Bukefalos 28 år!

Hundars hoppteknik - agility

McFlurry

Trådstartare
Jag har gått tre kurser med min hund i agility och retar mig på att man inte pratar om hoppteknik på samma sätt som med hästar - för min hund har så jäkla snygg hoppteknik :p

Jag är som sagt väldigt mycket nybörjare inom agilityvärlden och har inte tävlat eller så tex. Men pratar man om hundars hoppteknik? Att man tex på en tävling kan gå fram till någon som varit inne och säga "Gud vilket snygg hoppteknik din hund har! :bow:"

Brukar ni kolla på hundarnas hoppteknik?
 
Sv: Hundars hoppteknik - agility

Hoppteknik är viktigt tycker jag och det finns en del läror, gurun är väl Susan Salo (jag har köpt hennes jumping foundation DVD och ska kolla igenom den nu i vinter) och Vappu Alatalo som varit elev hos Susan.

Långt ifrån alla tränar det men jag tror man kan använda liknande tekniker som för hästar. Tyvärr är jag gammal dressyrryttare så jag kan ingenting om hoppteknik hos hästar med hade gärna lärt mig mer, då jag tror att min hund kan ha nytta av det då hon gärna hoppar för högt och rakt upp, hade velat få henne hoppa längre och inte så högt för att vinna lite tid.
 
Sv: Hundars hoppteknik - agility

Nu sysslar jag inte med agility, men enda gången jag intresserar mig för hoppteknik är om hunden har dålig sådan som i sin tur resulterar i islag i hindret. Om hunden tar sig över hindret problemfritt så reflekterar jag inte över hur det ser ut.

Som publik på ett fåtal agilitytävlingar kan jag säga att det för mig var fullständigt irrelevant om hunden hoppade snyggt. Det jag tyckte var kul och häftigt var de som tog sig runt snabbast och felfritt.
 
Sv: Hundars hoppteknik - agility

Nu sysslar jag inte med agility, men enda gången jag intresserar mig för hoppteknik är om hunden har dålig sådan som i sin tur resulterar i islag i hindret. Om hunden tar sig över hindret problemfritt så reflekterar jag inte över hur det ser ut.

Som publik på ett fåtal agilitytävlingar kan jag säga att det för mig var fullständigt irrelevant om hunden hoppade snyggt. Det jag tyckte var kul och häftigt var de som tog sig runt snabbast och felfritt.

För mig är det högst relevant om hunden hoppar bra, säg att man vinner 0,1s per hinder på att hunden har ett perfekt avstamp och inte lägger tid på att trampa om. Säg att det är 10 språng på en bana, då vinner man 1 sekund på hela loppet på att ha bra hoppteknik, den sekunden hade jag gärna tagit emot i jakten på CERT och SM-pinnar. När man är uppe i klass 3 är varje hundradel man kan kapa in på tiden viktig och man måste hela tiden jobba för att hitta ställen där man kan göra sig och sin hund snabbare.
 
Sv: Hundars hoppteknik - agility

Min hund har också bra hoppteknik, har aldrig rivit en pinne i hela sitt agilityliv (4år). Jag skulle aldrig gå fram till någon och säga att hunden har snygg hoppteknik, är man ute och tävlar SKA hunden ha bra hoppteknik annars ska den stanna hemma och träna. Har sett många hundar med usel hoppteknik och då undrar man varför dom far ut och tävlar på 55cm hinder när hundarna hade behövt skutta 100 gånger på 30cm hinder istället.

Tycker att man tar för lättvindigt på det här med hoppteknik, ska man ha en hund som håller ska man se till att den har bra hoppteknik. Just nu har jag en ny pågång som aldrig har fått hoppa de 30cm hon ska hoppa på tävling just för att hon har så dålig teknik. Nu handlar allt om uppbyggnad av muskler och hopp på max 20cm.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 650
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Jag har upptäckt att min hund, som inte alls är en vaktig ras, har börjat bete sig lite vaktigt mot/för mig. Han vaktar mig mot barnen...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
12 904
Hundavel & Ras Jag har en vän som ska sluta med hästar och ersätta det med hundar istället. Vi har pratat lite men har svårt att komma fram till någon...
2
Svar
30
· Visningar
2 333
Senast: Nota
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 566
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp