Bukefalos 28 år!

Hov fråga

Sv: Hov fråga

I så fall blir jag förvånad att det är så mkt som 7 levnadsår.

Kan du få fram statistiken på enbart "ridhästar".

Nej det kan jag inte tyvärr då den enda statistik jag känner till är den du hänvisade till från fbolagen och som som sagt inte separerade ridhästarna. Denna statistik redovisades ca 2004 vill jag minnas . Lever kvar som seglivad myt att den gäller just ridhästarna.

Kanske kan ngn annan i tråden delge om ny statistik på enbart ridhästarna släppts sen dess som kan anses aktuell ?
 
Sv: Hov fråga

Tack för ditt tillmötesgående! Jag vill alltid helst fatta mig kort och hoppas att den som är intresserad läser tidigare inlägg. Där finns nog numera i stort sett allt jag vill ha sagt, vill inte upprepa mig för mycket och för ofta.

Det gäller hårddraget två faktorer inom svenskt vanligt hovslageri som har en extremt handikappande inverkan på hästars ridbarhet/utvecklingsmöjlighet. Som idag är så vanligt att det inte ens betraktas som fel (om alla bilar hade fyrkantiga däck skulle ingen fråga efter runda, även om bilen hade "problem").

Det är även så att ingen av de trådar jag skickat en vink i är orelaterade i den här frågan, det är tyvärr så att den skapar en sån mängd olika problem att den ligger som en våt filt över ridsporten ( och hästhälsan)i vårt land. Allt medan det talas mycket om träning -underlag, "dåliga" ryttare mm.

Jag hade min första artikel i ridsport 2002 om jag minns rätt, en till 2009. har aktivt försökt väcka ett intresse hos vet. och hovslagare sedan 2009. Nu tänker jag att kanske det är kunden/hästägarens intresse för sin sport och sin häst som kommer att tvinga fram en förändring, tillbaka till den kunskap som försvann någongång -70,80-talet.

De två faktorerna är fullt synliga och representerar klassisk fysiologisk verkning. Det första är att strålen representerar hovens fysiologiskt vågräta vinkel mot marken och att hästen för sin funktion därför måste stå på en bärrand/sko som är i samma vinkel som strålen, och korrigeras tillbaka dit vid varje verkningstillfälle. Hästen förmåga avtar markant efter bara 5-6 veckor, vilket är det egentliga anledningen till rekommendationen 6 veckors skoperiod.

Det andra är att hoven även alltid måste korrigeras till sin naturliga längd för att hästen ska behålla sin fulla rörelseförmåga. Den naturliga längden ses om man följer den vinkel som tåväggen växer ut med vid kronranden ner till marken.

Det finns många elitryttare som vet detta men var och en försöker lösa sina problem , hovslagarna har inte insett sin verkligt stora betydelse. De får inte ens lära sig att det finns ett enda naturligt vågrätt plan för alla hovar, och inser inte heller hur viktigt det är att hoven bevaras naturligt lång. MVH
 
Sv: Hov fråga

På tidigt 90tal blev jag utskälld för jag började rida in min unghäst när hon var 3 år och 2 månader gammal.
Alla sa då att det var alldeles för tidigt, men hästen blev sen en uppskattad lektionshäst som tyvärr dog i förtid efter en spark på bogen som gav en fraktur.... Hon blev bara 20 år

Nu rider dom människorna in sina unghästar sommaren dom fyller 2 år och tränar hoppning och dressyr för tränare under hela hösten fram till 3årstesterna....

Och gissa vem dom skäller på för att inte ha börjat rida in 3 åringen utan sålde den oinriden för en del år sedan ;)

Till våra remontering stallmaster ut i våra armé.
"Vi ska icka remontera hästen foran den är i sitt fjärda åren och kommen till sitt femte, för det är då vi kan se godheten av hästen"
Karl Xl 1680

Med handsen till alla skörhet som har kommit med dagens hästar kan det vara nog dax att fundera lite på fortids hästhållning.

Har VAT rätt att det genomsnett åldern är 17 år på våra varmblod hästar
då har dagens hästhållning sjunket rätt så lågt med tanken att för inte så längesen var hästens bäste åren 10-15 år :(
 
Sv: Hov fråga

Tack själv !

Helt plötsligt visar sig en mkt väl artikulerad person som har ngt att säga och kan uttrycka sig och har ett budskap . Mkt upplyftande och väldigt stor skillnad på dina tidigare , som jag nog vågar säga , högst lösryckta , och i sammanhangen ej helt tydligt relaterade till ämnet inlägg du gjort i diverse trådar oavsett ämne !

Jag tror du inte ska räkna med att ngn öht ser ngn förståelig fakta eller tydligt budskap utifrån de inlägg du tidigare placerat lite här och där som det tolkas . Att folk läser tidigare inlägg och hittar ngn tråd tror jag är lite optimistiskt . Letar tillbaka i trådar gör man om man ser ngt man vill sätta sig in i . Alternativt förstås bara bekräfta antaganden man får utifrån inlägg folk gör möjligen ;)

Däremot tycker jag det du skrivit nu är betydligt upplyftande ifråga om vad du vill säga och kommunicera . Ser gärna att du fortsätter i den linjen om du vill ha respons och eftertanke från läsare för det tror jag du Isåfall får jmf med tidigare inlägg !

Väl mött ;)
 
Senast ändrad:
Sv: Hov fråga

Varför har man en helhetssyn när man påstår att alla hältor har sitt ursprung bak men anses snäv i sitt helhetstänk om man påstår att hältan kan ha sitt ursprung fram eller bak?

Vem har påstått det???

Snäv helhetsyn vem är det som har det???

Citat VAT: Vidare har jag valt att se det som en utmaning i mitt yrkesutövande att få individen att fungera och prestera utifrån dess förutsättningar gällande exteriör och miljö samt ryttarens skicklighet istället för att alltid skylla ett mindre lyckat resultat på dessa omständigheter.

Personligen anser jag att det finns massor att lära, ta del av och finna ödmjukhet i främst tuaphua:s erfarenhet och kunskap..

Hon verkar verkligen leverera i stället för haverera.
 
Sv: Hov fråga

Tack själv !

Helt plötsligt visar sig en mkt väl artikulerad person som har ngt att säga och kan uttrycka sig och har ett budskap . Mkt upplyftande och väldigt stor skillnad på dina tidigare , som jag nog vågar säga , högst lösryckta , och i sammanhangen ej helt tydligt relaterade till ämnet inlägg du gjort i diverse trådar oavsett ämne !

Det satt hårt inne men skam den som ger sig!!

Kan man inte lura musen i fällan så får man väl lura fällan i musen..

För min del ett av dom bättre inlägg i denna tråd,,
 
Sv: Hov fråga

Halvt kl

Med all respekt och viss ödmjukhet ...;)

Jag upplever att i stort sett alla hovtrådar på bukefalos blir ngt internt krig aktiva hovslagare emellan ? Tycker det är jättesynd att det alltid tenderar bli det eftersom ni är flera verksamma inom yrket a
tiva på forumet som skriver . Kan man efterlysa en mer nyanserad nivå diskussions / informstionsmässigt er emellan ?

Jag skulle ta del av allt som skrivs med stort intresse trots noll hov eller skadeproblem i hela mitt 35 åriga hästägande . Ser mkt problem runt mig och är mkt intresserad rent allmänt trots att jag själv inte behövt ha problem .... Ni har väldigt mkt att tillföra allihop om ni avstår från internt krig sinsemellan ;)

Coari : jag har aldrig velat lura ngra möss öht uppskattar däremot bladet från munnen . Vet inte om det är mitt eller singers inlägg som anses upplyftande , fast vilket som är ok ;)
 
Senast ändrad:
Sv: Hov fråga

Det gäller hårddraget två faktorer inom svenskt vanligt hovslageri som har en extremt handikappande inverkan på hästars ridbarhet/utvecklingsmöjlighet. Som idag är så vanligt att det inte ens betraktas som fel (om alla bilar hade fyrkantiga däck skulle ingen fråga efter runda, även om bilen hade "problem").

Det finns många elitryttare som vet detta men var och en försöker lösa sina problem , hovslagarna har inte insett sin verkligt stora betydelse. De får inte ens lära sig att det finns ett enda naturligt vågrätt plan för alla hovar, och inser inte heller hur viktigt det är att hoven bevaras naturligt lång. MVH

Jag måste erkänna att jag inte känner mig särskilt bekväm med att kategoriseras under kategorin "hovslagare har inte insett sin verkligt stora betydelse" och att "vi hovslagare har en extremt handikappande inverkan på hästars ridbarhet/utvecklingsmöjlighet" och att vi alla ligger på samma kunskapsnivå, som om hovslagarna är en homogen grupp yrkesutövare med exakt samma kunskapsnivå!
Tvärtom är det ganska provocerande och en sågning av en hel yrkeskår!

Hade du inte refererat till Rob Renierie (en man som jag har träffat på flertalet clinics) hade jag trott att du tillhörde barfotarörelsen pga din inställning till svenska hovslagare!
Du har en poäng i en del av det du skriver men skulle kanske dämpa tonen gentemot hovslagarna
 
Sv: Hov fråga

Jag tycker som sagt kategoriserandet er aktiva hovslagare sinsemellan på forumet blir otroligt missriktad och det blir bara internt krig.

Jag förstår din reaktion dock och ser utifrån hur ni postar era inlägg varför vissa går igång ...

Håller helt med i din reflektion i detta inlägg och förstår reaktionen som föds .

Tycker många antaganden i dessa trådar gör samma generella idiot förklaring ang hästägare .

Det finns massor med hästägare som har noll koll på hovar . Om det samtidigt är standard att man aldrig är med när ens häst skos och aldrig pratar med sin hovslagare förstår jag problemen som uppstår ....

Är utöver det förvånad över att 8-10 veckor i sko period anses som ngn norm och att folk inte bokar nästa skoning i samband med den förra utifrån sin hästs "generella tendenser" år 2013 . Utan ringer ad hoc och sen dröjer det ngn extra vecka utöver det .

Vissa och inte få hästar behöver 5-6 intervaller året runt och just för att aldrig hamna i bakvatten .
 
Sv: Hov fråga

Naturligtvis finns det även en minoritet av skador som uppkommer i dom ex som gylle poängterar precis som VAT så ingående har förklarat. Grundorsaken är dock alltid ett bakbensfel.

Nog om detta,, jag är förmodligen minst 5 år före min tid här och det va en jätte miss att nämna det.

Du påstår att grundorsaken alltid är ett bakbensfel och om man inte inser eller anser det, så tolkar jag det som om man per automatik har en snäv helhetsbild. Minst 5 år efter dig i utveckling!

Jag orkar inte skriva här så ofta eftersom det alltid blir tjafs, precis som mackan påpekade, och det är tråkigt. Det är ju inte därför man skriver här. Jag skall i fortsättningen försöka hålla det på en mer nyanserad nivå!
 
Sv: Hov fråga

*allmänt knapplån*

Hade vi i Sverige haft en liknande utbildning som man har i bl.a. England och Holland där det finns en tydlig röd tråd så skulle vi inte se det problemet som man återkommande tyvärr behöver notera i otaliga hovtrådar.
 
Sv: Hov fråga

Du påstår att grundorsaken alltid är ett bakbensfel och om man inte inser eller anser det, så tolkar jag det som om man per automatik har en snäv helhetsbild. Minst 5 år efter dig i utveckling!

Jag orkar inte skriva här så ofta eftersom det alltid blir tjafs, precis som mackan påpekade, och det är tråkigt. Det är ju inte därför man skriver här. Jag skall i fortsättningen försöka hålla det på en mer nyanserad nivå!

Jag tycker du i stället ska börja noterar lite mera vad tuaphua delger i stället för att som axel påstå att det är tjafs när man börjar diskutera helhetsbilden.


Axel provocerar hela tiden,, för att locka fram???

Du skriver med gedigen kunskap men det räcker tyvärr inte hur skicklig du än är om du inte har backup på helhetsbilden..

Tänk på att "vårat" arbete på varje enskild individ i "snitt" utförs var 7 vecka och normal tar detta arbete en till max två timmar.

Hur stor inverkan anser du att en väl fysiologisk skoning leder till den enskilda individens välbefinnande om du anser att det bara är ditt yrkesutövande som är avgörande??

Jag förstår faktiskt inte ditt resonemang lika lite som axel:s när man tydligt förbiser helhetsbilden som tuaphua så klokt återkommande återger.
 
Sv: Hov fråga

Du skriver med gedigen kunskap men det räcker tyvärr inte hur skicklig du än är om du inte har backup på helhetsbilden..

Hur stor inverkan anser du att en väl fysiologisk skoning leder till den enskilda individens välbefinnande om du anser att det bara är ditt yrkesutövande som är avgörande??

Jag förstår faktiskt inte ditt resonemang lika lite som axel:s när man tydligt förbiser helhetsbilden som tuaphua så klokt återkommande återger.

Men snälla coari...

Det blir ju otroligt enformigt att gång på gång bemöta dina påståenden om att jag förbiser helhetsbilden bara för att jag inte delar dina åsiker om att 90 % av frambenshältorna har sitt ursprung bak.

Du vet ju inte vem jag är, vilken bakgrund jag har, hur jag arbetar och med vem jag samarbetar!

Att som sagt hela tiden påstå att jag tror att endast mitt yrkesutövande är avgörande för hästens välbefinnande enbart pga att jag inte delar din uppfattning gällande samtliga frambenshältor är ju knappast konstruktivt.

Övertyga mig istället genom att presentera studier och forskning som stödjer dina åsikter!
 
Sv: Hov fråga

*allmänt knapplån*

Hade vi i Sverige haft en liknande utbildning som man har i bl.a. England och Holland där det finns en tydlig röd tråd så skulle vi inte se det problemet som man återkommande tyvärr behöver notera i otaliga hovtrådar.

Bulls Eye Coari :up:
Där har vi problemet, de olika tänka sätt i det svenska hovslager utbildning och dess uttforenda. Med nerlägning av den central utbildnining skol ut till det private sektorn har yrket taget en rejäl "nose dive"!
Olika språk
Olika uppfattning
Olika terrori
Olika arbetes sätt
Olika verktyg eller brist därav.

Vi är inte ett homogen kår längre, och där har vi det tråkiga i det hela.
 
Sv: Hov fråga

Jag tycker du i stället ska börja noterar lite mera vad tuaphua delger i stället för att som axel påstå att det är tjafs när man börjar diskutera helhetsbilden.


Axel provocerar hela tiden,, för att locka fram???

Du skriver med gedigen kunskap men det räcker tyvärr inte hur skicklig du än är om du inte har backup på helhetsbilden..

Tänk på att "vårat" arbete på varje enskild individ i "snitt" utförs var 7 vecka och normal tar detta arbete en till max två timmar.

Hur stor inverkan anser du att en väl fysiologisk skoning leder till den enskilda individens välbefinnande om du anser att det bara är ditt yrkesutövande som är avgörande??

Jag förstår faktiskt inte ditt resonemang lika lite som axel:s när man tydligt förbiser helhetsbilden som tuaphua så klokt återkommande återger.
Jag har skrivit att jag ska utebli från hovtrådar, men du kan inte låta bli att dra upp mig:yuck:

Nu verkar det som att veterinärerna istället får skulden??? Okunniga... förstås.

De kan nog iallfall urskilja om hältan sitter mkt lågt eller i kotan.

Om det är så mkt fel på hästars ben från kronled o neråt- vem har hand om detta? Vi kanske även ska se till vilka underlag man rider på.

Stigar med rötter o sten är inte gjorda för hästar.
Leriga hagar räddar många hästar som står fel på sina hovar- som en mjuk bädd, men när leran är som nu.......ökentorr.


Hade vi i Sverige haft en liknande utbildning som man har i bl.a. England och Holland där det finns en tydlig röd tråd så skulle vi inte se det problemet som man återkommande tyvärr behöver notera i otaliga hovtrådar.
Här är väl ett erkännande på systemfelet.
 
Senast ändrad:
Sv: Hov fråga

Stigar med rötter o sten är inte gjorda för hästar.
Leriga hagar räddar många hästar som står fel på sina hovar- som en mjuk bädd, men när leran är som nu.......ökentorr.

Det är väl snarare tvärt om,, att ensidigt underlag leder till många flera hältproblem precis som ensidig ridning.

Och det är här jag tror att det under senare åren brister , lata hästägare som inte vill rida ute eftersom det är både lite kallt och t.o.m. ibland regnar för att inte tala om hur "pigga" många hästar blir när dom rids ute..

Se på många av dagens "moderna" stall.. Stalldelen är ofta t.o.m. hopbyggd med ridhuset så man inte ens behöver gå ett steg utomhus.:up:

Och vem fan orkar värma upp hästen i 20 minuter innan den kan börja arbetas med tanke på hur mkt viktigt man på den tiden missar med vad som händer på facebook. Oj går det att rida rakt fram oxå i ett ridhus och kan man rida på volt i både vänster och höger varv??

Nä jag rider nog bara på volt i vänstervarv eftersom min häst har så jobbigt i högervarvet..

Och så ställer några sig helt frågande till varför Ulla Håkansson:s hästar alltid är så friska. :crazy:

P.S. Lova inte mer än du klarar av att uppfylla även om det är kul att du är p.g. igen.;)
 
Sv: Hov fråga

Det blir ju otroligt enformigt att gång på gång bemöta dina påståenden om att jag förbiser helhetsbilden bara för att jag inte delar dina åsiker om att 90 % av frambenshältorna har sitt ursprung bak.

Nej du har faktiskt fel där för det va när du skrev detta Citat:
Vidare har jag valt att se det som en utmaning i mitt yrkesutövande att få individen att fungera och prestera utifrån dess förutsättningar gällande exteriör och miljö samt ryttarens skicklighet istället för att alltid skylla ett mindre lyckat resultat på
där det tydligt framgår att du faktiskt inte tar del av helhetsbilden och som jag skrev,,, ensam är inte stark,, aldrig.

Läs tuaphua:s inlägg i tråden så kommer du med största sannolikhet börja tänka i andra banor.

Sedan är det inte fråga om att skylla över ett misslyckat resultat på någon annan även om många veterinärer gärna påpekar att hovvården är under all kritik och den bör omgående skos om av klinik hovis.

Nog om detta.
 
Sv: Hov fråga

Ber om ursäkt, det är INTE min mening att såga en yrkeskår, bara det allra vanligaste arbetssättet som arbetet utförs på, kvalitet är idag ett undantag.

Om det inte lärs ut vad som är vågrätt på hoven och inte heller hur man ser vad som är hovens naturliga längd, kommer arbetet grundas på personliga gissningar, det kanske är dags för en arbetsbeskrivning, en hovpraxis.

Om vi ändrar vinkeln på våra fötters undersida från naturligt fysiologiskt barfota på trampdynan, sätter vi en klack under hälen. Vi skulle väl aldrig utsätta oss för att vinkla foten bakåt genom en klack under tån.
Hästar är extremt känsliga för en negativt vinklad stråle, alltså när bärrandens vinkel gör att strålen lutar uppåt när hoven står på marken. Tittar man under ser strålen ut att luta ner i hoven.

Bara ca 5-7 mm vinkelhöjd mellan stråle och bärrand ( vilket vanligtvis uppstår på en skoperiod) begränsar hästens ridbarhet. En mängd hästar går med en skillnad på 1-2cm! , och förutom att ridhästen inte går att rida självbärig enligt ridläran så leder det till en mängd olika skador på ben, leder och senor.....helt i onödan! Även till hårda tag i ridningen eftersom det inte uppmärksammas att man fördärvat hästens fysiska förutsättningar. Bakvatten var ett i sammanhanget passandeord. Ryttarna uppmanas att kämpa, att aldrig ge sig, att tvinga fram det som inte längre finns där. Sorgligt.MVH
 
Sv: Hov fråga

Nej det kan jag inte tyvärr då den enda statistik jag känner till är den du hänvisade till från fbolagen och som som sagt inte separerade ridhästarna. Denna statistik redovisades ca 2004 vill jag minnas . Lever kvar som seglivad myt att den gäller just ridhästarna.

Kanske kan ngn annan i tråden delge om ny statistik på enbart ridhästarna släppts sen dess som kan anses aktuell ?

Delvis kl

http://stud.epsilon.slu.se/4095/1/wallin_c_120424.pdf

18år för ston och 16år för valacker
 

Liknande trådar

Hästvård Behöver tips om någon varit i liknande situation. Har en häst med väldigt fina hovar, dock sulöm. Tidigare ägare hade red mest på...
Svar
9
· Visningar
693
Hästvård Tjena! I lördags tog jag och hovis beslut att vi ska ta av skorna fram på min häst. Han är barfota bak sedan föl och har starka, bra...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
9 970
Senast: Morces
·
Hästvård Vår häst har fått diagnos remodellering (typ pålagringar) i SI-leden och kristaller i disken mellan sista ryggkotan och första ländkotan...
Svar
0
· Visningar
223
Senast: slant98
·
Hästhantering I måndags skoddes min häst, han fick då snösulor. Samma kväll märker jag att han är spänd och markerar på VF. Vid förra skoningen fick...
Svar
13
· Visningar
1 650
Senast: Meglio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV
  • Försäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp