Hund som stannar kvar på gården

fejko

Trådstartare
Finns det sådana hundar, som man kan lämna lösa hemma på gården utan att de drar? Mina släktingar i USA hade "fårvaktarhundar" vad kan det ha varit för ras? De såg ut som en större (vit?) golden retriever ungefär...
 
Sv: Hund som stannar kvar på gården

inte nått sånt en helt vanlig Border collie min farmor hade en sån
 
Sv: Hund som stannar kvar på gården

Absolut. Vår Golden och Terv har aldrig gått nånstans. Mitt X:s familj har en Jämthund som aldrig drar, min kompis har en Labrador som aldrig går utanför häcken. Min äldre Labrador håller sig hemma på gården om vi är på landet. På en tomt i stan vet jag inte, för så har vi aldrig bott.
 
Sv: Hund som stannar kvar på gården

Bichon frisé :banana:
Vår Tulo har "peppar peppar" aldrig smitit från gården, trots att många "löptikar" varit i farten...

En sån hund får vi aldrig igen! :love:
* jenny *
 
Sv: Hund som stannar kvar på gården

Finns ju gårdshundraser som är just- gårdshundar! Ex Dansk-Svensk Gårdshund, Västgötaspets, Welsh Corgi Cardigan osv. :bump:
 
Sv: Hund som stannar kvar på gården

Våran Bearded collie lämnar aldrig gården. Mycket trogen och håller reda på familjen och hästarna. Ett + för att hon gillar katterna också :bow:
 
Sv: Hund som stannar kvar på gården

Både kuvaszen och maremma är ju gårdshundar, det finns fler...

Känner en som föder upp golden retriver (jaktvarianten). Sist de hade valpar var där en familj som var väldigt intresserade, de hade läst alla böcker och ville mycket. Så de fick köpa en valp. En vecka efter hämtningen ringde de och undrade vad det va för fel på valpen, för den stannade inte kvar på tomten när de åkte och handlade....
De hade varken staket och någon säkerhetsåtgärd, de förväntade sig helt enkelt att en nio veckors valp skulle stanna på tomten när de inte va hemma... Den valpen fick ett nytt hem omgående...

//E
 
Sv: Hund som stannar kvar på gården

Låter som om de hade kuvasch eller maremma, men det finns även fler.

Har mina schäfrar lösa på gården och de håller sig innanför gränsen.
 
Sv: Hund som stannar kvar på gården

Det beror nog mer på träning än på ras om de stannar kvar på gården skulle jag tro. Sedan kan rasen ha vissa förutsättningar för att lättare få att stanna kvar osv.

Vi har en jakthund som stannar på tomten trots viltstråk precis bredvid tomten. Men där har vi också lagt ner otalig energi när den var liten. Men skam den som ger sig - det går ju!
 
Sv: Hund som stannar kvar på gården

Min ena hund går inte ut men det gör den andra och det spelar nog inte någon roll vad det är för ras eller raser.
Det är nog träning som avgör och hur hem kär hunden är.
Men det går om man vill det är som med mycke annart träning ger färdighet. :bump:
 
Sv: Hund som stannar kvar på gården

Svar till Glee och Sassy:
Det kan ha varit antingen en Kuvasz eller en Maremma. De bodde med fåren på fjället (i Montana) i ur och skur och vaktade dem mot coyotes.
 
Sv: Hund som stannar kvar på gården

pappa har en hund som alltid håller sig på gården, han brukar gå runt lös där hela dagarna och så bor han inne på nätterna.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 598
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 782
Övr. Hund Jag funderar till och från på att skaffa en hund. Jag har ingen aning om ras och det är i nuläget inte intressant heller eftersom jag...
Svar
19
· Visningar
1 815
Övr. Hund Hejsan! Jag och min kille är otroligt sugna på en hund. Han vill ha nu-nu-nu medan det är jag som bromsar eftersom jag såklart vill att...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 817
Senast: hollypolly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp