Bukefalos 28 år!

Hund med patella luxation

Lyan

Trådstartare
Min Pomme har ju patella luxation och blev opererad för det i julas.

Hittade nu valpar på Blocket med samma mamma. Naturligtvis blev jag lite nyfiken och gick in på hunddata, mamman har patella, medialt grad 2 och patella, lateralt grad 2. Hon är mamma till minst 14 valpar.

Detta måste väl vara helt åt skogen?
 
Senast ändrad:
Sv: Hund med patella luxation

ja, låter inte som en vidare seriös uppfödare.
 
Sv: Hund med patella luxation

Har kollat runt en hel del på hunddata nu och av 38 av deras hundar har 5 hittils patella och alla utom min har gått i avel, 28 har inget resultat reggat och de har jag inte kollat om de gått i avel. Kollade runt lite på syskon till min och även där har patellahundar använts i avel :-(

Vill inte se mer nu!

Min hund är kass i huvudet, inte rastypisk och opererad för patellan men han skulle jag kunnat använda om jag velat för dels är han partifärgad, dels gick han igenom UA på patella för han var så spänd att vet. kunde inte palpera ur läge förren korsbandet blev uttänjt av luxationen och Mattis inte kunde hålla den på plats med muskelkraft.

Denna uppfödare har haft mycket partivalpar och verkar bry sig mer om färgen än hälsa och mentalitet :-(
 
Sv: Hund med patella luxation

Har nu pratat med uppfödaren och hon var en mycket trevlig, ärlig människa :-) Hon berättade att inom rasen finns fortfarande inget krav på att testa hundarna och när denna parningen gjordes var föräldrarna inte testade.

Att mamman fått flera kullar beror på att hon är självvalpande och det är väldigt vanlig att tikarna behöver snittas.

Hon sa att för att få rasen friskare behöver man använda hundar med lite defekter för att få bort stora defekter.

Tyckte allt lät logiskt och sunt utifrån det jag själv vet om avel och jag har lärt mig att gå till källan innan jag lyssnar på rykten
 
Sv: Hund med patella luxation

Fast Patella är väl ingen direkt liten defekt om hundarna behöver opereras? Vet man som uppfödare att det är genetiskt och vill främja aveln så använder man inte ett defekt djur i avel, tycker jag.
Tycker det låter som väldigt märkliga bortförklaringar..
 
Sv: Hund med patella luxation

Mattis var den enda som behövt opereras av alla valparna tydligen, han var också den enda i sin kull som fått patella luxation.

Hon sa att man fick väga för och emot och det vara bara Mattis och en till kull som en patellahane använts (innan man palperade), de andra hanarna har varit fria (jag kollade bara Mattis pappa).

Patella luxation eller fler tikar som snittas. Jag har vetat innan att många försäkringbolag ersätter inte kejsarsnitt för pommar eftersom det är så vanligt med tikar som inte kan valpa själv. Pest eller kolera :-(

Hon sa att hon låg före många andra som inte ville palpera sina hundar för de ville inte veta... Hon förklarade väldigt noga och svarade på mina frågor om Mattis kull och föräldrar och sa att hon var inte glad över att det gått som det gått.

Men att sträva efter friska hundar var målet för henne och även om tiken har 2:or var hon alltför värdefull att inte avla på iom att hon kan valpa själv.

Jag hade aldrig köpt en valp där hundarna löper så stor risk för problem, hur kär jag än hade blivit, vill ha friska hundar och att alla föräldrar, renras som blandras, ska testas innan parning. Dock kan jag köpa en sådan hund om det är omplacering, som jag gjorde med Mattis
 
Senast ändrad:
Sv: Hund med patella luxation

Mattis var den enda som behövt opereras av alla valparna tydligen, han var också den enda i sin kull som fått patella luxation.

Hon sa att man fick väga för och emot och det vara bara Mattis och en till kull som en patellahane använts (innan man palperade), de andra hanarna har varit fria (jag kollade bara Mattis pappa).

Patella luxation eller fler tikar som snittas. Jag har vetat innan att många försäkringbolag ersätter inte kejsarsnitt för pommar eftersom det är så vanligt med tikar som inte kan valpa själv. Pest eller kolera :-(

Hon sa att hon låg före många andra som inte ville palpera sina hundar för de ville inte veta... Hon förklarade väldigt noga och svarade på mina frågor om Mattis kull och föräldrar och sa att hon var inte glad över att det gått som det gått.

Men att sträva efter friska hundar var målet för henne och även om tiken har 2:or var hon alltför värdefull att inte avla på iom att hon kan valpa själv.

Jag hade aldrig köpt en valp där hundarna löper så stor risk för problem, hur kär jag än hade blivit, vill ha friska hundar och att alla föräldrar, renras som blandras, ska testas innan parning. Dock kan jag köpa en sådan hund om det är omplacering, som jag gjorde med Mattis

Men är rasen så sönderavlad att det inte finns helt friska individer att avla på?
 
Sv: Hund med patella luxation

Det reagerar jag på också om man har sådan problem i rasen att man måste välja avelsmaterial utifrån tesen, vad är bäst pest eller kolera, då tycker jag att man ska börja införa avelsbegränsningar och det pronto!

btw, vad är pomme för hundras? Hajar inte förkortningen.
 
Sv: Hund med patella luxation

btw, vad är pomme för hundras? Hajar inte förkortningen.


Pomeranian/dvärgspets:)

btw så håller jag med om att aveln har gått helt sjukt åt helvete om man måste avla på PL-hundar för att tiken är en av de få som valpar naturligt:crazy:

Ärligt talat, jag älskar pommen, (har en i familjen) men när en ras är så sönderavlad att man måste göra sådana val..då borde man sätta sig ner och fundera om denna ras verkligen är värd att rädda (går att rädda?)? Kanske bör man utavla lite för att få in friskare linjer (från mittel-/kleinspitz?).
 
Sv: Hund med patella luxation

Har nu pratat med uppfödaren och hon var en mycket trevlig, ärlig människa :-) Hon berättade att inom rasen finns fortfarande inget krav på att testa hundarna och när denna parningen gjordes var föräldrarna inte testade.

Att mamman fått flera kullar beror på att hon är självvalpande och det är väldigt vanlig att tikarna behöver snittas.

Hon sa att för att få rasen friskare behöver man använda hundar med lite defekter för att få bort stora defekter.

Tyckte allt lät logiskt och sunt utifrån det jag själv vet om avel och jag har lärt mig att gå till källan innan jag lyssnar på rykten


det där köper inte jag. en pomme såg jag på blocket går mellan 16-25.000 tror snarare det handlar om det.

jag ahr själv en ras som vissa tikar har svårt att föda naturligt och visst man vill ha självvalpande hundar det är väl självklart MEN inte skulle jag medvetet avla på en tik med patella grad 2!!!! (vår rasklubb förespårkar att vi ska kolla patella men det är inget tvång) men nu kollar ju dom flesta det ändå som tur är. tror din uppföadre är bra på att prata för sig för det där luktar skumt på lååånga vägar. tycker du ska ringa din rasklubb och höra vad dom har att säga om saken.
 
Sv: Hund med patella luxation

De höga priserna vet jag beror mycket på att om man måste snitta tiken står man där med vet. räkningar för 30 000kr som inte försäkringen tar. Jag har pratat med flera uppfödare på både Pomme, Chihuahua och Chinese Crested och det har varit mycket diskussioner om priserna, de flesta följer de riktlinjer som rasklubben satt upp men med lägre pris för omeriterade föräldrar och högre för meriterade.

Frallorna kostar ju lika mycket :-S

Dessutom har hon en hane som ska omplaceras och honom ska hon ha 1500kr bara han får det bra som pengarna tror jag inte spelar någon roll i det här fallet.

Hon sa att hon avlar inte på grad 2 förutom på denna tiken óch det efter mycket stöd av andra uppfödare för tiken har så mycket andra fördelar.

KL

Jag stödjer absolut inte avel på sjuka hundar oberoende på ras! Ville bara ge den förklaring jag fått av uppfödaren.

Sjuka raser finns det tyvärr gott om :-( Är mååånga som hade behövtrensas upp ordentligt, även mina 3 raser där två av dem räknas som väldigt friska
 
Sv: Hund med patella luxation

De höga priserna vet jag beror mycket på att om man måste snitta tiken står man där med vet. räkningar för 30 000kr som inte försäkringen tar. Jag har pratat med flera uppfödare på både Pomme, Chihuahua och Chinese Crested och det har varit mycket diskussioner om priserna, de flesta följer de riktlinjer som rasklubben satt upp men med lägre pris för omeriterade föräldrar och högre för meriterade.

Oj, vad det verkar som om priset för planerat kejsarsnitt har höjts! Vet att för två år sedan kostade det 13000 - 15000. Förstår att försäkringsbolagen satt restriktioner. Jag vill definitivt inte vara med att betala sådant genom min premie hos försäkringsbolagen. Men som du resonerar borde de "pommar" som är födda på naturligt sätt vara billigare?

För att uppfödare ska sluta avla på defekta hundar så är det vi valpköpare som sätter gränsen genom att inte köpa dem. Vägra köpa valpar som avlas på defekta avelsdjur! Det finns friskare raser att satsa på än dessa.
 
Sv: Hund med patella luxation

"Hon sa att för att få rasen friskare behöver man använda hundar med lite defekter för att få bort stora defekter."

Inte ett särskilt imponerande argument - hon avlar ju fram sjuka hundar! Skäms på uppfödaren.
 
Sv: Hund med patella luxation

Tror inte detta priset är för planerat snitt. Fick reda på det av en annan pommeuppfödare för tre år sedan.

I en perfekt värld hade det inte funnits sjuka hundar att köpa för folk hade valt bort dem för friska, jag har så många tankar om hur man ska få bort otestade hundar och löspringande katter men inget som går att få igenom (håller på med mycket omplaceringsdjur så jag vet hur stora problemen är :-()
 
Sv: Hund med patella luxation

Då har du inte sett mycket som finns bland våra rashundar :-(

Jag håller med om att det är helt åt fanders att avla på defekta djur, men inom en del raser är det tex tillåtet att avla på c-höfter.

Hörde för något år sedan av en tjej som köpt en fralla att livmodersframfall var så vanligt att om tiken bara fick lite framfall så stoppade man tillbaka den och tog ytterligare en kull, vet dock inte om detta är sant, tjejen hade kennel iallafall för andra raser.

Om man inte förbjuder rasen måste man göra vad man kan för att förbättra deras hälsa.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Någon i gruppen som gjort en patella luxation operation på sin hund hos Märsta veterinärklinik? Jag har en Yorkshireterrierhane på...
Svar
1
· Visningar
538
Senast: tanten
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
833
Senast: Trassel12
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 076
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Jag har en okastrerad hane på 2,5 år av spetsras. Just nu mår jag väldigt psykiskt dåligt, vilket delvis har med hunden att göra. Så för...
2
Svar
37
· Visningar
5 763
Senast: Kraxa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp