Hudvårdstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Korea har likadana regler som i EU när det gäller djurtester, här kan du läsa mer https://www.cosmeticsdesign-asia.co...-restrictions-and-alternative-methods-in-2017
Lika regler gäller i Taiwan. Och China, där djurtester på kosmetika var obligatoriska i många år har slutat med det förra året.

Men det är ju fantastiskt! Fy sjutton så bra, detta gjorde min dag. Så glad man blir när saker går åt RÄTT håll! :)

Man ska rolla 1ggr/ dag i 2 veckor. Sen låta huden vila 1 vecka. Sen upprepa 2 veckor. Sen kan man fortsätta tills man ör "nöjd". Efter första vändan kändes huden bättre. Efter andra vändan såg min man skillnad. Mindre porer och mindre fina linjer i pannan och mindre markanta linjer vid näsan/ kinderna.

Känns inget särskilt att rolla. Kan hetta lite efteråt typ som om man varit ute i solen.

Tack för svaret! Så härligt att du fick så bra resultat! Jag har förstått att det finns olika storlekar på "piggarna"? Vilken storlek har du och ska man använda olika storlekar beroende på vad man är ute efter för resultat eller hur är det tänkt? Vet du? :)

Jag var inte imponerad. Provade i två veckor, men såg ut som prickig korv i ansikte (ingen problemhud). Ligger nu bara och skrotar.

Sedan strax innan jul har jag gett mig hän åt Nuskins Lumi spa. Har faktiskt gett rätt otroligt resultat måste jag säga. Jag är skeptiker, men här måste jag nog ändå vara försiktigt optimistisk. Ser skillnad i ansiktet, känner skillnad i spänsten i ansiktshuden och fått många kommentarer om strålande hud.

Så knäppt det är att man reagerar så olika. Lumi spa var något nytt för mig, måste såklart kolla upp! :D

Efter att ha haft acne och pormaskar ett helt liv och köpt kräm efter kräm och grejat (Paulas choice, apotekets medicinkrämer, uteslutit mineraloljor, haft mineralmakeup, mm mm) har jag gett upp. Tvättar med hård tvål och har Niveas vita burk till ansiktet som lotion. Inte en finne, pormaskarna är borta och huden ser jättefin ut. Pga att jag fyllt 40 har jag fått lite ansiktsbehandlingar i present. Behandlarna säger att det märks att jag verkligen är rädd om min hy och sköter om det perfekt :sneaky::angel: Det tog typ 4 veckor efter att jag gav upp, efter ett helt liv, sedan mådde huden jättebra.

Känner mig lite lurad faktiskt.

Så galet, men billigt och bra! :laugh: Så tråkigt när man lägger ut en massa pengar i onödan och går med dålig hy under så lång tid. Men så glad man blir när man hittar något som ÄNTLIGEN fungerar. Grattis till din nya hud och billiga hudvårdsrutin! :D

Justja, jag använder ju en Foreo Luna också :D Tycker den är riktigt grym, framförallt är den väldigt skön att använda. Jag har varit lite slarvig med sminkborttagningen innan, men med den är det riktigt skönt och den gör stor skillnad på hur väl rengjord huden blir.

Så mycket spännande produkter ni använder! :love:
 
  • Gilla
Reactions: Gry
Jag tycker det är lite bökigt att läsa innehållsförteckningar i krämer och liknande.
Jag tänker att alkohol i rengöring ska man undvika eller hur?
Stearyl alcohol är det jag ska undvika alltså? Finns det andra betäckningar än denna som jag ska hålla mig borta från?

Rengöringslotionen innehåller detta:

Aqua, Paraffinum Liquidum, Canola Oil, Glyceryl Stearate, Ceteareth-6, Isopropyl Myristate, Stearyl Alcohol, Cetyl Alcohol, Potassium Cetyl Phosphate, Tocopherol, Carbomer, Sodium Hydroxide, Citric Acid, Phenoxyethanol, Sodium Benzoate
 
Jag tycker det är lite bökigt att läsa innehållsförteckningar i krämer och liknande.
Jag tänker att alkohol i rengöring ska man undvika eller hur?
Stearyl alcohol är det jag ska undvika alltså? Finns det andra betäckningar än denna som jag ska hålla mig borta från?

Rengöringslotionen innehåller detta:

Aqua, Paraffinum Liquidum, Canola Oil, Glyceryl Stearate, Ceteareth-6, Isopropyl Myristate, Stearyl Alcohol, Cetyl Alcohol, Potassium Cetyl Phosphate, Tocopherol, Carbomer, Sodium Hydroxide, Citric Acid, Phenoxyethanol, Sodium Benzoate

Jag tycker också att det är väldigt bökigt... Men vad jag förstår så är det SD alcohol, denatured alcohol och isopropyl alcohol som man ska undvika om de ligger högt upp i innehållsförteckningen då detta kommer att torka ut, påfresta huden och i längden orsaka att man får mer fet hy om det var ett problem från början.

Sedan finns det fettalkoholer ("fatty alcohols") som inte är irriterande och som ska vara bra mot torr hud. Dessa kan heta cetyl alcohol, stearyl alcohol och cetearyl alcohol. :)
 
Idag är en av hittills väldigt få dagar sedan tonåren när jag har en hy helt utan finnar, plitor och röda irritationer. Bara gamla, bleknande ärr. Känns helt fantastiskt. Jag tror min hy älskar niacinamide som finns i mitt serum från Verso. Jag har använt det i ca en vecka i två omgångar och fick fina resultat båda gångerna, i olika stadier av cykeln. Jag hoppas så att detta håller i sig. :love:

I övrigt så har jag testat en ler-rengöring med AHA-syra från Pixi som jag fick i julklapp. Pixi Glow Mud Cleanser. Gillade den! Den kändes mild men jag tyckte det kändes som den rengjorde bra. Inga korn i den utan den var helt slät. :)
 
Jag tycker det är lite bökigt att läsa innehållsförteckningar i krämer och liknande.
Jag tänker att alkohol i rengöring ska man undvika eller hur?
Stearyl alcohol är det jag ska undvika alltså? Finns det andra betäckningar än denna som jag ska hålla mig borta från?

Rengöringslotionen innehåller detta:

Aqua, Paraffinum Liquidum, Canola Oil, Glyceryl Stearate, Ceteareth-6, Isopropyl Myristate, Stearyl Alcohol, Cetyl Alcohol, Potassium Cetyl Phosphate, Tocopherol, Carbomer, Sodium Hydroxide, Citric Acid, Phenoxyethanol, Sodium Benzoate

Jag använder inte något som innehåller paraffinum liquidum, det är en restprodukt från oljeraffinering... den ger en skyddade barriär men ger aldrig huden någon näring eller låter den andas. Andra namn på sådana produkter är petrolatum och petroleum jelly.

Har man väldigt torr hy är det bra om produkterna innehåller sheasmör, kakaosmör, jojobaolja (som är ett vax som liknar hudens egna fett) och olivsqualane. De två sistnämnda kan ibland tolereras av de som har fet hud också, just för att båda liknar vårt egna fett.
 
Jag använder inte något som innehåller paraffinum liquidum, det är en restprodukt från oljeraffinering... den ger en skyddade barriär men ger aldrig huden någon näring eller låter den andas. Andra namn på sådana produkter är petrolatum och petroleum jelly.

Har man väldigt torr hy är det bra om produkterna innehåller sheasmör, kakaosmör, jojobaolja (som är ett vax som liknar hudens egna fett) och olivsqualane. De två sistnämnda kan ibland tolereras av de som har fet hud också, just för att båda liknar vårt egna fett.
Det var den enda ingrediensen jag hade någorlunda hum om vad det var :)

Försökt kolla upp lite och några som jag tycker verkar väldigt tveksamma.

Canola oil - rapsolja.

Tocopherol - e-vitaminer.

Phenoxyethanol -konserveringsmedel ?? Är detta något man ska undvika?


Paraffinum Liquidum - mineralolja.


Carbomer -bindemedel. Denna undrar jag lite mer om då jag hittade en artikel om att man ska undvika gifter till barn och då stod denna med. Varför använder man detta? Förutom att det troligen är billigare än andra bindemedel.


Glyceryl Stearate - gör så att olja och vatten blandar sig med varandra. Innehåller syra.


Potassium Cetyl Phosphate -???


Sodium Hydroxide - Natriumhydroxid och detta är extremt frätande på hud. Varför använder man det?
 
Det var den enda ingrediensen jag hade någorlunda hum om vad det var :)

Försökt kolla upp lite och några som jag tycker verkar väldigt tveksamma.

Canola oil - rapsolja.

Tocopherol - e-vitaminer.

Phenoxyethanol -konserveringsmedel ?? Är detta något man ska undvika?


Paraffinum Liquidum - mineralolja.


Carbomer -bindemedel. Denna undrar jag lite mer om då jag hittade en artikel om att man ska undvika gifter till barn och då stod denna med. Varför använder man detta? Förutom att det troligen är billigare än andra bindemedel.


Glyceryl Stearate - gör så att olja och vatten blandar sig med varandra. Innehåller syra.


Potassium Cetyl Phosphate -???


Sodium Hydroxide - Natriumhydroxid och detta är extremt frätande på hud. Varför använder man det?

Rapsolja är inget problem, det är ju en olja man använder i matlagning. E-vitamin är heller inget konstigt och är dessutom konserverande vilket jag tycker är viktigt. Så länge konserveringsmedlen används med måtta och är så naturliga som möjligt som tex vit E eller rosmarinextrakt har jag inga problem med det. Annars blir ju burken/flaskan en perfekt grogrund för diverse otrevligheter, många av de andra ingredienserna är ju perfekta substrat för tex bakterier :yuck:

Här kan man läsa sig till hur farliga/ofarliga många av medlen är: http://www.safecosmetics.org

Jag gissar att NaOH är tillsatt som pH-regulator.
 
Vad är trådens erfarenhet av att hålla rent i samt förminska porer, främst på näsan? Finns möjligheten eller är det bara en ytlig dröm?

Nu är jag inte ett under av hudvård precis, men har testat portömningar (på klinik/hos hudvårdsterapeut/själv), portömmande plåster osv, och försökt att hålla ordentligt på renhållningen under de perioderna. Men känner att det inte riktigt ger det resultat jag vill ha....

Nått annat vettigt tips, eller är det bara att acceptera läget :D?
 
Vad är trådens erfarenhet av att hålla rent i samt förminska porer, främst på näsan? Finns möjligheten eller är det bara en ytlig dröm?

Nu är jag inte ett under av hudvård precis, men har testat portömningar (på klinik/hos hudvårdsterapeut/själv), portömmande plåster osv, och försökt att hålla ordentligt på renhållningen under de perioderna. Men känner att det inte riktigt ger det resultat jag vill ha....

Nått annat vettigt tips, eller är det bara att acceptera läget :D?

Skulle bra gärna också vilja ha tips om detta. Den enda gången jag haft vacker näs-hud var efter att jag fjällvandrat och bränt näsan av mig, så jag kunde dra av stora sjok med skinn från den. Himla fräsch och fin hud under! :laugh: Den var fin i några dagar, sedan tillbaka till det gamla vanliga pormaskiga. Vore trevligt att få det fint! :)
 
@karamelldrottningen om du vill ändra rengöringslotion så har The Body Shop ett antal rengöringsprodukter med kamomill i https://www.thebodyshop.com/sv-se/sortiment/camomile/c/c00080
Produkterna är milda för huden, torkar inte ut och dessutom smälter make-uppen bort som snö framför solen.

Vad är trådens erfarenhet av att hålla rent i samt förminska porer, främst på näsan? Finns möjligheten eller är det bara en ytlig dröm?

Nu är jag inte ett under av hudvård precis, men har testat portömningar (på klinik/hos hudvårdsterapeut/själv), portömmande plåster osv, och försökt att hålla ordentligt på renhållningen under de perioderna. Men känner att det inte riktigt ger det resultat jag vill ha....

Nått annat vettigt tips, eller är det bara att acceptera läget :D?

Niacinamide ska hjälpa med att få porer att se mindre ut, samt att hålla rent. Riktig förminskning tror jag inte går. Dubbelrengöring kan jag varmt rekommendera för att hålla rent. Och en bra lermasker! :up:
 
Vad är trådens erfarenhet av att hålla rent i samt förminska porer, främst på näsan? Finns möjligheten eller är det bara en ytlig dröm?

Nu är jag inte ett under av hudvård precis, men har testat portömningar (på klinik/hos hudvårdsterapeut/själv), portömmande plåster osv, och försökt att hålla ordentligt på renhållningen under de perioderna. Men känner att det inte riktigt ger det resultat jag vill ha....

Nått annat vettigt tips, eller är det bara att acceptera läget :D?

Niacinamide, BHA och retinol! Mina har krympt en hel del, och då hade jag jättestora porer förut.

Portömningar och plåster etc. skadar mer än vad det hjälper.
 
@karamelldrottningen om du vill ändra rengöringslotion så har The Body Shop ett antal rengöringsprodukter med kamomill i https://www.thebodyshop.com/sv-se/sortiment/camomile/c/c00080
Produkterna är milda för huden, torkar inte ut och dessutom smälter make-uppen bort som snö framför solen.



Niacinamide ska hjälpa med att få porer att se mindre ut, samt att hålla rent. Riktig förminskning tror jag inte går. Dubbelrengöring kan jag varmt rekommendera för att hålla rent. Och en bra lermasker! :up:
Tack för tipset! Innehöll en massa olika grejer men ingen alcohol eller parabener :up: så detta måste ju vara bättre ändå :)
Ända nackdelen är att jag inte gillar deras burkar, vill hellre ha tub. Men köper nog kamomill rengörings butter bra priser nu dessutom :)
 
Jag har fortfarande kvar mitt BHA ifrån PC, sjukt dryg flaska! Men tänkte testa ifrån TO när den tar slut. Vill prova deras AHA 30% + BHA 2% också.

Jaa jag vet, den håller för evigt. :D

Vilken av retinolerna har du? Är ju så svårt att välja! Och hur ofta ska en retinola sig? Antar att en inte kan retinola och BHA-a sig samtidigt? Eller kanske jag kan. Guuuud min hudvårdsrutin kommer ju börja ta hela natten. :D
 
Jaa jag vet, den håller för evigt. :D

Vilken av retinolerna har du? Är ju så svårt att välja! Och hur ofta ska en retinola sig? Antar att en inte kan retinola och BHA-a sig samtidigt? Eller kanske jag kan. Guuuud min hudvårdsrutin kommer ju börja ta hela natten. :D

BHA på morgonen och Retinol på kvällen då det är känsligt för ljus! :) Jag har Retinol 1% in Squalane och Granactive Retinoid 2% in Squalane. :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Diarré
  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp