Bukefalos 28 år!

Hudvårdstråden 2

Det bryts ner av solen men huden kan bli mer känslig av retinol och då kan man skada huden om man slarvar med SPF.
Vad menas med känslig i sammanhanget? Känslig för nya pigmentfläckar, rynkor eller för att bränna sig? Jag bränner mig väldigt sällan i vanliga fall trots slarv med solskydd men slipper gärna mer av de förstnämnda...
 
Vad menas med känslig i sammanhanget? Känslig för nya pigmentfläckar, rynkor eller för att bränna sig? Jag bränner mig väldigt sällan i vanliga fall trots slarv med solskydd men slipper gärna mer av de förstnämnda...
Retinol ska stimulera cellförnyelsen, och nya celler är väl mer sårbara för UV-strålning. Sen så skadar UV-strålning oavsett och gör att huden åldras i förtid, får pigmentfläckar och djupare rynkor, så jag skulle rekommendera solskydd i ansiktet alltid. Skadorna sker även när man inte bränner sig.
 
Vad menas med känslig i sammanhanget? Känslig för nya pigmentfläckar, rynkor eller för att bränna sig? Jag bränner mig väldigt sällan i vanliga fall trots slarv med solskydd men slipper gärna mer av de förstnämnda...
Solskydd behöver du ha varje dag, eftersom huden får skador annars även om du inte märker det (dvs bränner dig).
Solskydd och retinoider är väl det enda bevisade som faktiskt minskar åldersförändringar så som rynkor.
 
Vad menas med känslig i sammanhanget? Känslig för nya pigmentfläckar, rynkor eller för att bränna sig? Jag bränner mig väldigt sällan i vanliga fall trots slarv med solskydd men slipper gärna mer av de förstnämnda...
Du blir mer känsligt för att skada huden med pigmentfläckar, rynkor osv.

Men har du inte solskydd på dig varje dag så kommer pigmentfläckarna inte att försvinna oavsett.
 
Tydligen en myt att retinoider gör huden mer solkänslig enligt de dermatologer jag lyssnat på senaste tiden.
Huden blir inte mer känslig överlag, men pga. exfolierande effekt bör man tänka på att skydda huden från UV-strålning. Man kan använda retinol som en del av kvällsrutinen.
 
Huden blir inte mer känslig överlag, men pga. exfolierande effekt bör man tänka på att skydda huden från UV-strålning. Man kan använda retinol som en del av kvällsrutinen.

Men jag tänker att retinoider inte exfolierar huden (som en peeling gör) utan den snabbar på cell turnover?
 
Men jag tänker att retinoider inte exfolierar huden (som en peeling gör) utan den snabbar på cell turnover?
Ja, inte exakt samma som en peeling. Det jag lärt mig och fått till mig är att huden är känslig för UV speciellt när man börjar med retinol/retinoider. Retinol och solexponering verkar vara en vattendelare dock.

(Det bästa med retinoider är stimuleringen av kollagenproduktion och "reparerande" av för tidigt åldrande pga. solexponering. Tretinoin mest effektiv - men receptbelagd tror jag).

Finns det nyare forskning inom ämnet? Jag tänker om det min uppfattning bygger på är "gamla nyheter".
 
Ja, inte exakt samma som en peeling. Det jag lärt mig och fått till mig är att huden är känslig för UV speciellt när man börjar med retinol/retinoider. Retinol och solexponering verkar vara en vattendelare dock.

(Det bästa med retinoider är stimuleringen av kollagenproduktion och "reparerande" av för tidigt åldrande pga. solexponering. Tretinoin mest effektiv - men receptbelagd tror jag).

Finns det nyare forskning inom ämnet? Jag tänker om det min uppfattning bygger på är "gamla nyheter".

Jag lyssnar mycket på amerikanska dermatologer, länkar en video nedan, 9.38 in pratar två dermatologer om topikala retinoider/solkänslighet och att det är en vanlig myt som även förmedlas av hudläkare.

 

Liknande trådar

Hemmet Tog mig friheten att starta en ny tråd då den gamla är full! 🙂 La ut både en liten rutschkana och en halvdefekt gräsklippare på...
7 8 9
Svar
174
· Visningar
3 561
Senast: Trott
·
Fordon Min bil ska få ny startmotor, förhoppningsvis på fredag om den hinner fram. Men om den inte hinner, finns det nått sätt jag ändå kan få...
2
Svar
24
· Visningar
1 834
Senast: MissFideli
·
Fritid Någon som är vän med goprokamera? Filmade en längre ridtur i olika sekvenser och när jag bytte till nytt batteri så hänger sig/ fryser...
Svar
2
· Visningar
231
Senast: Gramse
·
IT & mobiler Vi har startat en ny fb-sida i föreningen eftersom den tidigare är inaktuell och vi inte kan ändra från privat till offentigt och för...
Svar
3
· Visningar
305
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp