Hundar som slåss

Mli

Trådstartare
Jag har en något ängsligt lagd kh collietik på 3,5 år, kastrerad. Hon har varit i familjen i två år. Hon kan upplevas ”tråkig” för att vara collie; hon vill inte leka, inte tränas, mycket svårlärd. Eller snarare är det jag som inte kan möta henne rätt. Hon vill helst bara sitta och titta på gårdsplan eller vara nära mig var jag än är. Tog 1 år innan hon kunde vara ute på tomten ensam när jag var inne.

för drygt en månad sen tog vi hand om en OEB på 2,5 år, okastrerad tik. Hon har en betydligt högre energinivå än vi räknat med (positivt) men hon gör inga anspråk att leka eller störa collien.

inflytten gick bra, collien visade tydligt att hon förväntade sig lugn och ro och att ingen får röra hennes tuggben eller vår säng. Den nya hunden respekterade det fint.

efter ca en vecka slogs de rejält, då nya hunden gjorde anspråk på sängen. Blev sårskador på framförallt collien. Efter det fick ingen vara i vår säng, allt lugnt. De kunde sen direkt slappna av i varandras närhet så pass bra att de sov ihop.

sen för drygt en vecka sen så började morgonen med lite gruff, märkte att båda hundarna vaktar min uppmärksamhet. Men denna gång så gick det inte över med lite gruff, de rök ihop rejält och gick in för att verkligen skada. Ren tur att det inte blev allvarligare skador än bara repor i hud och i mun. Vi stängde av med grindar och bråken fortsatte igenom i två dagar. Sen flyttade collien hem till en kompis.

Anöedningen till att det var collien som fick prova nytt hem är för att det finns dagliga situationer i hemmet som gör henne mycket stressad, som jag misstänker påverkar henne mer negativt än vad jag själv kan reda ut. Kompisen kunde erbjuda en bättre miljö. Men hon har också en ettårig hund som nu fortfarande efter en vecka inte kan ta ett ”nej” från collien som inte vill leka. Läget börjar bli spänt även där, så jag tar hem henne i morgon.

Hur ska jag göra för att göra allting rätt när hon kommer tillbaka i morgon? Finns det chans att lappa ihop deras relation?
För att ytterligare komplicera situationen så har nya hunden börjar löpa. Hon ska kastreras etter.
 
@mysboll fast mina tikar har en tendens att ryka ihop kring löp och är bästisar däremellan och fungerar bra ihop normalt sett.
Jag skulle ha is i magen, se framför allt till att de inte har tight med plats då merparten av de ggr mina rykt ihop är just om nån kännt sig trängda. Det låter lite som att de även ser dig som en resurs och ska vakta dig om så är fallet så låt inte hundarna trängas hos dig utan blir det spänt skicka bort hundarna från dig. Alla mina hundar har under nån period försökt vakta mig mot de andra och det viktigt att stävja det direkt så blir livet lättare.
 
Mina två tanter rök ihop totalt tre gånger på elva år tillsammans och jag kunde alltid i efterhand se vad det var som gått fel, alltså hade det gått förebygga om jag varit en bättre hundläsare. Det kan visst gå vägen mellan två tikar trots att de gruffat tidigare md andra ord! Samtidigt får man väl se och känna hur allvarlig situationen är och om man själv orkar leva med anpassningar - jag behövde aldrig göra det, och hade med facit i hand kunnat undvika de få sammandrabbningar de hade. Jag missade det i vardagen bara.
 
Det låter som att de ffa slåss över resurser, sängen, din uppmärksamhet osv så jag skulle säga att nyckeln nog ligger i att göra klart för bägge hundarna att den typen av resursvakt inte accepteras samt att inte låta hundarna ha tillgång till en resurs när du inte är med och övervakar. Tex hålla dörren till sovrummet stängd så ingen av dem kommer upp i sängen och lägga undan alla tuggben. Gällande att vakta dig så hade jag omedelbart skickat iväg den hunden som börjar brösta upp sig. Den som inte kan bete sig får inte vara med. Ska man vara med i gemenskapen och få lov att vara nära människan så är det nolltolerans på att vakta och försöka äga.
 
Jag hade inte velat ha det så har tidigare levt med tikar som slåss och har omplaceras tiken som var orsaken till slagsmålen och har nu en harmonisk flock som inte slåss och som mår så mycket bättre.
Är dina tikar runt löp? Då kan det bli mer laddat.

Men mitt råd är faktiskt att sära på dom är inte roligt för någon framförallt inte hundarna att behöva slåss i sitt eget hem.

Tänker även att en collie tar mycket illa vid sig av slagsmål än vad en terrier gör.
 
Tack alla för svar!
Det är tydligt att det är ett vaktande av resurser och att ofta handlar om trängda lägen.

Flertalet av fighterna har börjat nära mig. Jag har sett att läget börjar bli spänt (lite blickar, stel gång, sen ragg osv) på OEB, men Collien reagerar på all form av sån kommunikation med att frysa fast i marken ännu närmre mig. Försöker jag då skicka i väg dem båda så är Collien helt orörlig och svarar inte på kommunikation från varken mig eller den andra hunden vilket provocerar den andre hunden ännu mer.

collien har överlag det beteendet att frysa fast vi stress. Hon är helt olik alla andra hundar jag har haft, hade nog en övertro på min förmåga när jag tog in henne :(
 
Tack alla för svar!
Det är tydligt att det är ett vaktande av resurser och att ofta handlar om trängda lägen.

Flertalet av fighterna har börjat nära mig. Jag har sett att läget börjar bli spänt (lite blickar, stel gång, sen ragg osv) på OEB, men Collien reagerar på all form av sån kommunikation med att frysa fast i marken ännu närmre mig. Försöker jag då skicka i väg dem båda så är Collien helt orörlig och svarar inte på kommunikation från varken mig eller den andra hunden vilket provocerar den andre hunden ännu mer.

collien har överlag det beteendet att frysa fast vi stress. Hon är helt olik alla andra hundar jag har haft, hade nog en övertro på min förmåga när jag tog in henne :(

För mig låter det som en klassisk enmanshund för ett lugnt hem. Kanske rent av en pensionärshund.
 
För mig låter det som en klassisk enmanshund för ett lugnt hem. Kanske rent av en pensionärshund.

ja, jag är benägen att hålla med. Vi kommer att försöka hitta ett nytt gott hem som matchar henne bättre. Innan dess så får vi ha högt säkerhetstänk hemma med många grindar.
 
Tack alla för svar!
Det är tydligt att det är ett vaktande av resurser och att ofta handlar om trängda lägen.

Flertalet av fighterna har börjat nära mig. Jag har sett att läget börjar bli spänt (lite blickar, stel gång, sen ragg osv) på OEB, men Collien reagerar på all form av sån kommunikation med att frysa fast i marken ännu närmre mig. Försöker jag då skicka i väg dem båda så är Collien helt orörlig och svarar inte på kommunikation från varken mig eller den andra hunden vilket provocerar den andre hunden ännu mer.

collien har överlag det beteendet att frysa fast vi stress. Hon är helt olik alla andra hundar jag har haft, hade nog en övertro på min förmåga när jag tog in henne :(

Jag blir så ledsen av att höra detta. Tyvärr är det ett beteende som en del väldigt rädda collies gör som inte kan hantera en obehaglig situation eller händelse, där de "står i pälsen" men mentalt helt har checkat ut från situationen. Det beteendet gör det också väldigt svårt för hunden att avreagera vilket gör att de lätt bygger på sig ännu mer obehag till nästa gång samma sak händer. Det låter som om din hund mår rätt dåligt av situationen. :(
 
Jag blir så ledsen av att höra detta. Tyvärr är det ett beteende som en del väldigt rädda collies gör som inte kan hantera en obehaglig situation eller händelse, där de "står i pälsen" men mentalt helt har checkat ut från situationen. Det beteendet gör det också väldigt svårt för hunden att avreagera vilket gör att de lätt bygger på sig ännu mer obehag till nästa gång samma sak händer. Det låter som om din hund mår rätt dåligt av situationen. :(
Ja, det är så jag upplever det också. Därför ska jag se till att hon inte blir utsatt för detta igen.
 

Nu är båda hemma åtskiljda med grindar. Sen råkar sonen missa stänga en grind och nu är de ute och leker som de aldrig gjort innan 😳 Jag filmar snett bakom ryggen och ger ingen uppmärksamhet för att undvika att trigga något. Jag vill ju hoppas att det ska kunna gå bra även framöver. Strategin nu är att undvika trånga gator utrymmen och om de båda är för nära så flyttar jag mig istället för att flytta hundarna. Så får vi se hur det går.
 

Nu är båda hemma åtskiljda med grindar. Sen råkar sonen missa stänga en grind och nu är de ute och leker som de aldrig gjort innan 😳 Jag filmar snett bakom ryggen och ger ingen uppmärksamhet för att undvika att trigga något. Jag vill ju hoppas att det ska kunna gå bra även framöver. Strategin nu är att undvika trånga gator utrymmen och om de båda är för nära så flyttar jag mig istället för att flytta hundarna. Så får vi se hur det går.

Jag vill inte vara den som är den, men collien leker inte. Hon är stel, bröstar upp sig och lägger huvudet över den andras rygg. Som tur är så försöker OEBn lattja bort det för att lätta upp stämningen istället för att svara upp.

Jag hade inte tillåtit collien hålla på så.
 

Nu är båda hemma åtskiljda med grindar. Sen råkar sonen missa stänga en grind och nu är de ute och leker som de aldrig gjort innan 😳 Jag filmar snett bakom ryggen och ger ingen uppmärksamhet för att undvika att trigga något. Jag vill ju hoppas att det ska kunna gå bra även framöver. Strategin nu är att undvika trånga gator utrymmen och om de båda är för nära så flyttar jag mig istället för att flytta hundarna. Så får vi se hur det går.

Som de andra skriver så skulle jag inte kalla detta lek. Jag hade sagt till collien direkt att sådär får man inte hålla på, för hon leker inte.
 

Nu är båda hemma åtskiljda med grindar. Sen råkar sonen missa stänga en grind och nu är de ute och leker som de aldrig gjort innan 😳 Jag filmar snett bakom ryggen och ger ingen uppmärksamhet för att undvika att trigga något. Jag vill ju hoppas att det ska kunna gå bra även framöver. Strategin nu är att undvika trånga gator utrymmen och om de båda är för nära så flyttar jag mig istället för att flytta hundarna. Så får vi se hur det går.
Jag hade gått in och brutit direkt där, collien vill inte leka, hon vill bråka, oacceptabelt beteende i en grupp med hundar. Det är inte ens på den nivån att hon "leker dåligt" och är bufflig som vissa unghundar kan vara innan de lär sig hur man uppför sig utan hon bröstar upp sig med flit för att få igång ett bråk, hon VILL slåss. Det är tur att den vita hunden är så lättsam och försöker leka bort det annars hade du haft ett slagsmål där inom 2 sekunder.
 
Alltså ni ser ju hur fel jag tolkar hundarna, inte konstigt att det blir tjafs... Tack för att ni säger till!
Det är skitsvårt att tolka djur, speciellt när man önskar att dom ska va kompisar och lätt läser in positiva saker/vill det ska va positivt.
Vill bara peppa och säga jag tycker det är toppen att du frågar här och diskuterar för att lösa situationen!
 

Liknande trådar

Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 207
Senast: Acto
·
Övr. Hund Hej! Har ett par nya grannar ett som flyttat in ovanför mig, som har flera olika hundar som låter en del när de går i trapphuset...
Svar
9
· Visningar
668
Senast: Nepenthe
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
678
Senast: Trassel12
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 643
Senast: Hellhound
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Diarré
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp