Bukefalos 28 år!

Hund ej välkommen

Nu skrivs det gång på gång i tråden "Om jag inte kan fixa hundvakt stannar jag hemma". Kan inte era hundar vara hemma själva några timmar? Eller bor alla ni umgås med så långt bort att ni skulle behöva vara borta så länge att det blir för länge för hunden att vara ensam?

I stort sett alla jag umgås med bor inom 40-50 min bilresa från där jag bor. Och de allra flesta inom 5-15 min bilresa (egentligen fånigt att ta bilen och ofta cyklar jag istället). Hade jag haft hund hade det inte varit något problem att besöka de allra flesta jag känner (och äta middag där och umgås ) och ändå komma hem till hunden i tid innan den hade behövt nästa runda. Vuxen frisk hund som inte har några problem att var ensam hemma förutsätts.
 
Känner att det beror på. Självklart respekterar jag om folk inte vill ha hem hund till dom men ibland blir det ju så pass krångligt att jag väljer att helt enkelt inte hälsa på.

Men iofs så umgås jag sällan med folk utanför hundarna så jag ser det inte direkt som något stort problem :D

Och, när jag har bilen så kan hundarna vänta där om jag inte vill lämna dom hemma.
 
Jag tycker också att det beror på.
Har jag jobbat mycket en vecka och knappt hunnit mer än de nödvändiga promenaderna t ex, så är jag inte jättepepp på att lämna hundarna ensamma hemma på fredagkvällen. Chansen att jag tackar ja till ett fredagsumgänge i det läget är mycket större om hundarna kan hänga på, annars ligger vi hellre hemma i soffan. Däremot kan de lika gärna vara hemma som att ligga i bilen i ett sånt läge.
Mina hundar kan absolut vara hemma själva, men eftersom de spenderar dagarna i hundgård så vill jag helt enkelt inte att de ska vara ensamma på kvällarna också.
Däremot som i lördags t ex, då fick wachtlarna jaga på förmiddagen och labben träna rejält på eftermiddagen, och då är det så klart inga problem att lämna dem hemma när vi åkte iväg på julbord.

Sedan är mina tre rätt olika, där två är helt okomplicerade att ha med i princip överallt, och den tredje är desto klurigare och har svårt att slappna av och trivas i nya miljöer. Det gör att de två som trivs med att hälsa på folk får följa med och att den tredje oftare får vara hemma.
 
Nu skrivs det gång på gång i tråden "Om jag inte kan fixa hundvakt stannar jag hemma". Kan inte era hundar vara hemma själva några timmar? Eller bor alla ni umgås med så långt bort att ni skulle behöva vara borta så länge att det blir för länge för hunden att vara ensam?

I stort sett alla jag umgås med bor inom 40-50 min bilresa från där jag bor. Och de allra flesta inom 5-15 min bilresa (egentligen fånigt att ta bilen och ofta cyklar jag istället). Hade jag haft hund hade det inte varit något problem att besöka de allra flesta jag känner (och äta middag där och umgås ) och ändå komma hem till hunden i tid innan den hade behövt nästa runda. Vuxen frisk hund som inte har några problem att var ensam hemma förutsätts.

Dom flesta jag känner bor ganska långt bort o då blir de många timmar borta. Dom som bor närmare åker jag till då o då men stannar inte länge då jag vill spendera min lediga tid med hundarna. Umgås mestadels med folk där hundarna e välkomna så de e sällan jag behöver lämna dom hemma.
 
Det finns inte på kartan att alla våra hundar ska med in någon stanns.
När det gäller familjen så är min bror väldigt allergisk. Svärmor har en gammal hund som inte bör störas av yrväder som våra, han håller på att tackla av. Sambons syster har en uppfödning från oss och är inte pigg på att släppa in mor sin i huset. Skägget går dock bra. Men det blir så himla rörigt då de bor trångt och har flera små barn.
Sambons bror har en sambo som hatar hundar och har inte besökt oss på 1,5 år :grin:

Vi har hundkärra som hundarna är i om det blir längre besök (vi har 1 tim eller mer till all familj) och så tar vi promenader med hundarna under besöket.
Är det bara några timmar vi är borta så är de hemma. Vi har hundstall där varje box har egen hundgård.

Jag tycker det är skönt att åka iväg och vara utan hund då och då precis som jag kan tycka det är skönt att ibland göra något utan sambon eller sonen. Jag har inte behovet av att umgås 24/7 trots att jag älskar dem alla:)
 
Att ha förståelse för att en hundägare måste hem tidigare eller inte kan komma om man inte fått tag i hundväkt är ju en sak. Men, att sitta ihop med sin hund som vissa sitter ihop med sin sambo/partner nästan sjukligt mycket är jag inte mycket för.

Undantaget servicehundar givetvis! Det faller sir naturligt utanför ämnet, anser jag.

Jag kan inte heller se att min hund får sitta bakom galler eller i bur när vi har besök som antingen är rädda eller tycker det är lite mycket med hundar, som ett problem. Herregud, vill man umgås med människor får hundarna stå tillbaka, självklart. Några timmar en dag är ju knappast något en hund inte klarar av.

Ett barn jag känner är idag rejält hundrädd pga att farföräldrarna inte kunde tänka sig att ha sin relativt mentalt instabila hund instängd när barnet var där för att "hunden bor ju också där" eller "vill ni träffa oss så måste hunden vara med". Farföräldrarna såg inte den mentala biten hos hunden utan vi (bekanta och föräldrar) fick vakta barnet och sedan undvika att komma dit efter det.

Idag får alltså den nya, stabilt mentala hunden sitta bakom galler istället pga detta, eftersom de nu fått tänka om och ser resultatet av sitt agerande.

Nä, att man sätter ultimatum att hunden måste vara med, är inte ok. När de FÅR vara med så ska man vara glad och se till att hunden är väluppfostrad och trevlig.

En lösning kan vara att få ha med sig bur och ställa i hallen eller bredvid bordet men då ska hunden vara tränad för det. Alternativt i bilen med adekvat kylning/värmning samt rastning.
 
Löjligt? Hur då? Både hund, häst och katt gör att jag inte kan åka iväg hemifrån under för lång period utan att skaffa någon djurvakt eller ta med mig dom dit jag ska.
Fast det är trots allt olika djur med olika behov. Jag har tamråttor också, men dem hade jag utan problem kunnat lämna för att åka och fira jul med min killes föräldrar. Därför är det inte på grund av dem jag valt att tacka nej, det är för hundarnas skull.

Nu skrivs det gång på gång i tråden "Om jag inte kan fixa hundvakt stannar jag hemma". Kan inte era hundar vara hemma själva några timmar? Eller bor alla ni umgås med så långt bort att ni skulle behöva vara borta så länge att det blir för länge för hunden att vara ensam?
Både ock. Mina hundar kan vara ensamma några timmar utan problem. De skulle till och med kunna vara ensamma många timmar utan problem men jag vill inte att de ska behöva vara det. Det är alltså inga problem för mig att träffa vänner som bor nära på en ledig dag, men ofta har jag jobbat och då har de redan varit ensamma. Eller om jag ska besöka mina föräldrar, det är en resa på ca 11 timmar så om hundarna inte kan åka så gör inte jag det heller.
 
Fast det är trots allt olika djur med olika behov. Jag har tamråttor också, men dem hade jag utan problem kunnat lämna för att åka och fira jul med min killes föräldrar. Därför är det inte på grund av dem jag valt att tacka nej, det är för hundarnas skull.


Både ock. Mina hundar kan vara ensamma några timmar utan problem. De skulle till och med kunna vara ensamma många timmar utan problem men jag vill inte att de ska behöva vara det. Det är alltså inga problem för mig att träffa vänner som bor nära på en ledig dag, men ofta har jag jobbat och då har de redan varit ensamma. Eller om jag ska besöka mina föräldrar, det är en resa på ca 11 timmar så om hundarna inte kan åka så gör inte jag det heller.
Du tycker inte det är ytterligheter att dra in en resa på 11 timmar i en diskussion om att låta hunden vara hemma om man ska hem till någon på middag?
 
Nu skrivs det gång på gång i tråden "Om jag inte kan fixa hundvakt stannar jag hemma". Kan inte era hundar vara hemma själva några timmar? Eller bor alla ni umgås med så långt bort att ni skulle behöva vara borta så länge att det blir för länge för hunden att vara ensam?

I stort sett alla jag umgås med bor inom 40-50 min bilresa från där jag bor. Och de allra flesta inom 5-15 min bilresa (egentligen fånigt att ta bilen och ofta cyklar jag istället). Hade jag haft hund hade det inte varit något problem att besöka de allra flesta jag känner (och äta middag där och umgås ) och ändå komma hem till hunden i tid innan den hade behövt nästa runda. Vuxen frisk hund som inte har några problem att var ensam hemma förutsätts.

Men du kanske tolkar lite fel också. Det kan ju vara så att folk helt enkelt inte känner för att åka till de personer som är så hundrädda?:)

Ang hundvakt och ensamhetstid.. Alla har ju inte en vuxen hund heller. Inte alla valpar eller unga hundar som klarar en massa timmar ensam, eller ja de överlever ju, men man kanske vill se till att de är lugna och nöjda.

Men i allmänhet vill jag iaf själv ha hundvakt om jag ska iväg på nån mer "riktig" middag eller tillställning. Hatar att känna att jag "räknar" tiden så att säga och måste ta mig hem till en viss tid för att jag måste hem och ta ut hunden. Därför vill jag alltid ha hundvakt isåfall, så kan jag slappna av helt och hållet och stanna så länge jag vill utan att behöva bry mig om att jag måste hem till hunden en viss tid. Jag är inte sån som gillar att planera redan i förhand att jag ska hem från en middag/fest kl 22 blankt, tex..
 
Jag är sur på min syrra av den anledningen. Mina hundar har aldrig fått komma in hos henne. Hennes make är lite allergisk så jag har gillat läget och fattat att det är därför. Förut hade jag också en stor schäferblandning så visst. Det kunde jag köpa.
Nu har makens pappa en hund och den hunden är välkommen hos min syster. De har t.o.m varit hundvakt en vecka. Då faller allergibiten lite. Jag har numera 2 kineser, de duschas varje vecka, hårar inte, är små.
Mina föräldrars valp är välkommen dit. En amerikansk cockerspaniel. Men mina är inte okej. Makens syster frågar alltid varför jag inte har med mina... tja..för att det är trist för dom att sitta i bil ett par timmar kanske.

Så ja, jag är bitter över det. Mina hundar sköter sig när vi alla är hemma hos mina föräldrar så det är inte så att mina hundar är hemska heller. Men men...

I övrigt så bryr jag mig inte. Fast jag känner ingen som nekar hundarna att följa med bara för att. En kompis kille är allergisk och en annan har massa katter.
 
Lite skillnad på att äta mat med familjen och åka på släktmiddag eller annat festligt.

Min syster har alltid hunden med hem till våra föräldrar, inga problem då de har hund och ofta passar hennes. Men att åka iväg till våra farföräldrar på kalas t ex med hundarna i släptåg hade definitivt inte uppskattats, de har inget emot hundar i sig men med hund så kommer det en hel del päls och smuts vilket i alla fall jag tycker att de kan skonas ifrån.

Och ja en häst är iofs lite större än en hund vanligtvis men jag förstår inte varför just hundar tvunget ska få följa med överallt. Ensamträning ser jag som väldigt viktigt för att man ska ha någorlunda frihet att kunna röra sig fritt utan att behöva ha ett husdjur i släptåg bara man ska till affären.

"Och ja en häst är iofs lite större än en hund vanligtvis"
:rofl::rofl::rofl:

Hade jag nu haft farföräldrar kvar så hade min hund garanterat följt med. Han är ett pälsmonster men jag kan göra honom ren och torr, och bete sig hos gäster kan han också göra. Men jag förstår absolut att man inte tar med hunden överallt alltså! Klart ensamhetsträningen är viktig, särskilt för såna saker du säger - affär osv. Det är nog det absolut viktigaste, vem vill planera hundvakt för att handla mat? Men för dedär stora middagarna och festerna då o då, så är det väl ingen fara att skaffa hundvakt? :)

Löjligt? Hur då? Både hund, häst och katt gör att jag inte kan åka iväg hemifrån under för lång period utan att skaffa någon djurvakt eller ta med mig dom dit jag ska.

Eh? Hästar bor inte inne i lägenheterna/husen tillsammans med oss. Menar du att det är lika lätt att lämna en hund kvar hemma som en häst? Eller en katt?!
 
Jag är sur på min syrra av den anledningen. Mina hundar har aldrig fått komma in hos henne. Hennes make är lite allergisk så jag har gillat läget och fattat att det är därför. Förut hade jag också en stor schäferblandning så visst. Det kunde jag köpa.
Nu har makens pappa en hund och den hunden är välkommen hos min syster. De har t.o.m varit hundvakt en vecka. Då faller allergibiten lite. Jag har numera 2 kineser, de duschas varje vecka, hårar inte, är små.
Mina föräldrars valp är välkommen dit. En amerikansk cockerspaniel. Men mina är inte okej. Makens syster frågar alltid varför jag inte har med mina... tja..för att det är trist för dom att sitta i bil ett par timmar kanske.

Så ja, jag är bitter över det. Mina hundar sköter sig när vi alla är hemma hos mina föräldrar så det är inte så att mina hundar är hemska heller. Men men...

I övrigt så bryr jag mig inte. Fast jag känner ingen som nekar hundarna att följa med bara för att. En kompis kille är allergisk och en annan har massa katter.

Man kan dock reagera olika beroende på en mängd faktorer när det kommer till allergi.
 
Jag har en kompis som jag kan tycka är helkorkad, det är många gånger som jag jobbar helg som han tycker jag kan svänga förbi på vägen hem så fixar han mat och vi kan kolla lite film. Jag nobbar varje gång, när jag jobbar helg är jag hemifrån ca 14 timmar/dygn och även om grannen sett till hundarna under dagen vill jag inte vara hemifrån ännu längre.

På vardagarna slutar jag redan vid 15 men de gångerna har jag heller ingen lust att att äta middag och kolla film för han jobbar till 17, så det är för mycket dötid att jag inte vill vänta och lämna hundarna då heller. Antingen ses vi om jag är ledig eller inte alls men jag drar inte med mig hundarna hem till honom, de har det bättre hemma. O_o
 
Jag lämnar i första hand hunden ensam hemma eftersom jag själv kan tycka att det är trevligt att inte behöva fokusera på en unghung när jag är bortbjuden.
Om det inte går att lämna honom hemma, t.ex. om han fått för lite stimulans under dagen eller om det blir för många timmar så frågar jag om han får följa med. Får han inte det är det fine, men då får värdinnan/värden eventuellt köpa att jag väljer att stanna hemma eller att jag kommer men inte kan stanna lika länge.

Jag hart t.ex. fått som svar "Han kan följa med om du har koll så att han inte kissar inne eller tuggar på något olämpligt". Drygt kan vissa tycka - Skönt tycker jag med ärlighet och öppenhet vänner emellan så kan jag själv avgöra om det är värt att ta med en unghund och behöva vakta den hela tiden eller om det är bättre att lämna honom hos en hundvakt.

Lite som med småbarn för mig, om jag önskar att ha en bjudning men inte vill att folk skall ta med sig barnen så får jag acceptera att de väljer att stanna hemma istället för att komma till mig eller att de eventuellt inte kan vara hos oss så länge. Jag uppskattar alltid att man meddelar/frågar om både hund och barn om jag bjuder in till t.ex. middag och jag gör därför likadant när jag själv är bortbjuden.
 
Du tycker inte det är ytterligheter att dra in en resa på 11 timmar i en diskussion om att låta hunden vara hemma om man ska hem till någon på middag?
Frågeställningen: "Hur skulle du hantera det om din/a hund/ar inte var välkomna i olika familjesammanhang? Eller om släktingar/vänner gjorde klart att de helst vill att du kommer utan hund?"
Och sedan frågade Lingon om alla man kände bor så långt bort så det var väl mest ett konstaterade att man antagligen har släkt/vänner och olika familjesammanhang på flera olika avstånd. Allra helst familj kan man ju ha väldigt utspridda i landet. Men som jag också nämnde kan det lika gärna handla om någon som bor nära men att hundarna redan varit ensamma under dagen på grund av andra anledningar.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Nytt anonymt nick, för att minska risken att folk förstår vem det handlar om. Jag är aktiv i den lokala brukshundklubbens styrelse...
6 7 8
Svar
148
· Visningar
6 068
Senast: hastflicka
·
Övr. Hund Min killes familj har två hundar, en grey och en whippet. De är båda trevliga och har aldrig haft problem med att träffa nya personer...
Svar
13
· Visningar
1 139
Senast: hastflicka
·
Övr. Hund Människor som påstår att de är hundrädda, är de verkligen det på riktigt eller är det bara sådana som hatar hundar och vill starta bråk...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
4 547
Senast: Red_Chili
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 191

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp