Hullbedömning

Jag har en teori om att hundar som rasmässigt ska vara galoppörer har lättare till pass. Min ras ska ha det om jag inte minns totalt fel om dess historia. Och herregud så fort min tjej kan passa! Ett par gånger har hon valt att passa i sån hastighet att hon inte kunde slå över i något fortare än galopp. När vi har cyklat mycket eller om hon sprungit mkt fritt i skog och mark så får hon en sån jäkla snygg trav, älskar hur hon rör sig när hon har riktig power i steget :heart Hundar över lag som rör på sig fritt och starkt älskar jag att se, de känns så lyckliga bara :heart
 
Rekommenderar denna modell för cykling med fiskmåshjärnig hund. Jag hade hellre tuggat av mig ett finger än cyklat med rottweilern. Det hade säkert varit en mindre smärtsam handling, och hade absolut resulterat i lägre veterinärräkning...

s_Trehjulig%20Handikappcykel01.jpeg

Min första tanke också om man dessutom har lite balansproblem. Eller en sån där trehjulig sparkcykel och sele till hunden :)
 
Nej, ingen vanlig!
Du ska så klart ha en sån här:

Åh, jag såg en sån häromdan! Jag trodde hen som hade den hade byggt den själv, det såg helt suveränt ut! :eek:

En sån vill jag absolut ha! Synd att de inte är gratis...

Ska väl sägas dock att jag aldrig stått på en kickbike och har ingen som helst aning om det skulle vara lättare än att cykla?
 
Tyvärr är dom typ apdyra.. :cautious:
Men, jag funderar skarpt på att investera i en sådan.
Är ingen större cyklist heller, även om det gick bra den enda gången jag provat att cykla med Ladda.
 
Karln sparar till en sån. Vi har bara skog och grusvägar här och behöver något att hålla kondis och muskler uppe med på de stora hundarna. Då kan han ta två, tre åt gången dessutom. Rätt dyra men är nog absolut värt det. Nu går asmycket tid åt utan att ens komma i närheten av samma resultat.
 
När jag körde vovvarna på gåbandet var det alldeles uppenbart att vissa hastigheter hamnade mellan skritt och trav och då blev det pass. Problemet var att det var olika hastighet för de olika hundarna... såg lite roligt ut när en travade för blotta livet medan en annan lite småslött passade. (De är lika höga och har lika långa ben, vet inte varför de har så olika grundtempo. Muskling?) Men det var kul att studera :) Ser dem aldrig passa utomhus, så jag tror inte riktigt de fattat att det är energisparande att passa. Å andra sidan går vi sällan i ett fixt tempo någon längre stund, de är oftast lösa.
 
@Monstermom "Snygga" vovven passar inte trots korsbandsoperation och kass höft och har en fantastisk trav med övertramp. "Lilla" söta, inte så exteriört snygga passar en aning då o då.
 
@Monstermom "Snygga" vovven passar inte trots korsbandsoperation och kass höft och har en fantastisk trav med övertramp. "Lilla" söta, inte så exteriört snygga passar en aning då o då.

Jag - som ju inte är hästmänniska - fick lov att googla "övertramp"... :o
Monster har också övertramp i traven, dock beroende på hastighet. Han har ett slags "travar fast är inte på väg nånstans" då han mest studsar på stället nästan. :laugh:

Jag har försökt titta på filmer och bilder här hemma, och jag undrar om inte faktiskt hans passande har blivit bättre men jag har inte märkt det... För mig är det skitsvårt att "se" rörelser, jag vet att många andra kan titta på ett djur i rörelse och analysera på mikronivå vilket ben som gör vad, i vilken takt, hur det hänger ihop med resten av kroppen, osv. Det kan inte jag! Jag förstår över huvud taget inte ens hur man gör, för mig kräver det en massa funderande att ens få ett halvt grepp om vad som händer... :o

När jag har fått ny månadspott (telefonen käkade upp hela mitt internet på två dagar!!! :rage:) kanske jag kan lägga upp några filmer på Monster och höra vad ni med koll tycker om hur han rör sig.
 
Jag anser inte att han ser knubbig ut på bilderna och jag är den där elaka människan som faktiskt inte drar mig för att fint påpeka för folk att deras hund skulle må bättre av att gå ner lite grann.

Och om han så må bli knubbig nån gång så tror jag säkert hans kropp inte far illa av det då det lär reglera sig igen.

Jag själv har en gammelhund som är svår att hålla i bra hull, oftast är han åt det magra hållet tyvärr då han ibland får för sig att matstrejka (haft en ägare som förr bytte foder konstant på honom, slog ut hans mage och även vande honom att det lönade sig att matstrejka).
Jag vet hur det är när man kämpar som en gnu för att få hunden upp i normalhull och hur jobbigt det är med alla oförstående folk som inte vet att man faktiskt ger hunden mat och allt den behöver.
Min gammelman har korta perioder kommit upp på "knubbig" stadiet, mycket mindre midja än din, och ja då bryr jag mig inte nämn värt för jag vet att han behöver det senare.

Så nästa gång så är det bara att svara "ja, han har äntligen blivit ett knubbigt benrangel!" eller något liknande.
För knubbig hund anser jag inte att han ser ut att vara utan tvärtom i fint hull. :)
 
Gräver upp det här igen, eftersom jag funderat på om jag inte ser lite förbättring ändå och gärna vill höra andras syn på det (så lätt att bli hemmablind!). Tyvärr inte helt rättvisa bilder att jämföra då det skiljer mycket i vilka kameror som använts, men det är stillbilder från filmer i väldigt lika situationer och i alla fall ganska nära varandra i rörelsen (och rörelsebilden i första inlägget), så förhoppningsvis ger det något slags jämförelseinfo i alla fall? Första bilden är från december, andra från häromdagen:

cBnJXD1.jpg


(Han är tyvärr en passgångare av stora mått, framförallt i låga hastigheter. Har alltid varit...)
Jag tycker alltså att han fått lite mer muskler (äntligen!), går det att se från bilderna och håller ni i så fall med?

Jag tycker också att han har fått mera muskler. Framförallt gluteus medius ser betydligt mer utvecklad ut.
 
På tal om passgång så har han ju en lite liknande kroppsform som Ambullarna. De flesta jag träffat har varit passgångare.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 075
Senast: Bapelsin
·
Kropp & Själ Vet inte riktigt vart jag ska börja, eller ens varför jag skriver om jag ska vara helt ärlig, för att känna mig mindre ensam kanske? Har...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
5 273
Senast: whyme
·
Gravid - 1år Jag känner inte att jag tycker om mitt barn längre. Hur överlever man det? Jag älskar honom och skulle offra livet för honom när som om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
24 145
Senast: Amk
·
Hästvård Varning för jättelång text. Vill bara skriva av mig och se om någon har liknande erfarenheter, goda råd eller tankar att komma med. Jag...
2
Svar
20
· Visningar
5 119
Senast: pews1972
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Lösa hundar
  • Bra familjehund? Rasvak😇

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp