Bukefalos 28 år!

Hundavel som gått åt hvete

Sv: Hundavel som gått åt hvete

Ok då är det CFC som orsakar ozonhål, my bad. Med lik förbannat så är det vi som har skapat problemet och CCDs fanns lååångt innan freonet ens var påtänkt.

Jag hänvisar återigen till citatet ur "Hairless dogs - the naked truth" där de poängterar att det måste ha funnits fördelar med att vara naken för många 1000 år sedan. Det är inte så svårt att klura ut själv att en sådan mutation måste höja fitness rejält för att kunna sprida sig i en population..

Om det var fördelaktigt att vara naken för tusentals år sedan är det bevisligen inte fördelaktigt att vara det 2009. Varför anser du att en hund som far illa av dessa ozonhål prompt ska avlas på om du nu värnar så mycket om den här rasen? Du är ju bara inte sann.
 
Sv: Hundavel som gått åt hvete

Jag har själv haft kines och satt mig in i kinesaveln en del då jag hade planerat på att även avla på kineserna. För det första så rekommenderar chinese crested club att man korsar puffar med naket just för tandstatusen. Det stora hotet mot kineserna är dessa uppfödare som föder upp hundar för att det är mode och tittar inte om hunden är lämplig som avelsmaterial. Det är bara att titta på antalet registreringar som skjutit upp i höjden till över 950 registrerad hundar under 2006 från knappt 400 registreringar under 2004. Chinese crested club har gjort en enorm kartläggning om aveln med hälsoenkäter m.m. Kika gärna in på http://www.ccclub.se/
Själv tycker jag att kinesen är mycket trevlig och framför allt frisk hund! Enda nackdelen med min kines var som med många dvärghundar att han inte är rumsren. Han är tagen ur avel och kommer aldrig att lämna några avkommor trots att det är en fin hund.

Jag tittar alltid på hundarnas hälsostatus och anatomi när jag tittar på mina blivand avelshundar eller hanar jag tänker använda i avel för att para med mina tikar.Självklart vill jag se till att hundarna ska användas i det dom är avlade till och tittar på egenskaperna kombinerat med korrekt exteriör. Tyvärr verkar det vara en oförenlig avelsstrategi i klubben. Och ni som hänger upp er på att mina hundar inte jagas med praktiskt kan jag informera om att jag fått tag i en person som är villig att hjälpa mig med den biten.
 
Sv: Hundavel som gått åt hvete

kl

Har tagit mig igenom filmen till slut och jag höll på att kräkas.

Jag kan inte baraa förstå att hundaveln har gått så långt.

Marthas bilder visar tydligt exempel på Spelbergs (stavning) filmfantasi.
Hundar som ser ut som gremlins.
Hundar i filmen som ser ut som fladdermöss.
Schäfrar vars bakben är helt deformerade.
(I hästaveln så slås sådana individer ihjäl)

Har själv haft ett par hundar och varit och skådat någon utställning.

Och nej, dessa "möten" gagnar definivt inte hunden, bara människors egotrippade tänkande :mad:

Dessa hundmänniskor haar helt enkelt inte klivit ut ur lekskolestadiet.
Dom har enbart bytt ut sina dockor mot hundar. Och hundarna ja...vad har dom att säga till om?


Mycket får ju veterinärkåren se, det vet jag, men vad tänker dom igentligen när dylik sönderavlad hund dyker upp på deras mottagning???


AM
 
Sv: Hundavel som gått åt hvete

Just därför är det viktigt att man tar upp diskussionen om vart aveln är på väg. Det är intressant att ta reda på hur ursprungshunden såg ut i rasen för 100år sen för den har verkligen förändrats. Det räcker med att gå tillbaka 30år för att se att en del hundraser förändrats i anatomin till det sämre.
 
Sv: Hundavel som gått åt hvete

kl

Efter att ha sett den här filmen förstår jag de som säger att det är större chans att få en frisk hund om man köper en blandras. Men är det inte så att vi har hårdare krav på hundar som registreras i SKK? Alltså att det är fler tester som hundarna måste genomgå för att få användas i avel. Eller är det så att de flesta av dessa tester är frivilliga, och att det är upp till köparen att undersöka om de har utförts på föräldrar djuren, och vad resultaten isåfall var?


Hur står det till i sverige med det problem som spanieln hade med att hjärnan var för stor (hängde inte med på vad det hette/stavades) ?

Anette
 
Sv: Hundavel som gått åt hvete

kl

Efter att ha sett den här filmen förstår jag de som säger att det är större chans att få en frisk hund om man köper en blandras. ) ?

Så om man godtyckligt blandar de två sjukaste hundarna i filmen med varandra så får man en frisk avkomma? Tänk att det tror inte jag.
 
Sv: Hundavel som gått åt hvete

Nej det VET jag att man inte gjorde.. Ge mig ett exempel på förekommande selektiv avel som skedde under den tiden.

Växtförädling absolut men inte selektiv avel på hund!

Jag är arkeolog och har arbetat ganska länge med hästhållning i svunnen tid och då har jag naturligtvis kommit in på avel. Så lite nyfiket undrar jag hur du kan VETA att man inte ägnade sig åt selektiv avel? Min slutsats är nämligen precis tvärt om. Selektiv avel kan i vissa fall vara nästan lika gammal som domesticeringen. På bilder som dateras till långt över tusen år kan man se olika typer av hundar som används i olika sammanhang. Redan då fanns mastiffliknande hundar för vakt och strid, vinthundar för jakt o.s.v. Skulle dessa bara vara ett ooops?

Selektiv avel av häst finns beskrivet i t.ex. Gunnlaug Ormstungas saga. Där har man placerat stoflockar med utvalda hingstar i olika, från varandra avskiljda dalgångar. Sagan är nedtecknad på 1200-talet, men händelserna utspelar sig några århundraden tidigare. Detta är ett exempel från den tidsperiod jag har studerat mest, men jag är övertygad om att det finns många som betydligt äldre om man har koll på de källorna.

Jag har tyvärr inte lika bra koll på källäget när det gäller hund, men att man inte skulle ägnat sig åt selektiv avel där förefaller helt absurt. Hunden är vårt äldsta husdjur och vi har ju använt och brukat den på otroligt många olika sätt. Alla bruksdjur med vidspända, avancerade användningsområden har rimligtvis avlats selektivt redan långt tillbaka i tiden.

Selektiv avel är gammal - men att uteslutande bedriva avel i slutna populationer är något som är ganska nytt. Visst finns det exempel (ofta beroende på geografisk avskiljdhet) långt tillbaka i historien, men inte i den stora omfattning som rashundsavel bedrivs idag. Det är en ny situation och frågan är om den är hållbar i det långa loppet.
 
Sv: Hundavel som gått åt hvete

Med tanke på att de i filmen lät som att det inte gjordes några tester på de rasrena hundarna, och att de dessutom hade problem som följd av inavel, så ja.

Om de inte testar sina hundar, vad är då skillnaden mellan att köpa en renrasig och en blandras? Jag förespråkar inte blandrasavel, men utifrån vad de säger i filmen förstår jag att vissa kan göra det ja.
 
Sv: Hundavel som gått åt hvete

Med tanke på att de i filmen lät som att det inte gjordes några tester på de rasrena hundarna, och att de dessutom hade problem som följd av inavel, så ja.

Om de inte testar sina hundar, vad är då skillnaden mellan att köpa en renrasig och en blandras? Jag förespråkar inte blandrasavel, men utifrån vad de säger i filmen förstår jag att vissa kan göra det ja.

Programmet är ifrån England...
 
Sv: Hundavel som gått åt hvete

Enstaka uppfödare kan inte göra något när en hel ras kapsejsat. SKKs dokument är årtionen för sen o alldeles för svagt könns som ett spel för gallerierna. Tror på det den dan SKK tex tvingar fram en helt ny rasstandard för eng bulldog.
PL

Du närmar dig kansek med detta pudelns kärna. En enstaka uppfödare kan inte göra så mycket. Det handlar om kunskap hos HELA uppfödarkåren. Det handlar om att inse att i evighet ständigt para det bästa avelsresultatet dvs champion med champion i led efter led ökar risken för extrema förhållanden. En domare sa en gång att en champion var ett utmärkt avelsresultat men inte nödvändigt ett utmärkt avdeldjur.

Rasklubbarnas avelsråd brister kanske också i kunskap vilket framgår i många RAS. Egen erfarenhet har visat att kunskapen är dålig ffa i genetik vilket borde vara grundläggande för avelsrådet. RAS är inte heller ett dokument som verkar ha fått genomslag hos uppfödarna.

Sedan tror jag inte att SKK kan tvinga fram en ny rasstandard för Eng bulldog tex. Vill minnas att det är resp ras ursprungsland som sätter standard så SKK få nog nöja sig med att hålla koll på våra svenska standards.

Men det är också kul att kunna konstatera att en ras med annat ursprungsland bedöms på annat sätt i hemlandet. Där är det inte säkert att den hund som går bra i svenska ringar kommer så högt - den avviker från standard helt plötsligt. Så det SKK nu gjort med nya anvisnignar till domare hoppas jag kan vara ett första steg i rätt riktning. Sedan måste vi uppfödare skaffa oss kunskap och använda den också.
 
Sv: Hundavel som gått åt hvete

Programmet är ifrån England...

Jo, jag förstod det :p. Jag skrev också i mitt förra inlägg att jag tror att det är bättre koll i sverige. Det jag skriver om filmen är ju med utgångspunkt i filmen, och alltså också i England. Jag är inte nog insatt i avel för att veta vilka skillnaderna är mellan svensk och engelsk avel, och kraven på dessa. Ni som vet mer får hemskt gärna berätta!
 
Sv: Hundavel som gått åt hvete

(I hästaveln så slås sådana individer ihjäl)

Tyvärr inte i alla länder, har sett många helt deformerade föl/hästar i USA. Man blir sugen på att kräkas över hur vidrigt det är.

För övrigt så borde RR uppfödarna splitta rasen om det är så himla viktigt med en ridge. Hade väl knappast skadat någon av att registrera ridgelösa hundar som Rhodesian Dog eller något. Man kanske gillar rasen, förutom ridgen :crazy:

Hörde på tv igår att något svenskt granskningsprogram skulle ta upp hundrasaveln. Kanske med ett eget program eller så använder de det här.
 
Sv: Hundavel som gått åt hvete

Det där med ridgen är fö intressant även för andra raser. Jag känner tilll en dvärgschnauzer som har en ridge på sidan av nacken, kanske 12 cm lång.

Han har använts en hel del i aveln och vissa av hans avkommor har fått denna lilla ridge, men på lite olika ställen runt nack/ryggpartiet.

Om jag förstår er kunniga rätt, så är det egentligen en defekt som han nedärver. Nu har man inga önskemål om att dv.schnauzrar skall ha denna "specialité", men det är inte svårt att förstå att ridge-uppfödarna tyckte att det var snyggt, annorlunda och att de därför plockade ut dessa individer för vidare avel. Precis som schnauzeruppfödarna väljer hundar med den eftersträvansvärda sträva pälsen framför dem med mycket ull.

Det skrämmande i detta är att det tydligen finns bevis för att ridgen är ett utslag av en gentisk åkomma som i sig är negativ för hunden. Och man fortsätter ändå! :crazy:

Vad jag vet är strävhåren i sig på just schnauzer eller andra strävhårsraser inte ett problem?
 
Senast ändrad:
Sv: Hundavel som gått åt hvete

Tyvärr inte i alla länder, har sett många helt deformerade föl/hästar i USA. Man blir sugen på att kräkas över hur vidrigt det är.

Helt rätt. Och dom flesta vet väl att mycket "skit" kommer ju därifrån.

Frågan är om hur många lyckas värja sig här hemma?

AM
 
Sv: Hundavel som gått åt hvete

Så om man godtyckligt blandar de två sjukaste hundarna i filmen med varandra så får man en frisk avkomma? Tänk att det tror inte jag.

Exakt! Eller som en tjej skrev som kommentar till filmen (i gårkväll tror jag det var, på engelska) :

"Det är därför man aldrig ska köpa en renrasig hund och aldrig köpa av en uppfödare. Adoptera en hund istället"

Doough.
 
Sv: Hundavel som gått åt hvete

Inget man skall testa men sannolikheten är stor.
PL

Utavel i all ära, men om vi ska ge ett verklighetstroget exempel så gillar folk att tex para schäfer, rottis och labbe i olika kombinationer. Detta gör givetvis inte att avkomman undgår HD-problem.
En kontrollerad avel, där föräldradjuren och dess släkt undersöks för de rasbundna sjukdomarna, och hänsyn tas till detta när man parar och väljer valp är vad jag tror på.
 
Sv: Hundavel som gått åt hvete

Med tanke på att de i filmen lät som att det inte gjordes några tester på de rasrena hundarna, och att de dessutom hade problem som följd av inavel, så ja.

Om de inte testar sina hundar, vad är då skillnaden mellan att köpa en renrasig och en blandras? Jag förespråkar inte blandrasavel, men utifrån vad de säger i filmen förstår jag att vissa kan göra det ja.

Jag tycker inte att två fel ger ett rätt. Om du har två renrasiga föräldradjur framför dig, som inte är testade för diverse sjukdomar, så har du som konsument åtminstone den informationen. Dvs, dessa djur är inte testade, och de flesta jag känner väljer då bort valparna, hur renrasiga de än må vara.

Att förkasta renrasavel utan tester, och sedan hoppa rätt in i ett ÄNNU större träsk utan tester, dvs godtycklig blandrasavel där några av renrasdjuren ovan kanske rent av ingår, måste ju vara ännu sämre.

Det bästa sättet att ta avstånd från dålig, odokumenterad renrasavel borde väl vara att stödja, bra, dokumenterad renrasavel. Man köper en ras man tycker om, av linker och från en uppfödare man vill stödja, för att de jobbar för att få bort rasbundna sjukdomar?
 
Sv: Hundavel som gått åt hvete

Det gör egentligen jag med men i dagsläget är briserna stora.
Det behövs ett radikalt nytänkande för att det skall bli acceptabelt.
Problemen är både ärftliga sjukdomar, felaktig exteriör, defektavel o mängden av olika raser.
HD är lite speciellt det kommer vi alltid att ha på hundar av en viss storlek. Däremot har man i vissa raser låtit hundar med en ökad genetisk disposion slå igenom på ett sjukt sätt.
PL
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 649
Senast: Roheryn
·
Kropp & Själ Som många här inne vet så skilde jag mig för drygt 1 år sen. 1 år som på flera sätt varit tuff, övermäktigt men också otroligt nyttigt...
Svar
14
· Visningar
1 280
Senast: Kakis
·
Hästvård Nojja är bara förnamnet, testar att slänga iväg en tråd här för att försöka bli lite klokare 🙈 Herr häst hade hagrejs idag på...
Svar
8
· Visningar
846
Senast: jemeni
·
Hundhälsa Jag vet att det finns en del trådar som detta men väljer ändå att starta en ny. Vi behöver byta foder på Ascot, från färskfoder till...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
8 895
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp