Bukefalos 28 år!

Hund men enorma mängder energi

Sv: Hund men enorma mängder energi

Enkelt, på landet med E4:an på ena sidan och massor odlade åkrar på andra sidan. Väldigt svårt att lägga spår då faktiskt. Jag vill inte lägga spår i hagarna heller eftersom jag har väldigt sociala och nyfikna hästar, de skulle göra arbetet väldigt mkt svårare för hunden, framförallt i början.

Voff: Prislappen bryr jag mig inte nämnvärt om. Men ska jag köpa en renrasig hund så vill jag ha en fin med bra föräldrar, en riktigt bra hund helt enkelt. Lite tråkigt om en sån hund hamnar hos mig som inte vill tävla eller något sånt.

Sen vet jag inte om jag har "vurmar för" rasen speciellt mkt.

Ärligt talat, tycker du att de jag gör med min hund är minimalt? Du skriver helatiden att jag vill ha en hund som man bara behöver göra det allra minsta med. Men det har inte jag skrivit. Och du vägrar svara på den frågan trots att har ställt den om och om igen.


KL

Kan ni sluta tjata om spår nån gång? Det vore väldigt trevligt nämligen. Ju mer ni tjatar desto mer hatar jag allt vad spår heter. Bara nån nämner spår numera så blir jag irriterad. Acceptera att jag inte vill lägga spår och gå vidare. Allt hänger inte på spår.
 
Sv: Hund men enorma mängder energi

Jag baserar det på att du fått många mer råd än spår som du också ratat.

Vad vill du göra med din hund?
 
Sv: Hund men enorma mängder energi

Kan ni sluta tjata om spår nån gång? Det vore väldigt trevligt nämligen. Ju mer ni tjatar desto mer hatar jag allt vad spår heter. Bara nån nämner spår numera så blir jag irriterad. Acceptera att jag inte vill lägga spår och gå vidare. Allt hänger inte på spår.

Att du blir irriterad bara av att höra ordet numer låter mest som ditt problem, faktiskt. Sedan förstår jag heller inte denna irritation - om du skriver att du inte kan lägga spår för att det tar tid och kräver att du åker iväg, då är det väl fantastiskt vänligt att ge ett alternativ som gör att du INTE behöver åka iväg eller lägga timmar på att lägga ett spår?

Annars är ju ett hett tips att ignorera de som tipsar om spår om det nu är så jobbigt att läsa - då lär det troligtvis dö ut ganska snabbt (och gör det inte det får du nog acceptera att du inte kan bestämma vad andra ska skriva). Nu matar du ju liksom "trollen".
 
Sv: Hund men enorma mängder energi

Men måste man tävla och ställa ut för att köpa renrasigt? Jag har renrasigt utan några sånna ambitioner. men jag la ner det där med att köpa grisen i säcken efter 2 blandrashundar som inte alls passade mig och läste in mig på en ras som istället gjorde det. Och jag är jättenöjd! Mitt enklaste och smidigaste hundägande någonsin just för att det är så konfliktfritt vilket gör att det är roligare än någonsin att äga hund :)

Jag ser det "dyra" priset som en garant för ett trevligt hundägande i 15 år ;)
 
Sv: Hund men enorma mängder energi

Ja jag har ratat klicker med. Klicker och spår är det enda jag har ratat i tråden. Är det verkligen dessa 2 saker det som hundträning består av??
För det verkar så på er här!

Och åter igen så svarar du inte på frågan, varför gör du inte det??

Lillagoajag: Du tipsade om IPO-spår. Utan att tala om vad det är för något. Jag har skrivit tidigare att jag ignorerar saker när folk inte förklarar vad det är och/eller hur det utförs. Vet jag vad något är så har jag mest sannolikt provat oxå, och antingen så gör jag det regelbundet, eller så passar det inte hunden idag.
 
Sv: Hund men enorma mängder energi

Köper man en riktigt bra individ så tycker jag nästan att det är en skyldighet att ta tillvara på det med. Men det är en skyldighet jag tillskriver mig själv, jag lägger inte någon värdering på det när det gäller andra människor.

Sen var det ju det där med att hitta en ras som passar mig, inte lyckats där än ;) Skulle jag hitta det så är saken givetvis en annan.


Min mamma har 2 st renrasiga Pratzky Kruzarik (ber om ursäkt för stavningen...) och de 2 hundarna är som dag och natt verkligen. Båda är ursöta att titta på, men jag tror att de är rätt krävande om man ska ha dem på ett bra sätt.
Men som sagt, de är som natt och dag. Såg de inte ungefär likadana ut så hade man aldrig gissat att det var samma ras. Så jag vet inte... Jag tycker nog att hundar inom samma ras kan vara väldigt olika ändå. Man vet aldrig vad man får, utan det märker man på vägen.
 
Sv: Hund men enorma mängder energi

Jo, jag svarade ju nyss.......Du läste ju inlägget.
 
Sv: Hund men enorma mängder energi

Lillagoajag: Du tipsade om IPO-spår. Utan att tala om vad det är för något. Jag har skrivit tidigare att jag ignorerar saker när folk inte förklarar vad det är och/eller hur det utförs.

Var tacksam istället för att folk engagerar sig i dig och din hund! En enkel sökning på google skulle ge dig svaret utan att kräva speciellt mycket ansträngning från dig.

Har du provat med något av de aktiveringsförslagen jag tipsat om?
 
Sv: Hund men enorma mängder energi

Om du på fullaste allvar menar att du bara fått två tips på alla dessa sidor bör du läsa om tråden för då har du glömt en hel del :o
Ett tips när du får förslag som du inget vet om...Googla innan du avfärdar dom!!

15 sidor med massa matnyttigt. Det är flera riktigt skickliga hundmänniskor som gett olika råd.( jag har ialla fall fått en hel del ny kunskap och intressanta idéer av er :) ) Så mycket mer lär inte komma ut av den här tråden.

Gäsp........
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hund men enorma mängder energi

Tänk att folk förväntar sig gratis hanteringskurser och lektioner på nätet. Som att det är någon slags plikt att andra ska ge massor av tid på att inte bara komma med tips, utan även vända ut och in på sig i att pedagogiskt förklara både vad det är och hur det lärs in (som om det var universellt för alla hundar/förare).

Fascinerande, tycker jag. Ffa att folk orkar fortsätta vara artiga och trevliga trots bemötandet från TS.
 
Sv: Hund men enorma mängder energi

Kl
Nosarbete brukar lugna ner hundar. Eftersom du inte är intresserad av spår så finns det ju annat man kan göra med näsan. Rel simpelt är att lära hunden hitta/identifiera olika dofter. Det som behövs är några likadana småburkar och något som du vill att hunden ska hitta med lukten. När hunden lärt sig att identifiera rätt burk när de står bredvid varandra så kan du sprida ut de i rummet/hemmet/gården, variera antalet burkar med lukt mm och hunden ska markera alla.
(alltså typ sällskapshundsanpassad knarkhundsträning)
 
Sv: Hund men enorma mängder energi

Håller med dig till fullo!
Jag lägger ner nu iaf. TS har varit rätt tyken mot mig förr i ett par hästtrådar för ett par år sen så jag fattar inte ens varför jag gav mig in i tråden. Jag trodde väl dumt nog att jag skulle kunna tillföra något :o


Men för andra som är villiga att lyssna och lära så har den varit väldigt givande . Man kan ju alltid stjäla tipsen om man själv behöver lite nya inputs ;)
 
Sv: Hund men enorma mängder energi

Men snälla människa! Har jag någonsin skrivit att jag bara har fått 2 tips? Svaret på den frågan är NEJ!

Folk säger att jag inte tar till mig några tips alls, när det är 2 st jag har ogillat. Så det är inte jag som säger att jag bara har fått 2 tips.

Och nej, du har fortfarande inte svarat på frågan överhuvudtaget. Jag har skrivit tydligt vad jag gör med min hund i tråden, är det verkligen minimalt? Hur många timmar/dag lägger ni ner på era hundar egentligen?

Jag börjar tro att alla hundmänniskor jag känner är riktigt taskiga mot sina hundar, enligt er. För om jag lägger ner minimalt med tid på min så lägger de ner obefintligt med tid på sina.

Finns det någon som har tid med en hund överhuvudtaget? Det är nog lika bra att omplacera min. Någon som vill ha henne?

HeddaVovven: Kommer inte ihåg vilka tips som är just dina just precis nu. Jag har provat en hel del grejjer iaf.
Är grymt missnöjd med självständighetsträningen iaf. Funkar lite för bra. Idag travade hon iväg 100 meter utan mig, vred inte ens på öronen när jag ropade. Aldrig varit med om innan, har jag ropat så har hon vänt mitt i språnget och galopperat det fortaste hon kan tillbaks innan. Så den träningen sätter jag stopp för nu. Så nu blir det kontaktträning istället. Har hellre en hund som är på mig än som springer iväg utan att ens vrida på öronen åt mig :cautious:
 
Sv: Hund men enorma mängder energi

Jag tror inte att det har med varandra att göra faktiskt, att inte ligga på dig inne och att ignorera. Eller så funkar det och hon behöver landa i/testa det nya. Belöna upp inkallningrn istället (eller hur du nu gör för att förstärka ORDENTLIGT positivt).

Du lägger säkert ner massa tid på hunden men det är inte då det låter här när du ratar förslag för att de innebär en halvtimmes promenad.

Som sagt... lite ödmjukhet och positiv attityd kommer man långt med!
 
Sv: Hund men enorma mängder energi

Fast det är ju betydligt mer än 30 min vi pratar om om jag ska lägga ett spår, såvida jag inte ska ta bilen, då kanske jag kan komma ner i tid.

Lägger jag ett godisspår så är risken väldigt stor att nån annan hinner före, det är så sjukt mkt hundar i trakterna!

Givetvis belönade jag när hon väl kom, och jag tjatar inte, jag ropar 2 ggr, kommer hon inte så vänder jag o går/springer åt andra hållet. Tjat har aldrig fått något djur lydigt :p


Ja jag vet inte. Hon har ju varit lite skitzo sen jag tog bort gammalhunden. Trodde inte det skulle påverka henne så mkt, de umgicks ju aldrig, lekte aldrig eller nåt sånt iomed den stora åldersskillnaden. (Och att gammelhunden tyckte att andra hundar inte var värda hennes energi, knappt ens en blick!).

Kanske blir hon bättre om hon kommer igång med löpet igen, där har hon ju hakat upp sig ganska rejält, 4 månader sen nu :crazy:
 
Sv: Hund men enorma mängder energi

Lillagoajag: Du tipsade om IPO-spår. Utan att tala om vad det är för något. Jag har skrivit tidigare att jag ignorerar saker när folk inte förklarar vad det är och/eller hur det utförs. Vet jag vad något är så har jag mest sannolikt provat oxå, och antingen så gör jag det regelbundet, eller så passar det inte hunden idag.

Då jag har minimal erfarenhet av spår har jag VÄLDIGT svårt att tro att jag har tipsat om detta - så, nej det gjorde jag inte.

Dock förstår jag inte problemet med att skriva in "IPO-spår" i valfri sökmotor om du är intresserad av vad det är? Det är ju ohållbart att alla ska tvingas förklara alla förslag de ger eftersom det är omöjligt att veta vad du redan känner till, har testat, eller inte alls är intresserad av - och det blir väldigt tidskrävande för de som vill tipsa (= troligtvis mindre tips för dig). Jag förstår inte svårigheten med att antingen googla eller trevligt fråga om det du inte känner till. Att du bara ignorerar sådant du inte vet vad det är (jag blir ju nyfiken om du gör så med allt i livet) blir åter igen bara din förlust, och ja - möjligtvis även din hunds förlust.
 
Sv: Hund men enorma mängder energi

Kanske blir hon bättre om hon kommer igång med löpet igen, där har hon ju hakat upp sig ganska rejält, 4 månader sen nu :crazy:

Har du pratat med någon vet. om detta? det är ju inte jätteovanligt att det krånglar, men det KAN ju också vara något vajsing - hormonobalans ex, vilket också kan påverka resten av hunden. Hon är ju liksom lite väl ung för att sluta helt. :)
 
Sv: Hund men enorma mängder energi

Nej det gör jag givetvis inte. Men jag har gång på gång frågat vad saker är och gång på gång bett folk förklara direkt. Jag har tröttnat på folks attityd mot mig i den här tråden, och då blir jag inte speciellt tillmötesgående.

Många får det att låta som att jag är världens hemskaste hundmänniska som helst skulle få djurförbud och helst kanske inte ens få titta på djur överhuvudtaget ;)

Jag har inte kollat upp det hos veterinär. Det är väl ganska vanligt att de hakar upp sig om man tar bort den dominanta tiken vad jag har hört?
Men det kanske vore värt ett besök, är det krångel så kan man ju rent av kastrera, när man ändå håller på.
 
Sv: Hund men enorma mängder energi

Men snälla människa! Har jag någonsin skrivit att jag bara har fått 2 tips? Svaret på den frågan är NEJ!

Nej, du har inte skrivit det och det har jag inte påstått heller. Däremot så upprepar du om och om igen två saker som du inte vill göra men du nämner inte en enda gång på 15 sidor något utav de andra tipsen du fått eller yppar ett ljud om hur du ställer dig till dom. Varför?

Finns det något tips du fått som du gillat? Isf vilket?

Jag har också ställt frågan Vad vill du göra med din hund? Du har dock blivit sur och svarat att du redan talat om vad du gör med din hund. Två skilda frågor...... Eller du kanske redan gör det du vill med din hund så det är svaret på frågan?

Och nej, du har fortfarande inte svarat på frågan överhuvudtaget. Jag har skrivit tydligt vad jag gör med min hund i tråden, är det verkligen minimalt? Hur många timmar/dag lägger ni ner på era hundar egentligen?

Svaret har du ju i inlägg 304.
Dock så blandar du ihop tid med engagemang. Du gör ju uppenbarligen inte rätt saker med din hund eftersom du har kvar problemen. Det har inget med hur många timmar att göra. Jag lägger inte många timmar på min hund tex för just den här individen har inte det behovet och är väldigt okomplicerad. Så att diskutera hur mycket tid man lägger på sin hund är helt oväsentligt...
Det är vad man gör med sin hund som är relevant.

Jämför med hästen...det är inte det viktigaste hur många timmar man rider utan att man rider den rätt......
 

Liknande trådar

Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 591
Senast: Acto
·
Övr. Hund Bara för att jag längtar tills de kommer hem en valp och smått handlar på mig en del saker. Så kanske de vore kul och se vad ni andra...
2
Svar
24
· Visningar
1 689
Senast: Lyan
·
Hundavel & Ras Det är mer än tio år kvar till jag förmodas gå i pension. Men när jag satt och funderade på att min nuvarande hund skulle må bra av en...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
11 268
Senast: Hedinn
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
845
Senast: Trassel12
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp