Hund ej välkommen

Hur skulle du hantera det om din/a hund/ar inte var välkomna i olika familjesammanhang? Eller om släktingar/vänner gjorde klart att de helst vill att du kommer utan hund?

Inga problem, då stannar han hemma (eller löser det på annat sätt). Sådana situationer som blir knepiga, typ resor som kräver hundvakt, blir ju helt enkelt beroende av att man hittar någon som tar hunden då. Aldrig någon som ifrågasatt.
Om jag vill (/behöver) ha med hund frågar jag alltid. Har även allergiska släktingar så i vissa situationer är det självklart att det inte är önskvärt.
 
Jag utgår ifrån att blir jag inbjuden så är det just mig som inbjudan gäller. Inte min hund, sambo, barn, kompis eller granne utan just jag. Jag utgår också ifrån att om jag bjuder in någon så är det hen som kommer, inte att hens hund, barn, sambo, kompis eller moster också följer med. Jag blir inte glad om folk tar med sig sin hund hit precis som jag inte blir glad om någon tar med sitt barn när det är fest en lördagskväll. Vill man ta med sig någon så hör det till god ton att fråga om det går bra.

Kan jag inte fixa djurvakt stannar jag hemma precis som jag gjorde om jag inte kunde fixa barnvakt när barnen var små. Alternativet att ta med utan att ens fråga finns inte och i vissa fall ser jag det inte ens som lämpligt att fråga utan tackar för inbjudan men tackar nej med hänvisning till att jag inte kan ordna för djuren.
 
Jag hade inte ens funderat på det, jag har aldrig tagit för givet att mina hundar är välkomna hem till andra.

Är de uttryckligen välkomna så tar jag ibland med nån, några eller alla, men oftast så lämnas de hemma i huset eller i hundgården, beroende på hur länge vi förväntas vara borta. Tycker oftast det är skönast och lugnast både för mig och för hundarna.

Såhär tänker jag med!
 
Ruben är välkommen hos mina vänner och släkt. Tar med honom oftast men inte alltid.
Skulle bli förvånad om han plötsligt inte skulle vara välkommen. Jag jobbar mycket och vill spendera så mycket ledig tid som möjligt med honom.
 
Hur skulle du hantera det om din/a hund/ar inte var välkomna i olika familjesammanhang? Eller om släktingar/vänner gjorde klart att de helst vill att du kommer utan hund?

Jag förstår det. Jag vill inte att folk tar med sina tama ormar:D

Antingen så kan vi fixa hundvakt, och då gör vi det, eller så får vi tacka nej för att vi inte kunnat lösa det .
Jag frågar alltid om jag kan ta med hund/barn om det är aktuellt, annars hittar jag en lösning om möjligt.
 
Fixar hundvakt om jag fortarande vill gå dit, om de inte vill att jag tar med hunden. Svårare än så är det inte, jag har full förståelse för att alla inte vill ha hundar hem till sig - men det är ju förstås inte säkert jag kommer då heller om jag inte tex hinner fixa hundvakt :)
 
Jag förutsätter att mina hundar inte är inbjudna bara för att jag är det, är jag tveksam frågar jag innan de får följa med. Har jag långt att åka så åker de med och i annat fall stannar jag hemma, är det över dan och många timmar brukar min granne kunna se efter dem, sen är det ju inte alltid jag vill att de följer med heller.

Jag tycker över lag att folk har hål i huvudet som släpar runt på hundar och/eller barnvagnar i stora folksamlingar. :crazy:

Å andra sidan skulle i alla fall jag bli rätt isolerad om jag inte kunde ha med barn och hund så. Det är ju också att umgås.
 
Jag har heller inga problem att stänga in våran hund någonstans om det kommer hundrädda personer hem till oss
Det har jag jättestora problem med :o (om det inte är nödvändiga besök som ex sotare eller hantverkare). Men aldrig att jag skulle stänga ute Svansson för att någon kommer och hälsar på. Jag kan hålla honom kopplad eller sysselsätta honom med annat, men med får han vara - han bor ju liksom också här.
 
Jag klarar inte sociala sammanhang utan min vovve, så kan jag inte ta med honom så åker jag inte. Det betyder generellt att om familjen vill umgås med mig får de komma hit.
Tycker dock inte på nåt sätt att det är konstigt eller fel om man inte vill ha andras djur (eller ens barn) hemma hos sig. Skulle själv inte vilja ha någon annans hund (...eller barn) hemma hos mig. Hundkompisar träffar vi utomhus.
Att jag stannar hemma är alltså ingen protest på nåt vis. :)
 
Jag är ärligt talat inte så ofta hos "folk" men om jag inte är säker på att hunden får följa med så frågar jag, min är ju en valp så han kan inte stanna hemma hur som helst men det är ju inte riktigt den som bjuder in migs problem. Min förra hund hade extrem seperationsångest men jag kände ändå inte att han va tvungen att va med även om det såklart blir mer pyssel med en sån hund
 
Jag lämnar oftast hunden hemma om jag inte vet att det är okej att ta med hunden och jag hade nog blivit riktigt arg om någon tog med sig sin hund hem till mig.(min hund inte gillar andra hundar)
Om jag är tvungen att ta med hunden brukar den sitta i bilen om vädret tillåter, annars stannar jag hellre hemma.

Undantaget är om det kommer släktingar som åkt långt, då löser vi det på andra vis.
 
Jag tar sällan med min hundarna om jag sak någonstans - så för mig är det inget konstigt :) Jag får ha koll på tiden bara.
I år ska vi fira jul hos min lillebror i grannstaden och han är allergisk (likaså även min äldre bror) så absolut tar jag inga hundar med din vintertid. Sommartid kan dom vara utomhus, så då går det bra :) Så julafton blir en 5 timmar hos dom och sen hem till hundarna.
Bröderna kommer hit ibland, men då alltid pepprade med allergimedicin och dom kan gå härifrån om det behövs - jag kan inte släpa hem en massa hundhår till dom.
 
Lämnar hemma och ser till att kunna åka hem tidigt istället.
Skulle aldrig få för mig att dra med katten eller hästen på släktmiddag t ex så varför ta med hunden?

Tycker du det är en bra jämförelse att ta med hästen vs att ta med hunn?;) Min hund följer alltid med till middagarna hos familjen, vad skulle vara problemet med det liksom? Han ligger bredvid bordet.
 
Inom familjen är hundarna nästan alltid med, de hör till familjen liksom :) Är vi bjudna till andra så brukar svärföräldrarna passa dom, alt om det inte handla om nån längre tid få de vara hemma. Nu umgås vi mest med min familj så jag kommer med familjebussen med både ungar och hundar :angel:
 
Tycker du det är en bra jämförelse att ta med hästen vs att ta med hunn?;) Min hund följer alltid med till middagarna hos familjen, vad skulle vara problemet med det liksom? Han ligger bredvid bordet.
Fast nu handlar det väl inte om att ta med sig hunden till familjen, där den varit flera gånger, utan om man drar med sig hunden överallt om man är inbjuden av andra, även nya bekanta? Jag vill inte att man tar med sig hund hit utan att fråga trots att jag har hus och stor tomt, när jag bodde i lgh innanför tullarna hade jag inte heller gillat att man tog med sig en hund utan att kolla om det var ok först.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Nytt anonymt nick, för att minska risken att folk förstår vem det handlar om. Jag är aktiv i den lokala brukshundklubbens styrelse...
6 7 8
Svar
148
· Visningar
5 632
Senast: hastflicka
·
Övr. Hund Min killes familj har två hundar, en grey och en whippet. De är båda trevliga och har aldrig haft problem med att träffa nya personer...
Svar
13
· Visningar
1 080
Senast: hastflicka
·
Övr. Hund Människor som påstår att de är hundrädda, är de verkligen det på riktigt eller är det bara sådana som hatar hundar och vill starta bråk...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
4 081
Senast: Red_Chili
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 182

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp