Bukefalos 28 år!

Hund från USA

F

frokenparkman

Hej!
Jag befinner mig just nu i USA under ca ett år.
Då jag inte jobbar så tänkte jag skaffa mej en ny valp.
Men jag tvekar nu dår det verkar svårt att ta den med tillbaka till Sverige i vinter med flyg.
Jag vet om alla papper och chip mm men just flygresan skrämmer mej lite.
Det handlar om en Australien miniture sheperd. Borde kunna vara så liten att jag kan ha honom i kabinen men jag är osäker.

Är det det någon som vet något om kostnader, rastning mm?
Det blir ju en lång flygresa. Längsta flyget är ca 8 h.

Tacksam för svar!
/marta
 
Sv: Hund från USA

Själva flygresan är nog det minsta problemet, iaf för hunden.
Tror inte att något flygbolag tillåter hundar i kabinen för så långa flygningar.
Tänk på att inte ge hunden lugnande medel inför flygningen.

Du har säkert koll på:
http://www.jordbruksverket.se/amnes...tadelander.4.207049b811dd8a513dc80001301.html

Dags att börja rabiesvaccinera mao.
Rasen du tänker ta in är inte godkänd i Sverige o kommer aldrig att bli, så den kommer att klassas som blandras i alla hundsammanhang. Den får tävla i det mesta utom bruksgrenar.
 
Sv: Hund från USA

Hur vet du att den aldrig kommer bli godkänd här i Sverige?

Nu vet jag inget om rasen, så kanske är något som är en självklarhet varför den inte skulle kunna bli det :)
 
Sv: Hund från USA

Det finns en extremt tydlig ståndpunkt från rasklubben, både i moderlandet och i Sverige. Den accepteras inte som aussie, och det står iofs inte att de aldrig tänker acceptera den, men det framgår med all önskvärd tydlighet ändå.. De strävar efter att bevara rasen (och då har minisarna ingen plats), inte att ändra den (vilket det innebär om minisarna får ta plats)

Kolla t ex http://www.australianshepherdklubben.nu/miniaussies.html och
http://www.asca.org/

Sen är aldrig kanske ett starkt ord, för det går ju inte att säkert säga, men man kan nog ganska lätt säga 'aldrig under den hundens livstid'.
 
Sv: Hund från USA

En ras måste godkännas i sitt hemland för att kunna bli godkända av FCI, o FCI har bara sammarbete med AKC.
AKC i sin tur godkänner inga rasvarianter av redan godkända raser, o eftersom Aussies reggas i AKC, så är det kört.

mvh
 
Sv: Hund från USA

Hej!
Jag befinner mig just nu i USA under ca ett år.
Då jag inte jobbar så tänkte jag skaffa mej en ny valp.
Men jag tvekar nu dår det verkar svårt att ta den med tillbaka till Sverige i vinter med flyg.
Jag vet om alla papper och chip mm men just flygresan skrämmer mej lite.
Det handlar om en Australien miniture sheperd. Borde kunna vara så liten att jag kan ha honom i kabinen men jag är osäker.

Är det det någon som vet något om kostnader, rastning mm?
Det blir ju en lång flygresa. Längsta flyget är ca 8 h.

Tacksam för svar!
/marta

Vi tog hem våran tik från USA förra vintern. Olika flygbolag har olika regler för transporten fick vi veta när vi ringde runt. Flygbolaget vi använde tillät hund i kabinen om den fick plats i bur under sätet framför, annars fick den åka i lastutrymmet, det fick våran göra. Flygbolagspersonalen garanterar rastning/utfodring och vattning av djuret, vilket dock inte hade skett med våran hund (vi plomberade buren för att se om den öppnats) :mad:
I övrigt gick resan bra för hunden, lite gnissel i tullen när dom ville ha betalt och vi försökte förklara att det var vår "family dog" som vi tog med till Sverige efter att ha bott och arbetat i USA, till slut gick det vägen, men en sur gubbe var det...
Kostnaden för flygresan var ungefär 2000:- plus buren 1000:-.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Kära buke.. Jag brukar ofta läsa här men har aldrig postat något tidigare men nu behöver jag ert råd! Vi funderar på att flytta till...
2
Svar
22
· Visningar
10 043
Senast: hastflicka
·
Hästmänniskan Behöver lite hjälp i mina funderingar (om tråden ligger fel får den gärna flyttas, var osäker var den passade bäst). Jag fick ta bort...
Svar
14
· Visningar
3 115

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp