Hundar i stall

Nu har jag inga inhyrda men om jag hade skulle det vara att hundarna ska vara kopplade eller under sådan uppsikt som om dom vore kopplade (inte jaga några djur eller springa fram till någon meniska eller hund utan att fråga om det är ok).
 
Har ju min häst i privat stall där bara jag är typ så jag har med min hund ofta. När jag mockar och fixar i stallet så får han springa lös (han sitter mest och glor när man jobbar). Kopplar han när hästarna tas in och han får stanna i stallet medan jag rider om inte nån är med och tar med han i koppel. Skulle aldrig ha han lös när jag rider eller om jag vet att det finns folk som rider/hanterar hästar.
 
I vårat stall får en ha hunden med sig som en vill, fast kopplad. Skyltarna lyder: "Hundar som inte tillhör anläggningen ska hållas kopplade." Även hon som äger stallet har sina hundar kopplade för det mesta, tre busiga JRT:s som ser en hare sticker definitivt utan förvarning och kan vara lagom svåra att få fatt på ;)
 
I vårt stall får man ha med sig hund om vår hund tycker det är ok, vilket hon ofta inte gör. Hanhundar som springer och kissar är inte välkomna alls. Vår hund springer lös och gillar man inte det så får man ha hästen någon annanstans.
 
Förstår inte varför du tillåter dem att ha med hundar när det förstör för dig och dina egna djur, det är ju DIN gård! Inför hundförbud och gillas inte det är det ju bara för dem att flytta.

Om jag hade haft inackorderingar hade det varit totalt hundförbud i stallet. Hästar tycker inte om skälliga, vimsiga hundar som springer runt och stör och det gör inte jag heller! Tyvärr beter 90% av folks hundar sig så. Dessutom har jag katter som inte ska behöva vara livrädda att bli uppätna varje dag.

Mina föräldrars hund får vara med i stallet men endast om han ligger still på sin plats, han får absolut INTE springa runt i stallet eller skälla. Han vet också att det är förbjudet och farligt att vistas i hagar när hästarna är ute. Han älskar katter och alla katter verkar tycka om honom också, även om han är stor.

Att låta hundar springa omkring i ridhuset är fruktansvärt korkat och oansvarigt, då ger man verkligen fan i båda hundens, hästens och ens eget liv. Har sett folk ha 2-3 lösa små gnällspikar springa runt i benen på hästarna under en HOPPTRÄNING! :banghead::banghead::banghead:
 
I stallet jag står i måste man förvarna om man tar med sig hund då stallägarens stora hund inte går ihop med alla och ofta är lös. Den är väldigt människokär däremot, lite för mycket ... Kommer alltid springande och ska hälsa och en gång rev hon ett hål i min jacka med sina klor. Ibland är hon på hästarna också och hoppar och ska pussa på deras mular vilket min annars hundkära häst inte uppskattar. Hon tror att hela världen älskar henne vilket är lite charmigt men även småjobbigt, stallägaren försöker hålla pli på henne men hon lyssnar inte alltid. Sedan är det stora bajshögar lite här och var vilket är sådär fräscht. Men det är stallägarens stall och man får gilla läget då det mesta är bra annars.

I andra stall jag vistats i har det inte funnits några uttalade regler om hur hundar ska hållas, tyvärr ... Har hänt att hästar gått lösa bakom min f.d. foderhäst som kunde attackera dem och små fåniga hundar som huggit efter folk för de varit "rädda".
 
Att låta hundar springa omkring i ridhuset är fruktansvärt korkat och oansvarigt, då ger man verkligen fan i båda hundens, hästens och ens eget liv. Har sett folk ha 2-3 lösa små gnällspikar springa runt i benen på hästarna under en HOPPTRÄNING! :banghead::banghead::banghead:

Ja, jag ser inte alltför sällan på ridfilmer hur hundar (ofta små fåniga saker) springer runt hästarna när det hoppas och galopperas, hur tänker man då?? :confused:
 
Ni som har egna stall eller är uppstallade, hur ser reglerna ut med hundar i ert stall?
Jag har eget stall med några få inackorderingar och de har med sina hundar. Jag är ständigt nervös för att mina hundar ska komma ut och funderar nu på att förbjuda andra hundar i stallet.
Det är ju ditt stall och du bor där. Alltså skall ju ditt behov komma först.

Sen kan jag tycka att det är en aning elakt mot dom andra att helt förbjuda hundar för att du har problem med dina hundar. Det kan ju vara så att folk har valt ditt stall just för att man får ha sin hund med sig.

Man kanske skulle kunna få ha med sig sin hund vissa tider tex mellan 17:00-19:00 vardagar och 12:00-16:00 helger. Då vet du precis när dina hundar måste hålla sig inne.

Däremot om det kommer in nya hyresgäster så är det hundförbud för dom nya. Detta medför att på sikt blir stallet hundfritt från andra hundar än dina egna.

Sen har du ju all rätt att förbjuda andra hundar med en gång men då kanske vissa flyttar. Så det beror lite på hur gärna du vill att dom människorna du har inackorderade nu skall stanna.

Ha en dialog med dina inackorderingar. Kanske är det inga problem för dom att lämna hunden hemma. Då är ju problemet löst med en gång.
 
Jag har nog inte stått i något stall där mina hundar inte varit välkomna.
Dock undviker jag att ta med hundarna för jag tycker det är drygt, ska jag rida osv vill jag koncentrera mig på hästen.
Är hundarna med så sitter de generellt i bilen eller så håller sambon reda på dem.
Ska hundar vara i stallet får dem lov att uppföra sig. Inte springa bland hästarna, inte skälla osv.
Så länge hundarna uppför sig så spelar det inte mig någon roll om de är kopplade eller lösa.

Men vi har tur att stallägarens hund och mina hundar går bra ihop när jag väl tar med mina grabbar :)
Stallägarna tycker även om mina hundar så de får gärna följa med in i huset osv.

Skulle det inte fungera så känns det rimligt med hundförbud eller att andras hundar får vara i bilen eller annat lämpligt ställe som kanske sadelkammaren?
 
Ni som har egna stall eller är uppstallade, hur ser reglerna ut med hundar i ert stall?
Jag har eget stall med några få inackorderingar och de har med sina hundar. Jag är ständigt nervös för att mina hundar ska komma ut och funderar nu på att förbjuda andra hundar i stallet.

Hej!

Vi får ha hundar med om de är kopplade/inlåsta och inte skäller. Stallägaren har 2 hundar som han medvetet inte har i stallet när folk är där och tycker att om hans hundar inte får va i stallet ska inte andras hundar heller vara där.

/Lavinia, vars häst älskar att smyga sig på hundar och bita dom i baken.
 
Alltså jag har ju sagt att de kan ha med hundar så känns inte helt ok att förbjuda men jag känner mig stressad av att ha stora hundar ute på gården som dessutom inte gillar mina små hundar. En inackordering har en lite hund och det är den jag är rädd skulle skadas om mina hundar kommer ut. De andra är stora hundar som med lätthet biter ihjäl mina hundar. De springer fram till staketet om mina hundar är i trädgården och då står de där och morrar på varandra. De stora kan lätt hoppa över staketet in till mina hundar.
 
Alltså jag har ju sagt att de kan ha med hundar så känns inte helt ok att förbjuda men jag känner mig stressad av att ha stora hundar ute på gården som dessutom inte gillar mina små hundar. En inackordering har en lite hund och det är den jag är rädd skulle skadas om mina hundar kommer ut. De andra är stora hundar som med lätthet biter ihjäl mina hundar. De springer fram till staketet om mina hundar är i trädgården och då står de där och morrar på varandra. De stora kan lätt hoppa över staketet in till mina hundar.

Men då får faktiskt dina inackorderingar ha koll så att deras hundar inte springer fram och provocerar dina. Jag skulle skämmas om jag inte höll efter min (icke existerande) hund bättre än så.
 
Den person som bor på gården där vi har hästarna installade har hund och den är givetvis med när hon är ute i stallet. Nu har varken jag eller den andra hästägaren hund, så där uppstår aldrig det problemet, men för mig hade det varit ganska givet att om den person som bor på gården har hund, så får även den personen ge sitt medgivande till om andra får ta med sig sina hundar till stallet. Fungerar det är det ju alldeles utmärkt, fungerar det inte med den hunden/de hundarna, så får de installades hundar vackert stanna hemma.
 
Jag förstår att du försöker vara snäll, och det är beundransvärt! Hade det varit mitt stall och jag i samma situation som dig så hade jag faktiskt bett folk att inte ha hundar där alls. Du ska inte behöva oroa dig på DIN gård. Det är inte hållbart.

Om det sedan skulle hända något så tror jag du kommer klandra dig själv, tycker det är onödigt att riskera det. Och hundarna, både dina och andras.
Ingen kommer att tacka dig för att du tillåter hundar utan tar förmodligen hela armen om du ger lillfingret. Däremot lär du få skit om det händer något. (pessimist-javisst men det är ju tyvärr så folk tenderar att fungera)

Är de inte nöjda med hundförbudet kan de ju flytta. Först tänkte jag att man kanske kan deala genom att låta stallgästens hund få vänta i bilen medan husse/matte grejar med hästen om de absolut inte kan lämna hunden hemma. Alternativt kan de ju ensamhetsträna sin hund (vilket borde vara prio 1) men inte ditt problem.
Är det apvarmt/snorkallt kanske man inte ska ta med sig hunden alls (vilket man förmodligen inte gjort om man åkte till affären/dagis/osv osv heller i dessa lägen)
Men återigen, ger man lillfingret så.. är snart hundarna ända inne i stallet igen ändå.

Själv är jag så förbannat trött på alla lösa hundar som springer runt överallt. Och på alla hästägare som verkar tro att alla tycker det är mysigt(?) med hundar som ränner. Pinkar på höpåsar, skäller, bajsar utanför dörren, är i vägen när hästen ska in från hagen (the list goes on..). Otroligt nonchalant av deras ägare! Fraser som "Hen flyttar sig, rid/gå på bara" får mig att se rött! :mad:

När jag hade häst i stall där det på gården redan bodde en hund och en inackordering hade en stor brötig sak behövde hundarna följa med ibland. Då kollade jag noga när jag kom dit om någon var där och var de inte det så tog jag med mig hundarna (i koppel!) och satte dem i en box eller bundna i andra änden av stallet på ett tjockt täcke medan jag mockade osv. Var det andra hundar där så fick mina sitta i bilen (och bli utskällda av de andra som även gärna stod och hoppade upp och ned längs sidan på bilen):banghead:

Vi har ju strikt hundägaransvar i Sverige. Dvs ha hunden lös endast om du har stenkoll. Har nog aldrig träffat en hästägarhund som det hålls stenkoll på om jag ska vara ärlig.
/hundälskande surkärring
 
I ditt fall skulle jag förbjuda hundar eftersom hundarna inte verkar funka ihop. Har ni testat att låta hundarna lära känna varandra på en promenad bortanför stallet ? I mitt fall hade jag aldrig varit i ett stall där hundar inte är välkomna . Inte gäller om dom måste gå kopplade. Jag har med mina lösa både i stall och ridturer och flera andra också och alla hundar är trevliga mot varandra som tur är . Hade nog aldrig varit kvar i ett stall där det plötsligt blev koppel tvång eller hundförnud. Just för att det betyder så mycket för mig att få fast med hundarna istället för att de ska ligga hemma. Hade eget stall förut så mina har alltid fått vara med . Känns tomt för mig utan hundar i ett stall. Älskar att ha med mina hundar på typ. . allt :)sen har jag väldigt glada enkla hundar . Som är snälla mot hästar människor andra hundar katter.. ja allt. Ingen hets eller mucka gräl med andra hundar eller jaga hästar i hagar . De är runt mig eller i närheten och strosar runt.
 
Tråkigt . Tur vi inte är i samma stall. Hos oss är det bara ett mysigt inslag med hundar so m är med :)
Jag förstår att du försöker vara snäll, och det är beundransvärt! Hade det varit mitt stall och jag i samma situation som dig så hade jag faktiskt bett folk att inte ha hundar där alls. Du ska inte behöva oroa dig på DIN gård. Det är inte hållbart.

Om det sedan skulle hända något så tror jag du kommer klandra dig själv, tycker det är onödigt att riskera det. Och hundarna, både dina och andras.
Ingen kommer att tacka dig för att du tillåter hundar utan tar förmodligen hela armen om du ger lillfingret. Däremot lär du få skit om det händer något. (pessimist-javisst men det är ju tyvärr så folk tenderar att fungera)

Är de inte nöjda med hundförbudet kan de ju flytta. Först tänkte jag att man kanske kan deala genom att låta stallgästens hund få vänta i bilen medan husse/matte grejar med hästen om de absolut inte kan lämna hunden hemma. Alternativt kan de ju ensamhetsträna sin hund (vilket borde vara prio 1) men inte ditt problem.
Är det apvarmt/snorkallt kanske man inte ska ta med sig hunden alls (vilket man förmodligen inte gjort om man åkte till affären/dagis/osv osv heller i dessa lägen)
Men återigen, ger man lillfingret så.. är snart hundarna ända inne i stallet igen ändå.

Själv är jag så förbannat trött på alla lösa hundar som springer runt överallt. Och på alla hästägare som verkar tro att alla tycker det är mysigt(?) med hundar som ränner. Pinkar på höpåsar, skäller, bajsar utanför dörren, är i vägen när hästen ska in från hagen (the list goes on..). Otroligt nonchalant av deras ägare! Fraser som "Hen flyttar sig, rid/gå på bara" får mig att se rött! :mad:

När jag hade häst i stall där det på gården redan bodde en hund och en inackordering hade en stor brötig sak behövde hundarna följa med ibland. Då kollade jag noga när jag kom dit om någon var där och var de inte det så tog jag med mig hundarna (i koppel!) och satte dem i en box eller bundna i andra änden av stallet på ett tjockt täcke medan jag mockade osv. Var det andra hundar där så fick mina sitta i bilen (och bli utskällda av de andra som även gärna stod och hoppade upp och ned längs sidan på bilen):banghead:

Vi har ju strikt hundägaransvar i Sverige. Dvs ha hunden lös endast om du har stenkoll. Har nog aldrig träffat en hästägarhund som det hålls stenkoll på om jag ska vara ärlig.
/hundälskande surkärring
 
Alltså jag har ju sagt att de kan ha med hundar så känns inte helt ok att förbjuda men jag känner mig stressad av att ha stora hundar ute på gården som dessutom inte gillar mina små hundar. En inackordering har en lite hund och det är den jag är rädd skulle skadas om mina hundar kommer ut. De andra är stora hundar som med lätthet biter ihjäl mina hundar. De springer fram till staketet om mina hundar är i trädgården och då står de där och morrar på varandra. De stora kan lätt hoppa över staketet in till mina hundar.

Man får faktiskt ändra sig.
Jag tycker det är ansvarsfullt av dig att överväga hundförbud med de förutsättningar du nämner. Tummen upp!
 

Liknande trådar

Anläggning Ska ta över familjens gård och allt sköttes tyvärr inte helt rätt vid bygge av stallet så ska ordna upp detta nu. Det som blivit avslag...
Svar
13
· Visningar
890
Senast: a1agnlju
·
Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 169
Senast: Bee
·
Ekonomi & Juridik Hej hej Jag vill bara ha lite råd hur jag ska gå till väga i en väldigt jobbig situation som nätt och jämnt tar all energi man har...
Svar
4
· Visningar
1 078
Senast: Inte_Ung
·
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
8 525
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Uppdateringstråd 29
  • Katter och spädbarn

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp