Hunden människans bäste vän?

Varför skulle en rottis och en malle som visar känslor vara lika med en hund som bits?

Inte en rottis och en malle. MIN Rottis ar angslig efter ha blivit pahoppad av frammande hundar ett par ganger och gillar verkligen inte hundar som kommer framspringande utan tycker att det ar battre att forekomma an forekommas. Vi har tranat pa att hon kommer till mig (genom att trana ordentligt med lydnad!) och staller sig bakom mig, vare sig hon ar los eller kopplad, sa tar jag hand om problemet.
MIN Malle ar en supernervig malle som inte gillar manniskor. Alls. Tyvarr tycker de flesta "hundalskarna" att han ar sa himla FIN att de maste klappa honom. Genom att trana mycket lydnad har han lart sig att backa in nara mig medan han morrar svagt for att tala om for folk att halla sig undan och hur osaker han kanner sig.
(Nar nagon han inte kanner inte kan lata bli att stracka ut handen och rora honom trots alla varningstecken ryser han av obehag och varje harstra pa kroppen star rakt ut)

Mina hundar ALSKAR att trana, vare sig det ar lydnad, IPO, trick, eller vad det ar. Det ar det basta de vet da att "leka med matte" slar allt annat man kan gora. De har dessutom oerhort mycket energi, i Mallen's fall typiskt "nervos malle" energi sa han ar aldrig still utan ror sig hela tiden ... om jag inte sager at honom att ga och lagga sig nar han blir overtrott. (fast det nar nu hant ett par ganger att han gatt och lagt sig sjalv om jag suttit still, sa det blir nog battre nu nar han ar vuxen.

De later som super besvarliga hundar, men ar faktiskt himla mysiga hemma bara oss. Ute pa sta'n far jag halla ogonen oppna sa jag vet vad som pagar, men de bada har tranat (med godis och favorit leksaker) tillrackligt for att hitta pa ett battre alternativ an deras forsta reaktion. Mallen har dessutom en "napp", en liten, liten, bitkudde som jag tar fram sa han kan ha i munnen om han blir for angslig. Han klarar inte av att bade bara den och vara angslig. :p
Da de alskar att trana och "tjatar" om att jag ska komma och jobba med dem har vi himla mycket roligt ihop. De behover bara nagon som kan agera deras trygghet i tillvaron.
 
På frågan så är svaret: Ja.
I övrigt så att du skriver att: "En hund som hela tiden frågar och anses vara för lydig, är sällan just lydig utan den har mentala brister"
Så får det vara en åsikt som får stå för dig.
Vad för hundtränare är du? Har följt dina trådar och tycker dom känns på en nivå som en utbildad person borde kunna. Eller vilken hundägare som helst som har lite mer än Volvo villa hund?
 
Jag tänker att man måste hitta ett mellanläge. Jag funderar ganska mycket på sånt här. Framförallt hundars liv styr vi ju otroligt mycket. Så beroende på hur väl man lyssnar på sin hund kan den ju både må bra och dåligt.

Sen tänker jag att lydiga hundar generellt får ett rikare liv. De får mer frihet, får oftast hänga på mer aktiviteter osv. Allt beror ju egentligen på hur man lär in lydnaden, hur rättvis man är när man korrigerar och hur väl man lyssnar på sin hund och dess behov.

Men ja. Mina hundar får vara både i soffa och säng. Gosa och lägga sig i knät osv. Arbetar mycket positivt men ibland anser jag det schysstast att ta en kort konflikt/korrigering än att jobba med något "positivt" i månader eller år. Jag tror inte alltid det är schysstast. Ibland innebär det mer negativ stress och frustration. Men det beror ju på situation och hund. Världen är inte så svartvit känner jag.
 
Om min Rottis eller Malle fick losa sina egna problem och "visa sina kanslor" skulle en hel del manniskor och hundar bli bitna. Istallet kommer de till mig och ber om hjalp att losa problemet. En mycket battre losning tycker jag.

Men jag tänker att du då har lärt in ett alternativt beteende/sätt att hantera situationen på som de då känner sig trygga med. Vilket ju är mycket bättre än en osäker hund som får bita :D Men jag tror inte TS menade riktigt så heller?
 
Men jag tänker att du då har lärt in ett alternativt beteende/sätt att hantera situationen på som de då känner sig trygga med. Vilket ju är mycket bättre än en osäker hund som får bita :D Men jag tror inte TS menade riktigt så heller?

Absolute. Som ett tillagg till min text kan jag tala om att bada mina har fatt mycket battre sjalvfortroende sedan vi borjade trana IGP. Lydnaden for att kunna trana skydd har varit en enormous hjalp. Inget slar att bita figgen som beloning.
 
På frågan så är svaret: Ja.
I övrigt så att du skriver att: "En hund som hela tiden frågar och anses vara för lydig, är sällan just lydig utan den har mentala brister"
Så får det vara en åsikt som får stå för dig.

Tveksamt om de har någon större erfarenhet, men om detta är vad som lärs ut till problemhundslösare, konsulter och hundpsykologer som i sin tur predikar för vanliga hundägare, så förstår jag att antalet "problemhundar" bara ökar och ökar.
 
Tveksamt om de har någon större erfarenhet, men om detta är vad som lärs ut till problemhundslösare, konsulter och hundpsykologer som i sin tur predikar för vanliga hundägare, så förstår jag att antalet "problemhundar" bara ökar och ökar.

Fast just det @Blandrastik kursiverat i sitt inlägg är ju en ganska grov generalisering från din sida, tycker jag.
Huruvida en hund har mentala brister eller är lydig om den ofta frågar sin förare, beror ju på massvis med olika saker. Ålder, ras och mängden träning, t ex. Spannet mellan "mentala brister" och "lydig" är ju också rejält stort.
Jag blir väldigt förvånad om min jaktlabbe inte frågar mig flera gånger om dagen (är det ok att hoppa över staketet? Är det ok att hoppa in i bilen? osv), medan jag blir lika förvånad varje gång någon av wachtlarna frågar om någonting. Den ena hunden är avlad för samarbete med föraren i måånga generationer, de andra är avlade för att lösa problem självständigt långt ifrån föraren. Det vore mer märkligt om de betett sig lika i alla situationer, tycker jag.
 
Vad för hundtränare är du? Har följt dina trådar och tycker dom känns på en nivå som en utbildad person borde kunna. Eller vilken hundägare som helst som har lite mer än Volvo villa hund?
Vet inte riktigt vilket svar du vill ha på den frågan. Mitt CV? Mina åsikter om mentala brister hos hundar? Min tränarfilosofi? Den här tråden var ju inte tänkt att handla om mig.
 
Nej bara vad du är för slags hundtränare?inom vad?
Jag är SBK-instruktör i botten, klickerinstruktör gått för E Bodfält. Sen har jag gått på Hundutbldningsgruppen, Hundinstruktör och Problemhundsutredare. Påbörjade även jakthundsintruktörsutbildning men hoppade av då jag inte var överens om hur träningen skulle utföras. Trodde detta skulle passa mig, eftersom jag själv jagar och har en eftersökshund.
Jag har kurser i allmänlydnad, både inom SBK och specialkurser för jakthundar. Kurser i viltspår, klicker, kantarellsök och problemutredning. Jag har läst beteendevetenskap, bara 5p men dock. Förra veckan fick jag ytterligare ett diplom där det står att jag är Hundägarstödjare.
Kallar mig hellre Kynolog än hundtränare. Avskyr uttryck som "mjuka metoder", anser att metoder begränsar och förespråkar aldrig metoder, jag ser mig själv som varken mjuk eller hård. Typ.
 
Jag funderar en del kring det här att hunden löser problem på egen hand och huruvida vi begränsar dem när vi inte låter dem göra det.

Först och främst handlar det väl om ras, individ och det sammanhang som hunden ska fungera i? Fel nummer ett är kanske att människor skaffar sig hundar som inte passar det liv de kan erbjuda dem. Om man bor i stan och vill ha hunden som sällskap får man ju inte köpa en husky för att den är snygg och sen förvänta sig att den ska överlåta alla beslut åt människan. Till ett sånt liv köper man en sällskapshund. Men en husky i ett spann måste och ska få fatta egna beslut (med flocken och uppgiften i fokus). Men också kunna anpassa sig till olika situationer den kan hamna i. Att vänta kanske är nåt som inte är så kul men som den måste klara? Annars kanske den inte får vara med och dra öht. Men det förstår den ju inte och därför måste vi ta den makten över den.

Vidare är det ju så att vi som människor, hur väl vi än vill, tagit oss rätten att domesticera hunden och därmed måste vi också på olika sätt tvinga den att överlämna många beslut de helst skulle vilja fatta på egen hand till oss. Annars kommer vi att bryta mot samhällets lagar och då måste hundar avlivas.

Jag tänker ofta på hundar som jag tänker på barn. De har olika förmågor och behov och mitt jobb är att ge dem möjlighet att utvecklas till sitt allra bästa. Vissa barn klarar att välja väderadekvata kläder redan som tvååringar medan andra fortfarande som femåringar skulle välja baddräkt i december. De barnen ska man inte tvinga baddräkten av men det är mitt jobb som vuxen att få på dem varma kläder ovanpå. Även om barnet absolut inte vill.

Jag har också funderat några varv kring saker vi tvingar våra hundar till i stil med vänta på ett varsågod innan du börjar äta. Det kan vara helt förkastligt (tycker jag) om det inte finns ett större syfte. Att man t ex använder en vardaglig situation (som maten) för att etablera ett beteende som man sen kan överföra till situationer där hunden av olika anledningar behöver kunna vänta på varsågod. Och att man då slutar att kräva det av hunden i de situationer då makten och beslutet ska vara deras.

Nu blev det långt och jag skulle kunna skriva hur mycket som helst. Intressant och viktigt är det!
 
Om Jag inte kravde ett varsagod av rottisen skulle hon brotta ner mig nar Jag har maten fardig. Dessutom skulle Jag aldrig kunna ge henne ben eller “bully sticks” da hon ar oerhort possessive (resursforsvar?) och det skulle ha lett till att hon “kravt” Maten/godiset NU.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Disclaimer: jag kan ingenting om hundar. En mycket nära vän (och tillika min stallägare) har världens bästa hund. Eller ja, egentligen...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 119
Övr. Hund (Långt!)Jag skulle behöva lite input. Vi har en mellanstor hanhund på snart 1,5 år. Han är en trevlig hund, men! Han är ett helvete för...
2 3
Svar
59
· Visningar
6 997
Senast: AnneB
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
7 722
Senast: _Taggis_
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
11 321
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp