däremot kan man ju som ryttare inte balansera upp hästen och rida varje steg a la dressyr i terräng. Man måste släppa lite på formkrav etc.

Ang hagar så beror det ju helt på vad för hovproblem man har.
Har de felaktiga vinklar är det givetvis toppen så fort de är i mjukt underlag.
Dock är ju det rätt lätt åtgärdat med en bra hovis.
Men annars är väl lera sällan bra.
Det blir halt(risk för spänningar, fläkskador etc), det blir för blött för hovarna och bakterier frodas i det blöta i leran. Hovböld, mugg etc etc..
 
Sv: Hov fråga

Man kan också spänna in häst i pessoa-lounge och slänga den i skrittmaskinen på travprogram.. Gärna åka därifrån en sväng med.

Jag trodde jag sett det mesta. Men ja, det här var nytt.

Av det skulle man få en genomarbetad och mjuk dressyrhäst.
Ja, jag fick säga att jag inte riktigt trodde på konceptet.
Detsamma gällande då man frågade mig någon dag senare hur man skulle fästa gramanen för att "kunna bända ner den och böja loss den iom att den biter sig fast".
Allt detta efter att jag förklarat att det där är en traumatiserad häst(köpt för bråkdel av sitt värde iom att den är problemhäst som plötsligt slutat hoppa efter att gått internationella klasser runt 130-140 har jag hört utomlands) som förmodligen tagits för hårt/fel och har otroligt dålig balans. Den är gramanriden och ihopdragen. Det fanns även en annan som sagt detsamma utan att vi visste om varann.

Jag vägrade ge råd kring gramanen iom att jag inte tror på inspänningar och sa så.
Detsamma gjorde nästa person de frågade, en mkt kompetent person.
Red man sen med graman?
Jepp! Får man en Hippolog att göra det? Jepp!

Det här är ett extremt exempel. Men inte fasen är det ovanligt att folk rider m inspänningar istället för att lära sig rida. Inte är det ovanligt att de hyr in massörer/kiopraktorer/skickar häst på "spa"/låter dem få längre vila etc pga att de "inte riktigt klarar ridning på högre nivå" eller "är så".
Sen när de lär sig mer inser de att hästen inte alls behöver behandlas så ofta bara man rider den korrekt. Dvs den behöver det inte alls.
Det är heller inte ovaligt att man vill rida för den instruktör som är snällast/käckast/trevligast/roligast/man är bäst vän med/är minst obekväm och inte den som faktiskt ser till att man verkligen utvecklas.
Man vill heller inte göra annat än alla andra.
Och det är helt ok att sitta och messa/maila/prata i tel när man är med hästen eller tom rider.

Och ja - det här är något som jag uppenbarligen stör mig en del på.
Jag tycker nämligen framför allt synd om hästarna. Men också på sätt och vis om människorna.
Främst de som ibland blir frustrerade. Men också de som låter sig nöjas med halvkasst och aldrig får den där wow-känslan och stoltheten över att de utvecklats så mkt.
 
Sv: Hov fråga

Brukar hålla mig till stigarna då markägaren inte är alltför positiv till ridning lite varstans. Det måste man ju ta hänsyn till annars älskar jag terrängen och perfekt träning för hästarna :).
 
Sv: Hov fråga

Lång men val skriven Tuap.
Det kan vara svor för en del att hålla ett balans där "lagom är bäst", ett simple sak som att träna upp hästen långsom efter en lång vinter vila eller konvolesans tid skulle förhindra mycket halthet som vi se på vår siden.
 
Sv: Hov fråga

Din beskrivning är klockren och det finns flera paralleller till det jag försöker belysa i ex mitt sista inlägg, kanske du har möjlighet att titta lite under hovarna på de "omöjliga" hästarna....MVH
 
Sv: Hov fråga

Ja, de där standardigångsättningarna på samma sätt och samma tidsramar för alla hästar som vissa kör ger jag inte mkt för..

Singer:
Jag kikar ofta på både utrustning, skoning etc på hästarna. Och de jag har regelbundet och själv rider kan jag ju behöva kratsa hovar på.
En del har ju fel vinklar tycker jag. Jag är ju dock inte hovslagare och har inte utbildning i hovar. Däremot så anser jag mig se hyfsat om en häst är hindrad i rörelserna och att jag hyfsat kan se vinklar. Ser den hindrad ut så måste jag ju försöka utröna varifrån det kommer.
Men iom att jag utbildats själv av en man som är hovis utöver min dressyrtränare och även hans fru så har jag fått en dos info kring hur hästen måste kunna röra sig.
Det är även han som är min hovis sen 15 år tillbaks.
De sammarbetar även med min vet, som själv tävlat svårklass dressyr en massa år. Och de har sammarbetat med min sadelutprovare.

För mig vore det att lura kunder att inte ta upp sånt. Iom att hästen aldrig kan röra sig optimalt om den har fel vinklar. Och det ger på sikt slitage.
Jag jobbar ju för att hästens välbefinnande ska öka och den ska hålla längre.
Men jag vet att alla tränare inte tänker så att man ska kommentera annat än just själva ridningen.
Och det är inte alltid särskilt poppis att man kommenterar sånt.
Min tränare gör det och min vet gör det. Jag gör det.
Det är rätt många som tycker att man då är ett otrevligt as.
Jag tar dock hellre det och är sann mot mig själv.
Kunder får man ändå om man kan sin grej.
I Sverige vill många betala för att få höra "braaa" och ha en skoj stund med sin häst. Gärna billigt med!

Det är inte så att alla problem kommer av dåliga vinklar. Det finns en uppsjö andra saker som kan vara det som felar.
 
Sv: Hov fråga

Håller helt med föregående talare.
Tyvärr uppfattas man om man är ärlig som "otrevlig."
Men man sover bättre på natten om man gör sitt bästa för hästindividen.
Tyvärr ser man ofta missförstådda hästar och folk som försöker ta "genvägar".
 
Sv: Hov fråga

Tyvärr uppfattas man om man är ärlig som "otrevlig."

Vissa hästägare väljer hovslagare enbart för att dom är så trevliga eftersom det verkar vara det viktigaste..

Jag har många ggr från massor av hästägare (och t.o.m. några här på forumet) ansetts som otrevlig men brukar alltid förundras över att dom inte förstår att jag är inte är där för att vara trevlig mot dom utan det viktigaste är att jag är trevlig mot min skohäst..

För mig är hästen kund och hästägaren något som hästen inte valt.

Hade det varit så att jag va där för hästägarnas skull så hade jag inte utbildat mig till hovslagare utan psykoterapeut.
 
Sv: Hov fråga

Jag tror iof att problemet bottnar mer i att många öht inte har ngn åsikt om sin hovslagare öht . Eller ens vet vad de heter i efternamn typ . Som jag erfarit det är en skrämmande andel hästägare inte öht närvarande när deras hästar skos , och har aldrig ställt frågor/ haft en dialog med sin hovslagare öht .
Man skriver bara på sociala media när ngt enligt hästägaren skitit sig .

Där vill jag knyta till senaste inläggen : det optimala vore att hovslagare utifrån bedömning sa ifrån emellanåt att de faktiskt vill att hästägaren är närvarande vid skoning .
 
Sv: Hov fråga

Vissa hästägare väljer hovslagare enbart för att dom är så trevliga eftersom det verkar vara det viktigaste..

För mig är hästen kund och hästägaren något som hästen inte valt.

.

Resonerar du likadant om du tar hem en veterinär till dina djur (om du har något eget djur)?

Jag kan mycket väl förstå att det kan vara jobbigt att vara hovslagare många ggr och att man inte alltid har samma åsikter som hästägaren. Men det är ju trots allt hästägaren som har huvudansvaret för hästen och är den som väljer hovslagare. Med den inställningen måste det bli trist för alla.
 
Sv: Hov fråga

Resonerar du likadant om du tar hem en veterinär till dina djur (om du har något eget djur)?

Jag kan mycket väl förstå att det kan vara jobbigt att vara hovslagare många ggr och att man inte alltid har samma åsikter som hästägaren. Men det är ju trots allt hästägaren som har huvudansvaret för hästen och är den som väljer hovslagare. Med den inställningen måste det bli trist för alla.


Du verkar vara helt främmande för hur dagens veterinär kår många ggr har det..

för att inte tala om alla hot som länsstyrelsernas kontrollanter behöver stå ut med.

Att det t.o.m gått så långt att dom i många områden (främst det södra distriktet) tvingas till att införskaffa direktförbindelse med larm centralen..

Skrämmande utveckling över vissa personers beteende och inte främjar det god djurhållning.
 
Sv: Hov fråga

Jag har ju mer kontakt med mina kunder än hovslagare har. Och jag har en annan yrkesroll. Jag ska lära ut. Ingen lär sig om de anser att man är ett jäkla svin och orättvis mot dem.
Men från att fjäska till att vara otrevlig är det ju ett stort spann.
Man kan vara bara normalt hövlig.

Jag tror på att vara ärlig. Jag kan berätta om mina egna misslyckanden och försöka avdramatisera det där med att göra fel på så sätt att man visar att alla gör det.
Men också påtala vikten om att lära sig av sina misstag och inte upprepa dem.
Gör man så tar folk det bättre än om man bara säger "ni har gjort skit".
Jag kan tom överdriva mina egna missar och ibland faktiskt hitta på misstag jag inte gjort. För att de inte ska gå i försvar.

Dock ser jag ju många tränare som är medvetna om att de inte riktigt har en nisch eller mycket kunskap och erfarenhet. De måste få kunder genom att fjäska för dem. En del trycker också ner sina kunder och får dem känna sig usla och/eller säger åt dem att om de tränar för andra så tänker de inte ha dem mer. Varvat med fjäsk.
Andra väljer att medvetet undvika konflikter.
En hel del lär heller inte ut den ridning de själva rider. Och säger åt elever att deras hästar måste lämnas på tillridning hos dem. Sen förklaras det de gör med att "det här ska inte du göra själv".
I vissa fall är eleverna absolut för gröna för att få lära sig, i andra fall kan man kanske träffa dem för sällan för att de ska kunna få lära sig.
Men ibland handlar det om pengar, att tjäna mer.

Jag har ju pratat med tränarkollegor, veterinärer och hovisar om detta. Så jag vet att det är ett aktivt val i mångas fall.

Jag vet ju också hur snacket går om både mig och andra som står för något. Folk tror ju att man inte får höra det som sägs. Men det mesta kommer fram.
Det finns alltid någon som ogillar det man gör eller tom ens person. Hästbranschen är en smutsig bransch. Det snackas.

Men om man är ärlig med det man gör och står för det man tycker brukar det till slut bara bita skitsnackarna i arslet.
Om man däremot säger en grej och gör en annan så kan det bli körigt.
Att offentligt stå för en sak och sen göra annat kan vara trubbel om man blir påkommen.
Därför gör jag det jag tror på och blir då snackad om en del iom att jag gör en del annorlunda saker. Men de medvetna och erfarna känner igen en annan medveten och erfaren. De snackar inte så för det mesta..

Så jag rekommenderar klart att stå för det man gör.
För det pågår så mycket bakom stängda dörrar idag som vanliga hästägare inte vet om. Och det i sin tur leder till kass kvalitet i undervisning iom att man inte lär ut hur man själv gör då man rider. Om man nu inte lämnar bort hästen till andra regelbundet. Det är inte heller ovanligt.
Sen får man själv elever och hästar tack vare andras jobb.
 
Sv: Hov fråga

Jag är där utöver för att kika till häst/skoning för att visa ett tecken av respekt mot min hovis.
Jag litar på honom helt iom att vi känner varann väl efter 15 år då jag både tränat för, i perioder bott hos och använt honom som hovis.
Så att låta honom sko utan att jag övervakar finns inga betänkligheter kring.
Däremot tycker jag det vore ohyfsat.

Så det har hänt någon gång då jag varit magsjuk att jag inte kommit dit, utan bett någon annan ta in och fixa häst.
Jag är rädd om den "hjälp" jag har som jag tycker är bra!
Det gäller både vet, hovis, tränare. Alla noga utvalda iom spetskompetens.
Dock såna som anses brutalt ärliga och vissa tycker de är läskiga därför.

På samma sätt så ringer jag inte dem om jobbsaker annat än arbetstid.

Man vill gärna hjälpa de som är respektfulla, hövliga och ödmjuka.
Jag gör gärna extra mot såna kunder.
De som inte är det avsäger jag mig alt gör det jag bör med. Men inte mer..
 
Sv: Hov fråga

Klokt skrivet!

Funderar lite på citat:" För det pågår så mycket bakom stängda dörrar idag som vanliga hästägare inte vet om." slutcitat. Tänker du enbart på tränare då som "vanliga" hästägare inte vet om? Har du lust att ge nått exempel?
 
Sv: Hov fråga

Nej, det är inte enbart tränare och inte endast ridsport.

Jag vet inte hur mkt exempel jag vill ge. Men de flesta insatta vet att det försigår en hel del som inte pratas om.

Andra får avslöja vad de vill om sig själva.
Men om man ska nämna något kan man tex prata om att man aldrig får ta hästarna i munnen, att man ska rida med stilla hand och om man bara gör det kommer bakbenen.. Sen rider man själv med graman och helvetes tryck i den hemma. Man kan också frekvent använda sig av att styra in hästar i sargen från full kareta.

Det är ett rätt milt exempel.

Det finns också tränare/försäljare/etc man vet att om hästen är för svår för de flesta kan den lämnas dit och där slår man ur den beteendet. Då kan man få hästen sålt och bli av med den.

Det finns himla mkt. De insatta vet som sagt.

Tävling tror jag föder en del fula metoder. Ridning som körning..
 
Sv: Hov fråga

Det var mer ett tillägg.
Och genom att förklara hur jag tänker så kanske fler hästägare inser varför man bör vara där då hästen skos.

Inte något som motsäger det du skriver alltså.
 

Liknande trådar

Hästvård Tjena! I lördags tog jag och hovis beslut att vi ska ta av skorna fram på min häst. Han är barfota bak sedan föl och har starka, bra...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
9 747
Senast: Morces
·
Hästvård Vår häst har fått diagnos remodellering (typ pålagringar) i SI-leden och kristaller i disken mellan sista ryggkotan och första ländkotan...
Svar
0
· Visningar
124
Hästhantering I måndags skoddes min häst, han fick då snösulor. Samma kväll märker jag att han är spänd och markerar på VF. Vid förra skoningen fick...
Svar
13
· Visningar
1 553
Senast: Meglio
·
IT & mobiler Finns det någonstans i datorn där man kan ändra så att vid radbyte de små bokstäverna fortsätter automatiskt? Inte ändrar till stor...
Svar
6
· Visningar
360
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp