Hudvårdstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Blir det "hudkorvar" av Cliquen?

Har haft vägarna förbi både apotek Bodyshop i eftermiddag. Egentligen ville jag prova aloeserien, men blev istället rekommenderad "the drops of youth"-serien. Jag har hittills provat både dagcremen och nattcremen. Egentligen ville jag ha en oparfymerad produkt, sen blev det direkt hudkorvar när jag smorde in den. Jag ska försöka ge den tills proverna tar slut, men hittills imponerar den inte. Ångrar att jag inte stod på mig lite och tjatade till mig ett prov även av aloeserien.

Även provat en aloeveragel från Apoteket. Den kändes lite klistrig och inte som någon superhit just nu. De var tyvärr lite snåla med provet och det räckte enbart till en applicering. Nån som har erfarenhet av aloe vera gel, kanske?

Inga korvar av DDML :up:

Jag får vara försiktig med aloe vera i ansiktet, det funkar sällan. Body Shop tycker jag är skit :o och har gett mig utslag senaste gångerna jag testat.
 
Jag tänker att du kanske bara bör köra fuktgivande kräm ett tag, och sedan smyga in lite mer aktiva ingredienser igen när huden är mer medgörlig? :)
Ja, det är nog en bra ide. Behöver bara hitta nån fuktgivande som funkar. Huden verkar protestera mot allt nu, men att inte smörja alls känns inte som ett alternativ. Har fått torrhetsrynkor under ögonen sista veckan.

Bodyshopspersonalen sa att det verkligen inte går för sig att använda vanliga krämen runt ögonen. N u när jag bara försöker fukta har jag smort hela fejset. HUr tänker ni kring det? Big nono?
 
Ja, det är nog en bra ide. Behöver bara hitta nån fuktgivande som funkar. Huden verkar protestera mot allt nu, men att inte smörja alls känns inte som ett alternativ. Har fått torrhetsrynkor under ögonen sista veckan.

Bodyshopspersonalen sa att det verkligen inte går för sig att använda vanliga krämen runt ögonen. N u när jag bara försöker fukta har jag smort hela fejset. HUr tänker ni kring det? Big nono?

Jag kör Clinique DDML på hela ansiktet, inkl kring ögonen. Man ska inte krångla till det i onödan :D
 
Solen är här! Har en SPF från Paulas Choice, men nu tycker jag att den lägger sig med en fet hinna på huden. Antingen är den gammal eller så har min hud ändrat sig. Den får bli till kroppen i år iaf. Var inom Apoteket och blev rekommenderad Wichy. Provade både 30 och 50, 30 kändes bättre på huden så den fick följa med hem! 50 blev lite vitglansig och gick inte lika lätt in.
Nån som använder den?
 
Jag behöver också solskydd, hakar på!
Finns det riktigt bra dagkrämsolskydd (torr och känslig hy som behöver fukt men inte för mycket fett)? Eller ska man stå ut med en produkt till?
 
Min hy älskar Versos hydration serum med niacinamide och dagkrämen med retinol. Tråkigt nog är de så dyra att det är orimligt för mig att köpa mer. Jag tänkte att jag skulle ta och prova på The Ordinary som nämnts tidigare i tråden flera gånger. :) Jag har kikat på hemsidan men tycker det ser väldigt komplicerat ut...

Jag funderar på att köpa
Granactive Retinoid 2 % in Squalane
Hyaluronic Acid 2 % + B5
100 % plant derived Squalane
Niacinamide 10 % + Zinc 1 %

Är retinoid samma sak som retinol? Tror ni dessa produkter kan "täcka upp" för ett fuktserum med niacinamide och en dagkräm med retinol?

Något tips på något jag missat? Lägga till eller ta bort något? :)
 
Min hy älskar Versos hydration serum med niacinamide och dagkrämen med retinol. Tråkigt nog är de så dyra att det är orimligt för mig att köpa mer. Jag tänkte att jag skulle ta och prova på The Ordinary som nämnts tidigare i tråden flera gånger. :) Jag har kikat på hemsidan men tycker det ser väldigt komplicerat ut...

Jag funderar på att köpa
Granactive Retinoid 2 % in Squalane
Hyaluronic Acid 2 % + B5
100 % plant derived Squalane
Niacinamide 10 % + Zinc 1 %

Är retinoid samma sak som retinol? Tror ni dessa produkter kan "täcka upp" för ett fuktserum med niacinamide och en dagkräm med retinol?

Något tips på något jag missat? Lägga till eller ta bort något? :)

Varför gör man en dagkräm med retinol? Det är ju ljuskänsligt, så effekten borde vara försumbar.

Förmodar att du tänker niacinamide, HA och squalane på morgonen och HA och retinol på kvällen? Det låter som ett gångbart koncept, även om jag själv inte gillar squalane eller oljiga serum, så jag använder HA som serum under en neutral dag/nattkräm (Estelle & Thild) (och retinol i emulsion istället). Tycker man om lätta oljor kan det nog kännas bra.
 
Varför gör man en dagkräm med retinol? Det är ju ljuskänsligt, så effekten borde vara försumbar.

Förmodar att du tänker niacinamide, HA och squalane på morgonen och HA och retinol på kvällen? Det låter som ett gångbart koncept, även om jag själv inte gillar squalane eller oljiga serum, så jag använder HA som serum under en neutral dag/nattkräm (Estelle & Thild) (och retinol i emulsion istället). Tycker man om lätta oljor kan det nog kännas bra.

Bra fråga, jag har använt dagkrämen på kvällen istället, och en från paulas choice på dagen. Tack! Ska fundera en vända till på det där squalanet. :)
 
@Retina
Nej!
Jeg citerar från en blog jag läste för några dagar sen:
Retinoic acid, aka tretinoin is the reigning empress dowager proven to have age-reversing properties. This is an active ingredient that our skin can interpret, while Retinol is a derivative and is not as direct as it needs to go through a metabolic conversion in our skin to retinoic acid in order to become effective. So Retinol will have milder effects but is still the most proven OTC ingredient to reduce signs of aging
OTC = over the counter (receptfri)
The Ordinary Retinoids and Retinol category is straight-up confusing, the percentages, complicated names, not to mention the mixed messages . Even though the Granactive Retinoids are 2% and 5%, they are not to be compared with the strength of a Retinol which at a concentration of 2 or 5% would cause your face to shed off. But just to confuse us all the more, the Monkeys offer Retinols but they are discouraging us from using them and urging us to opt for the Granactive Retinoids instead. Seriously, WTF Monkeys? WTF
https://www.gothamista.com/skincare/new-age-retinoids-and-retinol/
 
Vilken sort, och hur använder du den?
Dagligen? Ovanpå (under?) annan hudvård eller istället för dagcreme?

Jag har SPF 35 mild. Den passar bra på torr känslig hy. Använder inte en kräm dagligen, kör med tunnare konsistens och flera lager, har en Cold Cream från Avene när jag behöver det. Även med den krämen tar jag alltid SPF sist. Funkar också bra under make-up.
 
Hjälp! :cry:

Jag blir jätteblank i ansiktet! Det tar inte lång stund efter att jag tvättat ansiktet och/eller sminkat mig innan jag är alldeles oljig och blank..

Jag har yttorr hud och jag använder en hudkräm som funkar jätte bra och ger mycket fukt. Sen jag började använda den har jag inte kännt av nån stramhet eller blivit fnasig och jag känner inte att jag måste peela huden varje dag för att den ska vara mjuk.

Vad ska jag göra??
 
Hjälp! :cry:

Jag blir jätteblank i ansiktet! Det tar inte lång stund efter att jag tvättat ansiktet och/eller sminkat mig innan jag är alldeles oljig och blank..

Jag har yttorr hud och jag använder en hudkräm som funkar jätte bra och ger mycket fukt. Sen jag började använda den har jag inte kännt av nån stramhet eller blivit fnasig och jag känner inte att jag måste peela huden varje dag för att den ska vara mjuk.

Vad ska jag göra??

Gällande blankhet och smink har Urban Decays De-Slick Setting Spray varit en game changer för min del.
 
Första natten med Exuviance Super Retinol Concentrate, det ska bli spännande att se hur huden tolererar det och effekten framöver. Jag har använt produkter som innehåller retinol förut, men inte i så koncentrerad form. Överlag är inte min hud speciellt känslig, men jag blev allt lite irriterad av det här. Blir nog bara en natt den här veckan, sen får vi se. :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Att bjuda någon?
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Inredningstips kök

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp