Bukefalos 28 år!

Hund ej välkommen

Vi har det ganska flexibelt. Ibland har alla med sig hundarna, ibland inte. Alla frågar alltid om det är okej, inget man förväntar sig. Jag är aldrig borta speciellt länge så Tinja klarar sig ju utan mig den tiden. :up:
 
Jag har full förståelse för om hundarna inte är välkomna. Men då får de som bjuder in oss också förstå om vi inte stannar lika länge eller inte kommer alls. Jag skulle aldrig ta med dem till någon som jag inte känner utan att fått ok att de får komma med. Är det mycket folk och/eller småbarn så har jag dem helst hemma eller i bilen då den ena är lite knepig socialt. Av samma anledning stänger vi ibland bort dem när vi har gäster hemma.
 
Fast nu handlar det väl inte om att ta med sig hunden till familjen, där den varit flera gånger, utan om man drar med sig hunden överallt om man är inbjuden av andra, även nya bekanta? Jag vill inte att man tar med sig hund hit utan att fråga trots att jag har hus och stor tomt, när jag bodde i lgh innanför tullarna hade jag inte heller gillat att man tog med sig en hund utan att kolla om det var ok först.

Jag har inget problem med att folk inte vill att man tar med hunden som sagt. Svarade bara på den löjliga jämförelsen med häst (och katt också för den delen).
 
Tänker att det även beror på vad man har för hund.
Ruben är liten, hårar inte och väluppfostrad. Har jag inte med honom brukar första frågan vara, var är Ruben?
Han är ett mycket uppskattat inslag på våra sommarfester med jobbet.
Speciellt den gången vi hade lekar och han åt upp gelegrodorna för motståndarlaget :rofl:
 
Tycker du det är en bra jämförelse att ta med hästen vs att ta med hunn?;) Min hund följer alltid med till middagarna hos familjen, vad skulle vara problemet med det liksom? Han ligger bredvid bordet.
Lite skillnad på att äta mat med familjen och åka på släktmiddag eller annat festligt.

Min syster har alltid hunden med hem till våra föräldrar, inga problem då de har hund och ofta passar hennes. Men att åka iväg till våra farföräldrar på kalas t ex med hundarna i släptåg hade definitivt inte uppskattats, de har inget emot hundar i sig men med hund så kommer det en hel del päls och smuts vilket i alla fall jag tycker att de kan skonas ifrån.

Och ja en häst är iofs lite större än en hund vanligtvis men jag förstår inte varför just hundar tvunget ska få följa med överallt. Ensamträning ser jag som väldigt viktigt för att man ska ha någorlunda frihet att kunna röra sig fritt utan att behöva ha ett husdjur i släptåg bara man ska till affären.
 
Och ja en häst är iofs lite större än en hund vanligtvis men jag förstår inte varför just hundar tvunget ska få följa med överallt. Ensamträning ser jag som väldigt viktigt för att man ska ha någorlunda frihet att kunna röra sig fritt utan att behöva ha ett husdjur i släptåg bara man ska till affären.
En skillnad är väl att hundar ser människan som en del av sin flock och det handlar ju inte enbart om enbart om vad de klarar utan också vad som är juste mot hunden. Det är ju tyvärr inte alltid så att man bara har den där middagen att ta hänsyn till.
 
Lite skillnad på att äta mat med familjen och åka på släktmiddag eller annat festligt.

Min syster har alltid hunden med hem till våra föräldrar, inga problem då de har hund och ofta passar hennes. Men att åka iväg till våra farföräldrar på kalas t ex med hundarna i släptåg hade definitivt inte uppskattats, de har inget emot hundar i sig men med hund så kommer det en hel del päls och smuts vilket i alla fall jag tycker att de kan skonas ifrån.

Och ja en häst är iofs lite större än en hund vanligtvis men jag förstår inte varför just hundar tvunget ska få följa med överallt. Ensamträning ser jag som väldigt viktigt för att man ska ha någorlunda frihet att kunna röra sig fritt utan att behöva ha ett husdjur i släptåg bara man ska till affären.

Precis som @Viva sade handlar det inte bara om vad hunden 'klarar av' utan vad som känns okej och juste så att man själv ska kunna trivas under familjeträffen också.
Jag tar absolut inte för givet att mina hundar får följa med, men avstår nästan alltid istället i så fall. Det räcker med ensamtid för dem när jag jobbar helt enkelt. =)
Det brukar inte innebära några problem eller sura miner åt något håll, utan släkt och vänner förstår min situation och jag förstår deras.
En häst är knappast jämförbart, men jag skulle lätt kunna se en kattägare i samma situation.
 
Låt mig vända och vrida på frågeställningen lite.

I princip har jag inget emot att en gäst har med sig en hund när denne kommer på besök, men för åtminstone två av våra fyra katter, så är en besökande hund en traumatisk upplevelse.

Vid hundbesök måste de stängas in i något lämpligt rum i huset, och de vågar sedan inte lämna det rummet på många timmar efter att hunden "försvunnit" igen.
Skulle någon av de värst hundrädda katterna råka vara utomhus när en hund dyker upp på gården, kan det ta många, många timmar, kanske ett dygn eller mer, innan de vågar "komma hem" igen.

Så jag ber nog gäster att undvika att ta med hund om möjligt, även om jag gillar hundar, och egentligen inte har något problem med vare sig hundhår, allergier, eller allmänt hundstök.
 
Jag tolkar det som att du inte gillar det? Eller tar illa upp? Varför då?

Tvärtom, jag har full förståelse för att man kan tycka mina hundar är lite för mycket. Jag funderade mest på hur man kan hantera det, i mitt fall handlar det om väldigt nära familj och det kommer försvåra umgänget mellan oss en hel del.
 
Låt mig vända och vrida på frågeställningen lite.

I princip har jag inget emot att en gäst har med sig en hund när denne kommer på besök, men för åtminstone två av våra fyra katter, så är en besökande hund en traumatisk upplevelse.

Vid hundbesök måste de stängas in i något lämpligt rum i huset, och de vågar sedan inte lämna det rummet på många timmar efter att hunden "försvunnit" igen.
Skulle någon av de värst hundrädda katterna råka vara utomhus när en hund dyker upp på gården, kan det ta många, många timmar, kanske ett dygn eller mer, innan de vågar "komma hem" igen.

Så jag ber nog gäster att undvika att ta med hund om möjligt, även om jag gillar hundar, och egentligen inte har något problem med vare sig hundhår, allergier, eller allmänt hundstök.

Jag skulle ju aldrig ta med utan att kolla innan, och tillåter vädret lämnar jag ex gärna hunden i bilen eller liknande om det underlättar. Jag skulle ju aldrig ta med mina djur på bekostnad av någon annans.
Men i min familj har ingen annan djur, och inte många av de vänner vi regelbundet besöker.
De är oftast ett välkommet inslag, och jag skulle aldrig sura över att INTE vara välkommen med djur.
 
Tvärtom, jag har full förståelse för att man kan tycka mina hundar är lite för mycket. Jag funderade mest på hur man kan hantera det, i mitt fall handlar det om väldigt nära familj och det kommer försvåra umgänget mellan oss en hel del.
Ok ja om hund inte är välkommen kan det innebära att vissa väljer att avstå från besök.
 
Tvärtom, jag har full förståelse för att man kan tycka mina hundar är lite för mycket. Jag funderade mest på hur man kan hantera det, i mitt fall handlar det om väldigt nära familj och det kommer försvåra umgänget mellan oss en hel del.

I vårt fall: genom att ses. Min ömma moder hatar hundhår, men har kommit att gilla hunden i lagom små doser. Jag och partner ser till att hund inte lever rövare, är i möbler osv. Vi krattar umgänget lite. Badar henne innan, torkar av noga mm. Det visar att Vi bryr oss och förstår att de inte valt att bo med hund, ömsesidig hänsyn:)
 
Är Monster inte välkommen så stannar jag inte länge, eller kanske åker inte alls. Det handlar inte om att "straffa" på något sätt (är inte Min Älskling välkommen så är inte jag välkommen! *fnys* :rage:), utan helt enkelt om att jag gillar min hund och vill vara med honom... Jag förstår verkligen att han inte är välkommen överallt, han är inte den enklaste vovven här i världen (vare sig med sin storlek eller sitt temperament) och en del har egna hundar eller katter som inte uppskattar att få en stor klumpeduns i huset. Men jag trivs inte utan honom, så då åker jag, säger hej, tar en kopp kaffe och åker hem igen, typ. Vill man träffa mig längre än så får man komma hem till mig eller välkomna Monster också, sånt är livet.
 
Är Monster inte välkommen så stannar jag inte länge, eller kanske åker inte alls. Det handlar inte om att "straffa" på något sätt (är inte Min Älskling välkommen så är inte jag välkommen! *fnys* :rage:), utan helt enkelt om att jag gillar min hund och vill vara med honom... Jag förstår verkligen att han inte är välkommen överallt, han är inte den enklaste vovven här i världen (vare sig med sin storlek eller sitt temperament) och en del har egna hundar eller katter som inte uppskattar att få en stor klumpeduns i huset. Men jag trivs inte utan honom, så då åker jag, säger hej, tar en kopp kaffe och åker hem igen, typ. Vill man träffa mig längre än så får man komma hem till mig eller välkomna Monster också, sånt är livet.

Det här breskrev du så himla fint! Huvudet på spiken.
 
Är Monster inte välkommen så stannar jag inte länge, eller kanske åker inte alls. Det handlar inte om att "straffa" på något sätt (är inte Min Älskling välkommen så är inte jag välkommen! *fnys* :rage:), utan helt enkelt om att jag gillar min hund och vill vara med honom... Jag förstår verkligen att han inte är välkommen överallt, han är inte den enklaste vovven här i världen (vare sig med sin storlek eller sitt temperament) och en del har egna hundar eller katter som inte uppskattar att få en stor klumpeduns i huset. Men jag trivs inte utan honom, så då åker jag, säger hej, tar en kopp kaffe och åker hem igen, typ. Vill man träffa mig längre än så får man komma hem till mig eller välkomna Monster också, sånt är livet.
Skulle du svänga förbi här så är du inte välkommen utan Monster, så det så! ;)

Nej men allvarligt, i mitt hem är alla hundar välkomna och dom hittar själv till soffan. En bekant jag har har en rejäl bit till schäfer (jobbar med knarkspan) och vi garvar fortfarande åt första gången hunden var med hit, han passerade hallen och köket utan en blick och ockuperade soffan samt morrade åt husse när han försökte få bort honom. :laugh: Jag fick slå mig ner i soffan men inte husse, han fick sitta i fåtöljen på kortsidan. :rofl:
 
Det har jag jättestora problem med :o (om det inte är nödvändiga besök som ex sotare eller hantverkare). Men aldrig att jag skulle stänga ute Svansson för att någon kommer och hälsar på. Jag kan hålla honom kopplad eller sysselsätta honom med annat, men med får han vara - han bor ju liksom också här.

I vårat fall så är det hundrädda barn.
Jag är ganska krass som person, hunden mår inte dåligt att ligga själv. Umgänget med gästerna blir mycket trevligare om hunden intr närvarar, då är det en sjävklarhet att ta bort hunden för mig ;)
Ett djur kommer aldrig få påverka mitt sociala liv :D
 

Liknande trådar

Hundhälsa Nytt anonymt nick, för att minska risken att folk förstår vem det handlar om. Jag är aktiv i den lokala brukshundklubbens styrelse...
6 7 8
Svar
148
· Visningar
6 014
Senast: hastflicka
·
Övr. Hund Min killes familj har två hundar, en grey och en whippet. De är båda trevliga och har aldrig haft problem med att träffa nya personer...
Svar
13
· Visningar
1 137
Senast: hastflicka
·
Övr. Hund Människor som påstår att de är hundrädda, är de verkligen det på riktigt eller är det bara sådana som hatar hundar och vill starta bråk...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
4 523
Senast: Red_Chili
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 135

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp