Bukefalos 28 år!

Hovslagarfråga

lizzie

Trådstartare
Vad jag förstår efter att ha läst om godkänd hovslagare på jordbruksverkets hemsida, så måste det vara en godkänd hovslagare som arbetar med en häst som fått lugnande.

http://www.jordbruksverket.se/amnes...hovslagare.106.54ee169213610a1e0a6800087.html

Jag har en utbildad hovslagare, men hovis finns inte upptagen bland de som är godkända hovslagarna i Örebro län. Det jag funderar på är om min hovis inte får verka och sko min häst som måste få Sedalin vid skoning. Sedalin är ett lugnande som jag ger hästen, det är pasta som ges i munnen.

Någon som vet vart gränser går för vad som räknas som lugnande att det måste vara en godkänd hovis som sko hästen?

/Lizzie
 
Jag har också fått ge lugnande (Domosedan) vid skoning, nu råkade vi ha sån tur att hovis är godkänd av jbv, men när jag fick det utskrivet av veterinär var det ingen som nämnde att det ev skulle behöva vara en speciell hovis som gjorde jobbet. Det var hovis själv som nämnde det. Så, det är kanske inte så vansinnigt viktigt om det gäller en lättare sedering för att hästen ska hålla sig lugn tänker jag. Jämfört med om man sederat hästen för att tex kunna jobba med en hovböld eller liknande.
 
Vad jag förstår efter att ha läst om godkänd hovslagare på jordbruksverkets hemsida, så måste det vara en godkänd hovslagare som arbetar med en häst som fått lugnande.

http://www.jordbruksverket.se/amnes...hovslagare.106.54ee169213610a1e0a6800087.html

Jag har en utbildad hovslagare, men hovis finns inte upptagen bland de som är godkända hovslagarna i Örebro län. Det jag funderar på är om min hovis inte får verka och sko min häst som måste få Sedalin vid skoning. Sedalin är ett lugnande som jag ger hästen, det är pasta som ges i munnen.

Någon som vet vart gränser går för vad som räknas som lugnande att det måste vara en godkänd hovis som sko hästen?

/Lizzie
Du vet nog att G= godkänt gesällbrev. J= godkänd av Jbv.
Alla står inte med o kan vara Minst lika erfarna eller bättre än de som har J.

Om det är en som du haft länge eller vet är kompetent skulle jag strunta i bokstaven.
Det är ju du som är ytterst ansvarig för din häst o du gör bedömningen om det är
OK eller inte.
En klåpare vill man däremot inte ska sko under sedering- den som kan orsaka skada i levande vävnad.
Kram
 
Vad jag förstår efter att ha läst om godkänd hovslagare på jordbruksverkets hemsida, så måste det vara en godkänd hovslagare som arbetar med en häst som fått lugnande.

http://www.jordbruksverket.se/amnes...hovslagare.106.54ee169213610a1e0a6800087.html

Jag har en utbildad hovslagare, men hovis finns inte upptagen bland de som är godkända hovslagarna i Örebro län. Det jag funderar på är om min hovis inte får verka och sko min häst som måste få Sedalin vid skoning. Sedalin är ett lugnande som jag ger hästen, det är pasta som ges i munnen.

Någon som vet vart gränser går för vad som räknas som lugnande att det måste vara en godkänd hovis som sko hästen?

/Lizzie
Du får nästan kolla med Jordbruksverket var gränsen går. Jag antar att det lugnande ges till hästen för att den har det jobbigt under själva skoningen. Eventuellt kan det delegeras av en annan av jordbruksverket godkänd hovslagare.
Utbildad hovslagare och hovslagare som är godkänd av jordbruksverket är två skilda saker, vilket du har förstått. Med tanke på att listan över jordbruksverkets godkända hovslagare är uppdaterad i september i år så innehåller den garanterat alla hovslagare som gått och blivit godkända på jordbruksverkets utbildning.

Men, som sagt, kolla med jordbruksverket vad som gäller vid den typ av sedering du tänker på.
 
Jag tycker inte det går at utläsa vilken typ av sedering Jordbruksverket menar när det ska vara godkänd hovslagare som utför skoningen. Det står bara att om hästen behöver lugnande så ska det vara av jordbruksverket godkänd hovslagare. Här i Örebro finns det 2 stycken... ingen av dem är aktuell till min häst.

Ska kolla ifall min hovis kan få delegation av någon av de godkända hovisarna. Min hovis gjorde sin praktik hos en av dem 0ch kan man lösa den vägen är det ju bra.

/Lizzie
 
Du vet nog att G= godkänt gesällbrev. J= godkänd av Jbv.
Alla står inte med o kan vara Minst lika erfarna eller bättre än de som har J.

Om det är en som du haft länge eller vet är kompetent skulle jag strunta i bokstaven.
Det är ju du som är ytterst ansvarig för din häst o du gör bedömningen om det är
OK eller inte.
En klåpare vill man däremot inte ska sko under sedering- den som kan orsaka skada i levande vävnad.
Kram

Hovisen jag använder är kompetent och jag har använt denna i flera år. Så bara för att det är nya regler gör inte att min hovis helt plötsligt är sämre.

I Örebro finns bara två hovslagare som är godkända av jordbruksverket och ska dessa två ta alla skoningar där det krävs lugnande - ja, då tror jag de kommer jobba i hjäl sig... ;)

/Lizzie
 
Jag tycker inte det går at utläsa vilken typ av sedering Jordbruksverket menar när det ska vara godkänd hovslagare som utför skoningen. Det står bara att om hästen behöver lugnande så ska det vara av jordbruksverket godkänd hovslagare. Här i Örebro finns det 2 stycken... ingen av dem är aktuell till min häst.

Ska kolla ifall min hovis kan få delegation av någon av de godkända hovisarna. Min hovis gjorde sin praktik hos en av dem 0ch kan man lösa den vägen är det ju bra.

/Lizzie
Ja, jag kunde inte riktigt utläsa det heller (trots att jag är rätt van vid att tolka lagstiftning på det här området). Man måste ju liksom känna till hur det är tänkt att tolka regeln :p Men fråga din hovis om han kan be om delegation från den han gjorde praktik hos. Det vore ju den enklaste vägen att gå känns det som :)
 
Ja, jag kunde inte riktigt utläsa det heller (trots att jag är rätt van vid att tolka lagstiftning på det här området). Man måste ju liksom känna till hur det är tänkt att tolka regeln :p Men fråga din hovis om han kan be om delegation från den han gjorde praktik hos. Det vore ju den enklaste vägen att gå känns det som :)

Min häst behöver Sedalin vid skoning. Verkning etc är inga problem, men just skoningen då tjurar hon ihop. Sedalin funkar perfekt för att kapa "toppen" på hennes humör och så sitter det bara i någon timme. Borde räknas som milt lugnande, men som sag. Får kolla med hovis om det går att få på delegation. Hovis kommer nästa vecka för en verkning, får kolla då hur vi går vidare.

/Lizzie
 
I Örebro finns bara två hovslagare som är godkända av jordbruksverket och ska dessa två ta alla skoningar där det krävs lugnande - ja, då tror jag de kommer jobba i hjäl sig... ;)
/Lizzie

Jag är godkänd men har inte en enda häst som behöver lugnande vid skoning. Frågan är väl snarare vad själva grundorsaken till att dessa två godkända i Örebro i så fall kommer jobba ihjäl sig.

Med rätt hästhantering och en kompetent tålmodig hästägare som dagligen tränar sina hästar att inte bli missförstådda din skoning/verkning så brukar det inte krävas massa lugnande (mer än i vissa fall på själva hästägaren) ;)
 
Med rätt hästhantering och en kompetent tålmodig hästägare som dagligen tränar sina hästar att inte bli missförstådda din skoning/verkning så brukar det inte krävas massa lugnande (mer än i vissa fall på själva hästägaren) ;)

Jag har haft min häst i 8 år och de 3 första åren skodde vi utan Sedalin, och jag tränade och tränade och tränade. Det slutade i alla fall med en häst blev asförbannad när man skulle slå på skorna - hur vi än bar oss åt. Det är inte så kul att behöva risker att få hovis söndersparkad vi varje skoning. Det blev svårt att få tag på hovslagare till sist - då är det bättre att använda Sedalin vid just skoning. Vi har testat Domosedan - men det funkade inte alls...

För övrigt så håller jag med dig :)

/Lizzie
 
Jag har haft min häst i 8 år och de 3 första åren skodde vi utan Sedalin, och jag tränade och tränade och tränade. Det slutade i alla fall med en häst blev asförbannad när man skulle slå på skorna - hur vi än bar oss åt. Det är inte så kul att behöva risker att få hovis söndersparkad vi varje skoning. Det blev svårt att få tag på hovslagare till sist - då är det bättre att använda Sedalin vid just skoning. Vi har testat Domosedan - men det funkade inte alls...

För övrigt så håller jag med dig :)

/Lizzie
Kan det kanske ligga något bakomliggande problem med tanke på att det bara är bekymmer när skorna ska på? Finns ju nån sjukdom som gör att stötarna från tex hammarslagen känns obehagliga eller till och med gör ont. Eller kanske det bara är ljudet den ogillar?
Bra att ni hittat en lösning som fungerar i alla fall så att hästen får sin hovvård och Hovis slipper bli sparkad på. :)
 
Det är ju du som är ytterst ansvarig för din häst o du gör bedömningen om det är
OK eller inte.

Var nyss inne på Svenska hovslagareföreningens hemsida och hittade detta:
"Att hovslagaren är ansvarsförsäkrad är viktigt då det enligt den nya djurskyddslagstiftningen är den som utför arbete på hästen också har ansvar för detta, inte som tidigare då det var hästägaren som var ansvarig."

...hur blir det då? *fundersam*
 
@lizzie Hovslagarförenings hemsida är även din vän!

"Sedering/lugnande medel

Sedan lagen om djurhälsopersonal kom till (1 januari 2010) har Svenska Hovslagareföreningen på möten med Jordbruksverket påtalat det orimliga i att man måste vara godkänd hovslagare för att få arbeta med hästar som har fått lugnande medel (sedering). Hösten 2013 beslutade Jordbruksverket att göra om en del föreskrifter angående djurhälsopersonalen. Då beslutades även att ändra beslutet om sedering. Den 1 januari 2014 började den nya föreskriften att gälla. Detta innebär att vi alla utan att bryta mot lagen kan sko hästar som har fått lugnande medel (sedering)."
(http://hovslagareforeningen.se/ett-...ring-arbete-med-sederade-och-bedovade-hastar/)
 
Var nyss inne på Svenska hovslagareföreningens hemsida och hittade detta:
"Att hovslagaren är ansvarsförsäkrad är viktigt då det enligt den nya djurskyddslagstiftningen är den som utför arbete på hästen också har ansvar för detta, inte som tidigare då det var hästägaren som var ansvarig."

...hur blir det då? *fundersam*
ja du... Jag tror att hovslagarföreningen satt sig på lite höga hästar när det gäller ansvarsförsäkring och godkända hovslagare (enligt jordbruksverket alltså). Ansvarsförsäkring är ju något man skaffar sig via sitt företag och som inte är direkt kopplat till hovslagarföreningen. Sedan om det är krav på ansvarsförsäkring för att få vara med i hovslagarföreningen är väl ett bra krav i sig. För godkänd (enligt jordbruksverket) hovslagare gäller nog ansvarsförsäkringskrav också gissar jag...

Men det är väl det här som gör saker och ting så rörigt. Hovslagarföreningen framstår som något allsmäktigt på något sätt även om det finns hovslagare inom alla kategorier som inte är medlemmar i hovslagarföreningen.
Det enklaste är nog att kolla upp om ens hovslagare har ansvarsförsäkring eller ej och att man sedan tar ställning om man vill använda hovslagaren till sin häst.
 
Senast ändrad:
Var nyss inne på Svenska hovslagareföreningens hemsida och hittade detta:
"Att hovslagaren är ansvarsförsäkrad är viktigt då det enligt den nya djurskyddslagstiftningen är den som utför arbete på hästen också har ansvar för detta, inte som tidigare då det var hästägaren som var ansvarig."

...hur blir det då? *fundersam*
De har bara en försäkring för sitt eget OM det skulle bevisas i domstol att den varit oaktsam.
Bevisbördan ligger hos hästägaren om nu hovis inte Medger skuld. Tar sitt ansvar.
Att DERAS förs. går in om det blir tal om skadestånd, rättegångskostnader mm.
Som man som egenföretagare bör/ måste ha.
Journalförandet som de godkända av Jbv måste ha är oxå en tillgång för hästen, men frågan är vad som skrivs.
En ansvarsförs. kan bara träda in om det på ngt sätt har brustit i yrkesutförandet.
Ett ekonomiskt skydd för hovisen. Inte för hästägaren.
Det kan däremot garantera hästägaren att ekonomisk ersättning utgår om den anses ha rätt.

Undrar hur många som läst sin hästs journal? Det vore nog lika intressant som att läsa sina egna sjukhusjournaler
 
Senast ändrad:
Undrar hur många som läst sin hästs journal? Det vore nog lika intressant som att läsa sina egna sjukhusjournaler

Tror INTE att den är öppen för att läsas av hästägaren. Som jag förstått det är det hovslagarens egendom. Har dock inte sett detta i tryck utan bara fått det refererat av personer involverade i processen bakom "godkännandelagen"
 
Tror INTE att den är öppen för att läsas av hästägaren. Som jag förstått det är det hovslagarens egendom. Har dock inte sett detta i tryck utan bara fått det refererat av personer involverade i processen bakom "godkännandelagen"

När jag skodde på djursjukhus bad jag om journalen såsom vid alla klinik/veterinärbesök. De skrev ut den åt mig.
Vår nya hovslagare är godkänd av JBV men har inte bett om den så vet inte om någon faktiskt förs eller lämnas ut.
 
Tror INTE att den är öppen för att läsas av hästägaren. Som jag förstått det är det hovslagarens egendom. Har dock inte sett detta i tryck utan bara fått det refererat av personer involverade i processen bakom "godkännandelagen"
Varför skulle den vara hovisens "egendom"?
Den har skyldighet att upprätta den o får inte lämna ut den annat än på kundens begäran.

Du har rätt att begära ut dina egna eller Din hästs journalkopior.
 
@lizzie Hovslagarförenings hemsida är även din vän!

"Sedering/lugnande medel

Sedan lagen om djurhälsopersonal kom till (1 januari 2010) har Svenska Hovslagareföreningen på möten med Jordbruksverket påtalat det orimliga i att man måste vara godkänd hovslagare för att få arbeta med hästar som har fått lugnande medel (sedering). Hösten 2013 beslutade Jordbruksverket att göra om en del föreskrifter angående djurhälsopersonalen. Då beslutades även att ändra beslutet om sedering. Den 1 januari 2014 började den nya föreskriften att gälla. Detta innebär att vi alla utan att bryta mot lagen kan sko hästar som har fått lugnande medel (sedering)."
(http://hovslagareforeningen.se/ett-...ring-arbete-med-sederade-och-bedovade-hastar/)

Tack för den infon!

/Lizzie
 
Kan det kanske ligga något bakomliggande problem med tanke på att det bara är bekymmer när skorna ska på? Finns ju nån sjukdom som gör att stötarna från tex hammarslagen känns obehagliga eller till och med gör ont. Eller kanske det bara är ljudet den ogillar?
Bra att ni hittat en lösning som fungerar i alla fall så att hästen får sin hovvård och Hovis slipper bli sparkad på. :)

Jag och hovis har testat lite olika varianter när det gäller skoningen - och det vi kommit fram till är att hästen bli typ "kränkt" eller nåt är skorna ska slås på och kusen blir asförbannad. Sedalinet kapar toppen på damen humör och vi behöver inte bråka med henne. För övrigt var hästen 8 år när hon importerades från Polen och vad hon blivit utsatt för vid tidigare skoningar - det har jag ingen aning om.

/Lizzie
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 206
Senast: Liten
·
Anläggning Jag blir inte riktigt klok. Har mailat kommunen men är såklart för nyfiken för att inte fråga här oxå :angel: Om man har 2 hästar...
Svar
3
· Visningar
1 463
Hästhantering Hur många kan säga att de uppfyller dessa kraven för sina hästar? motivera gärna varje punkt och hur ni gör för att uppfylla detta...
Svar
19
· Visningar
1 941
Senast: Petruska
·
P
Hästvård Jag har en häst som är otroligt svårskodd..jag har haft honom snart i 10 år o han accepterar en hovslagare som skott honom under alla år...
Svar
1
· Visningar
623
Senast: Lilla Skutt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp