Bukefalos 28 år!

Hund men enorma mängder energi

Sv: Hund men enorma mängder energi

Anledningen till att jag upprepar det om och om igen är ju för att folk om och om igen upprepar att jag inte gör nånting med hunden och att jag bara kastar iväg ALLA tips. Vilket inte stämmer.

Jag är alldeles för trött för att gå in på vad jag har provat, jag har skrivit det i tråden tidigare.

Jag gör redan det jag vill göra till stor del. Det vore kul att få apport att fungera, få henne att bära saker och lägga på ställen, få henne att komma med saker till mig och ge mig. Vidare vore sök i skogen efter leksak och svamp roligt. Svamp är väl lite sent nu, men får man bara igång söket så gissar jag att det är lättare att lägga in nya saker att söka efter.

Vardagsträning vore riktigt bra, hon stänger redan lådor och skåp efter mig (ibland är hon lite väl ivrig och stänger lådorna samtidigt som jag öppnar dem :D )

Pigan: Hon har ju bara löpt 2 ggr hitills, så det är väl svårt att säga hur ofta hon "brukar" löpa. Men det var ungefär 6 månader mellan de gångerna. Och nu är det väl ca 10 månader sen hon löpte.
 
Sv: Hund men enorma mängder energi

Nej det gör jag givetvis inte. Men jag har gång på gång frågat vad saker är och gång på gång bett folk förklara direkt. Jag har tröttnat på folks attityd mot mig i den här tråden, och då blir jag inte speciellt tillmötesgående.

Problemet är ju att det inte går att klumpa ihop "folk". Du kan inte be "folk" förklara direkt och vänta dig att alla ska göra det. Du kan inte säga att "folk" är otrevliga - för det är knappast så att alla eller ens de flesta är otrevliga. (Eller jo, du KAN men det är knappast produktivt eller trevligt.)
Och på tal om attityd är det nog en two-way street.

Och fortfarande så är det jättelätt att googla (och tar troligtvis kortare tid än att fråga + vänta på svar). Jag googlade precis "IPO-spår" och första träffen blev "så börjar du med IPO".

Jag har inte kollat upp det hos veterinär. Det är väl ganska vanligt att de hakar upp sig om man tar bort den dominanta tiken vad jag har hört?
Men det kanske vore värt ett besök, är det krångel så kan man ju rent av kastrera, när man ändå håller på.

Absolut behöver det inte vara något konstigt alls - men eftersom det finns andra problem med hunden kan det ju vara värt att höra med vet. Vad de tror. Det är ju synd om man tränar och tränar men aldrig får framsteg eftersom felet ligger i ex. en hormonbalans. Jag har själv försökt "träna bort" hyperaktivitet som visade sig vara diffusa smärtor i magen på hundstackaren. :(
 
Sv: Hund men enorma mängder energi

Så du har ingen uppfart alls? Bara åkrar, hagar och E4:an..?

Men som många andra poängterat så kan nosarbeta lugna en stressad hund. Det behöver ju inte vara spår, du kanske kan ordna godissök? :) Eller låta hunden leta rätt på en leksak eller liknande? Kräver väldigt lite tid och engagemang från din sida.
Men det blir iofs svårt om det är så att du inte har ngn gräsmatta, uppfart eller liknande att tala om.
 
Senast ändrad:
Sv: Hund men enorma mängder energi

Uppfarten är väldigt kort, bara några få meter, och för nära vägen vill jag inte lägga godis heller. Grannens hund är på min tomt oftare än vad den är hemma :meh: (Lite överdrivet, men du förstår...).

Godissök har jag hållt på med en hel del. Det gör vi varje dag, fick tips här i tråden om att släcka lampan med, så hon bara skulle gå på näsan, och det funkar riktigt bra faktiskt.

Hon kommer dock alltid ihåg ställena jag gömmer godisarna och letar där först, så det börjar bli ont om ställen att gömma dem på.

Hon har i dagsläget inget direkt intresse av leksaker, det ska förhoppningsvis tränare hjälpa mig att ändra på.

Men, någon jätte skillnad i energinivå blir det inte.

Har dock hittat en sak som gör skillnad :o
Har börjat träffa en kille, och han har sovit här...... När han åker hem så är hon helt slut :D Jag får helt enkelt börja ligga runt ;)
 
Sv: Hund men enorma mängder energi

Jag har också upplevt problemet när man gömmer godis inne att hunden till slut lär sig komma ihåg vart man brukar lägga det.

Hur ser det ut där du går promenader? Finns det ngn gräsplätt/skogsdunge eller något du kan slänga ut godis på? En annan rolig grej man kan göra med godis är att man kan pilla in det i sprickorna i barken på träd. Sen låter man hunden nosa sig fram till det och kämpa lite för att få loss det. Min hund uppskattar det väldigt mycket :)

Du skriver att du vill få in apportering och det är ju också en rolig grej att lära hunden att plocka upp saker osv. Jag har försökt med min hund men inte lyckats (har enbart fått apporteringen att sitta i lydnadsklass momenten). Har helt enkelt tröttnat och fokuserat på andra saker som gått lättare att lära in. Men syrrans ena hund kan det och jag måste säga att det är väldigt praktiskt att ha någon som plockar upp det man tappar! :D
Men i alla fall när man lär in såna grejer så är klicker ett utmärkt redskap just för att man kan belöna precis när hunden gör rätt. Jag vet att jag läst att du inte vill använda klicker men det är ett väldigt bra redskap.

Min hund blir också så att hon varvar upp väldigt mycket när jag tar fram klickern. Dels för att hon tycker att det är så kul men även för att jag shejpat henne en hel del och hon blir genast alert och försöker komma på vad jag vill att hon ska göra. Hon kan dra av hela sin arsenal av trick på bara några sekunder för att testa om något av det är rätt. Jag brukar därför bara köra korta pass på max 5 minuter i taget så hon inte ska gå upp i frustration. En sak som har avhjälpt det här problemet är att jag har tränat på stadga med henne, det kräver stor koncentration från hennes sida.
Har gjort så att jag lärt henne att lägga hakan i min handflata och suggestivt utökat tiden hon ska hålla hakan kvar och störningen. Det har varit svårt för henne men hjälpt otroligt mycket när vi håller på med klicken. Kanske kan vara något för din hund också?

Om inte annat får du helt enkelt börja släpa hem lite karlar!
 
Sv: Hund men enorma mängder energi

Lite halvt kl

Klickern går ju att använda till att träna hunden till lugna beteenden. Jag använder klicker både i inlärning och det är glatt, roligt och fullt ös. Men använder den även till att förstärka hans lugna beteenden.
Det tar enormt på krafterna att han själv ska komma på vad han får klicket av dvs lugna saker. Mot slutet har jag en hund som är totalt däckad, blir så tung i kroppen och nästan somnar trots att jag klickar och han får godis. Ändå har jag en pigg och alert och GLAD ras (flatcoated retriever) som älskar att jobba i fullt ös.
 
Sv: Hund men enorma mängder energi

Sluta "gömma", börja "tappa"!

En godis mitt på golvet är minst lika svår att hitta som en gömd i soffan. Likaså kan man tänka uppåt - i bokhyllor, bakom tavlor...
 
Sv: Hund men enorma mängder energi

Jag brukar gömma i hyllor, på stolar så hon måste hoppa upp på dem osv i olika höjder :) Kan dock inte lägga för högt upp då min hund bara mäter ca 30cm över havet ;)
Men ska definitivt prova "tappa" någon gång!
 
Sv: Hund men enorma mängder energi

Hunden kan söka och markera på mycket högre höjd än vad de själva når! :)
 
Sv: Hund men enorma mängder energi

Vardagsträning vore riktigt bra, hon stänger redan lådor och skåp efter mig (ibland är hon lite väl ivrig och stänger lådorna samtidigt som jag öppnar dem :D )

Gör hon det automatisk av sig själv varje dag varje gång du håller på att öppna och stänga lådor hemma? Eller när du ber henne göra det?

Hunden ska ju veta när ni "jobbar" och när ni "vilar". Annars blir det ju stressigt. Är det så att hon har för bråttom till saker så skulle jag dra ut på sakerna lite, vänta lite längre med att ge kommando och lite längre med belöning. Så lär sig hunden stanna upp tänka och göra. Istället för att stressa och kasta sig mot lådan innan du ens hunnit öppna den. (tog lådan som exempel nu bara)

Jag har en hund som lätt går upp i stress. Vi har lagt agillityn åt sidan t.ex. då jag ej kunde hantera den och fick en stressad hund. Min hund mår bättre av lydnadsmoment, problemlösning osv. Vi spårar och söker också, men även där får jag jobba på att få ned tempot och slarvet, annars är han än mer stressad innan än före.

Tar jag "fjärren" som exempel i lydnaden, har jag för bråttom mellan belöning och kommando, kommando och nytt kommando så börjar min hund göra momentet innan jag bet honom, eller gå ur momentet innan det är färdigt. Så jag måste dra ut på saker och lära honom tålamod.
 
Sv: Hund men enorma mängder energi

Tar jag "fjärren" som exempel i lydnaden, har jag för bråttom mellan belöning och kommando, kommando och nytt kommando så börjar min hund göra momentet innan jag bet honom, eller gå ur momentet innan det är färdigt. Så jag måste dra ut på saker och lära honom tålamod.

Jo, det där med att lära sig att invänta kommando är viktigt! Min hund ÄLSKADE att köra fjärren när jag började köra den och det var ju kul - mindre kul var det när vi skulle tävla i samma veva och han bestämde sig för att prova om det funkade med lite fjärr på platsliggningen. :meh:
 
Sv: Hund men enorma mängder energi

Jag kan få henne att plocka upp saker, men att ge dem till mig, glöm det säger hon! :D

MissourisTopsanna: Hon gör det gärna automatiskt, men då blir det platssittning och "gör om gör rätt" :D Samma sak när jag klär på mig, hon blir så till sig att man får säga sitt flera ggr, och då snurrar hon o har sig tillomed. O_o

Ang godissök, jag lägger överallt verkligen, utom på köksbordet och vardagsrumsbordet. Är det högt upp så får hon lösa det. Men det gör hon väldigt lätt. Jag har funderat på att lägga i skor, men det känns dumt att få bjudning till mina skor, för rätt vad det är så har jag väl ett par mindre när jag kommer hem :eek:

Kasta ut godis när vi ändå är ute gör jag ibland när det passar sig. Inte när vi är nära en väg eller så, hon är lite svår att bryta när hon söker, jag vill ju inte riskera att hon blir överkörd eller så.
 
Sv: Hund men enorma mängder energi

Ja, på kommando ska hunden växla mellan läggande och sättande(och senare även stående) medan föraren står en bit bort. Min hund tyckte inte det var så viktigt att vänta på kommando den där gången utan gjorde ett snabbt och snyggt sättande under platsliggningen för att sedan se mer och mer fundersam ut allt eftersom klockan tickade... :D
 
Sv: Hund men enorma mängder energi

Så får jag vara med och hjälpa henne att ta ned menar du? Intressant! Det ska jag prova, blir ju en i stort sett helt ny grej! Hon är iofs van vid att försöka få både mig och husse att plocka ned saker som är lagda utom hennes räckhåll, typ favoritleksaken man bara har på träning :D
 
Sv: Hund men enorma mängder energi

Jag är lycklig lottad så jag bor så vi kan gå där det inte finns några vägar. Brukar slänga ut godis på ett ganska stort område så får hunden söka av hur mycket hon vill. När hon tröttnat går vi vidare.
 
Sv: Hund men enorma mängder energi

Det skulle jag faktiskt kunna göra när jag rider med. Då får hästen öva tålamod, 2 flugor i en smäll! :D
 
Sv: Hund men enorma mängder energi

Jag får inte riktigt grepp om situationen. I ena inlägget skriver du att hunden har enorma energier du inte klarar av att hantera, i nästa att du inte har tiden till hennes energi (pga jobb och annat). I nästa förklarar du hur mycket du motionerar och gör med hunden, men att hon inte är nöjd ändå? Hur är det egentligen?

Jag anser att jag har en en ganska aktiv hund ( nu har jag arbetstider, nattmatte och diverse saker runt mig så det funkar ändå). Min hund kräver en hel del motion och mental träning varje dag för att inte bli jobbig. Jag försöker dra ner på motionen för att hon ska bli lugnare, men har inte alltid tiden och motivationen till att hitta hjärngympan istället. Vad vill du göra för din hund? Hur mycket tid har du till den per dag? Hur ser eran vardag ut, hur mycket tid har du dagligen till den? Hur gör du med hunden när du jobbar så mycket timmar vissa dagar? Hur och med vad jobbar du med honom/henne?
 
Sv: Hund men enorma mängder energi

Översta stycket, jag ser inte hur dessa frågor på något sätt skulle vara motsatser? Förklara gärna vad du menar.

De gånger jag är borta 15 h i sträck så är hon med, så de dagarna är enkla. De dagarna jag är borta 12 h så är hon några timmar hos min mamma, men sover själv hemma hos mig.

Jag har skrivit rätt så många ggr vad jag gör och vad jag vill göra med henne. Jag är lite trött nu, så jag orkar inte riktigt svara på det igen.
 
Sv: Hund men enorma mängder energi

Ja, du har skrivit vad du gör med hunden, men du skriver också att när du är på jobbet är hunden med dig eller hos din mamma. När hon är med dig, så är du borta 15 timmar, där hunden enbart får göra sina behov? När du väl är hemma ska du sova= ingen aktivering för hunden då heller. Om hunden är hos din mamma och sover själv hemma då, så blir det ju likadant. Hunden har sovit på natten och ska fortsätta sova när du ska sova efter jobbet=ingen aktivering?

Du skrev att du oftast inte jobbar mer än 2 pass på raken i ena inlägget, i ett annat så skriver du att du ibland jobbar 7 pass i sträck? Oavsett vilket så antar jag att du jobbar fler pass än 2 i veckan och sover en hel del på dagarna om du jobbar natt? När får hunden aktivering dessa dagar?

Eftersom jag själv jobbar natt, så antar jag även att du behöver sova både före och efter ett pass? Det blir inte mycket tid kvar till hunden menar jag.

I ett av inläggen skrev du att du tycker det ska räcka med promenader och att följa med på ridpass. Du skrev sen att du inte rider så mycket, vilket då innebär att hunden mest får några promenader och någon springtur med hästen ibland? Du nämner även agility ett par gånger i veckan och det är ju bra, även om det är en ganska "stressig" form av motion i många fall.

Det jag tror är att hunden samlar på sig en jäkla massa energi för att den aktiveras för dåligt för många gånger i veckan helt enkelt. Det var därför jag undrade hur hur du fick ihop det hela med ett jobb på så många timmar, lång resväg, hinna sova, ha häst, ha hund och nu en kille också? Jag får inte ihop det.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag funderar kring en hunds beteende, jag har mina teorier men skulle gärna vilja höra andras input, kanske om någon är mkt kunnig inom...
Svar
18
· Visningar
611
Senast: Lingon
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 591
Senast: Acto
·
Övr. Hund Bara för att jag längtar tills de kommer hem en valp och smått handlar på mig en del saker. Så kanske de vore kul och se vad ni andra...
2
Svar
24
· Visningar
1 689
Senast: Lyan
·
Hundavel & Ras Det är mer än tio år kvar till jag förmodas gå i pension. Men när jag satt och funderade på att min nuvarande hund skulle må bra av en...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
11 273
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp