Hundar i stall

Alltså jag har ju sagt att de kan ha med hundar så känns inte helt ok att förbjuda men jag känner mig stressad av att ha stora hundar ute på gården som dessutom inte gillar mina små hundar. En inackordering har en lite hund och det är den jag är rädd skulle skadas om mina hundar kommer ut. De andra är stora hundar som med lätthet biter ihjäl mina hundar. De springer fram till staketet om mina hundar är i trädgården och då står de där och morrar på varandra. De stora kan lätt hoppa över staketet in till mina hundar.
Det där är ju dock inte okej. Är det så så tycker jag att du utan större betänkligheter kan förbjuda andra hundar än dina egna.

Trodde först att det bara var dina hundar som ställde till problem.

Det är ju bara att säga att antingen måste dom ha koll på sina hundar eller så får inte deras hundar vara i stallet.
 
Tråkigt . Tur vi inte är i samma stall. Hos oss är det bara ett mysigt inslag med hundar so m är med :)

Där kom det, mysigt! Jag blir tokig :devil::D

Precis vad de andra hundägarna i stallet tyckte. Och säkert skulle tycka om mina två hundar strosade runt också.
Men vi är ju inte lika allihop. Och jag skulle aldrig gnälla på folks hundar i ett stall utan hundförbud. Jag har ju själv valt det.

Jag kan dock känna att många som har både hund och häst släpper lös hunden i stallet och ser det som ersättning för annan stimulans. Det tråkiga är ju att det blir på andras bekostnad. Jag vill inte behöva fota runt på terriern Arne, lurven Bodil och bjäfsen Allan när jag betalar dyra pengar för att ha min häst uppstallad.
Dessutom vill jag inte ha på mitt samvete att min häst trampat ihäl någon av dem.
Missförstå mig inte, jag gullar gärna med andras hundar men jag är så trött på den slapphänta inställningen.
Kommunikation är självklart viktigt.
 
I ditt fall skulle jag förbjuda hundar eftersom hundarna inte verkar funka ihop. Har ni testat att låta hundarna lära känna varandra på en promenad bortanför stallet ? I mitt fall hade jag aldrig varit i ett stall där hundar inte är välkomna . Inte gäller om dom måste gå kopplade. Jag har med mina lösa både i stall och ridturer och flera andra också och alla hundar är trevliga mot varandra som tur är . Hade nog aldrig varit kvar i ett stall där det plötsligt blev koppel tvång eller hundförnud. Just för att det betyder så mycket för mig att få fast med hundarna istället för att de ska ligga hemma. Hade eget stall förut så mina har alltid fått vara med . Känns tomt för mig utan hundar i ett stall. Älskar att ha med mina hundar på typ. . allt :)sen har jag väldigt glada enkla hundar . Som är snälla mot hästar människor andra hundar katter.. ja allt. Ingen hets eller mucka gräl med andra hundar eller jaga hästar i hagar . De är runt mig eller i närheten och strosar runt.

Vi har provat och de fungerar absolut inte tillsammans. Jag tycker också att det är lite jobbigt att mitt hem används som hundrastgård och blir helt nerpinkat då alla hundar är hanar.
 
Vi har provat och de fungerar absolut inte tillsammans. Jag tycker också att det är lite jobbigt att mitt hem används som hundrastgård och blir helt nerpinkat då alla hundar är hanar.

Återigen, nonchalansen. Den gör mig knäpp!
Har du dessutom provat så tycker jag verkligen att du kan införa hundförbud utan minsta dåliga samvete.
Du har varit nog så schysst (med råge) tycker jag.
 
Om jag ägde ett stall så skulle min hundar (om jag hade några) definitivt ha företräde till att vistas där. Alla andra hundar som inte funkade tillsammans med mina skulle vackert få stanna hemma eller i bilen.

Nu när situationen är som den är med att inackorderingarna är vana att kunna ha sina hundar lösa så hade jag nog börjat med att hålla någon form av möte där jag tog upp problemet till diskussion och till exempel säga att från om och med ett visst datum så måste inackorderingarnas hundar hållas kopplade och/eller bundna om de ska följa med till stallet.
 
Vi har provat och de fungerar absolut inte tillsammans. Jag tycker också att det är lite jobbigt att mitt hem används som hundrastgård och blir helt nerpinkat då alla hundar är hanar.

Men du får ta och förbjuda hundar i ditt stall.
Om min stallägare skulle göra det så skulle jag vara okej med det. Tråkigt javisst men jag skulle inte gnälla om det. Det är deras hem och deras stall och dom som bestämmer.

Det är inte en rättighet att få ha med sig hunden till stallet, det är ett privilegium.
 
Vi har provat och de fungerar absolut inte tillsammans. Jag tycker också att det är lite jobbigt att mitt hem används som hundrastgård och blir helt nerpinkat då alla hundar är hanar.
Då tycker jag verkligen att dom ska lämna sina hundar hemma i fortsättningen. Är inte alls elakt AB dig . Du bor ju där och ska inte behöva
vara orolig.
 
Jag
Där kom det, mysigt! Jag blir tokig :devil::D

Precis vad de andra hundägarna i stallet tyckte. Och säkert skulle tycka om mina två hundar strosade runt också.
Men vi är ju inte lika allihop. Och jag skulle aldrig gnälla på folks hundar i ett stall utan hundförbud. Jag har ju själv valt det.

Jag kan dock känna att många som har både hund och häst släpper lös hunden i stallet och ser det som ersättning för annan stimulans. Det tråkiga är ju att det blir på andras bekostnad. Jag vill inte behöva fota runt på terriern Arne, lurven Bodil och bjäfsen Allan när jag betalar dyra pengar för att ha min häst uppstallad.
Dessutom vill jag inte ha på mitt samvete att min häst trampat ihäl någon av dem.
Missförstå mig inte, jag gullar gärna med andras hundar men jag är så trött på den slapphänta inställningen.
Kommunikation är självklart viktigt.
Ha ha jag förstår :) tur det finns stall som passar alla.
 
Det finns inga regler om hundar i stallet jag står i, troligtvis för att det var byggt i somras och ingen av oss hästägare har hund. ;)
Men, det finns en medryttare som brukar ta med sin hund. En schäfer valp på kanske 7-9 månader som hon brukar släppa lös. Alltså... hon frågar om vi är hundrädda och inga problem så. Men en dag skulle jag ta in min unghäst och jag överdriver inte när jag säger att hunden är överallt. Först fick jag se hur den sprang in i hagen till hästarna och min häst kommer genast och jagar bort den. Sen när jag leder honom på väg till ridbanan så fick han något fnatt (snöstorm och pigg häst var inte en bra kombination), börjar bocka och helt omöjlig att leda. Så jag går tillbaka till stallet för att åtminstone sätta på honom sitt täcke, ber hundägaren att hålla i hunden eftersom min häst är såpass stressad, såg hur han reagerade mot hunden i hagen och jag vill inte ha hunden runt benen. Hon kallar in hunden men självklart smiter den ut från stallet och under Hugo som backar/sparkar efter hunden. :cautious: Och ja, valpen var bara någon centimeter från att bli rejält sparkad, som tur nog var hann den undan. Nu funderar jag om det kanske inte skulle vara bäst att ha regler för hundar ändå. Trots att det bara är en hund som knappt är där några få gånger i veckan. :confused:
 
Det finns inga regler om hundar i stallet jag står i, troligtvis för att det var byggt i somras och ingen av oss hästägare har hund. ;)
Men, det finns en medryttare som brukar ta med sin hund. En schäfer valp på kanske 7-9 månader som hon brukar släppa lös. Alltså... hon frågar om vi är hundrädda och inga problem så. Men en dag skulle jag ta in min unghäst och jag överdriver inte när jag säger att hunden är överallt. Först fick jag se hur den sprang in i hagen till hästarna och min häst kommer genast och jagar bort den. Sen när jag leder honom på väg till ridbanan så fick han något fnatt (snöstorm och pigg häst var inte en bra kombination), börjar bocka och helt omöjlig att leda. Så jag går tillbaka till stallet för att åtminstone sätta på honom sitt täcke, ber hundägaren att hålla i hunden eftersom min häst är såpass stressad, såg hur han reagerade mot hunden i hagen och jag vill inte ha hunden runt benen. Hon kallar in hunden men självklart smiter den ut från stallet och under Hugo som backar/sparkar efter hunden. :cautious: Och ja, valpen var bara någon centimeter från att bli rejält sparkad, som tur nog var hann den undan. Nu funderar jag om det kanske inte skulle vara bäst att ha regler för hundar ändå. Trots att det bara är en hund som knappt är där några få gånger i veckan. :confused:

Just den hunden skulle vara kopplad på heltid i stallet eftersom den utger en fara.
Så ni behöver nog inte ha en generell regel utan i erat fall borde hundägaren fattat för länge sen att hunden inte borde gå lös.
Så jag skulle säga till om jag var dig.
 
I förra stallet hästen stod i, var det ganska mycket hundar. Dels stallägarens mors äldre border collie, dels hade många hästägare hund. Överlag fungerade det bra, förutom att min häst tyckte att de två största var lite läskiga (de var rejält stora, tycker även jag som överlag trivs bättre med stora hundar än små). Hundarna lydde för det mesta, "stallhunden" var van vid hästar och lugn och snäll, och de som inte bodde på gården var oftast (inte alltid) kopplade.

Där jag står nu finns inga uttalade regler kring hundar. Funkar det så är de välkomna, helt enkelt. Andra hyresgäster har haft med hundarna, min hovslagare har med sin lilla (som springer lös men kommer på inkallning), stallägarens hund går ofta lös på gården (ställer inte till med nåt, och lyssnar oftast).

Jag tycker om hundar. Verkligen. Det är inte det. Om jag hade hund skulle jag hemskt gärna ha den med ut när jag rider ut och så - praktiskt för mig, bra för hunden. Kanon. Så jag förstår att många trivs med att ha med sina hundar i stallet. På riktigt - I get it.
Men jag kan bli vansinnig på hundägare i hästsammanhang. (Japp, jag anser att grundproblemet i regel är ägaren - inte hunden i sig.) I mina ögon ska en hund som är med i stallet lyda. Punkt. Så gott som utan undantag, eller så ska den hållas kopplad. (Nu bryr jag mig inte så mycket om ifall hunden skulle knalla runt på stallplan t.ex., så länge den låter mig och min häst vara, men ni fattar. Hunden ska klassas som lydig i allmänhet.) Och ägaren ska ha koll.

Jag vet inte hur många gånger jag mött hundar ute på ridtur som springer fram till min häst, gärna in mellan benen på honom etc, och antingen skiter blankt i inkallningen eller så försöker inte ägaren ens. Min häst är lite sisådär med hundar - han är relativt van vid dem (i båda stallen jag haft honom i finns det hundar, och i det förra hjälpte border collien dessutom till vid insläpp med att kolla så att alla gick in i stallet). Men hur han reagerar, det är olika från hund till hund. Det kan gå jättebra, eller så blir han rädd. Jag vill således inte ha främmande hundar - eller ens hundar som hästen känner - mellan hovarna på honom. Hunden kan bli illa skadad, eller t.o.m. dödad om min häst lyckas trampa den rätt över ryggen. Hästen kan bli skadad, antingen av hunden om det vill sig illa eller till följd av att nåt händer. Jag kan bli skadad eller invalid om det vill sig riktigt illa och något händer. Nej tack.
Sån't vill jag inte ha i ett stall där jag har min häst. Jag vill inte behöva säga till femtioelva gånger om dagen. I stallet vill jag inte behöva ha koll på andras djur för att kunna rida och hantera min häst i lugn och ro. Jag tycker att det är jobbigt, och frustrerande. I ridhuset och på ridbanan vill jag helst inte att de är alls (så kände jag även på ridskolan, där det generellt var förbud mot hundar på läktaren och nere i ridhuset. Men ägarens lilla, olydiga hund var där jämt och ständigt och störde..suck.).

Nu låter det som att jag bara träffar hundar som inte kan bete sig. Så är verkligen inte fallet. Men det är det negativa som kan ställa till problem. Rent krasst - om jag skulle välja mellan ett stall där alla hundar är välkomna i princip utan restriktioner, och ett stall där inga hundar är välkomna någonsin. Då skulle jag välja det sista.
 
har alltid hunden med i stallet, hon håller sig undan hästarna och älskar att bona ner sig i halmen. hon följer med lös på uteritter och även hundar jag passar går lösa i stallet, de lär sig att hålla sig ute ur hagarna och passa sig för både fram och bakänden på hästarna ;).
Har eget stall så hunden är ju på gården hela dagen, fri att gå in eller ut som hon vill.
Har aldrig med mig hunden till andras stall, inte ens i koppel. Ser ingen anledning till att dra runt på hunden eller stänga in den i en box där hon bara kommer gnälla. Har hon det bättre hemma.
 
I förra stallet hästen stod i, var det ganska mycket hundar. Dels stallägarens mors äldre border collie, dels hade många hästägare hund. Överlag fungerade det bra, förutom att min häst tyckte att de två största var lite läskiga (de var rejält stora, tycker även jag som överlag trivs bättre med stora hundar än små). Hundarna lydde för det mesta, "stallhunden" var van vid hästar och lugn och snäll, och de som inte bodde på gården var oftast (inte alltid) kopplade.

Där jag står nu finns inga uttalade regler kring hundar. Funkar det så är de välkomna, helt enkelt. Andra hyresgäster har haft med hundarna, min hovslagare har med sin lilla (som springer lös men kommer på inkallning), stallägarens hund går ofta lös på gården (ställer inte till med nåt, och lyssnar oftast).

Jag tycker om hundar. Verkligen. Det är inte det. Om jag hade hund skulle jag hemskt gärna ha den med ut när jag rider ut och så - praktiskt för mig, bra för hunden. Kanon. Så jag förstår att många trivs med att ha med sina hundar i stallet. På riktigt - I get it.
Men jag kan bli vansinnig på hundägare i hästsammanhang. (Japp, jag anser att grundproblemet i regel är ägaren - inte hunden i sig.) I mina ögon ska en hund som är med i stallet lyda. Punkt. Så gott som utan undantag, eller så ska den hållas kopplad. (Nu bryr jag mig inte så mycket om ifall hunden skulle knalla runt på stallplan t.ex., så länge den låter mig och min häst vara, men ni fattar. Hunden ska klassas som lydig i allmänhet.) Och ägaren ska ha koll.

Jag vet inte hur många gånger jag mött hundar ute på ridtur som springer fram till min häst, gärna in mellan benen på honom etc, och antingen skiter blankt i inkallningen eller så försöker inte ägaren ens. Min häst är lite sisådär med hundar - han är relativt van vid dem (i båda stallen jag haft honom i finns det hundar, och i det förra hjälpte border collien dessutom till vid insläpp med att kolla så att alla gick in i stallet). Men hur han reagerar, det är olika från hund till hund. Det kan gå jättebra, eller så blir han rädd. Jag vill således inte ha främmande hundar - eller ens hundar som hästen känner - mellan hovarna på honom. Hunden kan bli illa skadad, eller t.o.m. dödad om min häst lyckas trampa den rätt över ryggen. Hästen kan bli skadad, antingen av hunden om det vill sig illa eller till följd av att nåt händer. Jag kan bli skadad eller invalid om det vill sig riktigt illa och något händer. Nej tack.
Sån't vill jag inte ha i ett stall där jag har min häst. Jag vill inte behöva säga till femtioelva gånger om dagen. I stallet vill jag inte behöva ha koll på andras djur för att kunna rida och hantera min häst i lugn och ro. Jag tycker att det är jobbigt, och frustrerande. I ridhuset och på ridbanan vill jag helst inte att de är alls (så kände jag även på ridskolan, där det generellt var förbud mot hundar på läktaren och nere i ridhuset. Men ägarens lilla, olydiga hund var där jämt och ständigt och störde..suck.).

Nu låter det som att jag bara träffar hundar som inte kan bete sig. Så är verkligen inte fallet. Men det är det negativa som kan ställa till problem. Rent krasst - om jag skulle välja mellan ett stall där alla hundar är välkomna i princip utan restriktioner, och ett stall där inga hundar är välkomna någonsin. Då skulle jag välja det sista.
Håller verkligen med. Det här med lösa hundar med ägare som inte har någon koll börjar jag oroa mig nu för inför framtiden. Liksom, min häst verkligen attackerar efter hundar och blir jätteorolig (trampar runt och sparkar, vet inte hur mycket erfarenhet han har runt hundar överhuvudtaget). Vems ansvar blir det om ens häst skadar hunden? :crazy:
 
Håller verkligen med. Det här med lösa hundar med ägare som inte har någon koll börjar jag oroa mig nu för inför framtiden. Liksom, min häst verkligen attackerar efter hundar och blir jätteorolig (trampar runt och sparkar, vet inte hur mycket erfarenhet han har runt hundar överhuvudtaget). Vems ansvar blir det om ens häst skadar hunden? :crazy:

Om hästen skadar hunden illa till följd av att hunden är lös och ägaren inte håller den undan från hästen, är min gissning utifrån det strikta hundägaransvaret att hundägaren får stå sitt kast.

Jag markerar alltid verbalt och säger åt ägaren att kalla in hunden, då anser jag faktiskt att jag gjort mitt i frågan. Springer en hund runt under min häst så har jag fullt upp med att hålla rätt på mitt eget djur.. Men det skulle kännas för jävligt om hunden blev trampad så att t.ex. ryggraden skadas allvarligt, det är klart att det skulle - även om notan landade hos ägaren. Jag gör mitt bästa för att se till att min häst är van vid saker. Tycker dock generellt att även om hästen är van så ska hunden hållas på behörigt avstånd. Ägaren vet ju faktiskt inte om min häst är cool eller blir hysterisk, förrän hunden är på väg eller framme hos hästen.
 
I vårt stall har stallägaren själv hundarna lösa när de är ute (nästan hela tiden) och vi får väl ha med hundar om vi vill antar jag, jag har det aldrig men några andra har. En av tjejerna stänger in/binder fast sin i stallet när hon är ute med hästen, de som har hundar som ligger lugnt och stilla låter dem följa med in i ridhuset/på ridbanan och placerar dem i en hörna.

De är även hundmänniskor så ibland har de hundträningar/tävlingar i ridhuset också, men då är vi inte där med hästarna.

Men stallägarens hundar är inte som dina, de håller sig snarare borta från andra hundar. I ditt fall tycker jag nog du kan be inackorderingarna att lämna hundarna hemma eller i bilen.
 
Där jag står så får vi ej ta med oss hundar. Gårdsägaren vill ej detta då deras egna hundar ska få kunna vara ute fritt.
Det är bara att respektera.
Hade gärna haft med mina egna annars
 
Ni som har egna stall eller är uppstallade, hur ser reglerna ut med hundar i ert stall?
Jag har eget stall med några få inackorderingar och de har med sina hundar. Jag är ständigt nervös för att mina hundar ska komma ut och funderar nu på att förbjuda andra hundar i stallet.

Min tanke är att de hyr stallplats för häst inte hundplats? Jag hade inte uppskattat lösa hundra i stallet. Speciellt om man har egen hund och den kanske inte gillar främmande hundar. Då får inhyrningarna lämna sina hundar hemma när de är i stallet. Och som inhyrd hade jag rakt inte uppskattat lösa hundar i stallet. Det händer lätt en olycka och vips är det den "galna hästens fel" Men det är min åsikt.
Med vänlig hälsning
Pudlan
 
Om hästen skadar hunden illa till följd av att hunden är lös och ägaren inte håller den undan från hästen, är min gissning utifrån det strikta hundägaransvaret att hundägaren får stå sitt kast.

Jag markerar alltid verbalt och säger åt ägaren att kalla in hunden, då anser jag faktiskt att jag gjort mitt i frågan. Springer en hund runt under min häst så har jag fullt upp med att hålla rätt på mitt eget djur.. Men det skulle kännas för jävligt om hunden blev trampad så att t.ex. ryggraden skadas allvarligt, det är klart att det skulle - även om notan landade hos ägaren. Jag gör mitt bästa för att se till att min häst är van vid saker. Tycker dock generellt att även om hästen är van så ska hunden hållas på behörigt avstånd. Ägaren vet ju faktiskt inte om min häst är cool eller blir hysterisk, förrän hunden är på väg eller framme hos hästen.

Så är det, en tidigare häst som jag ägde var också av typen att hundar som blev för närgångna skyddade hon sig mot. Så därför blev en hund rejält sparkad när hon rände runt benen på min häst, självklart blev det besök hos veterinär med en kostnad som följd och detta blev jag såklart avkrävd att betala. Något jag sa nej till, ägaren gick vidare både till stallägaren som även han sa att hon fick stå för sina kostnader men prövade även en stämning otroligt nog. Kontentan blev att hon fick betala ALLT ur egen ficka, strikt hundägaransvar och hade hästen fått skador så hade hundägaren varit tvungen att betala det med.
 
Den av mina hästar som jag inte fött upp själv tycker inte om hundar och har både bitit och sparkat efter dem. Lösa hundar som kommit in i hagen har hon jagat. Det talar jag alltid om för den som har lösa hundar i stall där jag står och så är det upp till hundägarna att själva besluta vad de ska göra med den informationen. Dock är hästen väldigt tydlig i sitt kroppsspråk så varje hund som har någon pejl på hästar läser av henne.

För mer än 30 år sedan skötte jag en häst som var likadan. Då var jag 14 år och en vuxen i stallet släppte sin hund lös när jag betade min sköthäst. Jag sa till, ägaren struntade i det, hästen sparkade hundens ben ur led, och ägaren ville kräva mig på veterinärkostnader. Det gick förstås inte och jag hade flera vittnen som hört att jag sagt till.
 

Liknande trådar

Anläggning Ska ta över familjens gård och allt sköttes tyvärr inte helt rätt vid bygge av stallet så ska ordna upp detta nu. Det som blivit avslag...
Svar
13
· Visningar
890
Senast: a1agnlju
·
Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 169
Senast: Bee
·
Ekonomi & Juridik Hej hej Jag vill bara ha lite råd hur jag ska gå till väga i en väldigt jobbig situation som nätt och jämnt tar all energi man har...
Svar
4
· Visningar
1 078
Senast: Inte_Ung
·
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
8 521
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp