Hunden människans bäste vän?

Jag som inte egentligen gillar hundar har nu tre stycken i familjen. Dels schäfern och så två små av dvärgspaniel-typ. De verkar trivas med sina liv. Och jag måste medge att det är riktigt trevligt att sova med hund i sängen. En av de små har beslutat att jag är hans matte så den hänger mig i hasorna för det mesta.
Jag kan inte se att dessa hundar hade valt något annat liv om de kunnat. De är ju tämligen klängiga på oss. Som plåster faktiskt.
 
Vår hund skulle nog mest vilja veta varför jag blir arg när han jagar katter, för det är en väldigt rolig lek som han kommit på helt själv.

Vår hund har en del regler som innebär att han inte får jaga våra katter, inte gå upp på ovanvåningen själv eller ligga i möbler. Har läst hela tråden, och jo han är en familjemedlem men det är även katterna som behöver lite frizoner från hunden. Det är dock mest undervåningen vi vuxna rör oss på då ovanvåningen bara är barnens rum så hunden är inte utesluten från gemenskapen. Jag skulle inte säga att han är kvävd trots sina regler eftersom vi är samtidigt lyhörda för vad han vill.
 
Vi kom precis in från promenad och jag hade väl den här tråden någonstans i bakhuvudet när jag lyfte upp terriern för att tvätta tassarna (hon är allergisk och får fotbad varje dag.). Insåg att jag varje dag, varje gång kvittrar "Come, come! Let's wash the footsies!"
På tal om -is ändelser. :nailbiting: :D
 
Var är Alaska?
Pyssling har skrivit en bok! Under pseudonym förstås.

ECA1E63B-2FA3-4D7F-B00D-FEFD134E323A.jpeg
 
Har varit på en veckas utbildning där man sett hunden ur ett socialpsykologiskt perspektiv. Där en av föreläsningarna handlade om "hunden som en fånge vi måste ta ansvar för".
Det finns få husdjur vi har som är så fixerade, instängda och begränsade som hunden. Tänk bara att inte få gå på toa när man vill? Inte ligga var och när man vill. Föreläsaren menade att en lycklig hund är en olydig hund. Vi säger att hunden är det bästa vi har, sen kan vi ägna en livstid till att ändra dess beteende på alla sätt och vis.

Det får en att tänka. Om du kunde fråga din hund, tror du de skulle vilja ha saker och ting annorlunda? Vad tror du din hund skulle fråga dig om den kunde?
Är en lydig hund en lycklig hund, eller är den bara kvävd?

Verkligen intressant! Specificerade föreläsaren vad denne menade med ”olydig hund” och gav hen exempel på krav vi ställer som i själva verket gör hunden olycklig?

Mina hundar har (som i vilket civiliserat samhälle som helst) regler att förhålla sig till. De vet vad som förväntas av dem samt vad de kan förvänta sig av mig och det i sin tur ger en tillit oss emellan som gör att jag känner mig trygg med att ge dem mer friheter och utrymme för eget beslutsfattande. De är medvetna om de begränsningar som finns och har därför ett bra underlag att förvalta sin frihet på.

Något som jag tycker är väldigt viktigt är att det ska vara ömsesidigt. Jag försöker vara medveten om att inte förvänta mig av dem vad själv inte kan leverera!
 
Verkligen intressant! Specificerade föreläsaren vad denne menade med ”olydig hund” och gav hen exempel på krav vi ställer som i själva verket gör hunden olycklig?

Mina hundar har (som i vilket civiliserat samhälle som helst) regler att förhålla sig till. De vet vad som förväntas av dem samt vad de kan förvänta sig av mig och det i sin tur ger en tillit oss emellan som gör att jag känner mig trygg med att ge dem mer friheter och utrymme för eget beslutsfattande. De är medvetna om de begränsningar som finns och har därför ett bra underlag att förvalta sin frihet på.

Något som jag tycker är väldigt viktigt är att det ska vara ömsesidigt. Jag försöker vara medveten om att inte förvänta mig av dem vad själv inte kan leverera!
Det är ju utplockat från en hel utbildning där många av föreläsningarna handlade om att hunden mår bra av att få välja själv. T ex om den utsätts för en obehaglig situation, hur vi kan hjälpa hunden med att låta den utveckla coping-resurser. Att hunden ska veta "kan själv". Om man då har en lydig hund som hela tiden frågar sin matte/husse, "hur gör jag nu?", så menade han att den hunden var för lydig. Den hunden skulle ha svårare att klara av en mentalt påfrestande situation.
Jag ska erkänna att jag så nog en appellplan framför mig med lydnadsekipage, eller det här typiska hunden som ska ta ögonkontakt innan den får gå ut eller äta.
 
Det är ju utplockat från en hel utbildning där många av föreläsningarna handlade om att hunden mår bra av att få välja själv. T ex om den utsätts för en obehaglig situation, hur vi kan hjälpa hunden med att låta den utveckla coping-resurser. Att hunden ska veta "kan själv". Om man då har en lydig hund som hela tiden frågar sin matte/husse, "hur gör jag nu?", så menade han att den hunden var för lydig. Den hunden skulle ha svårare att klara av en mentalt påfrestande situation.
Jag ska erkänna att jag så nog en appellplan framför mig med lydnadsekipage, eller det här typiska hunden som ska ta ögonkontakt innan den får gå ut eller äta.
Ja, där instämmer jag helt! Men att hunden får agera problemlösare och växa med den uppgiften är ju inte samma sak som att vara olydig? Eller syftade föreläsarna till situationer där vi tenderar att uppfatta det som olydnad och ”lägger oss i” för mycket när vi istället borde bli bättre på att backa några steg?
 
Men att hunden får agera problemlösare och växa med den uppgiften är ju inte samma sak som att vara olydig?
Jo, det tror jag nog många tycker, att hunden som tigger, skäller, stjäl mat, eller verkar utagerande mot andra anses som just olydig, när den egentligen löser sina egna problem.
En annan sak som nämndes, det sitter ju ihop lite grann, var det faktum att det är när individen är trygg som den törs visa känslor, att hunden som "brötar runt" vid t ex hundmöten, kan må bättre än den som fryser fast och stirrar. När vi upplever den fastfrusna hunden som lydig och den andra olydig.
 
Jo, det tror jag nog många tycker, att hunden som tigger, skäller, stjäl mat, eller verkar utagerande mot andra anses som just olydig, när den egentligen löser sina egna problem.
Ja, absolut men även om ovanstående är exempel på problemlösning behöver ju inte alla dessa vara fritt fram att utöva?

Har jag en hund som alltid tar till flykt när en för den jobbig situation uppstår eller som försöker hålla mötande hundar på avstånd genom att bli utåtagerande är det ju upp till mig som ägare att visa hunden att det finns andra och bättre sätt att hantera situationen på (och givetvis ta reda på orsaken till varför hunden väljer att agera som den gör).

För att komma tillbaka till det här med ömsesidighet igen är jag väldigt noga med att hundarna här hemma ska få vara ifred när de äter (både ifrån andra hundar och människor) och på samma sätt vill jag att de respekterar mig när det är jag som äter. Jag hänger inte över deras matskål och de hänger inte över min tallrik.
Besökare får inte möta hundarna genom att kasta sig på dem och detsamma gäller hundarna när det kommer besökare.
Jag tvingar inte ner mig i deras bädd när de vilar och i gengäld vill inte jag att de utan att be om lov hoppar upp i min säng och klämmer ner sig jämte mig.
Jag respekterar deras personliga space och jag vill att de respekterar mitt, en hänsyn jag tycker man ska visa varandra (även människor emellan).
 
Senast ändrad:
Jo, det tror jag nog många tycker, att hunden som tigger, skäller, stjäl mat, eller verkar utagerande mot andra anses som just olydig, när den egentligen löser sina egna problem.
En annan sak som nämndes, det sitter ju ihop lite grann, var det faktum att det är när individen är trygg som den törs visa känslor, att hunden som "brötar runt" vid t ex hundmöten, kan må bättre än den som fryser fast och stirrar. När vi upplever den fastfrusna hunden som lydig och den andra olydig.

Om min Rottis eller Malle fick losa sina egna problem och "visa sina kanslor" skulle en hel del manniskor och hundar bli bitna. Istallet kommer de till mig och ber om hjalp att losa problemet. En mycket battre losning tycker jag.
 
Har varit på en veckas utbildning där man sett hunden ur ett socialpsykologiskt perspektiv. Där en av föreläsningarna handlade om "hunden som en fånge vi måste ta ansvar för".
Det finns få husdjur vi har som är så fixerade, instängda och begränsade som hunden. Tänk bara att inte få gå på toa när man vill? Inte ligga var och när man vill. Föreläsaren menade att en lycklig hund är en olydig hund. Vi säger att hunden är det bästa vi har, sen kan vi ägna en livstid till att ändra dess beteende på alla sätt och vis.

Det får en att tänka. Om du kunde fråga din hund, tror du de skulle vilja ha saker och ting annorlunda? Vad tror du din hund skulle fråga dig om den kunde?
Är en lydig hund en lycklig hund, eller är den bara kvävd?

Jag tänker att det som oftast inte är så hårdraget svart eller vitt utan ”sanningen” ligger nånstans mitt emellan.

Det finns massor med folk som omedvetet ”uppfostrar” sina hundar till att bli osäkra, stressade och olydiga hundar pga att inte uppfostra dem alls.

Det finns även massor med människor som tillskriver hundarna mänskliga beteenden när hundarna gör si eller så. Ffa när hunden ”inte lyder/beter sig oförutsett”.

Det finns också massor med människor som ständigt ständigt trånar och kräver lydnad och uppförande av sina hundar på olika sätt.

Hundar är bland de mest följsamma och tjänstvilliga domesticerade djur vi har, så de ställer upp, vill vara till lags och är glada och tacksamma på olika sätt, hur vi nästan än behandlar dem in i det sista.
 
Ja, absolut men även om ovanstående är exempel på problemlösning behöver ju inte alla dessa vara fritt fram att utöva?

Har jag en hund som alltid tar till flykt när en för den jobbig situation uppstår eller som försöker hålla mötande hundar på avstånd genom att bli utåtagerande är det ju upp till mig som ägare att visa hunden att det finns andra och bättre sätt att hantera situationen på (och givetvis ta reda på orsaken till varför hunden väljer att agera som den gör).

Inte fritt fram att utöva, men att ägaren har en förståelse varför hunden agerar som den gör. Många som ringer till mig är sällan intresserad av orsaken till ett problembeteenden. Utan frågeställningen är väldigt ofta: "Hur får jag den att sluta..."
Det är lite nyckeln för mig, hunden har fått den stora äran att vara med oss fantastiska människor, grattis till hunden liksom. Det tänket, medvetet eller omedvetet skulle jag vilja ha bort. Nu är det ju många här inne som är genuint intresserade av vad deras hund vill.
Jag var på en föreläsning med Per Jensen och träffade en person som tagit medalj i NM i lydnad. Hon tyckte föreläsningen var helt ointressant. Det spelade ingen roll vad hennes hundar tyckte, sånt funderade hon inte på, det tycker jag är synd.
 
Om min Rottis eller Malle fick losa sina egna problem och "visa sina kanslor" skulle en hel del manniskor och hundar bli bitna. Istallet kommer de till mig och ber om hjalp att losa problemet. En mycket battre losning tycker jag.
Varför skulle en rottis och en malle som visar känslor vara lika med en hund som bits?
 
Så du menar en rottis eller malle som är glada, uppspelta, ledsna, inte gillar separation, eller vad det nu kan vara, och visar det gör det genom att bitas?

Jag har sett det massor ggr framförallt vid uppspelhet (är det ens ett ord?). Det är ju inget superhårt, men ändå helt klart olämpligt, framförallt om det är ett barn inblandat.

Sen har ju olika hundar olika lång väg till bett. För vissa kanske det räcker att någon ser lite misstänksam ut för att de ska bita först och fråga sen.

Det gäller att veta vad man har i snöret.

Halv kl, men lite på samma ämne

Mina hundar som har noll intresse av andra människor, hundar osv har stor frihet när vi är ute. Jag har alltid rikligt med godis med mig och 99% av gångerna de kommer och ber om godis så får de det. Samt givetvis vid varje inkallning, eller minsta grej de gör rätt.

Kommer de inte direkt vid första inkallning så berömmer jag ändå (de stannar alltid till) och eftersom beröm=godis så kommer de direkt då. Utom om det börjar bli dags för löp, då kan man behöva kissa klart på fläcken man var vid.

De får vara vart de vill i lägenheten. Bortsett från köksbordet och vardagsrumsbordet.

Ett annat krav jag har är att de inte ska skälla. Det är nog det som de själva tycker är absolut jobbigast. De är blandraser med jackrussel, papillon och pudel. Så skällande sitter nog i generna. Men det har blivit bättre sedan jag började ta upp dem i knät och grundligt förklara för dem att det inte är något farligt och att jag skyddar dem från allt.

Många tycker att de är väldigt lydiga, medans jag ser dem som ganska olydiga egentligen. Men den olydnaden vi har stör inte andra, och jag vill gärna behålla den så att de vågar "prata" med oss och tala om vad de vill.

Båda är väldigt veka så man får tänka sig lite för.
 
Det är ju utplockat från en hel utbildning där många av föreläsningarna handlade om att hunden mår bra av att få välja själv. T ex om den utsätts för en obehaglig situation, hur vi kan hjälpa hunden med att låta den utveckla coping-resurser. Att hunden ska veta "kan själv". Om man då har en lydig hund som hela tiden frågar sin matte/husse, "hur gör jag nu?", så menade han att den hunden var för lydig. Den hunden skulle ha svårare att klara av en mentalt påfrestande situation.
Jag ska erkänna att jag så nog en appellplan framför mig med lydnadsekipage, eller det här typiska hunden som ska ta ögonkontakt innan den får gå ut eller äta.

Har de här föreläsarna någonsin stött på eller arbetat med tjänstehundar?
De om några utsätts för rejäla mentala påfrestningar, men får sällan röja runt som de vill eller "lösa vardagssituationer på egen hand". Av en god anledning dessutom. De skulle vara rätt pestiga att leva med. Dock har de inga som helst problem med att fungera självständigt när det behövs.

Att hantera miljö och lösa problem är medfödda egenskaper och även om man som förare kan förstärka eller släcks beteenden, så kommer en försiktig hund alltid vara en försiktig hund i grund och botten. En hund som hela tiden frågar och anses vara för lydig, är sällan just lydig utan den har mentala brister. En sådan hund kan i vissa lägen må bra av att stärkas och få lösa saker på egen hand. Det kan också gå helt åt helsike om man hela tiden jobbar efter att hunden ska lösa det själv, om hunden faktiskt inte klarar av det. Alla hundar gör inte det, oavsett hur mycket tid och energi man än lägger ned. Jag har en i min närhet i färskt minne. Den hunden klarar inte ansvaret och är körd i botten. Alla mår inte bra av att bestämma själva.
 
Har de här föreläsarna någonsin stött på eller arbetat med tjänstehundar?
De om några utsätts för rejäla mentala påfrestningar, men får sällan röja runt som de vill eller "lösa vardagssituationer på egen hand". Av en god anledning dessutom. De skulle vara rätt pestiga att leva med. Dock har de inga som helst problem med att fungera självständigt när det behövs.

Att hantera miljö och lösa problem är medfödda egenskaper och även om man som förare kan förstärka eller släcks beteenden, så kommer en försiktig hund alltid vara en försiktig hund i grund och botten. En hund som hela tiden frågar och anses vara för lydig, är sällan just lydig utan den har mentala brister. En sådan hund kan i vissa lägen må bra av att stärkas och få lösa saker på egen hand. Det kan också gå helt åt helsike om man hela tiden jobbar efter att hunden ska lösa det själv, om hunden faktiskt inte klarar av det. Alla hundar gör inte det, oavsett hur mycket tid och energi man än lägger ned. Jag har en i min närhet i färskt minne. Den hunden klarar inte ansvaret och är körd i botten. Alla mår inte bra av att bestämma själva.
På frågan så är svaret: Ja.
I övrigt så att du skriver att: "En hund som hela tiden frågar och anses vara för lydig, är sällan just lydig utan den har mentala brister"
Så får det vara en åsikt som får stå för dig.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Disclaimer: jag kan ingenting om hundar. En mycket nära vän (och tillika min stallägare) har världens bästa hund. Eller ja, egentligen...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 121
Övr. Hund (Långt!)Jag skulle behöva lite input. Vi har en mellanstor hanhund på snart 1,5 år. Han är en trevlig hund, men! Han är ett helvete för...
2 3
Svar
59
· Visningar
6 998
Senast: AnneB
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
7 737
Senast: _Taggis_
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
11 325
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp